Mikä valovirta miggi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja maline, 22.5.2017.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    on walliuksen i2000-koneessa kanssa sitten kehittyneenmpi ohjelmisto. Vähän sama ko minarmig evo 170 vs. 200. Taitaa alkaa valinta pikkuhiljaa kallistua esabin ja kempin välille ( evo 200 vs caddymig i200), pitää käyä hiplailee paikan päällä näitä kahta. Toki speedtec 180c kiinnostaisi myös.. Pitännee sitäkin käyä hiplaileen, loma alkaa tiistaina ni aikaa ajella.

    Rehellinen miggi lie kyllä mulle paras, kun mulla se puikko on, ja osaan sil hitsaa sata kertaa paremmin ku migillä, ni ehkä automaattiohjelma ois mulle iha jees. Toki se nyt johtuu puhtaasti siitä kun on puikolla hitsannu paljon enempi.
     
  2. moppet

    moppet 3rd gear

    No nyt rupes nimimerkki Inleen ajattelu maailma kuulostaan minun korvaan järkevältä. Sulla on hyvä puikkokone, raapasutiggiä tuskin tarviit, sellanehan sulla jo on poltin vaan siihe puikkoinvertteriin ja argon pullo. jos tiggi joskus alkaa kiinnostaa ni hommaa sit mielummi kerralla kunnollisen. Korostan taas nämä vain minun mielipiteitä. Jännä tää nykyaika monessa muussaki asiassa ku noissa ns. monimenetelmä hitsauskoneissa, kaiken maailman hilipati pippaa pitää angetä, mahdollisimman paljo hienouksia samaan pieneen pakettiin. Kuitenki esim, tässä Inlee tarvii ihan perus peltikonetta.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  3. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Mitäpä ei nykyään teetettäisi Kiinassa.
    Kun sain töissä uuden esabin 2019 ,manasin sen kolhoa hitsauskaapelia edustajille. Sanoin että tämä on varmasti kiinalainen johon vastasivat niin on, esab omistaa tehtaan siellä.

    Mulla on autopeltihommia varten edelleen lainassa Vameta 185 inverter mig/puikkohitsi, voi tulla koehitsaamaan ja yllättyä toimivuudesta. Lapualla.

    Säätonupit kymppiin asti, autopeltiin riittää alle kolmosen säädöt eli tehoa on vähän paksumpaankin peltiin.

    Ja kevyt laite kantaa. Kaapeli on euroliittimellä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  4. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    https://webshop.industriacenter.fi/product/461/esab-caddymig-c200i-mig-hitsauskone

    Tuollainen ollut satunnaiskäytössä nyt pari vuotta. Isoin miinus taitaa olla siinä että tuolla on niin saaaaaaaaatanan helppo saada nättiä saumaa aikaan ettei sillä taida oppia kaikkia kikkakolmoisia joita takavuosien paskoilla valovirtakoneilla räkiessä tarvittiin.
    Nämä pelaa vaikka minkälaisen roikkajohtovirityksen perässä ihan eleettömästi, Italian Luigin tekemä halpismiggi ei tehnyt millään saumaa jos verkko oli lujilla ja langansyöttöä sai elvyttää kaiken aikaa
     
    Mr Banner ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    https://www.ebay.de/itm/Magnum-MIG-...830843?hash=item1f133e37fb:g:4U4AAOSwyNdfED94

    "Wallius i2000 i1800 käyttöpaneelilla", 499€ kotiin saksasta. Suomihinta 895€ lcd-näytöllä.

    Sitä en siis sano etteikö tuo hyvä kone ois. Linkkasin ihan vaan jos joku moista on käyny kattelee, et saksast saa kotiovelle samaa hintaa 200A mallin ko Suomes maksaa 180A-malli, ja tosiaan Suomes se 200A malli maksaaki jo sen 895€ lcd-näytöl
     
    Muokattu: 22.12.2020
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  7. 0132

    0132 Gearhead

    Mulla on ollut tuo Walliuksen i1800 harrastekäytössä nyt about vuoden verran. Oon tykännyt kyllä kovasti. Ei tuolla vielä mitään satoja metrejä saumaa ole vedetty, mutta on sillä nyt pyörää ja autoa tehty, sekä kaikkea pientä siinä sivussa. Ennen tuon ostoa oli pitkäaikaislainauksessa kaverin Esab Origo 141 ja voi sitä onnen tunnetta, kun pääsin parin ensimmäisen hitsauskerran jälkeen Walliuksen kanssa sinuiksi. Hitsaamisesta tuli paljon mukavampaa kun saa tehtyä jälkeä, jota kehtaa näyttää muillekkin. Tehoa tuntuis omiin hommiin olevan aivan riittävästi. Öljymontun kansilankuille tuli hitsattua 4mm vahvasta kulmaraudasta kannakkeet ja hyvin riitti tehot vaikkei ihan täysillä virroilla edes menty. Toisesta päästä 0,7 pellille löytyi myös sopiva säätö aika vaivattomasti.

