Mikä on vesipumpun reikä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Janappa, 23.4.2009.

  1. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Otin talven jäljiltä vehkeen taas liikenteeseen... ja homma alko ongelmilla... heittää vettä pihalle vesipumpun alla olevasta pikku reijästä... mitä tarkottaa... onko jotain menny rikki vai miks siältä vettä tulee...!? :cry:
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    tarkoittaa sitä että pumpun akselitiiviste vuotaa.
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Ja että yleensä tässä vaiheessa auttaa vain pumpun vaihto.
     
  4. Janappa

    Janappa 3rd gear

    elikkä ilmeisesti pumppu vaihtoon... vai...!? :(
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ja isolohkomoparissa se on yksi helpoimmista vaihtaa!!
     
  6. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Juorureiäksi tota puhutellaan, just ton takia ku se kertoo sököstä pumpusta.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos se vuotaa siitä reijästä niin se kertoo että toinen laakeri on loppu. Jos haluat siirtää ongelmaa ja käyttää loppuun sen ensimmäisenkin laakerin niin laita siihen reikään rasvanippa ja pumppaa täyteen vedenkestävää vaseliinia. Pystyt ajamaan siihen asti kunnes akseli irtoaa ja flekti lyö syylarin paskaksi eli ainakin tämän kesän.
    :rotfl:
    - Jani -
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aha. Eiks siellä olekaan liukurengastiivistettä(hiilet) ja sen jälkeen se juorureikä, kaiketi sitten vasta laakerit? Kai se sitten tiivistää laakereilla, niiden uidessa jäähdytysnesteessä :eek: ?

    Kuitenkin se pumpun tiiviste on kulunut loppuun ja se pumppu täytyy vaihtaa vaikka rakenteesta on vaihtelevia käsityksiä.
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    juu-ja mut on mös toinen tarkoitus...

    kaikenlainen pyörivä liike + lämpö tilan nousu tuottaa painetta! joten se paine täytyy päästä jostain pois.....

    jos ton tukkii kuten edellä oli "rasvanipalla ja vaseliinillatäyteen".....menee se vasukka sinne jäähdytin nesteen joukkoon eikä suinkaan ulos kuten kuvittelis(ulompihan on oikeen laakeri) vähitellen..... ja sen nyt kaikki tietää kuinka siinä käy, vähitellen kaikki kumiset ja muoviset osat turpoo ja " pollauu"... :D
     
  10. zejk

    zejk 1st gear

    Kannattaa hitsata pelti ropelin ja syylärin väliin ettei mokomaa katastroohvia pääse käymään.... :eek:
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Huumoriin pitää suhtautua kohtuudella.
    Jos nyt takerrutaan tähän asiaan niin pakko selittää.
    Siinä laakerissa on tietenkin stefa mutta se stefa alkaa vuotamaan kun laakeri alkaa olla väljä ja jos se stefa on osa laakeria niin laakeri on loppu jos se stefa on loppu...

    Ja kuten zejk tuossa kommentoi niin käyttäkää vähintään 5mm teräslevyä syylarin suojana koska se propelli voi tulla aika kovaa....
    :rotfl:
    - Jani
     
  12. Qjet

    Qjet 1st gear

    Vaihtoehtoinen liikerata voi olla myös vertikaalinen, kuten eräässä tapauksessa. Kipeniä otti mm. runkopalkki ja konepelti. Molempiin syntyi kalkutusjälkiä, syviä. Kerrankin oli työn ääniä xxxx-merkkisen ajoneuvon konepellin alla. Harmi, etten ollut niitä paikalla todistamassa.
     
  13. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Tartteeko tietää/hankkia jotain muuta, ku lähtee sitä pumppua vaihtaan...??! :eek:
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Jäähdytysnesteet on hyvä vaihtaa samalla ja termari. Tiiviste taitaa tulla pumpun mukana. Jotkut tiivisteet ovat sen verran heppoisia, että olen laittanut tiivisteliimaa varmistukseksi. Jotkut pumput eivät vaan tykkää seisonnasta ja alkaavat vuotaa . Joskus on riittänyt pelkkä ajo verryttämään tiivisteet. Varmin konsti on vaihtaa uusi.
    Harrasteauton ollessa kyseessä, kallistuisin ainakin pumpun vaihtoon sen enempää verryttelemättä, koska siihen sijoitetut rahat on sijoitusta itseensä ja autoon käytetty aika on sitä hermoja lepuuttavaa laatuaikaa.. :lol:
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Joskus käy niinkin, että pitkän seisonnan jälkeen tullut vuoto lakkaa, kun pumppu on pyörinyt jonkin aikaa ja tiivistyspinnat ovat taas hioutuneet toistensa mukaisiksi.
     
  16. Joller

    Joller 1st gear

    :rotfl: Just tällei minäkin sen tekisin :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!