Mikä siinä V8:ssä on seksikästä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cartman2000, 29.10.2005.

  1. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Kertokaapas epätietoiselle, mikä helkutin fetissi se V8 oikein on. Esim. jenkkimarkkinoille on lähes jokaisen autotehtaan tehtävä oma V8-versionsa. Kaipa siellä on nurmikkotrimmeritkin V8:a.

    Eikös V8 ole kaksi 4-konetta, jotka on pultattu toisiinsa vähän vituralleen - siis vinosti?

    "Jokainen", joka oikeasti ymmärtää moottoreista teknisinä laitteina tietää, että 6-kone on polttomoottorin optimiversio. Siinä on pyörimisliikkeen vastavoimat minimoitu. Siis 6-kone, kerrannaisineen. Tämän edelläolevan minulle kertoi DI ystäväni, joka opiskeli moottorinrakennusta Polilla ja taitaapa hankkia leipänsä koneita suunnittelemalla vieläkin.

    Ymmärrän V8:n kuuluvan oleellisesti USAlaiseen kulttuuriin, siinä missä isot hatut ja Mikki Hiiri. Mutta miten ihmeessä se V8:n psykologinen ylivalta on syntynyt? Texasissa asuva suomalainen ystäväni sanoo selityksen olevan yksinkertainen: "V8:n miehekäs mouruna kasvattaa pippeliä" ;)

    Kirjoitukseni viestii varmasti asiantuntamattomuutta, mutta kysyn ihan vakavissaan. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään tahi mollata jenkkiautoja. Vanhasta Bel Airista minäkin haaveilen...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos et tiedä tai tunne sitä, täytyy sinun etsiä nautintosi joistain muista vajaasylinterisistä moottoreista.. V8 ja amerikanautot on elämäntapa PISTE!
     
  3. Ezzy

    Ezzy 1st gear

    Äänet ovat ensiluokkaiset ja vääntö elämääkin suurempaa.
     
  4. 660

    660 1st gear

    se on se ääni... toiset rakastaa linnun laulua toiset jotain muuta 8) okei on se ehkä hiukan pervoa mutta mitä sitä ihminen itselleen voi :odroll:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Otsikossa mies(?) kysyy mikä siinä veekasissa on seksikästä ja sitten alkaa höpöttämään jostain insinöörien optimikoneista? Mikä on seksikästä se ei välttämättä ole järkevää tahi optimaalista tahi ollenkaan järjellä selitettävissä.
     
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Koetappas huviksesi lyödä 150km/h nopeudesta 6-koneen tai vastaavasti
    V8:n kaasulätkän pohjaan!
    JOS sinulla ei ole turbotettu rivikone,niin veikkaisin että V8:n VÄÄNTÖ
    ottaa SELKEÄN selkävoiton!
    Rivi 4:s-koneella tämä ero on VIELÄ kamalampi !!!
    Se PITÄÄ kokeilla ITSE !!!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun isolohkokasin täräyttää tulille niin tuntuu että nakki pitenee ainaki tuuman verran!
    Siis tunne on ihan verrattavissa.. en tarkoita että niin välttämättä tapahtuu mutta siinä on jotain vastaavanlaista taikaa!

    Jenkkikasi tarjoaa elämää suurempia fiiliksiä joita ei järkisyin kannata yrittää perustella mutta tekevät elämästä nautittavan ja mieleenpainuvan.

    Ja se vääntö! Se pitää kokea, sitä ei voi selittää!

