Mikä tän kikkareen tarkotus on? Chevrolet Caprice 307 Olds

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TXR, 2.8.2010.

  1. TXR

    TXR 3rd gear

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tollanen palikka löyty kuskinpuolen pakosarjan ja väliputken välistä, autossa vaan yks ulostuloputki. Kikkare siis alipaineen mukaan kääntää läppää ja ahdistaa kuskinpuolen pakovirtausta, mikä järki tossa oikeen on??

    Caprice Classic STW 1990 Oldsmobile 307 koneella.
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    läppä

    Joissain autoissa olen nähnyt samanlaisen lämpöjousella toimivan läpän, joka sulkee kylmän moottorin toisen puolen pakosarjan ja ohjaa sen puolen pakokaasut imusarjan läpi jos on lämmitetty imusarja, oisko sama juttu.. miten toi alipaineella toimii, en tiedä
     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kylmällä moottorilla kierrättää osan pakokaasuista kansien ja imusarjan kautta lämmittäen moottorin ja imusarjan nopeammin normaaliin käyntilämpötilaan. Alipaineet pakosarjan venttiilille tulee siis sellaisen venttiilin kautta, joka on kiinni kun moottori on lämmin.

    edit: typoja
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kikkareen ohjaamanana imusarjan esilämmityskanavan kautta kuskinpuolelta apumiehenpuolelle kulkeva pakokaasu lämmittää imusarjan käyttölämpöiseksi nopeammin kuin ilman tuota kikkaretta. Kaasuttimen sekoittaman ilman/polttoaineseoksen sisältämä bensiini ei ala pisaroitumaan imusarjan rakenteisiin ja moottori käy kylmänä paremmin ja laihemmalla seoksella. Samoin imusarjan lämpötilan tunnistava rikastin kytkeytyy pois päältä nopeammin.

    Tuon moottorin kuuluu toimia silleen että kun kovalla paukkupakkasella painaa pari kertaa kaasun pohjaan ja sitten starttaa ilman kaasua, se käynnistyy ja jää käymään. Sitten kun kerran painaa sitä kaasua, niin rikastimen nostamat täyskierrokset laskevat väliasentoon. Sitten kun laittaa vaihteen D:lle, voi lähteä ajamaa ilman kaasullakikkailua.

    Tuo kikkare on yksi osa tuota kokonaisuutta jolla on saavutettu hyvä käyttömukavuus ja kohtalaisen pienet päästöt myös kylmänä. Aika hyvin kaasarimoottorille.
     
  5. dean66

    dean66 Gearhead

    kyseinen osa on yksi niistä "saastelaitteista" jotka yleensä tietämättömänä ja "turhana" poistetaan autoista=)

    L.P. kiteytti asian mainiosti. käikäle, joka toimiessaan nimenomaan vähentää kulutusta merkittävästi. kylmänä moottori kuluttaa huomattavan paljon enempi kuin normaalissa käyntilämpötilassa.

    -a-
    ps. en nyt siis millään muotoa tarkoita, että alkuperäisen kysymyksen kirjaaja olisi poistamassa tuota tärkeää kampetta autostaan=) yleistin vain sen, mitä olen havainnut matkan varrella=))
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyseinen käikäle jäädessään jumiin kiinni asentoon puolittaa tehon, mutta tuplaa kulutuksen :poff: . Jos ton poistaa niin ei imusatsin lämpeneminen kestä montaa minuuttia kauemmin ja ryypyn lämmitin on niin lähellä pakokanavia että ei vaikuta siihen mitenkään.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuon kikkareen läppä on suunniteltu siten että pakokaasuvirtaus kääntää sen auki. Alipainemokkula pitää sitä suljettuna virtausta vastaan.

    Mutta jos se läppä irtoaa siitä akselista, niin voi tulla jänniä vikoa. Niinkuin yhteen 63 Cadillacciin josta aikoinaan korjattiin (jo aikaisemminkin korjatut) monesta kohtaa halkipalaneet pakosarjat ja imusarja. Kun pakoputkia tehtiin muutaman vuoden kuluttua uudeelleen, löytyi siivotessa lattialta tuo läppä joka oli lymynnyt jossain siellä etuputkistossa. Aikaisemmissa korjauksissa sitä läppää ei tuossa ventiilissä näkynyt eikä mielikuvitus riittänyt asian sen pidemmälle pohtimiseen kun luulin että se läppä oli palanut pois.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos tuo on rikki ja tarttee tarpeettomana poistaa, niin koneen ali menevää yhdysputkea tarvii jatkaa vähän ja tiivisteeksi sopii pienihalkaisijaiseen pakoputkeen tarkoitettu kartiomallinen peltirengasrunkoinen massatiiviste.
     
  10. TXR

    TXR 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista, kikkare vaikutti toimivalta, joten voisi sen takaisin laittaa. Täytyy vaan hankkia uusi tiiviste koska vanha on tullut tiensä päähän (ylemmän valokuvan alareunassa).
     
  11. GBS

    GBS 3rd gear

    Vanha topikki... mut onko toi läppä auki normiasennossa? Eli kun auto ei oo köynnis?
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Taitaa riippua vuosmallista. Kumpaakin oon ainakin nähny.
     
  13. GBS

    GBS 3rd gear

    -83 Ja oo kyl koittanu netiist tutkii kuvii. Suurin osa näyttäisi ton näkösistä olevan auki.
    Pitää ottaa putki irti jossain kohtaa ja varmistua.
     
    Muokattu: 18.4.2019
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sen virallinen nimi tais olla EPR, joten siitä voi olla apua hakuhommassa.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    olen ottanut tuon vekeen kaikista autoistani missä se on ja hitsannut pakoputkeen ton paksuuden verran jatketta. En ole huomannut eroa missään vrt. toimiva tuollainen.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se onkin "saastelaite". Tosin se nopeuttaa myös kylmän koneen käynnissä pysymistä, siirtäen imusarjan lämmön nopeammin normaalitilaan.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyllä ainakin teoriassa. onko sitten käytännössä mitään eroa esim. käyttömukavuuteen, kulutukseen yms. on toinen juttu.

    en oikeen allekirjota noita ylläolevia juttuja jostain kulutuksen merkittävästä laskusta tai ton käikäleen tärkeydestä.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    itte lähtisin kattomaan tuleeko sinne alipainekelloon alipaine kylmänä vai kuumana ja koittaisin siittä päätellä. Koittaisin myös kytkeä venttiilin alipaineeseen ja kattoa mitä tapahtuu
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikö ne toiminut?
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Kannattaa myös tarkastaa, että lämpöisenä ei kierrätä imusrjan kautta ja kuumenna sitä turhaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!