Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Denson made in japan sähöosat kestää ihan hyvin. Pyöränlaakerit ja vetaritkin saa olla aika rauhassa.
     
  2. g-series

    g-series 1st gear

    kyl mä uskaltasin 1.6vvti:hin luottaa, luotettavin peruskone ainakin e120 ja t25 korisissa tojoissa eikä se camryn 2.4 huono ole
     
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mä en. Niin monta lauennutta 1.6 vvtitä tiedän. Myös sen kaverina oleva manuaali tykkää hajota avensiksessa.


    Öljyä menee ja auttaa vaan rengastus tai huonossa tapauksessa männätkin. Kansipahveja mennyt ja ketjukaan ei ikuinen ole. Manuaalilootalla 200-250tkm on ihme ilman uusintalaakerointia.



    Tuo 2.4 kiinnostaisi kun vähän niistä mitään juttua, pari oli nettiautossa aikanaa niitäkin mihin oli vaihdettu männänrenkaat.
     
  4. g-series

    g-series 1st gear

    Yhteenkään lootavikaiseen en noilla kilsoilla ole törmännyt mutta varmaan niitäkin sitten on, öljynsyönti vikaa eniten ollu 1.8 ja 2.0 sekä 2.4 aves korkkaa taas kansipultit

    Camrynkin 2.4 voi korkata mut enempi suuremmilla ajomäärillä, öljynkulutuksesta 10tkm vaihtovälillä ylärajasta alarajaan on ok mut öljymerkkin vaihto hillinnyt joissan missä ollut enempää öljynkulutusta, pätee kyllä noitten pienempienkin vvti kanssa.

    2.4 kyl omaan makuun vetää mukavasti näin käyttöautossa ja maantiellä meni 6.5l ja keskikulutus muuten ~8l manuaalina, lämpeneekin nopeasti ainakin tämä yksilö, sanottakoon että ekakorinen ave kul hiljaisempi ku tää, aikasemman korisista camryistä ei kokemusta..
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    97 camry vastas aikalailla avea maantiellä kun samana päivänä ajelin. 2.2 lämpeää myös hyvin ja ennenkaikkea tosi nopeasti. Toi 2.4 on pihimpi jo testienkin mukaan automaatillakin ja painoahan on vähän enemmän siunaantunut.
     
  6. Anza

    Anza 3rd gear

    Puolisolla ollut reilun vuoden ykköskoppanen V70 2.4 automaatti. Vajaa 400tkm mittarissa. Hyvin on pelannu. Hintaluokassa 1-2t€
    Volvo kolariturvallisempi ehkä kuin monet pienet japsit.

    2003 1.6 Avensiksella ajelin 50tkm. Ei ollu vikoja siinäkään. 130tkm-180tkm välillä. Moottori piti rallatusta, ketjukone. Papparainen joka osti sen osasi kertoa jostain imusarjan löysästä pellistä joka pitää ääntä.

    Mulla ollu kaksi Skoda Fabiaa. Ensimmäinen oli 2008vm. 1.6 bensa ketjukoneella. Moottori rallatti, mutta100tkm-180tkm toimi llman suurempia remontteja. Nyt ajelen 1.2tdi Fabialla. Ei mitään vikaa 60tkm ajettu.
    Fabian hinta tippuu 800-1000€ vuodessa, eli sama kun ostais vuoden välein 600e auton jota korjaa 200-400 eurolla.
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Fobia on vähän niinkuin tuo meidän -02 Octavia.. Pienempi vaan. Mutta sä puhut nyt ihan eri ikäluokan vehkeistä. Tota skeidaa sentään tehty jo -90-luvun lopulla.

    Tuosta skeidasta maksettiin 5,5 vuotta sitten 4500€, ajettu meillä 140-293tkm ja uusittu jarrut, iskarit, jouset, lambda, tulpat, jakopää jo toisen kerran, pari rt-päätä, raidetanko(kuljettajan moka), vilkut eteen(kuoriutuvat itsekseen) ja jotain pientä, mikä ei nyt heti mieleen tule. Ei siis kovin kovat ylläpitokulut.