    Pitkään harkitsin tuon ostamista. Hitsauskonekeskusteluista oli iskostunut ajatus, että Esab tai Kemppi se on oltava tai hitsaus on niin suurta kärsimystä että päätyy lopulta ihmis-pinàtaksi.

    Ostaessa ajattelin, että nythän mää opettelen hitsaamaan puikolla ja tigilläkin. Eipä ole vielä tullut kokeiltuakaan kumpaakaan, joten niistä en osaa sanoa yhtään mitään:odroll: Onhan se ajatuksena kuitenkin kiva, että ehkä joku päivä ostan sen Tig polttimen ja alan treenaamaan. Olihan tuossa pelkona, että koko laite olis puolivillainen kompromissi, mutta Migistä oon tykännyt niin paljon, ettei lopulta haittais vaikkei tulis koskaan edes kokeiltua puikkoa ja tigiä.

    Jos tuo vaan kestää, eikä ala mitään lapsellisuuksia ilmenemään, niin voin olla hyvin tyytyväinen 575€ investointiin. Kuten edellä mainittu niin saahan tuota eri värisenä halvemmalla. Ostin mieluummin paikalliselta Walliuksen edustajalta kun kovasti vakuutteli, että kyllä heillä nämäkin tarvittaessa huolletaan, vaikka ovatkin ihan eri laitteita, kuin ne isommat avainlipulla varustetut.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  8. J-peg

    J-peg Gearhead

    Kannattaa miettiä noissa ulkomaan ostoissa myös juuri tuo tuleva takuuhuolto. Ottaako eBay firma hitsauskonetta huoltoon ja kuka kustantaa rahdin. Suomessa sitä tuskin ottaa kukaan takuuhuoltoon.
     
  9. 0132

    0132 Gearhead

    Kyllä. Itse kun tuon ostin myönsi Wallius vain vuoden takuun, nythän noissa on kolme vuotta. Epäilisin että vaikkei takuuseen meniskään niin varmemmin huoltoliike ottaa Walliuksen kuorilla olevan koneen huoltoon kuin saman ebaysta tilatun koneen toisen värisenä.
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Totta. Toisaaltaan sikälmikäl mitä lukenu, ku invertterikone poksahtaa on melkei sama potkia mäjelle ja ostaa uus jos takuu täys. Oletusarvosesti kaikki on yritetty tehä kestämään ees sen takuuajan. Mukavempi potkia 500€ kone ku 1000€ kone näin kuvainnollisesti kuusakosken läjään.

    Tää ei itse asias ookkaan niin helppoa ku aattelis äkkiseltää.

    Nuita hitsauskoneita on loppupeleissä pilvin pimein, kannettaviakin. Silmiinpistävää on että varsinaisia mig-hitsejä ei juuri ole, vaan monimenetelmäkoneita lähinnä kaikki. Vaikka esabissa ja kempissä varmasti on brändilisääkin, niin pistää toki hiukan ajattelemaan jos mig maksaa saman/enempi kuin monimenetelmäkone..
    Monimenetelmäkone lie myyvempi, ihmiset kattoo et nyt mul on puikko, tig ja mig.. TIG lie kansankielessä synonyymi aluhitsaukselle, ja ainakin kaikki "tonnin" monimenetelmä-tigit on DC. Ja harvoissa edes mitään säätöjä kaasuille tai muullekkaan tiggaamiseen liittyvään.

    Saatana.. Rahat polttelee jo tilillä, muttei tiiä mihin sitä rahansa työntäis..
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Itse hommasin aikanaan minarcmigin ja on toiminut.
    Viime talvena tuli saksasta sthallwerkiltä tig, varmaan kiinassa tehty, ollut kesän kovassa käytössä ja pelaa hienosti.
    Eli kyl noi kiinan vehkeetkin voi olla toimivia.
    Mutta migin ottaisin edelleen minargmigin tai esabin.
     
  12. J-peg

    J-peg Gearhead

    Voi sen halvan koneen ostaa vähäiselle käytölle. Itse puntaroin aina sitä kuinka suurella käytöllä laite on. Halpa kone vähäiseen käyttöön ja laadukas sitten kovaan käyttöön. Myös takuu on suuressa osassa hankintaa. Bauhaussissa (5v takuu) ei ikävä kyllä ole kuin jotain outoja hitsauskonetta. Ostin nyt syksyllä halvan timcon migin/puikon, en tiedä mikä se on, kaapelit on edelleen pusseissa. Varmaan kone jota tulee Kiinasta monilla eri logoilla.
     
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Rupes vituttaa jo monipäivänen jahkailu. Aattelin tukea tuplasti, paikallisesta liikkeestä paikallisen valmistajan kone.

