Mikä stallspeediksi???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja krankka, 13.9.2008.

  1. krankka

    krankka 1st gear

    Oon rakentamas tollasta Dodge aspen -80 johon tulee tekniikaksi
    360+727+8 3/4.Korityöt alkaa olla maalausta vaille valmiina ja ny mietinki et minkähän turbiinin tohon lykkäis...

    Konetta piristetää jonkin verran ja perä kavennetaan jotta saadaan leveemmät tossut alle 43cm leveisiin takapyäränkoteloihin.
    Mulle on tarjottu turbiinia 3000 stallilla mut onkoha toi katuvehkeeseen jo vähän liikaa?
    On tolla kyllä joskus tarkotus käydä polkasee radallaki...

    Ite olin kyl aatellu stallspeediä johonki 2000-2200.

    Kertokaa mielipiteitä/kokemuksia ja samalla voi tarjota sitä turbiiniaki!
    Ja tarjouksii hinnat mukaan!
     
  2. vitoni

    vitoni 1st gear

    Riippuu myös nokka-akselista, toi 3000 on aika paljon jos konetta vain kutitellaan, kyllä tollaseen 3000 stalliseen pitäis olla mun mielestä väh.n10:1 ruttua, ykstaso imusarja,peltisarjat,ja suht raju nokka noin ensalkuun.Toi sun arvio tosta 2000-2200 kuullostaa paljon paremmalta.varmaan vakioturbaanikin ajaa asiansa,ainakin alkuun :-?
     
  3. krankka

    krankka 1st gear

    No konettakaa mul ei viel oo mut kyl sitä ainaski ton verta olis tarkotus "kutitellakki"...
    Jos ottaa koneesta sen 10.1 ruttuu ni sopisko nokaksi Moparin Purple 284?
    Vai pitääkö olla vielä "rankempi"?
     
  4. tapiiri

    tapiiri 1st gear

    tarkemmat speksit tulevasta koneesta täytyy tietää ennenkuin turbiinin stallia aletaan päättämään.
    henkilökohtaisesti pidän stall 3000 rpm liian korkeana.
     
  5. vitoni

    vitoni 1st gear

    Mä oon Tapiirin kans samaa mieltä,eli turbiini päätetään vasta sitten kun muut osat on koneeseen hommattu/asennettu.Muuten saattaa käydä niin että rupeet liikaa valitsemaan osia sun koneeseen ton turbiinin ehdoilla. Noissa osavalinnoissa mieli muuttuu hyvinkin herkästi,ja mieli saattaa muuttua myös koneen käyttötarkoituksen suhteen,eli mä jättäsin tollasen vielä ostamatta. Noita turbaaneja saa kuitenkin sopuhintaan jokaisesta varaosakaupasta ja varsinkin jenkeistä.

    BTW:moparin purple 284/284/484 ei oo raju nokka :rotfl: ,ja muutenkin noi mopsin nokat taitaa olla "vanhan" mallisia,vaikkakin hyviä käyttönokkia.Mun mielestä tollanen 290 asteinen tai yli on raju nokka,toki nostoakin saa/pitää olla yli .500"
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Moparin 284/284/.484 on raju nokka, etenkin se "vanha" kapeella LSA:lla, eikä mee mihinkään pienellä stallilla. 3000 ei ole pajonkaan stallia, periaatteessa kadulla se stallspeed sais olla sellasella alueella jossa moottori jo vetää kunnolla, eli jonkinverran maksimiväännön kierrosten alapuolelta vois lähteä. Tolle 284:lle yleensä suositellaan pariksi 10" turbiinia joilla stalli menee yleensä 3-3500: välille. Mun mielestä korkeeta stall speedia on ihan turha pelätä, ite ajoin aikoinaan vuosikaudet yhdeistelmällä 4.10 välitys 30" korkea rengas ja 6000+ stall speed. Sillä pärjäs normiliikenteessä aivan mainiosti, nini kesällä kuin talvellakin. Seuraava versio oli 3.23 välityksellä ja 28" renkaalla, ja stallia n. 4500; hyvin pelas kun pitää huolen siitä, että lootalla on aina riittävän viileetä öljyä saatavilla. Moni kuvittelee, että noi "stalliturbiinit" on jotain on/off kytkimiä, mutta ei niiden tarvitse sellasia olla. Esimerkiks noilla 6000+ turbiineilla normiliikenteessä hyvin harvoin nous kierrokset yli 3000:n mutta sitten jos tarvii voimaa ne päästää moottorin parhaan työnnön alueelle.
     