    Viatonta päivää auto ei kuitenkaan ole montaa meillä ollessaan nähnyt, mutta useimmiten sillä on liikkeelle päässyt. Paitsi tietenkin niinä päivinä, kun tiellä onn liikaa lunta, loskaa, tai mutaa. Tuo paska ei vaan kulje liukkaassa. Ajon(luiston)esto pistää konen kyykkyyn jos pikkasenkin rengas sutaisee. Jos sen kytkee pois, niin tuo vaan sutii, tai sammuu. Alavääntöä ei koneessa ole yhtään. 1.6MPI(AVU)

    Vagin ominaisuudet kulkee autossa mukana, eikä esim. takaluukkuun kannata mitään välttämätöntä laittaa, jos koiraverkko on paikallaan. Keskulukitus ei sitä aina lukitse tai avaa. Tavarat saattaa jääda sinne muutamaksi kuukaudeksi, ellei kikkaile koiraverkkoa irti etukautta. Kyllä tympii irrotella sitä verkkoa, kun isommat rojut ei mahdu kaadettujen takapenkkien kolosta ulos.
    Vararenkaan kaivaminen kontin lattian alta, 4-tien levikkeellä jossain pihtiputaan korvessa sai melkeen verisuonen ratkeamaan päässä.:odrealmad: Se luukku ei aukea sitten millään kikkailulla! Lukkosylinterihän jämähti jumiin jo ensimmäisenä talvena kun auto meille tuli. uutta sylinteriä eei tietenkään ole saatavana, vaan koko helvetin lukkohässäkkä pitäis ostaa, enkä ole sitä löytänyt muualta kuin merkkiliikkeestä. Niiden hintaa en muista, mutta koko autolla ei ole enää niin paljoa arvoa, kuin sillä lukkohässäkällä..

    Ovet saattaa lukittua, tai sitten ei. Tähän asti useimmat niistä on pysynyt ajossa kiinni sentään. Päinvastaisia kokemuksia on ollut monella työkaverilla ja tutulla. Mm. takaluukku saattaa aueta kesken moottoritieajon emännän työkaverin volkkarissa.. Meillä ei.. Työkaluillakaan. Ikkunat saattaa aueta omia aikojaan, mutta muuten ovat toimineet ihan hyvin.. Kop-kop.:odeek:

    Mittarivalot toimii silloin kun niitä huvittaa. Pimeällä nopeuden arviointi on taskulampun varassa. Joku rele naksuttelee omia aikojaan jossain kojetaulun sisällä, mutta mitään havaintoa, mikä, tai mihin se vaikuttaa, ei ole.
    Soitin hukkasi takakaiuttimet yksitellen jo pari vuotta sitten, mutta motivaatio ja takaluukun aukeaminen ei ole kohdanneet vielä yhtäaikaa, että olisin alkanut niitä tutkimaan. Etuovien kaiuttimen ritilät ei kestä pakkasella että niihin nojaa kovemmin polvella..

    Moottorin vikavalo on taas ollut viikon kohta kojetaulussa, eikä moponetin halpislukija osaa kertoa miksi. Ilmoittaa että yksi vika on päällä, mutta ei kuitenkaan löydä mitään.:D So.. Antaa palaa. Ei tunnu vaikuttavan ajoon. Katsastus toukokuussa saattaa vaatia sen vian löytämisen.

    Tasaisen varmasti syö 7 litraa satasella riippumatta ajosta ja renkaista. Ajo"tietokone" nollaa itsensä aina startatessa, niin ei tarvii mitään pitempiaikaisia keskikulutuksia seurata.:rotfl:

    Mulla oli jonkinmoinen usko saksalaiseen insinööritaitoon vielä jäljellä kun emäntä tuota ehdotti ostavansa ja annoin luvan.. Nyt voin syyttää vaan itteäni. Korjaukset ei ole olleet kalliita, niin ne on ollu pakko tehdä.:wc::wc:
     
    Stang_81 ja Imusihti tykkäävät tästä.
  8. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Tuohon on joutunut kuitenkin alkupääoman laittamaan, halpiksen ostaja säästyy siltä+auton elämänkaaren lopussa molempien arvo on sen 0.015-0.035 euroa kilo;)
     
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Eikö olis aika luopua skodasta? :rolleyes:
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Olis ollu jo jonkin aikaa..
    Oon koittanu tota myydäkin, mutta farkku-skeidasta ei oo moni kiinnostunu.

    Toissa keväänä myin äitini -01 2-ovisen kolopallon reilusti kalliimmalla kuin tästä oli pyynti. Kunto näissä oli ihan sama, mutta tää ei herättäny mitään mielenkiintoa. Ei ensimmäiatäjään katsojaa.:rotfl: Enkä ihmettele..

