Mikä polttaa autosta sytytyspuolan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja mikkis83, 11.7.2009.

  1. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Autossa -tämän- kaltainen ongelma. Selainen tätä foorumia ja jossain plymounth-autossa oli myös samanlainen probleema. Muuten ongelmat täsmäsivät, mutta tuo puolan vaihto nyt ei vain auttanut mitään...
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Lyhyt oppimäärä: Etuvastuksen kanssa toimivaksi mitoitetun puolan tulee saada startatessa suora akkujännite puolan plusanapaan ja kun starttaus lopetetaan (auto käynnisty) tulee puolalla tulla virta etuvastuksen kautta. Jännite plusnavalla noin 10-11 volttia.

    Jos se ajon aikana nousee akkujännitteeksi, niin jossain muualla kuin puolassa on vikaa. Tai sitten puola ei enää toimi ja kuluta virtaa, tällöin esivastuskaan ei jännitettä pudota (kun ei virtaa kulje).

    Ruåtsalaisia systeemejä en tunne juurikaan, mutta voisi ajatella, että jos se starttauksen aikainen akkujännite johdetaan puolalle startin lisäkytkimen kautta (kuten esim. vanhoissa GM:ssä), niin puolan jatkuviin kärähtelyihin vois olla syynä vaikka startin solenoidin lisäkytkimen vika (antaa suoraa jännitettä myös ajossa) - toisaalta, eihän moottori silloin sammuisi virta-avaimesta?. Tai sitten joku kytkentävirhe.

    Myös virranjakajan kosketuskulma (kärjettömät) vaikuttaa puolan lämpenemiseen.
     
  3. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    mun eräässä entisessä corollassa oli puolan suurjännitejohto palanut ja tuo alkoi polttaa myös puolia.

    keksinnössä oli puola virranjakajan sisällä ja puolanjohto kulki pienen matkaa jakajankannessa.
    mittailin kaikki suurjännitejohtimet ensimmäisen kärähtäneen puolan jälkeen mutta tuo johto ei silloin antanut poikkeavia lukemia.

    toisen palaneen puolan jälkeen asiaan tuli paneuduttua hieman tarkemmin ja viimein huomasin tuon puolanjohdon melkein äärettömän vastuksen, tuo vastus aiheutti läpi lyöntejä puolan toisiokäämissä ja viimein poltti puolan.

    oletko vaihtanut jakajan kantta tai pyörijää tai autoosi, onko jakajan napojen ilmaväli kohdallaan?
    millaiset tulpanjohdot?
     
  4. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Lähestyssaarnaajan olen vaihtanut. Heti ensimmäisen tiellejätön jälkeen, kun lähetyssaarnaaja oli palanut ihan täysin. Kantta en ole vaihtanut kun en ole kaupassa käydessä sitä muistanut ostaa :oops:

    Eli eikun siis jännitemittarin kanssa auton kimppuun kunhan tässä taas kykeneepi....

    E: mitäs tuo "kosketuskulma" oikein tarkoittaa? Entä tuo "jakajan napojen ilmaväli"?

    Tulpanjohdot ovat vanhat, joskin toimivat, tulpat on vaihdettu viime kesänä...
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Yks aihuttaja on myös, jos käytetään tulppaa, missä on häiriönpoistovastus sisässä semmosessa autossa, mihin sitä ei ole tarkoitettu, niin tulpanjohdon kokonaisresistanssi kasvaa liian suureksi ja silloin noita pyörijöitä ja jakajankansia, miksei puoliakin alkaa kulumaan.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä tässä munkin mielestä on kytkentävirhe kyseessä. Se on ainakin varma tapa polttaa etuvastuspuola, jos virta puolalle tulee suoraan virtalukolta eikä etuvastuksen kautta. Eli kun virrat on päällä niin + virtalukolta etuvastukselle ja siitä puola plussalle. Starttauksen aikana virta sitten suoraan puolan plussalle.
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    ¨huonot tulpan johdot ylensä polttaa ton lähetyssaarnaajan....liiman siitä puikosta....ja oikeen huonot tulpan johdot ja liian suuri kosketuskulma polttaa sen messinki kielen alta sen saarnaajan reunan(kuumenee/sulaa)

    kosketuskulma lähes auto kuin auto(bensa :rotfl: ) on 48-52astetta....eli kärkien ilmaväli suhteessa ennakkoon!! 5astetta liian pieni koskekuskulma on noin 2astetta lisää ennekkoo...ja liian pieni kosketuskulma polttaa kärkien pinnat!!

    eli haeppa jostain semmonen korjaamo MISSÄ ON vielä ennakko mittari mikä on varustettu kosketuskulma laskurilla... ekaks auto käymään ja kattomaan pysyykö kosketuskulma paikallaan, sit jos pysyy niin säädetän tuohon 48-52 sit vast se ennakko...ja siihen ennakkoon minkä korjaamo käsikirjat/auton oma manuaali antaa niin siihen voi laittaa 1-3astetta ennkkoo lisää niin rupiaa toimii paremmin nyky bensalla!!

    jollei se kosketuskulma pysy siinä paikallaan niin niin jakajan kansiauki ja kattomaan onko jakajan akseli oikeen pirun väljä.....jos on väljä niin pika apu löytyy "hot-cars":sin vw-puodista n.30€...eli kärkien korvaaja!!
     
  8. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Tänään tutkin taas tuota ongelmaa. Nyt on jo sen verran tullut selkoa, että kun ei ole kondensaattorissa johto kiinni, kuumumista ei tapahdu. Ja heti kun laittaa johdon kiinni kondensaattoriin, alkaa etuvastuksen kuumuminen.