    Kerran me täällä vain ollaan joten on lupa löysätä sitä kiristävää pipoa ja nauttia täysillä!
    8)
     
  8. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Väännön sotkeminen ei liene kannattavaa tähän topicciin, se kun riippuu niin paljon moottorin tilavuudesta ja luonteesta. Samaa tavaraa se mystinen vääntö on kahdeksan- ja nelisylinterisessä voimanlähteessä jos litratilavuus on sama, vertailukelpoista paria on vaan vaikea löytää. Alkuperäinen kyselijä oletettavasti tarkoitti enemmänkin v8:n imagoseikkoja. Itse tarjoaisin syyksi perinnettä, henry kun keksi aikoinaan laittaa veekasin kansanautoon, niin eihän sitä kilpailijoilla sopinut olla vähempää sylintereitä. Jenkeillä taitaa olla sellainen tapa, että kun ne keksii hyvän konstruktion niin mitäs sitä turhaan muuttamaan. Tai no, ovathan ne nyt puolen vuosisadan jälkeen saaneet tuotantoon yläventtiilisen briggs&strattoninkin, joten kai siellä kehitystä sitten tapahtuu.
     
  9. napa

    napa 3rd gear

    tuota vääntö asiaa olisin itsekkin hieman kritisoinut, mutta CH3OH ehti ensin :) kyllähän niis kaseissa yleensä on sitä vääntöä, kun ei huippukierroksetkaan ole kuin n.4500 rpm (vakiot) :odroll: se on todellakin koneen luonteesta/viritysasteesta kiinni se max. vääntö ja vääntöalueen laajuus, ei niinkään moottorin rakenteesta/tyypistä (jos nyt jotain 4 tai yli sylinterisiä moottoreja ajatellaan)

    tuo briggs&strattonin ohv moottori tuli mullekin hieman yllätyksenä, kun papparaisen uuden ruohonleikkurin konetta tutkin :eek:

    myönnetään silti, että kyllä V8 koneessa ne äänet on kieltämättä kohdallaan ja tarkennuksena, että ne kilpa V8 äänet (tasokampi tai jotain sinne päin, eli kireää kimitystä, ei sitä laiskaa murinaa)
    :D
     
  10. Electra_STW

    Electra_STW 1st gear

    Mitä väliä kunhan kuulostaa hyvältä
     
  11. Fireball

    Fireball Gearhead

    Seksi on katsojan silmissä

    [​IMG]

    vastaan

    [​IMG]
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    ihan samaa vois ajatella 6-koneesta et kaks 3-konetta on ympätty yhteen. Noi kommmentit kaista viittaa siihen et hyi amerikkalaisia saastuttavia iso moottorisia autoja. :mad: Mä meinaan rupeen näkee punasta kun tapaan tommosen ihmisen.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    insinööri ja etenkin suomalainen on maailman viisain vaikka olemattomalla työkokemuksella.vai kutonen paras ,optimaalinen ym.joopa joo.ja kaksi tuning poikaa meikaittuina toisiaan hiplaamassa optimaalisen kaunista.paskat.jos kutonen on paras miksi se inssisi ei ole kertonut sitä F 1 tai vaikka rekkavalmistajille .BMW :n suunnitteli tunnettu pilvi-inssi Bob Marley &Whalers.hyvää päivän jatkoa optimaaliseen virittelyyn kutostallille.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei siinä v8:a mitään seksikästä ole,onpahan vain harrastus muiden joukossa,eikä se ole edes elämäntapa onpahan ollut mielenkiintoinen harrastus jo 11vuotta.kohteet vain vaihtuu 8)
     
  15. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Jaaha. Meillä on ajatuksia lukeva meediokin joukossa. Nimittäin "mä meinaan rupeen näkee punasta kun tapaan tommosen ihmisen", joka tietää minua paremmin mitä kirjoitin tai ajattelin!
     
  16. IROC-Z

    IROC-Z Gearhead

    Toi on se homman "liima"!
    Ja siitä koko touhun järkevyydestä... mitä järkeä on 32" laajakuvatelkkaris kun 14" matkatöllöstä näkee saman kuvan?
     
