Mikä on oikiasti hyvä hylsysarja ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ruostekasa, 9.12.2006.

  1. tero76

    tero76 1st gear

    Mulla on ollut tuollainen kamasanin optipunk-sarja (p49jotakin, noin sata osaa) noin vuoden. Ei ihan päivittäisessä käytössä, mutta vähintään viikottain.

    Pikkuräikkä on hajonnut kaksi kertaa, ja isokin jumii välillä, mutta crc:llä se on korjaantunut toistaiseksi. Räikän takuut on hoituneet esimerkillisesti, eli tiskiltä on saanut uuden mukaan. Pakista hajosi vuoteen kaikki lukot, mutta nekin tuli takuuseen. Hylsyt on olleet hyviä, samoin lenkit. Muutama ruuvikärki on mennyt paskaksi, mutta niin on mennyt esim werankin kärkiä.

    En tiedä ostaisinko silti samaa sarjaa uudelleen, voi olla että kokeilisin jotakin muuta. Jos tuohon vaihtaisi räikät, niin tilanne olisi toinen. Nuo räikät on kyllä hyvin muotoiltu, eli tosiaan mahtuvat hyvin ahtaisiin tiloihin. En tosin samalla hinnalla (jotakin 174E) saisi muutakaan merkkisarjaa.

    Mutta käsittääkseni tuohon saa hakea aina uudet räikät, kun ne vaan vääntämällä hajoaa.
     
  2. proffa

    proffa Gearhead

    Kalleimmissa työkaluissa hintaa nostaa mittatarkkuus ja viimeistely. Onhan se tietysti kivaa kun 1/2" avain sopii 13 milliseen kantaan, mutta silloin kun pultti on pahassa paikassa ja kanta kulunut voi halvalla avaimella tuhota pultin kannan. Siinä saa sitten puolipäivää kulumaan kun yrittää saada sitä auki.
    Avainkoot joita käytät paljon kannattaa ostaa laadukkaat ja avainkoot joita tarvii silloin tällöin voi ostaa halvemman vaihtoehdon.
    Mitä pienempi kanta sitä tärkeämpi on mittatarkkuus.
     
  3. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Kovasti tietenkin riippuu työkalusta, kuinka paljon siihen on valmis uhraamaan...

    Hylsysatsit on vielä sen luokan kaluja, ettei yhdellä sarjalla vielä kuitenkaan pitemmän päälle pärjää.

    Itse olen ostanut yleensä sellaisen halvahkon perussatsin, jonka palikat "näyttää" laadukkailta, ja jos sarjasta on sitten joku hylsy (yleisimmin käytetyt) tai räikkä hajonnut, niin ostanut tilalle irrallisia Kamasan palikoita.
     
  4. Hectori

    Hectori 1st gear

    Hazet tekee ehdottomasti parhaat käsityökalut tällä saralla. Ja kun tunnetusti laatu maksaa, niin eivät ole halpoja. Itse ostan käytännössä kaikki työkalut hazetilta. muutamia muitakin vielä on, mutta vaihtuu, kun menevät paskaksi.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Joskus tulee vaan paikkoja ettei se paksuseinäinen taiwaallinen hylsy kertakaikkiaan mahdu sinne koloon mistä mutteri pitäisi auki vääntää.
    Tai sitten se hävyttömän ahdas paikka minne ei pääse kun varttisella räikällä ja joutuu vääntämään tosi lujaa että saa ruostuneen pultin auki.
    Puhumattakaan kaikista varttia pienemmistä 6-kolo avaimista. Jos avain on bulkkia saa sen todennäköisesti heittää roskiin jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen kun kulmat on pyöreänä tai sitten se on vääntynyt spiraalille.

    Noista syistä on kiva että tehdään myös kunnollisia työkaluja ettei aika mene siihen kun laastaroi auenneita rustysiä tai odottelee seuraavaa päivää että saa uuden koukun hajonneen tilalle että pääsee taas jatkamaan hommia.

    Tuossahan niitä edellä tuli montakin merkkiä mutta mä annan ääneni Snap On:lle.

    Ei.. Mulla ei niitä valitettavasti vielä tallissa ole mutta joskus on ollut ilo tehdä sellaisessa pajassa töitä missä kaikki oli kaappeja myöden sitä.
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    meillä on ehkä paras työkalu ollu facomin puolentuuman räikkä missä nivel. Kai 20 vuotta vanha, väännetty jollai metrin putkenpätkilläkin (väärinkäyttöä) hylsyt hajonnu aina ennen räikkää :)

    Eilen se sit teki tepposet.. Ei toiminu kumpaankaan suuntaan. Työmaalla otin auki, putsasin ja kasasin ni taas toimii ku uus. Iha ihme vehje. ei vaan halua hajota :)
     
  7. kma68

    kma68 Gearhead

    Kotona on Stahlvillen luja satsi ja toimii räikkää myöten kuin junan vessa, vaikka on kymmeniä vuosia vanha 8)
     
  8. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Mulla on murtunut ristipääkärki sekä se holkki mihin ruuvarin päät kiinnitetään. Kumpaakaan takuu ei korvannut. Eli ilmeisesti takuu koskee vain jos hylsy murtuu tai räikkä hajoaa tms. Minä olen aika kyyninen noitten takuitten suhteen.
     
