Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Joskus jo aikaa sitten, kun Saabit ei ollu katoavaa kansanperinnettä, sanoin et siinä saa eniten autoa rahalla. Kun ei ollu ajetut vanhat oikeen minkään hintasia. Vähätöisiä ne on meilläkin ollu, toki se yks turbo nyt vietti talven nosturilla, mutta eipä siihen tarvinnu sitten 10 vuoteen juuri koskeakaan.
     
    mikke88 tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Turbot yms. paremmat mallit olleet mun kokemusteni mukaan surkeemmassa kunnossa mitä kaasarit. Ilmeisesti syy on edustuskäyttö ja se että ne on ajateltu vaihdettavan parin vuoden päästä joten ihan sama.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Täs kohtaa mun paukut ei riitä pidemmälle. Koska tosta on aikaa vajaa 10 vuotta ja ne autot ei sillonkaan kiinnostaneet, en voi muistaa jotain oliko 8v vai 16v koneita tms. Mallit muistan että olivat just 2000- luvun vaihteesta....ja en sano etteikö hyviäkin mahtuisi joukkoon. Calibroissa hajos laatikoita, vectrat oli kokonaan sekasin, sähköt hävisi yllättäen, mittarit sekoili yms. Esim. Vaikka ne volvot tuntu paljon luotettavammalta, jopa ton ajan bemarit kun mietti ettei noi ooppelit etuvetosuutensa vuoksi saanu hirveemmin kenkää ja edellä mainituilla ajettiin aina kaasu pohjassa.

    Tää on vähön saman tyyppinen juttu kun jos alkaa vag ihmisten kanssa jutteleen, sieltä alkaa tulemaan niitä aakkosyhdistelmiä että mikä kone, mikä vuosmalli yms. Kun ei ne vehkeet ole kiinnostaneet niin on outo oletus että olisin painanu tollasia mieleeni jos sanon että sellasia vikoja volkkarissa muistan korjanneeni ja nähneeni.
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Otsikossa mainitun 90-luvun taitteen Saabeista uskallan olla samaa mieltä. Luotettavia ja kestäviä käyttöpelejä ovat. Eri asia sitten huolisinko sellaisen itselleni, mutta sitähän tässä ei kysytty :).
    Alkupään General Mistake Saabista onkin sitten ihan päinvastaiset kokemukset. Hädin tuskin 200tkm ajetussa, ja taatusti hyvin pidetyssä autossa ei teknisesti montaa ehjää kohtaa enää ollut. Kori näytti kyllä silti lähes uudenveroiselta.
     
    kale- tykkää tästä.
  5. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Ehkä nuo ruosteviat yksilöllisiä. Meillä vm 2000 farkku-ysivitonen, ajettu 420000. eikä ole tarvinnut hitsipilliä näyttää vielä. Ainoa isompi vika normi kulutusosien ohella ollut on hajonnut turbo. Miinuksena pitää mainita että persoja ovat polttoaineelle.....mutta. se maksaa mikä maistuu
     
  6. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Nyt juuri laittelen 2005 sebringiä leimalle ja helmoja paikkailtu molemmin puolin ( edellinen omistaja jo laittanut) sekä apparin takakaaressa pientä rosollia....ajettu vähän päälle 200000 vasta. Tuohon kun lisätään vielä vaihteiston sähkö-ongelmat niin ei jatkoon .
    Suututan kyllä nyt lajitovereita mutta sanottava että käy kahdesta merkin edustajasta, nimittäin ensimmäisestä ja viimeisestä
     
    Muokattu: 22.12.2019
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    automaatilla tämä nykyinenkin on, maantiellä menee 7.5 ja maantiepainotteisessa seka-ajossa 8.2 kesät talvet. Kaupungissa alle 12.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kyllä toyotakin vikaantuu. Nettiautosta jos umpimähkällä otetaan 20kpl toyotaa ja 20kpl saman ikäistä opelia ysäriltä niin lyön pääni pantiksi, että toyotista löytyy parempia ja luotettavampia yksilöitä.
     
    rb tykkää tästä.
  9. WBBC

    WBBC Gearhead

    kale- ja Pertti K tykkäävät tästä.
  10. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Loppuelämän kestävä peli ei kuitenkaan kysymyksessä joten nettiauto auki ja halpikset esiin! Sieltä sitten muutama juuri katsastettu valtamerkkiä edustava laite listalle ja kokeilemaan. Tuon ikäiset on kuitenkin kunnoltaan yksilöitä joten yksiselitteisesti ei varmaan optimivehjettä voi nimetä. Jos sitten jonkin ajan kuluttua hankinta sanoo sopimuksen irti niin ei muuta kuin seuraava kehiin.
    Jos ostaa samanlaisen edellinen jää mukavasti varaosakäyttöön, tai sitten myy jollekkin muulle sen varaosiksi. Halpa ja mukava harrastus missä oppii korjaamaan pikkuviat ja ylivoimaisen/kalliin vian tullessa voi huoletta hylätä ajoneuvon ilman suurta rahallista tappiota.
    Mikäs sen hauskempaa kuin ostella autoja;)
    Nimim. Autoholisti
     
    kale-, Gary Grand, stratusdriver ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. f34

    f34 Gearhead

    Eikös nuo GM aikaiset saabit olleet just opelin osista kyhättyjä?
     