    Golfin vei ensimmäinen paikalle tullut nuori sälli pyyntihinnalla.. Neljä ehti soittaa ekan päivän aikana siitä.:odeek: Tätä ihmettelen..
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Meitillä on octavia -04 1.6 bfq minusta se 8v on hyvävääntöinen verrattuna 16V. Avu on samaa sarjaa ku bfq. Helvetin lämmin talvella ja nopiaan vielä lämpiää. Kesälläkin on kylmä ac. Komiat alut 16” molemmat ja musta väri.

    Sitte ne huonot puolet. Myyjä kehui että on hieno ja koiria ei kuskattu ( olen allerginen). Oli kuskattu kyllä selvis myöhemmin. Ajoin keskisuomeen hakemaan sitä onnikalla ja heti kun näin ni intuitio sanoi että lähe takas onnikalla. Esim penkit niin paskaiset että 4 kertaa kun painehuuhtelulaitteella pesi ni ei vielä lähteny kaikki eikä lähe. Tutkin sitä aikani ja päätin että eikö tuosta saa tehtyä auton ja ostin. Iso virhe. Kotijo ajomatkalla tippu takaluukun varhoilu joka oli kai purkalla ja kakspuolisella teipillä kii. Öljyähän se on vieny koko ajan, joskus vaihan ni hetken on viemättä mutta taas alkaa. Talvisaikaan ja viileämmillä öljynkaatokorkki on semmosessa kuohassa että oksat pois. Kesällä ei eli ei pahvi kai ole menny. Taka-akseli oli vinossa ni ei saanu suoraan kulmia. Nyt saa, ku viilasin säätöreiät soikeiksi. Takajarrut on uusittu kokonaan mutta aina joku saatanan kahina kuuluu joka häviää ja taas tulee ( niinku nyttenkin ). Etujarruista oli korkannu ne kierteet ku satula tulee joustitukeen kii. Tilasin ebaysta setin jossa on ylikoko tapit ja kierretappu. Tulppia rupesin vaihtamaan tässä keväällä ni eka tulpan mukana tuli jengat. Loput jäi vaihtamatta ja mäni leimasta läpi, seuraavaa ei minä käytä. Vakkari lopetti melkein heti toimimasta mutta se oli ehottomasti paskin ja epätarkin mitä ollu missään etten viittiny mitään tehä. Automaatti-ilmastointi raksuttaa ja hakee jotain säätöjä. Testerillä vois kattoo muttei kiinnosta ku kerta toimii jotenkin. Lambda menny ja ovenkahvan vaijeri molemmat kerran. Kaiutinritilät oli edessä paskana ni uusin. Keskikonsolin kyynärnoja oli rikki ni ostin ebaysta uuden. Kohtahan siitäkin korkkas yks kierrereikä ja se oli siis ihan uusi. Ehdottomasti paskin auto mitä sattunu kohdalle ja halusin 8v ja takarumpujarrullisen koska ne pitäs olla vähävikasempia ja huolettomampia. Nii täl oli nyt 298tkm ajettu ja oli aiemmin joskus -03 vw golf variant jossa 1.6 16v ajoin 354 tkm asti eikä oikeestaan ikinä mitään vaikka sen konekin pitäs olla paskimpia mitä vag on tehny ikinä. En tule ostamaan ikinä enää vag tuotteita ainakaan 2000-luvulta.

    Vaimolle on vaikea löytää toista sopivaa ku on tiettyjä kriteerejä ja rahaa ei o paljon mutta kyllä tommonen sokota menee kaupaksi ku hinta on oikea.
     
    Muokattu: 24.12.2019
    Imusihti tykkää tästä.
  12. Anza

    Anza 3rd gear

    Tonnin auto vuositasolla on reilu 80€/kk. Olipa kyseessä skoda tai halpis. Riippuen mitä vuodessa tulee kilsoja ja mitä menee polttoaineeseen ratkaisee onko halpis niin halpa.
     
  13. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    @musta pässi
    Sun listassa tulikin noita multa unohtuneita jonkun verran..
    Oven avausvaijerit katkeaa.
    Takajarrukilven pistehitseillä oleva roiskesuojahuulipelti hankaa rummun uraan ja aiheuttaa vittumaista kahinaa. ->revin pois.
    Penkit paskaantuu, eikä niitä saa millään puhtaaksi. Ihme kangasta, kun muista autoista samanlainen paska irtoaa?!?
    Tulpat sain kuin ihmeen kaupalla irti ilman kierteiden korkkaamista. Ne on ihan helvetin ahtaissa koloissa sillä imusarjan ja kannen rakosissa.. Arvailemalla sai osan menemään takaisin.