  17. Takaisin asiaan. V8 on instituutio ja standardi kulkuvälineissä. Onhan noita 10,12 ja 16 sylinterisiäkin koneita kavereilla autoissa, mutta se on jo liikaa, äänetkin on jotenkin pörisevät. V8 kuulostaa voimakkaammalta ja miehekkäämmältä kuin samantehoiset vähempi tai enempi sylinteriset koneet. Allegoriana voisi todeta, että V8 on suurin ja kaunein!
     
  18. Muki

    Muki Gearhead

    Mainittu kuusisylinterisen rivimoottorin "luontainen harmonia" käsitellään jo ajoneuvoasentajan perusjaksolla ammattikoulussa, joten ei siihen Polia tarvita. Asia pitää kyllä hyvin paikkansa mutta painoarvo ja merkitys painottuu sinne oppikirjojen pariin. Käytännössä, nimittäin.

    Euroopassa oli sellainen valtio, jossa moottorimantra kuului niin että "3 sylinteriä rivissä ja kaksi tahtia". Hehheh, olihan sekin totuus ja optimi. Kansa rikkoi betonimuurin päästäkseen karkuun moisia ismejä.

    Asiallisemmin: Turha se on kantaa huolta siitä mitä muut tekevät ja minkä tyyppisistä moottoreista pitävät. Alkuperäisen kysymyksesi asettelu oli panetteleva ja provokatiivinen. Ihmekös tuo, jos siihen vastataan niin kuin metsään on huudettu.

    Tärkeintähän on, että olet omien valintojesi kanssa tyytyväinen, ja voimanlähteesi tuottavat ne ominaisuudet mitä juuri sinä haluat.

    Jos nyt tarkastellaan pohjoisamerikkalaista autokulttuuria, niin yksi selkeä syy V8-moottorien suureen osuuteen sikäläisittäin löytyy varmasti historiasta ja kilparadoilta. Viimeinen kuusisylinterinen rivimoottori joka niitti menestystä taisi olla Hudsonin 40-luvun lopun / 50-luvun alun viisilitrainen patruuna.

    Sitten tulivat kahdeksansylinteriset ja pyyhkivät pöydän niin mutkalla kuin suoralla.

    Minä olen 6-freak ja arvostan juuri niitä ao moottorityypille luontaisia ominaisuuksia, tosin 4.9 litran iskutilavuuden myötä. Niitä on parissakin perheen autossa. 24-vuotiaassa on 37 kpm @ 1200 rpm ja sillä on mukava rallatella menemään.

    Sitten kun tarvitaan jotain muuta, niin sylinterit asettuvat V-muotoon ja niitä on kahdeksan. Noin pääsääntöisesti.

    Tätä spekulointia voi jatkaa lopun elämäänsä, mutta eikös sekin aika kannattaisi käyttää sen oman moottorin muokkaamiseen halutun kaltaiseksi.
     
  19. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Tuo F1 oli hyvä vertaus. Kas, kun F1-tallit käyttävät sellaisia koneita, mitä F1-säännöissä määrätään. Ennen F1:ä moottorinvalmistajat saivat itse päättää millaisia koneita kilpureihin laitettiin. Ne olivat järestään V12 tai kuten kuuluisassa Ferrari "Le Mansissa" V24 - siis 6-koneen kerrannaisia. Näin tapahtui, kun maailman parhaimmat moottorinsuunnittelijat saivat vapaat kädet ;)

    Mutta tämähän on fakta, ei tästä tarvitse keskustella. Utelinkin syitä V8:n valta-asemalle ja erityisesti sen ikoninomaisesta asemasta jenkkilässä. Tähän on tullut muutama valaiseva vastauskin, kiitos niistä.
     
  20. KimT

    KimT 1st gear

    V8:n saa yleensä mahtumaan pienempään tilaan, jossa rivikuutonen vaatii pidemmän nokkapellin. Lienee alkujaan ollut Henry Fordinkin tavoite säästää kustannuksissa saaden silti vääntävän koneen nokkapellin alle.
     

Kerro tästä muillekin!