Mikä on oikiasti hyvä hylsysarja ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ruostekasa, 9.12.2006.

  1. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Tengtools lienee ihan laatumerkki, itsellä on tuon valmistajan pikkusatsi jo kuudettatoista vuotta. Ainoa osa joka on asiallisesti käytettynä siitä hajonnut on kantolaukun salpa. Yksi 3/8" jatkovarsi hajosi kun toinen pää oli kiinni juuttuneessa pyöränmutterissa ja toinen jossain varren päässä jonka toisessa päässä hypin tasajalkaa.
     
  2. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Mie kinusin ooppeli aikoinaan oman hylsysatsin (no yllätys että oli tarvetta) ni muori osti HobbyHallista GeeTee sarjan. Eipä oo ollu mukisemista, hyvin kestäävät. Ainut vaa että huonon huollon ja suurten vesimassojen takia on joissai kilppeissä ruostetta havaittavissa. Ei tosin hylsyissä, räikässä eikä jatkoissa, ko niissä vaihtopäissä lähinnä.. :poff:
     
  3. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Turun tai paremminkin Raision Bauhausissa pistävät kauppaa uusiksi, ja näytti olevan heti sisäänkäynnin kohdalla tuumaisia hylsyjä alessa. Tarkempaa en katsonut, mutta muistan että niitä siellä erikseen oli.

    Samoin näytti olevan taas tarjolla, tai tulossa tarjolle sitä 199€ hintaista tarjouskompuraa. Meillä sellainen tallilla onkin jo pöhissyt pari kuukautta ihan toimivasti. V2 oikeen.

    Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin vaikka itsellä nyt on käytössä Kamasan sarja, ei se mitenkään sen erikoisempi ole mitä noi muutkaan. Bilteman 129€ sarja, se 10v takuulla, näyttää ja tuntuu luvattoman hyvältä oli hinta mikä tahansa. Itsellä polttelisi alkaa rakentelemaan Facomin työkaluvaunuun erillisistä moduleista kunnon sarjaan, jos vaikka lompakko sen vielä sallii jonain päivänä.
     
  4. atteman

    atteman 1st gear

    Leijona hylsysarja.. on muuten vahva :D
     
  5. vani75

    vani75 2nd gear

    hylsysatsi

    kamasalle annan oman äänen.räikkä ei kylläkään kovia kestä mut muuten saa vääntää ja paukuttaa.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Human62:lle ääni täältä sunnuntaiharrastajalta, asiallinen viesti! Piilteman sininen hylsysarja on toiminut hyvin. Hylsyjen lisäksi kiintolenkkeinä kuitenkin ollut "keskihintaiset" Bilteman avaimet tuumaiset 9 kpl ja jostain syystä nekin ovat toimineet jo 15 vuotta ja on niillä jotain availtu. Vastaavasti esim. Bahcon 1/2" kiintolenkissäkin on kiintopää jo jotain muuta kuin 1/2". Kaikenhan saa rikki ja esim. räikällä ei ehkä kannata vääntää kaikkea auki vaan käyttää T-väännintä avaukseen. Muutamat ARP-pultit aiheuttivat sen, että piti ostaa erikseen Tammer-Dieselistä pari tuumaista 12-sivuista hylsyä, kun en muualta löytänyt! Joka tapauksessa on jonkinlaista tasapainoilua rahan käytössä laittaako sen autoon, että se pysyy kunnossa ilman jatkuvaa remppaamista vai työkaluihin, koska autoa joka tapauksessa joutuu remppaamaan.
     
  7. tst

    tst Gearhead

    Kamasat on työpaikalla ja itselle oon saanu lahjaksi mutta en todellakaan voi suositella koska räikät jumittaa tai hajoaa ja oon muutaman hylsynkin halkaissu ihan vakiovarrella ja ne taipuisat jatkot ei kestä edes ruuvimeisselillä vääntöä,takuusta on toki saanut uudet mutta mitä se auttaa kun ei niillä tee mitään :mad: oon sitten korvannu ne muunmerkkisillä.
     