  7. jaketin

    jaketin Gearhead

    itse käytin volaressani tci:n streetfighter 10" turbiinia, jossa stalli siellä 3000 nurkilla..
    auto toimi aivan loistavasti arkipäivän ajossa, ei minkäänlaista ongelmaa..
    koneessa oli juuri tuo samainen nokka-akseli, mitä sinäkin suunnittelit...

    kun pääsen kotiin, niin kaivan esiin numerosarjan, niin tiedetään millasesta turbiinista puhutaan
     
  8. krankka

    krankka 1st gear

    Aika paljo eriäviä mielipiteitä asiasta näkyy olevan...
    Se on just toi tci:n streetfighter 3000 stallilla mitä mulle on kaupattu.
     
  9. jaketin

    jaketin Gearhead

  10. mopster

    mopster Gearhead

    Aina löytyy porukkaa jotka pelottelee ettei tommosella 3000+ stallisella turbiinilla voi ajaa kadulla jne., ja minäkin oon tohon halpaan joskus menny, mikä on sitte jälkeenpäin kovasti harmittanu. Tollanen 284 nokka 10 puristuksilla vaatii ehdottomasti sen 10" turbiinin, usko pois vaan. Mulla on ollu vastaava kombinaatio 11" 2500 stall turbiinilla, ja EI ollu ollenkaan hyvä.
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla on melkolailla vastaava kokoonpano ja siinä 2400stallinen turbiini. Juuri ja juuri huomaa eron vakioon. Ei 3000tonnin stalli oo vielä paha ollenkaan.
     
  12. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    sama itsellä (paitsi 318) ja samaa mieltä.. ainakin oma kone vaatiis kierroksia vähä enemmän kuin mitä tuo turbaani antaa lähdössä..

    ja jos otat sen 3000 stallin mutta ei ole hyvä niin voin vaihtaa sen päittänsä.. =)
     
  13. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Tommonen +3000 turbiini tarttee vähän enempi viritettyä konetta,itsellä 340cid:ssä 12,5 ruttu,557 nostonen 298 mekaaninen nokka,2x4bbl,ja 3500 stall streetfighter 10" turbiini, ..toiminu jo n.7 vuotta hienosti,ja ihan normaalissa ajossa päivittäin,muistat vaan laittaa hyvän lauhduttajan askille ....
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tommone 10" isolohkon perään n. 3000 stallilla oleva turbini ei todellakaan ole vielä mikään raju. Sopinee mainiosti moparin 284 nokan kanssa, jonka tehoalue ulottuu n. 5900-6000rpm. Tuolla kosntruktiolla kierrokset saataisiin täyskaasulla heti parhaalle vääntöalueelle.

    vipottajan komppaamana, väitän että ääriesimerkeistä huolimatta, myös 10" n. 3000stall turbiinilla ei rauhallisen kaupunkiajon kierrokset ylitä kahtatuhatta.
     
  15. ama

    ama 3rd gear

  16. ama

    ama 3rd gear

    Mitä tarkoittaa anti ballooning?
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tosta linkin turbaanista en osaa oikein sanoa, stallspeed tuntuu aika reilulta kokoon nähden. Ja miksi ei muka sovi hemiin tai isolohko6pakiin?

    Vaikka edeli ilmottaa nokan alueeks 1500-->, nii on tuo vaikuttaa melko raikkaalta silti jos specseihin katsoo. Tuon sun "harvan" perän kans olis hyvä olla stallia sellanen 2500-3000.

    Minkäslaista imusarjaa ja kantta sulta siitä löytyy?
     
  18. ama

    ama 3rd gear

    imusarjax olis tulossa air gap ja rautakannet mistä on kanavat vaan siistitty.
     
  19. ama

    ama 3rd gear

  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllä tuo jo välttää varmasti hyvin. Jos ajaminen painottuu huomattavasti kiihdyttelyyn/varttimailikokeiluihin niin sitten sais stallia olla vielä hitusen enemmän. Vaatii tietty sitten melkein jo tiheempää ruuvia ja (katu)slicksiä rengasta että kaikki hyöty saadaan irti.
     

Kerro tästä muillekin!