Mikä slant six?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terosu, 8.2.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Piti tilata uusi venakopan tiiviste Aspeniin ja tavara tuli, aloin sitä sitten laitteleen paikoilleen mut mitäviddua... Eihän se sopinukaa!

    Aspenissa on siis 225, itse auto on mallia 1980, eräs jenkkejä harrastava varaosaliikkeen mies sai selville että 1981 tuli joitain muutoksia eli kone/ainakin kansi on uudempi. Tekisi siis mieli ottaa selvää minkä vuotinen kone on/onko sinne vaihdettu pelkkä kansi, onko kellään tiedossa systeemiä minkä mukaan sarjanumeroiden yms kautta voisi asian saada selville? Millaisia muutoksia vuonna -81 kuutoseen tehtiin?

    Ulkoisia tuntomerkkejä koneessa ovat ainakin krominen venttiilikoppa ja musta ilmanputsarin koppa jossa teksti DODGE BY MOPAR
     
  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    niissä on kahta eri koppamallia ja en nyt muista minä vuonna se muuttui,mutta tiivisteet on täysin erilaisia.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Lohkon etupäässä kansitasossa laturin vieressä taso, jossa meistettynä moottorin numero. Kannen iästä osviittaa sen mukaan, onko tiivisterenkaallinen vai kartiotiivisteinen sytytystulppa.
     
  4. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    slant six eli sivuimuhemi :rotfl:
     
  5. Terosu

    Terosu 1st gear

    Hjoo, mutta mitenköhän noista sais valmistusajan selvitettyä?

    Petojen sukua, susi jo syntyessään?
     
  6. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    varmaan pomminvarmin kone mitä vanhoissa jenkeissä on mun mielestä...
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Joo, on sitä kehunu muutkin. Muijan aspeni lähtee ihan helposti käyntiin vaikka olis 35 astetta pakkasta, ja lohkariahan siinä ei ole. Ja muutenkin on toiminu tekniikaltaan ilman ongelmia
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    Joo tiedetään, on se maine ihan hyvin mullakin tiedossa, mut en mä tota nyt niin vakavasti tarkottanu.

    Kuitenkin, jos jotain systeemiä on tuon iän selvittämiseksi niin eikun tulemaan vaan.
     
  9. tapiiri

    tapiiri 1st gear

    Millaisia muutoksia vuonna -81 kuutoseen tehtiin?


    ainakin venttiilisysteemi muuttui hydrauliseksi.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, ainakin mopar performancen luettelon mukaan venttiilikoppa vaihtu vuonna '81. Jos en oo ihan väärässä, niin silloin siirryttiin hydraulisiin venttilinostajiin myös, ja ero kopassa löytyis jostain alturin takaa, missä hydraulivehkeessä on joku ylimääränen ulkonema. Mun käsityksen mukaan tollasia ei olis uutena Suomeen tullut? Jsotain venttiilikopan alta pitäis löytymän kannen valunumero, 4095778 '81-'83 moottoreissa. Toi hydraulinokkaviritys on muutenkin hauska. Tossa vaiheessa taivalta ei enää viittitty kovin radikaaleja muutoksia mottiin alkaa tekemään, ja kun lohkossa ei nostajille ollut muuta kun roiske/valumavoitelu vaati toi hydraulinotajajärjestely pikkasen poikkeavia systeemejä. Perinteisestihän mopareissa venttiilikoneiston voitelu tulee lohkossa ja kannessa olevien kanavien kautta keinuvipuakseleille, kun taas letukat ja fordit on pääasiassa luottaneet kannen voitelussa nostajien kautta. Työntötangot on ontot, ja nostajan kupissa on öljyreikä josta öljy sitten nousee keinuvivuille. Tossa hydrauli /6:ssa on toi järjestely käännetty, öljy tulee vippa-aksilalle normaalisti, mutta nostajille se kulkeutuu keinuvivuissa olevien kanavien ja onttojen työntötankojen kautta.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Hehheh, mulla on vanhanmallisessa 225 kannessa hydraulit, ei pitäis vissiin sopia mut näin vaan on.
    Mystinen jutska, onkohan ollu 80-81 jotain "välimallin" kantta vai onko kyläseppä vaan käynyt kylässä meikäläisen konehuoneessa.
    Vai oliskos Herra Moparin toimesta rebuilded tommoseksi.

    Uudemman tiivisteessä on yksi kulma terävämpi, ehkä jotain muutakin eroa mut en yhtäkkiä huomannut kun vertailin. Tuli todettua kun venakopan tiivistettä yritin vaihtaa. Uudemmanmallinen myytiin väkisin koska erehdyin mainitsemaan noi hydraulit.
     
  12. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    75 tuli hyd nostimet jo ja 82-87 on erinlainen toi venttiilikopan tiiviste...ite tutustuin samaan pulmaan oman släntin kanssa.auto on 67 ja 82-87 moottori :rotfl: mut se oli ihan paska joten vaihoin sen vanhaan kunnon 61 vuotiseen.se vanha pyöri vielä tyhjäkäyntiä vaikka kolmesta pytystä oli männänrenkaat silppuna yks pytty mustana ja alakerran laakerit ihan tohjona
    nii ja kartio tulpat tuli myös 75
     
  13. rebel_cat68

    rebel_cat68 Gearhead

  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei tullut hydraulinostimet kun vasta 80-luvulla. Sitä ennen oli tavalliset säädöllä olevat peltikeinut. Ei ainakaan kirjallisuuden mukaan, eikä sen perusteella mitä mulla on noita kutosia ollut. Uuusin on ollut 80-mallinen, ja se oli vielä mekaanisella nokalla.
     
  15. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Pelti-kiikut minullakin vielä -81...

    Ja venakopan tiivistekin sopi joka oli jotain vanhaa varastoani... Tullut muistaakseni vuoden -67 koneen mukana nurkkiin...
     
  16. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    joo se toi tulppa tais vaihtua 75...mut 82-87 vaihtu toi tiiviste
     
  17. Terosu

    Terosu 1st gear

    Paljon on tullut hyvää tietoa, kiitokset, ja antaa tulla lisää jos löytyy. Sellasen vielä huomasin tänään kaasaria purkaessani, että siellähän on tuplakurkkuinen Carter, eikös toi oo super sixin kaasari?
     
  18. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    kyllä se on superin kaasari. myös holleyta on ollu. tietääkseni superin tunnistaa keltasesta lohkosta. jos olen väärässä, joku korjatkoon.
     
  19. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Joo. 82 vaihtuu kansimalli. Tiivistesarja on tuplahintainen tuohon "uuteen" koneeseen, vaikkei muuta eroa ole kuin tuo venakopan tiiviste ja kampuran takapään stefa. Ite heitin vanhan kannen tuollaiseen uuteen alakertaan ja vaihdoin keinuvipuakselin siihen hydrauliversioon. Venttiilit on kerätty useasta koneesta. Ja hyvin tojii ja tökkii eteenpäin. Kannesta otettu kahden oikaisun yhteydessä milli pois. Mut voima ei ole lisääntyny. RamVaneissahan tuota konetta on ollut 82-84 vuosina Suomessakin. Kait?
     
  20. Terosu

    Terosu 1st gear

    Kuvista kun kattelee niin venttiilikoppa sininen, mulla krominen, ja imusarjakin yleensä sininen, mulla taitaa olla lähinnä ruosteinen. Ilmanputsarin koppakin on erilainen, mulla on sellanen musta jossa teksti DODGE BY MOPAR.
     

Kerro tästä muillekin!