  8. WBS

    WBS Gearhead

    Tuntuu näin äkkiä vilkasten että useimmat pitää hyvänä työkaluna sellasta mikä on kestävä, se on tietysti myös yksi tärkeä ominaisuus,
    mutta aina pelkästään kestävä ei ole mukava käyttää.
    Esim räikässä minusta on tärkeää että siinä on tiheä hammastus, eli toimii pienellä liikkeellä ja pystyy vaihtamaan suuntaa irroittamatta kädestä esim pelkästään peukalolla, myös hylsyn pitää irrottua helposti mutta ei vahingossa.
    Hylsyissä on myös tapahtunut kehitystä viime vuosikymmeninä.
    Moni varmasti muistaa ne kalliitkin vanhat monikulmaiset hylsyt, johon mutterit aina tarttui kiinni, nykyään on usein halvatkin muotoiltu siten ettei ne sorvaa kulmia ja pultit irtoaa.
    Lenkkiavaimissakin on tarjolla monenlaista, enimmäkseen hommaa hankaloittaa Paksu rakenne silmukkaosassa, myöskään sitä en ymmärrä miksipitää olla esim 8mm avain 15cm pitkä, poikki ton kokoisen pultin kääntää lyhyemmälläkin, tilaa vaan pitkä avain vaatii.
    Paljon on tietysti makuasioitakin toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä.
    Mutta kyllä oikeesti on tärkeää että työkalut on käteensopivia.

    PS Mulla ainakin kestää paraiten ne huonoimmar kalut , koska niitä ei yleensä tule käytettyä
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    stahwille ollu kovassa käytössä parikytä vuotta,ei ole tarvinnu kun kerran vaihtaa pikkuräikkä jonka hajoaminen johtui käyttäjästä.sekin meni ikuiseen takuuseen.kerran ostat vaikka kalliimpi,eipä tarvii enää murehtia ellei lainaa kavereille.(jotka on ostanu just niitä vähän halvempia ja hyviä)soittavat kun konetta kasatessa on kolme hylsyä jo halki tai ei mahdu ahtaaseen paikkaan.
     
  10. JJu

    JJu 1st gear

    Annan ääneni myös stahlwillelle. On kyllä aika kallis sarja, mutta kestävä ja takuukin riittävä sekä eipähän tarvii enää kiroille noitten halppissarjojen kanssa.
     
  11. oh1gcg

    oh1gcg 3rd gear

    itse olen ollut TODELLA tyytyväinen clas ohlsonin sarjaan.
    maksoi 25€ ja sillä tekeekin jotain.
    samoin IKH on myös hyvä.
    noh, mutta kaitpa sekin on siitä kiinni tekeekö omaksi ilokseen vai asiakkaan iloksi että millaisia työkaluja käyttää.
    itse ostin vantaan ikh:lta tuumakokoisen hylsysatsin ja en kadu pen...centtiäkään.
    mutta kuten sanoin on olemassa erikseen ihmiset ketkä tekee joka päivä auton kanssa jotain ja heille omat työkalut, ja sitten on ihmisiä kuten minä joka yrittää oppia tekemällä auton salat. oman vapaa-ajan puitteissa.
    onkohan tässä mun sepustuksessa mitn järkeä? :wink:
     
  12. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Raision Bilteman avajaisissa oli tänään tuo 10 vuoden takuun 150 osainen sarja avajaistarjouksena 90€, ovh. 129€.
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Hylsysarjat

    Itse rakennan n. 1000h per talvi tallissa ja kaikki kamat on Bacho:n tuotteita. Mikä niissä on sitten bachoa, mikä sandvikia, mikä belzeriä ja nykyisin koko ryppään omistavaa Snap Onia niin en tiedä.

    Bacholla kohtuu hintaiset tuotteet, hyvä takuu jos hajoaa ja passaavat käteen hyvin. Itsellä 3 seinäpakkia täynnä ko merkkiä ja muuta ei tarvi.
    Nykyään pirun hyvät autopuolen erikoistyökalutkin, jotka tuli mukaan Snap on valikoimasta.