    Eli viittaisi jonkun sortin maatto-vikaan?? Voisko vika olla niin yksinkertainen, että kun maalasin virranjakajan rungon, kondensaattori ei saisi kunnolleen maita? Ja senkin tarkistin, että se johto, joka tulee kondensaattorilta kärjille, ei ota kiinni jakajan runkoon.

    Täytyisi ilmeisesti kyllä selvittää myös tuo kosketuskulma-asia jossain...
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Joko lähti toimimaan?

    Maalasitko virranjakajan myös sisäpuolelta? Se ei ainakaan paranna maadoitusta tai mitään muutakaan asiaa. Jos kondensaattori ei saa maita, niin kärkien välillä kipinisi hurjasti jos konetta pyörittää ilman jakajan kantta.

    Kyllähän etuvastus kuumenee jonkin verran normaalisssakin tilanteessa, eli ainakin sieltä kulkee virta läpi.

    Olen ollut siinä käsityksessä, että kärkien kosketuskulma riippuu sylinterien lukumäärästä. Kosketuskulma (Dwell angle) = kulma, jonka ajan kärjet ovat kiinni kahden aukeamisen välillä jakajan pyöriessä. Enemmän sylintereitä -> kärjet ovat suljettuina lyhyemmän aikaa (pienemmän kulman ajan) kipinöiden välillä.

    Mutta joka tapauksessa kosketuskulma säädetään katkojan kärkiväliä säätämällä ja kosketuskulmamittarilla pystyykin toteamaan, onko kärkiväli oikea. Korjausoppaat mainitsevat moottorille oikean kosketuskulman.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    eikös toi o mailman selvin juttu.Konkka on paskana.
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kun siellä tekstissä sanotaan, että virta puolalle tulee suoraan virtalukolta, niin ei kai se ollut niin etuvastuksen kanssakin? Että etuvastus olisi ollut kytkettynä puolan rinnalle eikä sen kanssa sarjaan, niinkuin pitäisi? Sellainen ainakin käräyttäisi etuvastuspuolan ja vastuksenkin ennen pitkää.
    Oikea kosketuskulma on riippuvainen sylinterien lukumäärästä, mutta kuitenkaan 4-sylinterisen kosketuskulma ei ole puolta suurempi kuin kahdeksikon, vaan kasissa se on jotain 30 asteen paikkeilla. Jos kosketuskulma on oikein suuri, eli katkojan kärkiväli on oikein pieni, puola saa virtaa suuremman osan ajasta kuin pitäisi ja se ehkä saattaa polttaa puolan ennen pitkää.
     
  12. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Kiitos kysymästä, autolla on nyt ajettu vajaa 80km ja moitteettomasti auto on toiminut :eek: Virranjakaja on maalattu vain ulkopuolelta ja rapsuttelin sitten noiden ensimmäisten viestieni jälkeen maalit pois kaikilta kosketuspinnoilta, joissa maadoituta voisi olla...

    Kondensaattori on uusi :wink: Tietty voihan sekin olla hajallinen. Tai no...se uusi on B20-koneeseen ja omassani on B18 moottori :odroll:
     
  13. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    puola?

    Onko siinä se alkuperäinen "panssaripuola" ja lukolta tulee ehjänä se panssarikaapeli puolan pohjaan jos näin on pitäisi toimia,siinä kytkennässä ei ole etuvastusta näin muistelen.Mutta jos tarvike puola laitettu niin laita etuvastus,ja sitten vielä muistelen että 70-luvulla oli huollossa yksi amazon jonka puolan poltti liian korkea latausjännite.
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    :eek: eikös se silloin polta katkoimen kynnet ns.hitsaa ne pinnat :eek:
     
  15. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Viime viikolla tuosta sitten otti ja paloi(suli koko hökötys) igniittori. Eli vika on jo ennen puolaa/virranjakajaa? Paljonkas ylipäätään täytyisi olla virran määrän, joka tulee puolalle? FoMoCo-tuotteissa tuon virran määrän kuulema tulisi olla ~6v?
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Olikos sulla sen ignitorin kanssa etuvastuksellinen puola? Ja se vastus oikein kytketty??

    Vaikuttas ettei ollu :) jos suli...
     
  17. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Kun ostin kärjettömän sytytyksen puolan, pyysin etuvastuksellista sellaista, niin varaosaputkan ukko päivitteli että mitä minä sellaisella, että kärjetön sytytys ei moista ole koskaan tarvinnut. Että se sähköpuolikii on ihan erilainen kärjellisisssä järjestelmissä.

    Ilmeisesti siinä ois pitäny olla etuvastus välissä :-?
     
  18. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Eli sulla on tommonen:
    http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor/default.aspx
    ja kärjettömään tarkotettu puola???

    Käsittääkseni toi on tarkotettu toimimaan kärkijakajaan sopivalla puolalla+etuvastuksella, eli siinä on liian pitkä latausaika (iso kosketuskulma) kärjettömän puolalle?
    En oo kyllä ihan 100% varma, mutta asennusohjeista löytynee joku maininta asiasta?
     
  19. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Joo juurikii tuollainen se oli. Ja asennusohjeissa, jotka olivat lontoonkieliset, haasteltiin myös kärjettömän puolasta. Itse sen kärjettömän puolan vain sen takia ostin, kun olen antanut itseni ymmärtää että se paremmin olisi sillä kärjettömän puolalla toiminut....
     

Kerro tästä muillekin!