    [​IMG]

    Olihan noita koneita vaikka mitä.. GYS/IMS MultiPearl 200-2/200-4XL on ulkomailla kovasti kehuttu, sitten on sumujen saarilta esim Parweld XTM201i/201Di, joita Suomessa maahantuo Pirkkahitsi, sitten tosiaan Lincolnin Speedtec 180c/200c, Wallius Bluearc i2000, Esabin Caddymig 2ooi.. Sitten nuita 160-170-180A koneita onkin pilvin pimein.

    Homman loppupeleis ratkas ihan se mikä on täälläkin sanottu, ja mitä joku muukin on joskus sanonu. Elä osta konetta, osta takuu ja toimiva huolto/ varaosapuoli. Kempin Minarc MMA- invertteriin olen ainakin ollut helvetin tyytyväinen, sekin vaikutti asiaan.

    Eipähän ainakaan jää vituttamaan myöhemmin miks säästi pari sataa. Toivon mukaan tuo kestää nyt ainakin 10 vuotta. Ja jos poltin alkaa liikaa vituttamaan ni euro-adapteria tilalle.

    Kiitoksia kaikille osallistumisesta pohdintoihin ja hyviä jouluja.
     
    12345678910, sleepercooler, 0132 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Onneks olkoon, hankkiessa kerran kirpasee, mutta vuoden päästä ei se isompi hinta enää tunnu pahalta. Mutta huono kone vituttaa koko ajan.
     
    sleepercooler, Inlinee ja Mr Banner tykkäävät tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Voi vittu.

    Tuolla hitsaaminen on ku huijaamista sellaselle kuka ei osaa migillä hitsaa. Aivan joka saatanan sentin arvonen, jos joku harkitsee. Eri mukava opetella ku säädöt on koneen tekemät. Ohuin mitä sattu oleen tänään matkas koehitseille, 1.5mm, ja hitsattu kokeeks niin miten ei hitsata jotain autopeltejä, eli yhtä pitkää saumaa. Ei palanu läpi, ja takapuolella koko matkalla läpipalon jälki. Aivan uskomaton. Kaikki mitä tein oli painaa liipasimesta, avaa pullo ja säätää paksuus.

    Ainut miinus yhä toi pistooli, en tiiä mikä siinä oikein mättää, ehkä vähän turhan siro mun makuun. Mut eiköhän siihen totu.
     
    jpalvima tykkää tästä.
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Sitten kun on ahtaassa paikassa vaikka auton alla, niin sirous ja kääntyvä pää on valttia. (Sekä pistoolissa että hitsaajassa)
     
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla on 69 mallin 300A kemppi pirun hyvä kone palaa nätisti ja hyvää jälkeä tuloo. Mutta just se huono puoli että vanha pistooli on melko iso ja kömpelö autohommiin. Tuollanen pieni kemppi pitää varmaan joskus hommata kevyempiin töihin voi nostaa vaikka autoon sisälle
     
  18. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    On varmasti ns soiva peli ja osia saa myös vuoden kuluttua hankinnasta, kyllä se niin on että kallis hankinta vituttaa vain ostohetkellä mutta huono vituttaa joka käyttökerralla.
    Oletussäädöt paksuuden mukaan menee aika lähelle vastaavassa Esabissa, joskus joutuu hieman hienosäätöä tekemään jos on oikein kupansyömää peltiä vastassa mutta kaikenkaikkiaan tuollaisella saa hitsaustaidottomastakin aika nopeasti oman elämänsä peltisepän.

    Tiedä sitten mikä olisi vähäiselle hitsuuttelumäärälle järkevin pullokonsepti...jos tosi vähän tulee tehtyä ja pelkkää peltiä niin Sodastreamerin tms CO2 pullo adaptereineen tulee aikalailla vuokrapulloa edullisemmaksi? Tai CO2 sammuttimesta modifioitu?
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ostin puuilon ( Kaasu ja sammutinhuolto Heiskanen) 10 litran 75/25 AR-mix pullon, 229€ eka pullo ( oma) ja jatkossa 60€ vaihto. Puuilot löytyy 2km päästä ja työmaan päästäki löytyy moinen.
    Tuohon hintaan ei jaksanu alkaa kikkailemaan, ja toisekseen ei myöskään kalliin koneen ostettua tunnu mielekkäältä säästää sitä muutamaa kymppiä - satasta vuotta kohen kaasuissa, riippuen paljon sitä nyt tulee käytettyä.
     
  20. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    ohoh pulloissa on kyllä reaalihinnat pudonneet, mun muistikuvat siitä mitä pullokustannukset joskus oli...niin ihan vitusti enemmän. Jep ei varmaan kannata muuta miettiä!
    Onko löytynyt passelia hitsausmaskia? Hommattiin samaan kadotukseen Esab Warrior ja verrattuna parikympin kinuskituotteeseen on ollut hyvä hankinta.
     

Kerro tästä muillekin!