    Yleensäkin hylsäsarjaa tarvii aika vähän. Enemmänkin kiintoavaimet, meisselit jne. mutta hylsysarjoissa pitää olla 2 x pienet (tuuma ja milli) ja 1 x iso (milli) + extrana tuumaset isot hylsyt.

    Aulis
     
  14. belve70

    belve70 1st gear

    Sain töistä ostolapun K-Rautaan ja ostin Ironside työkalusarjan, vähän epäilin tota sarjaa, mutta on se pelannu. Nyt vuoden jälkeen pikkuräikkä hajosi ja kävin kysyyn K-Raudasta takuuta, niin ne löi uuden räikän käteen ilman ostokuittia ja sanoivat sarjalla olevan 25 vuoden täystakuu.

    80-luvulla ostin halpamyymälästä 10 mk:n lenkkiavainsarjan, joka on vieläkin käytössä. Kerran avasin perän U-pultit näillä avaimilla, 1,5 m:n jatkovarren kanssa ja avain hivenen vääntyi, mutta pultit aukesi.

    90-luvulla ostin samasta halpamyymälästä, taas kympin sarjan töihin, jolla koitin avata tönättävän ruohonleikkurin terät. ei onnistunut, avain hajosi ennenkuin käytettiin edes voimaa.

    Tuli liikaa tekstiä, käytetään hymiöitä :poff: :argue: :soosoo: :rotfl: :pinup: :wink:
     
  15. kma68

    kma68 Gearhead

    Oikeasti hyvä sarja on myös vanha saksalainen sarja, joka on kestänyt hyvin vaikka minkälaista vääntöä jatkovarrella ja ilman. :)
     
  16. Terosu

    Terosu 1st gear

    Onkos muilla kokemuksia Motonetin tuumasarjasta? Iso 1/2" räikkä ja n. 20 tuumahylsyä. Itte ostin noin vuosi sitten, maksoi 30e, ei ainakaan vielä valittamista ja hinta ei tosiaan ollut paha. Ja ennenkaikkea nuo tuumahylsyt. Eikä tarvinnu ostaa sitä kaikkea "oheistyökalua" mikä jo tallista löytyy, pelkkien tuumasten hylsyjen takia.
     
  17. maastola

    maastola 1st gear

    Hermot meni haploihin vehkeisiin

    ostin kamasan noin 7vuotta sitten ja en ole katunut sitä päivää. ostelin ennen kaikkee muuta kuin työkaluja ja vaikka mulle kehuttiin vaikka mitä vehkeitä niin Kamasa ei ole pettänyt. siispä annan ääneni Kamasalle
     
  18. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Ite huomasin ex duunissa että eniten vääntyneitä/poikki menneitä lenkki avaimiä oli stahlwillet ja bahcot.. Ite oon vääntäny kaks bahcon lenkkiä solmuun. Yleensä tulee käytettyä noita halppis robbari ja biilhelvetin 10v takuul olevia sarjoja jotka on kestäny melkee aina..
     
  19. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Itellä kamasan isoin sarja mutta laatu ei oikein vakuuta. Räikät meni heti takuuvaihtoon ja joustava jatko. Lisäksi on hommattu Facomin työkaluja jotka on omia suosikkejani,
     
  20. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Ite ostin saman noin 3 v sitten, tais sillo olla hinta 25e. Paras räikkä mitä itte oon omistanu :D . Ja vaan yhen hylsyn saanu paskaks kannenpultteja irrottaessa, tilalle ostin biilhelvatasta uuden :lol: . Otin kokeeks ku sai kerralla 6-kulmasia tuumahylsyjä melkeen kaikki tarvittavat koot ja ison räikän mikä puuttu.. tyytyväinen ollu siis hinta/laatusuhteeseen.
    Tosin jokupäivä tarkotus löytää 1 kunnollinen salkku, missä olis lähes kaikki mitä tarttee että pääsis työkalupakista eroon auton kontissa.
     

Kerro tästä muillekin!