mikä on OIKEASTI hyvä akku n.100€ luokassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja hara64, 29.7.2012.

  1. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Optima (Johnson Electric Service Company)-akuilla on kuulemma huono maine sen jälkeen kun valmistus siirtyi Meksikoon. Amerikkalaiset suosittelevat Exide akkuja.
     
  2. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Hyvän kokoinenhan se on talviakuksi.
    Yleisin virhe akkukaupoilla on tuijottaa vain kapasiteettia eli
    ampeeritunteja ja näin tulee ostettua niin valtaisa akku ettei
    ajoneuvon latausjärjestelmä kykene koskaan pitämään sitä täysin
    varattuna kylmässä ilmanalassa, jolloin akun vastaanottokyky on alentunut.

    Toisaalta akku kuin akku päräyttää käyntiin minkä tahansa, missä tahansa
    ja milloin vain jos moottoriin on uitettu nykypäivän "nollaöljyt" ja
    ajoneuvo on muiltakin osin yleiskunnoltaan hyvä eikä toivoton tapaus.
    Se onkin melkoinen paradoksi että huonokuntoinen ajoneuvo tarvitsee
    hyvän ja kalliin akun mutta hyväkuntoinen ajoneuvo pärjää huonommallakin!

    Ennenvanhaan sanottiin että "painavampi on parempi" ja onhan siinä
    perää siinä mielessä, että hyvässä akussa kennot muodostuvat useista,
    erittäin lähekkäin asennetuista levyistä jolloin niitä on kotelossa
    paljon ja akun paino -sekä hinta- sen mukaiset kun taas halpisakkua
    ei voi oikein käyttää edes ankkurina kun ne ovat niin köykäisiä.
    Kennojen lukumäärä on aina sama mutta yksittäisen kennon sisältämien
    levypakettien määrä saattaa vaihdella hyvinkin paljon, samoin kuin
    niiden rakenne, jolla saadaan akulle sellaiset ominaisuudet kuin halutaan.
    Vapaa-ajan akku on surkea käynnistysakkuna ja käynnistysakulla taas
    ei kovinkaan pitkään kiihdytyskisoja siitä mökkitelkkarista katsella.
    Levypakettien rakenteella on saatu kahdelle näennäisesti samanlaiselle
    akulle aivan erilaiset ominaisuudet, kumpikin hyviä omassa sarjassaan.

    Itse suosin itävaltalaista Banner-akkua mm. napojensa vuoksi.
    Navat löytyvät joka kulmasta ja molemmin päin, sekä latta että pyöreä.
    On helppo vaihtaa ajoneuvosta toiseen kun harrastepelejä starttailee.
    Onhan nuo olleet myös pitkäikäisiä ja näyttävät hyvältä moottoritilassa.
     
  3. hara64

    hara64 1st gear

    nyt on sitten akku hommattu.

    valinta osui bosch s4:een(70Ah).
    hintakin oli aika inhimillinen (kun vertaa esim. motonet tai biltema) 90,10€.

    saa nähdä kuin tuo jeep gc:ssä pelittää
     
  4. ryti

    ryti Gearhead


    Niimpä,mulla just vähän yli vuoden vanha Optima Red Top oli yht´äkkiä yön aikana tyhjentyny mystisesti ku ei ollu mitään vehkeitä jääny päälle ja auto suoraan ajosta jäi parkkiin,nii aamulla oli akku täysin tyhjä ja oon koettanu laturilla sitä ladata ja lataa hetken n,9:ää ampeeria ja sitte ampuu laturista lämpösuojan.
    Onnes tuli auton mukana toi akku nii ei niin paljoo vituta ja kalliskin se on jos uuden ostaa,nii ainakii mulla jää Optima kaupan hyllyyn.
    En tiedä saisko ton jollakin älylaturilla vielä henkiin,mutta mysteeri on miks se tyhjeni noin ykskas :eek:

    Joo toi Bosch lienee ihan hyvä akku ku itellänikin on tavallinen 60AH umpimusta Bosch akku joka on käyny useesti jo tyhjänä vaan vörkkii yhä ja ikää tolla on bauttiarallaa 10v jos ei jopa ylikin.
     
  5. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

  6. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    miks siul on kaks laturia? :eek:
     
  7. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Miksei olis?
     
