Mikä polttaa puolan ? SOLVED !!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pervolet, 30.7.2015.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ooks sä saanu jo ne tulpanjohdot ja tulpat mitattua et paljon on vastusta ?
    Jos siellä on jotkuin 15k ohmin piuhat ja 10k ohmin tulpat niin yhteensä jo 25k ohmia, vois olla se yks teoria et kipinä alkaa räiskiä puolan sisällä ja pilaa sen.
    Mulla noi kaks katkojaankärki autoa niin vastusta vain noin 5k ohmia toisessa tulpissa ja toisessa piuhoissa ja hyvin pelittää.
     
  2. fmila

    fmila Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ekaks, jos sinne puolalle tulee kaksi johtoa +napaan, niin siihen kuuluu silloin n. 9 Voltin puola ja sieltä virtalukolta tuleva johto on vastusjohto. Toinen puolan +johto tulee suoraan startilta ja siis on ilman vastusta. Ajatuksena tässä järjestelmässä on se, että startaessa kun akun jännite putoaa starttimoottorin ottaman tehon myötä (varsinkin vielä 60-luvun akuilla ym sähkövehkeillä), niin tuo ohitusjohto startilta antaa sen n. 9 volttia puolalle, joka on siis tuon järjestelmän mukainen puolan nimellisjännite.

    Mitä sitten taasen tulee noiden puolien erilaisuuteen, niin 4-sylinterisen puolan antautuminen tapahtuu kierrosten nousun myötä. Sille ei vain jää riittävää magnetoitumisaikaa, jotta seehtisi tuottaa riittävän kipinän kasissa. Yleensä se ilmenee pätkimisenä 4000 kierroksen jälkeen. Eli kasit tarvitsee ns. nopean puolan. Kun kyseessä on vielä kärkijakaja ja kondensaattori siellä välissä, niin se varautumisaika jää paljon lyhyemmäksi, juuri tuon "hitaahkon" sytytysvarautumis jakson takia. Oskilloskooppi kuvasta tuon näkisi oikeinkin selkeesti, kun siinä pääsisi eri puolia vertailemaan.

    No palataanpa vielä itse ongelmaan. En huomannut mainintaa, kärjistä, enkä konsaattorista!! Vaihtaisin tuon kondensaattorin nyt ensimmäisenä, ennen uusia puolia. Toki tuolle ylilatauksellekin olisi syytä tehdä jotain. Alkaa muutkin sähkölaitteet kärsimään, vaikkakin alkuperäisjohdotuksilla tulee varmaan riittävästi jännitehäviöitä valojen virtapiiriin, ettei ihan heti tarvitse polttimokauppaan tukkuostajan alennuksia ruinata :argue:

    Eli jännitteet kohilleen ekaks (14,5 V ok) ja jos jatkat tuolla sytky järjestelmällä, niin etsippä jostain alkuperäinen tai vastaava 9,0 -9,6 V:n puola. Ja ennnen kaikkea uusi oikea arvoinen kondensaattori! Jos käytössä mieluummin 12V:n puola, pitäisi tuo esivastusjohto ohittaa, tai sitten laittaa se ohjaamaan lisärelettä, johon suora 12Voltin syöttö. Kärkien elinikä voi toki lyhentyä sillä? Omassa harrasteessa myös kärjet tallella (jopa kahdet :D ), mutta myös tuo esivastusjohto poistettu.

    t. AM
     
  3. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Eipä sitä oikein taas tiedä että itkeäkö vai nauraa. :rotfl:

    Menin pihalle mittailemaan tulpanjohtoja sun muita ja huvikseni mittasin sitten myös paikallaan olevan "palaneen" MSD:n puolan. Yllätys oli suuri kun arvot olivatkin ihan ok ! No eikun puola paikalleen ja startaten - ekasta tulille.

    Hyvin tuntuis pelaavan. Mittasin puolalle tulevan jännitteen käynnissä ollessa, n. 10,5 V. Eli siis ihan ok. Latausjännite 14-14,5 V.

    Tulpan vastus 11,5 Kohm ja tulpanjohdon n.1,66 Kohm. Puolanjohto tais olla about 5,7 Kohm (tai sitten 0,57 Kohm...)

    Avaimia kun heilutteli virtalukossa niin ei tapahtunut mitään, eikä se kyllä kovin väljältä tunnukkaan.

    Mikäs hemmetti tässä nyt sitten oikein mättää? Voiko olla että jostain syystä X ei välillä anna kunnolla virtaa sytytykseen startatessa ? Sitten kuitenkin puolan vaihdolla on aina korjaantunut. Ikävä vika sikäli kun ei oikein varma ole että lähteekö se vielä huomenna käyntiin.

    Henkimaailman tohuja taitaa taas olla...isäukko haudan takaa yrittää vinkata että " myy poika jenkki pois ja osta mersu". :D

    p.s mittasin varastossa olevan yhden "palaneen" puolan ja aivan oikein ---- kunnossahan se on.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Käy nyt kaikki liitokset läpi vielä tarkkaan jokuhan siellä sit pätkii, tai jos et muuta keksi niin vaihta tulpat vastuksettomiin kun sulla kerta on jotkuin pieni ohmiset johdot nyt siellä ja jos ne on ihan ok, niin tulee ainakin parempi kipinä kuin ton 11,5k tulpan vastuksen läpi.
     