  12. 6PPC

    6PPC Gearhead

    Varaosien saatavuus alkaa olla heikkoa, varsinkin korin osien suhteen. Kaveri noita harrastaa ja on teurastanut useamman varaosien takia, valot, vilkut yms
     
    kale- tykkää tästä.
  13. JL-

    JL- 2nd gear

    Mitä ihmettä topikin aloittaja tai kukaan hyötyy tästä informaatiosta? Ei tunnu menevän kaaliin etten tässä puhu yleisesti kaikista ysärin opeleista, vaan yhdestä tietystä moottorityypistä. Sen takia ne "mulla on huonoja kokemuksia opeleista" ei oikein tuo mitään tähän pöytään sellaisenaan.

    Jos kyttäät jotain automallia niin valikoitko vaan umpimähkään? Sitten ei kannata valittaa, jos paska sattuu kohdalle. Ihankun tässä pitäs ehdoin tahdoin ostaa joku paskin vaihtoehto. Valitte sä ne 20 tojotaa ja minä 20 opelia, niin aletaan olla aika tasoissa. Unohda se umpimähkään auton ostaminen.

    Edit: Tässä selkeesti halutaan ymmärtää väärin, koska "opelit nyt vaan on huonoja."
    Miksi täällä sitten useampi jolla on kyseisestä autosta ja moottorista kokemusta on sitä kehunut, ja tuntuu olevan tykkäyksistä päätellen jokseenkin samaa mieltä kanssani.
     
    Sounderi ja kma68 tykkäävät tästä.
  14. JL-

    JL- 2nd gear

    Nyt puhut asiaa.
     
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Näitä välillä näkee että tontilla on useampia ajoneuvoja jotka on samaa merkkiä/mallia, huonommat jemmattu hieman sivummalle. Varmastikkin kaikista kustannustehokkain tapa toimia tämä halpojen varaosa-autojen hankinta / paremman samanlaisen ostaminen edellisen hajottua. Vaatii tietty että tontilla tila riittää eikä "hallitus" vastusta.
     
    kale- ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    On ne opeliin perustuvia, jotain eroja on.

    Eivät tunnu saabilta yhtään, se jää sitte kenenki omaksi asiaksi onko tämä hyvä vai huono juttu.
     
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    No väännetään rautalangasta: opelin luotettavinkaan konekombo ei varmasti vedä ysäritoyotalle vertoja. Mitäs siihen sanot? Vaikka olis kuinka tietty 8v kone.
     
    malvasto tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Minulla luottamus meni Opeleihin, kun 9 vuotias B- malli Omega oli niin täynnä sähkövikoja ja ruosteongelmaa, että joko laatu oli aivan paskaa, tai auto oli uitettu meressä ;)
     
  19. GULF

    GULF Gearhead

    Itse juuri hankin volvo 940 vm.1997. Hyvä käyttöauto.

    Koitan hivuttaa sen rouvan 2001 v70 t5 volvon tilalle. Jälkimmäisen moottorilla varustettuna
    tietysti:)
     
    kale- tykkää tästä.
  20. JL-

    JL- 2nd gear

    Helkkarin hieno väite ja hyvät todisteet, "näin se vaan on".:D
    Kohtalaisen hankala todistettava. Puhutaan kuitenkin 20-30v vanhoista tuhannen euron autoista, kumpaankin tulee jossain kohtaa jotain kuten mihin tahansa autoon, loppupelissä täysin tuurista kiinni kumpaan ensin ja pahempaa. Kummassakin hyvä lähtökohta ja melko pieni riski.

    Mutta mitä väliä? Tuossa tapauksessa molemmat on melko luotettavia, edullisia ja yksinkertaisia korjata/huoltaa/ylläpitää, jos onnistuu ostamaan hyvän yksilön. Siispä topikin aloittaja voi esim noista kahdesta valita sen kumpi itseä enemmän kiinnostaa, tai kumman sattuu kätevästi löytämään. Tai sitten ostaa ihan jonkun muun.
     
    Sounderi ja Stang_81 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!