  8. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    niin.. miksikäs ei. jos tarvii ladata kahta akkua samaan aikaan, ni kahdella laturilla se onnistuu.

    onks siul muute pihalla lämmitystolpassa ajastin? vai minkälainen systeemi? ajattelin vaan, ku kuvassa oli tollanen irtoajastin.. ajan tällä siis takaa sitä, et tota ctek:iä olis hyvä käyttää ilman ajastinta.

    se ot:sta. itte oon ostanu schneiderin akkuja motonetistä kaikkiin autoihin. enempiä ajattelematta oon ostanu isoimman minkä oon autoon saanu mahtumaan. paitsi opeliin ostin viimeks kotikylän pienestä varaosaliikkeestä tarjousakun, makso nelkytjotain euroa.
     
  9. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Mitä enemmän tavaraa sen parempi. Einhellissä on 6, 12 ja 24V ja hidas tai nopea lataus. Ctek on taas pienempi ja toimii yksinään talvellakin ja vaihtaa ylläpitoon.

    Noita ostin ihan muuten vain. Tolpasta ei ole hyötyä, koska siinä on niin pieni sulake, jota ei saa vaihtaa. Imurista lyö jo poikki.
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    toi banneri on mullakin talviautossa, helppo vaihtaa autosta toiseen ja antaa apuvirtaa (muille) jne... sai aikanaan jotain 80 euron pintaan huippulaatu kaupasta nimeltä Tokmanni
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    tuosta optiman latauksesta itellä samoja kokemuksia kun tyhjää akkua lataa. Minusta se vaan imaisee virtaa niin mahoton että sulla loppuu laatturista potku.. Kuten itelläki kävi. Sitkeästi vähän kerrallaan kun lataili niin alkoi laturi toimimaan normaalisti.

    Useampia punaisia optimoita ollut ja kestää ne tyhjentyä monta kertaa ennenkuin hiipuvat.

    Mulla tuo vanhin unohtui joskus tyhjänä pakkaseen niin oli kuolemanisku, ei mitään elonmerkkejä vaikka mitä teki.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Huomasin että Interstate merkkinen jenkkiakku on ollut subussa jo 11 vuotta. Mennyt tyhjäksikin jonkun kerran. Tekeekö tuo siitä sitten hyvän, mene ja tiedä.
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    akun hyvyydestä en ole varma mutta olen pariin autoon ostanut neli-napabannerin, riittävsti amppeereja ja siis NAVAT MOLEMMINPUOLIN; tosi kätevää antaa raatoihin virtaa ja akun voi asentaa autoon kuin autoon kun navat on aina oikein päin... maksoi muistaakseni halpatavaratalossa 83e
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tai vinssiautoon kätevä, kun on autolle omat navat ja vinssille omat!! Mulla on semmoinen tossa Comanchessa...
     
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Mites ne käyttämättömät navat suojataan tai peitetään ettei tule ylimääräisiä sätkyjä..?[​IMG]
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kantokahva kääntyy näppärästi suojaksi niille navoille jotka ei ole käytössä. nerokas ratkaisu.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Itse hakisin "Opelin" AC Delcon. Perus 60 Ah alta satasen reilusti ja on turhankin kestävä. On vielä kolmen vuoden takuukin (oli ainakin pari vuotta sitten) ja edellisen duunin aikoina taisin tehdä 2-3 takuu anomusta noin paria tuhatta myytyä akkua kohden. Noissa on levyparien määrä suurempi kuin tavan "tarvike" akuissa ja siten lepojännite 12,8 - 13,2 Volttia. Bensa koneen käynnistämisessä siitä on hyvä apu paremman kipinän ansiosta kun lähtöjännite on suurempi. Käyttiksenkin Opel akku täytti jo 12 vuotta ja toimii aina vaan...

    t.AM
     
  18. PeximG20

    PeximG20 1st gear

    Päivää,

    Varsinaisesti ei puhuta nyt alle 100€ akusta mutta onko porukalla kokemusta Eurogroupin 74 vai oliko 77ah kylkinapa-akusta? hintaa on 146€ kipale, kylmäkäynnistystehoa lupailis 700.

    Mietin 2 tollasta vaniin hommata.

    Jos kokemuksia ni rohkeesti kertomaan etten työnnä kättäni sontaan.

    EDIT: Vai olisko akun nimi ollut Euroglobe
     

Kerro tästä muillekin!