Mikä perä Oldsiin, Cutlass -69?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja M, 10.8.2015.

  1. M

    M Gearhead

    Takapäästä antautui laakeri ja olisi ajankohtaista päivittää koko perä. Sopiiko mikään suoraan tai pienillä muutoksilla tuohon? Levyjarrullinen olisi bueno.
     
  2. jussi69

    jussi69 3rd gear

    Chevellen perä käy suoraan ja siihen voi pultata 3gen camaron levyjarrut
    Mut jos se auto on canadassa tai euroopassa valmistettu siinä on chevyn perä jo tehtaalta
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuon ikäisessä Cutlassissa on 8,2" (ei C-sokka) BOP-perä ja siihen saa osia ihan hyvin. Välitystä, lukkoa, stefoja ja laakereita. Tasauspyörästöä ja vetareita hankkiessa kannattaa huomioida että BOP perien booriprofiili on syvempi kuin Chevyssä, eli osia ei voi sen puoleen sekoittaa vaikka rihlamäärä ja mitoitukset muutoin täsmäisikin (ja vetarien laakerointi eroaa).

    Chevyyn on saatavissa halpoja lukkoja, tosin kuin BOP-periin, mutta esimerkiksi Eatonin lukko on saman hintainen molempiin.

    Laakereiden tiivisteissä noissa on vuosimallikohtaisia eroja jotka kannattaa huomioida, tuossa 69:ssä se vetarin tiiviste on laakerin ulkopuolella. 66 ja alle se on akseliputkessa laakerin sisäpuolella.

    En oikein näe mitään syytä laittaa C-sokkaperää alkuperäisen ei C-sokkamallin tilalle. BOP 8,2" peristä ainoa osien puoleen vaikea on Buickin 68-72 -malli, siinä on pinioni- ja tasauspyörästön laakerointi erilainen (vahvistettu), noista johtuen myös välitys ja lukko. TA-Performance ainoastaan toimittaa siihen sopivia em. osia.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

  5. M

    M Gearhead

    Hyvää tietoa, kiitos. Ongelma on se, että tod näk tuossa on jo aiemmin munittu noitten uloimpien vetoakselin laakerien kanssa. Ne on rakennettu "ulos" kuorista. Alkuperäiseltä kohdalta toinen vetari on jo kulunut aiemmin ja nyt viikonlopun poikimisen vuoksi myös ulompaa.

    Mietittiin että jos vaihtaisi koko taka-akselin esmes F-bodysta. Sais ne levyätkin samalla. Lieneekö mahdollista?
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vastaavan ikäinen F-koppa on lehtijousin, eli korvat puuttuu. 1982-> F-koppa on jo kierrejousin, mutta ihan erilailla ripustettu ja taitaa olla leveä ja 1993-> sika leveä.
     
  7. M

    M Gearhead

    3. gen oli ajatuksissa, mutta pitänee mittailla.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko siinä sitten kuitenkin C-sokkaperä? Silloinhan siinä pääsee vetarin ja laakerin uusimisella.
     
  9. M

    M Gearhead

    On joo, mutta kun se uloimman laakerin koolauskin on munittu jotenkin. Koitan ottaa kuvia tässä joku päivä kun jaksaa lähteä tallille.
     

Kerro tästä muillekin!