  5. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Joo,pitää niitä koettaa vielä tutkia että löytyykö joku huono piuha tai liitos.

    Täytyy kysellä niitä tulppia että olisko jotain pienemmällä vastuksella olevia.

    Se jäi mietityttämään kun mitattiin startatessa puolalle tulevaa virtaa ja näytti abaut 9,5 V. Eikös sen pitäis antaa silloin se n. 12 V...?
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Kyllä se startatessa tippuu noinkin alas riippuu miten virrat häviää kaapeleihin.

    Mä ostin viimeksi Denson tulpat tohon toiseen kärkiautoon ja ovat ihan 0 ohmin tulpat :)
     
  7. buick71

    buick71 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ehkä tyhmä kysymys mutta onko kärjet ja konkka ok?
     
  8. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Onko startilta tuleva vastukseton piuha varmasti ehjä ja kontaktit ok? Kylmänä startatessa piisaa yleensä se pienempikin jännite puolalle kärjellisessä systeemissä. Lämpimänä ei sitten yllättäen käynnistykään. Mulla oli yks liitos hapettunut ja oireili just näin.Välillä pelas ja sitten taas ei..
    "Palaneen" puolan yllättävä henkiinherääminen viittais sinnepäin.
    Ei se jännite startatessa putoa paljoakaan alle 12 voltin jos akku on yhtään kondiksessa.
     
  9. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Virranjakajan kannen käytin auki ja kärjet näytti olevan ok ja kansi myös. Pitää tarkistaa ne piuhat,melkein vaatii nosturin/montun että näkee kaikki kunnolla.

    1- pytyn tulpan käytin auki, melko mustan näköinen oli eli ei se ainakaan laihalla käy tuo vehje. Ens keväänä olis tarkoitus saada se kunnollisella putkistolla jonnekin rullalle säädettäväksi ja mitattavaksi. Onko savon suunnalla sellaista pajaa, joka mittaisi ja säätäisi quadrajetillä olevia kamppeita...?

    Nimim.400 bhp olis kova mutta tyydyn vähempäänkin...
     
  10. buick71

    buick71 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ja jos vastuspiuha kyrvähtänyt niin kipinää ei tule startatessa,vaan silloin kun höllää "start"asennosta..
     
  11. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Hemmetin hyvin kyllä hörähtää heti käyntiin,joten uskoisin vastuspiuhan olevan ok.
     
  12. K-750

    K-750 1st gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Startatessa jännite tulee vastuksettoman piuhan kautta, koska startatessa jännite putoaa kun startti vie paljon virtaa. Ja kun auto käy niin jännite tulee vastuksen kautta, jotta ei polta puolaa.
     
  13. buick71

    buick71 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Taisi mulla mennä nyt piuhat oikoseen. :oops:
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mun käsittääkseni vastusjohdon ideana on säästää kärkiä eikä puolaa.

    Senpä takia järjettömissä systeemeissä ei vastuslankaakaan.

    nimim. kärjillä 1984--1996, kesät talvet joka päivä.
     
  15. onre

    onre 3rd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Jos kerran "palanut" puola on ehjä niin saattasin tässä kohtaa vaihtaa virtalukon pohjan, ihan varuilta.
     
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mä vaihtasin pualan abikoliittimet, eli oisko tääkin korjaantunu kun ois vain heilutellut niitä johtoja? = huano kontakti, korjaantui kun johtoja joutui hiplaamaan kun puolan vaihto?
     
  17. atobee

    atobee Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ymmärsin, että tämä viesti, joka nyt ei liity mitenkään viestiketjun aiheeseen on minulle suunattu joten vastaan kysymykseesi: Eikö puimuri nyt starttaa vai yskiikö nyt kuski? :D

    Kysymykseni on retorinen, mieti puimuria ja koita ymmärtää mihin sitä voi soveltaa, vihjeenä anna, että mopolla on turha lähteä moottoritielle...

    Lopetan OT tähän. T: Ato
     
  18. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ja meikäläisellä samoten :odroll:
     
  19. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Tähän en usko kun piuhat on mutterilla kiristetty napoihin kiinni. Piuhat itsessään näyttävät ihan hyväkuntoisilta, ainakin niissä kohden jossa ne on näkyvissä.

    Pitänee ehken varuilta vaihtaa se suoraa virtaa antava piuha, vahva epäilykseni on että siinä sen vian on oltava.
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Oothan toki aina kokeillu,sillon kun on "puola kuollu",aina startata ennen sen uuden vaihtoa?
    Ja eihän se sitä sano etteikö vois olla huono kontakti vaikka ne piuhat mutterilla olisikin kiinni,vähä jos hiomapaperilla putsaa...eikä varmaan pahaa tekis kattoo ne maat.Siinähän se menee samalla puuhatessa.
    En muista oliko jo kerrottu,mutta siis AINA starttaa mutta kuumana ei aina käynnisty,niinhän se oli?
     

Kerro tästä muillekin!