    Takaluukku ruostuu. Tai maalit tippuu sinkityltä pinnalta pois ja on ruosteinen. Ei puhkea näköjään ihan helpolla kuitenkaan. Takaluukun muovi tipahtaa aina välillä. Ne muoviset kiinnitystapit pitäis uusia aina kun se repsahtaa.

    Tossa on taka-akseli suorassa!:cool:

    Öljynkulutus on tosiaan ihmeellinen.. N. 2-2.5litraa kympin vaihtovälillä tuo vie, mutta pintavahti lävähtää litran lisäystarpeen kohdalla kojetaulussa palamaan. Ekalla kerralla säväytti, kun ohituksessa sytty kannun kuva kojetauluun..:confused:

    No, enää ei merkkivalo syty, kun pintavahti lopetti toimintansa 200tkm kohdilla..
    Sitä harmaata vaahtoa kehittää kyllä niin että asiaa tietämätön ei autoa varmasti osta. Ja asiasta tietävä alkaa heti vittuilla hinnasta "kun kone on paskana"..:D:D

    Mutta lämmin on talvella ja kylmä kesällä. :cool: Jotain hyvää tuohon koppaan on siis saatu!
     
    Imusihti tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Korjaa/fiksaa filtterillä huohotin niin loppuu korkkn kuoha
     
  15. kale-

    kale- 1st gear

    On tässä mun mielestä ihan hyvin ollu keskustelua noista 90-luvunvaihteen autoista, ite ehkä paremman tiedon puutteessa otsikoin alotuksen vähän suppeasti. Koitin äsken, jos ois voinu uuelleen otsikoida vähän tätä myöhempää keskustelua vastaavammaksi, mutta ei löytyny nappia.

    Vartavasten etin aktiivisen autoharrastajien foorumin, että saisin ~kuluttaja-apua; ekana ku näki näitä keskustelualueita jenkkivehkeistä jne. ni heti tuli semmonen että oikei täällä kyllä tiedetään, ja on osaamista ja ymmärrystä.

    Oon tässä kaiken lukenu mitä tänne on kirjotettu, ei oo vaan joulukiireiden vuoksi paljoa kerenny vastailemaan itse ( kiitosta taas kaikille vastaajille, ja hyvät joulut). Kyllä tässä sellasta hahmotuskykyä kehittyy järkevästä käyttöauton hankkimisesta, vaikka tuosta varsinaisesta aloituksesta vähän venyyki offtopicin puolelle. Oppii enemmän mitä osasin kysyä.

    Hyvää keskustelua!
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    linkkiä, kuvaa. Tiedän että joihinkin moottoreihin on myynnissä mutta mistäs tähän?
     
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    https://www.biltema.fi/autoilu---mp/tuning/ilmansuodattimet/kampikammion-suodatin-2000032870


    Vajaa kymmenen vagia erilaista oon tolla korjaillut. Tulee sen putken tilalle mikä menisi koneen ilmanottoon. Kampikammiosta venttiilikoppaan tuleva putsataan ja jää ennalleen.


    Jos ei sitten ole sisäinen kampinammion huohotuskanava kuten 05 tms vectrassa oli siihenkin sai tötterön kyllä ja kermat korkista loppu.
     
  18. rb

    rb Gearhead

    Perintö Bora yllätti kanssa melkoisesti.

    Mietin jos 02 mallista tonnin saa, mutta sit kun katsoin nettiauton pyyntejä, niin nehän oli ihan poskettomia.

    Laitoinko sit parin tonnin pyynnin.
    Eka varaaja ei tullut hakemaan, mut toka vei sen riemu mielin.

    Yhden talven ajelulla en kyllä vieläkään ymmärrä, että mikä moisessa keossa maksaa.
     
    Muokattu: 24.12.2019
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Riippuu tietysti kilometreistä että perintö pora voi olla vähän ajettuna vähän kalliimpikin mutta -04 sokota 298tkm ajettuna pihassa on reilulla tonnilla noudettavissa. Melkein uusilla kitkakummilla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Kovia on pyynnit..:eek:
    Mä koitin tota Skeidaa myydä puoltoista vuotta sitten 1200€ hinnalla, eikä kelvannu.
     

Kerro tästä muillekin!