  9. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    No mitä ne sit sano perusteluiks?
     
  10. tttorkkeli

    tttorkkeli 1st gear

    Meilläki on nuita Kamasan ristipää kärkiä särkyny enkä muutenkaan pidä minään erityisenä sarjana. Iteltä löytyy kyllä myös Heyco joka on paljon parempi käteen ja laadukkaamman olonen. Heycon hylsyt on myös kestäny pois lukien myöskin ristipää kärkiä joita sais viedä takuuseen nin paljon kuin viittis ellei ole laatu niitten osalta parantunu. Olisko karkasu kun on melkein lasia. Räikkää on kyllä koeteltu. Kyllähän perinteiset laatumerkit Stalwille, Hazet , Facom jne on varmoja valintoja. Töissä wurthin vermeet. Ihmeen luja räikkä ja hylsyt vaikkakin räikkä ei niitä mukavimpia käteen. Joku sano että se wurthin räikkä olis Facomin tekosia, mutta tiedä häntä.
     
  11. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ääni Kamasan tuottehille. Vielä kun joku keksisi semmosen pakin, mihin menee kamppeet ittekseen takasin omille paikoilleen käytön jälkeen niin sehän se olis juhlaa!! :D
     
  12. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Craftsman, ikitakuu. Just väänsin ruuvarin rikki, vaihtoivat uuteen, ei kysellyt mitään, huomattanvatsi halvempia kuin Snap-On tai MAC. Vaikkikin oikein ammattimiehet paljon noita käyttävätkin kun myyntimies käy pelipaikalla kerran viikossa ja saa osamaksulla ostaa.
     
  13. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ei välttämättä täysin liity aiheeseen, mutta meiltä löytyy tollanen 60-luvun USAG-merkkinen räikkäsarja, joka on joskus kuulemma maksanu kahden viikon tehdaspalkan. Räikkä oli jo jumiutunut mutta lähti rasvauksella ja parin ruostuneen kuulan vaihtamisella toimimaan, hienosti pelaa vieläkin ja joskus tulee aina käyteltyä kun tarvii kunnon vääntämistä ja noihin itämaisiin ei uskalla luottaa. Tollasella setillä mahtaa olla vähän antiikkiarvoakin?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    kokonia olen ostanu,tavan hylsysetin ja torx pää-setin.(tunnen työkalukalu
    kauppiaan)kalliita ovat. n.200e perussarja.
    kamasa ihan hyvä,jos eijjoo tiukkassa. olen kyllä saanu hylsyja halki
    ihan käsivoimin.
     
  15. WSE

    WSE 1st gear

    sainapas hommattua muutaman saltuksen irtohylsyn työkalukaupan jäännöseristä, ja ovat kyllä kaikin puolin sieltä parhaasta päästä. Kun on tuolla kaapissa gedorea, kamasaa, vataa ja jotain magnumia sekalaisia niin voipi vähän vertailla, saltusta vois hankkia lisääkin jos jostain löytyy.
     
  16. tttorkkeli

    tttorkkeli 1st gear

    Iteltä löytyy kolmevarttinen Saltukselta. Ihan on ok ja ennenkaikkea edullinen
     
  17. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Kamasan takuu ei sitten koske niitä ruuvimeisselin irtopäitä, eikä sitä mihin päät kiinnitetään.
    Muita osia ei mulla ole vielä hajonnut joten en tiedä mikä selitys muiden osien mahdolliseen korvaamattomuuteen keksitään :eek: .
     
  18. Mosse

    Mosse Gearhead

    Saltus löytyy itseltä, toimii, ei saatu rikki.
     
  19. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Onko noista magnum-merkkisistä kokemusta, noita tuntuu töihin ilmestyvän niin olis hyvä tietää että uskaltaako vääntää :eek: Ainakin jakareissa on bahco-kuitenkin magnumia edellä.
     
  20. DaFox

    DaFox Gearhead


    Kappas, kaverin kamasaksa-setistä meni kanssa ensimmäiseksi se ruuvimeisselin irtopäiden lukitus rikki. Lisäksi ei vissiin ole mennyt kuin yksi 19mm hylsy halki, vihreän kantolaukun klipsit rikki ja vielä sisältä lievästi irtoilleet ne lokerojen kannet (on muuten pirun tyhmät lokerot, aina kannet irti ja tiellä)

    Käytössä olleet harvakseltaan n. vuoden. :-? Muuten kyllä ollut tosi tyytyväinen sarjaan...
     

Kerro tästä muillekin!