mikäs th200-4R:ää vaivaa

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jpanu, 24.6.2004.

  1. jpanu

    jpanu 1st gear

    oireet:

    yleensä työmatkalla toimii bueno (15km suuntaansa)

    pitkillä maantiematkoilla ilmeisesti jumii ylivaihteen solenoidi (se tyyppivika).

    mutta kun esmes ajan töistä kotiin, ja vaikka kymmenen minsan päästä lähen liikenteeseen, alkaa laatikko tekeen seuraavaa:
    vaihtaa liian alhaalta isompaa(siis menee niin isolle, että alkaa ihan juriseen=vääntö lopus ... kick auttaa hetken, pian paiskaa taas ison), jarruttaessa ei meinaa millään vaihtaa pienemmälle (tuntuu valoihin pysähtyessä selkeät nykäykset kun vaihtaa pienemmälle) vaihto monesti alaspäin täs tilantees melkeen kävelyvauhdis ...

    loota on 307:n peräs (caprice stw) vuosimalli on -89. vermeellä ajettu 120tkm, öljyt lootas noin 10tkm kuten myös suodatin) ... loota ei vie tippaakaan ööliä ...

    mitään ei ole vermeellä vedetty (ei oo koukkua edes)

    pikku säätöö, vaiko täysin kypsä loota?

    _________________
    V8:n laulua ei voita mikään, paitsi isomman V8:n laulu.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jpanu 2004-06-24 18:00 ]</font>
     
  2. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ylivaihteen solkku on urbaani legenda :smile: Mutta lukkoturbiinia sellaisella ohjataan. Sun toosassa se on rikki/jumissa/tukossa jolloin lukko on päällä omia aikojaan eikä poistu edes "käskettäessä!!
    Tai sitten turbiini on kypsä vaikkei puinti ole alkanutkaan vielä?
     
  3. jpanu

    jpanu 1st gear

    millanen homma sen lukkoturbiinin solenoidin vaihto sitten on ? ... osa lienee halpa, mutta miten työ.
    Eli pitääkö loota purkaa atomeiks vai meneekö helpommalla?
     
  4. Arskasuuri

    Arskasuuri 1st gear

    Muistaakseni sen solkun pääsee vaihtamaan alakautta kun ottaa öljypohjan pois... oliskohan ollut kahdella M6 pultilla kiinni...

    Jos muistan väärin niin korjatkaa nyt joku äkkiä. :smile:
     
  5. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Th200r4

    Jep, mulla tekee samaa, auto -86 Caprice. Laatikko alkaa oireilemaan ilmeisesti lämmittyään tarpeeks, eli maantieajossa ja tarpeeks kauan kaupungissa. Tosin mulla tekee tota nyhtämistä, eli jättää ison vaihteen päälle hidastettaessa, myös pikkudeellä. Joten vieläkö joku epäilee solenoidia, vai voiko huonoilla öljyillä olla sormensa pelissä?
    Oireeseen kuuluu ilmeisesti myös se, että laatikko vaihtaa jo parinkympin vauhdissa kaikki vaihteet helvetin nopeasti ylivaihteelle saakka ja sit hävettää ku risteykseen tullaan ku olis kenguru tankissa.. :oops:
    Mitä maksaa suunnilleen tuo solenoidi ja samalla myös laatikkoöljyn vaihto?

    Niin joo! Sit mun laatikko tekee vielä sellasen kivan jutun, että joka kerta kun vaihteen kytkee, kuuluu kova metallinen lonksaus ulkopuolelta, niinku laatikko olis yhden pultin varassa kiinni. Onkohan lievää väljyyttä laatikossa vai mikä helvetti? Ylivaihde kolahtaa ja "potkasee" kans ikävästi kytkeytyessään..
    Vittu, kohta se on palasina tienvarressa..
     
  6. capriceman

    capriceman Gearhead

    Henkka mittaa diagnostiikka pistokkeesta jännite ajaessasi, eli navat A-F.
    Niiden välissä tulee olla about 12V kun turbiini ei ole lukossa . Mutta kun lukossa tai jarrua painetaan niin 0V. Tästä näet vaikuttaako turbiinilukon
    kytkeytyminen vikaan.
    Jos vika ei ole lukittumisessa niin vika on luultavimmin nopeutta seuraavassa paineensäätäjässä=governoor, venttiili mahdollisesti jumittaa. Sitten T.V vaijeri voi olla venynyt ja aiheuttaa isojenkin vaihteiden vaihdon pienellä nopeudella ja siihen sitten lisättynä huonosti toimiva turbiini lukko, niin auto on juuri tollainen jänöjussi...
     
  7. Naxu

    Naxu Gearhead

    Kerätään nyt sitten lisää näitä th 200 -ongelmia tänne...

    eli mulla tuo lodju vaihtoi aluksi ylöspäin ikävästi nykäisten ihan hitaastikin kiihdyttäen, no öljynvaihdon jälkeen se vaihtanut vähän pehmeämmin. Alaspäin ei meinaa kovin helpolla vaihtaa. Vasta kun polkee kaasua sen verran jotta kick down heittää pienemmälle-> auttaisiko tuohon kick down vaiskan kiristys?

    Sitten ompi sellainen ominaisuus jonka aiheuttaja ei ihan selvillä. Eli ajoittain mäkiä alaspäin rullatessa/tasaisella jalka pois kaasulta rullatessa tuntuu, ei nyt ihan tärinää, mutta sellaista ikävää "muljahtelua". Kaasua painaessa tämä poistuu. Välillä reilummin kaasua painaessa täristää hieman ja jyrkissä ylämäissä kone ei hyydy mutta loota alkaa luistamaan.

    Onko tuo lukkoturbiini kaikissa th 200r4:ssä? Millä sen toiminnan voisi tarkistaa? Tuntuisi siltä jotta tossa omassa ei toimi ollenkaan.

    Lisäksi liikennevaloissa seisoessa kun hieman nostaa jalkaa jarrulta, alkaa ikävästi nykimään.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    No sähkön voit tarkistaa diagnostiikka pistokkeesta A-F nastojen väliltä.
    Lähde ajamaan ja laita jännite mittari A-F nastojen väliin, kun näyttää about 12V niin lukkosolenoidi ei saa sähköä ja kun 0V niin solenoidi saa sähköä. ja kun solenoidi saa sähköä niin turbiini menee "köntiksi"...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    No, mikähän lie vikana siinä tapauksessa, kun autolla lähtee paikaltaan liikkeelle, laatikko "jytistää" eli tavallaan luistaa, mutta ei sillain perinteisellä tavalla. Kun vauhdin saa kelattua normaaliin esim. 50km/h ja polkee kaasua vaikka reippaamminkin ei luistoa esiinny? Jytinä tulee pääasiassa liikkeelle lähtiessä ja reippaassa kiihdytyksessä vaihtohetkellä. Kickarin säädöt ok. Turbiini paskana? Ja laatikkohan on tietysti 200 4r.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minunkin vm 1988 Capricen TH200-R4 on ollut ongelmana ostosta (1992) lähtien se, että lämpimänä ei jarrutettaessa tahdo vaihtaa pienemmälle, samoin valoista lähtiessä vaihtaa heti isoimmille vaihteille, ja jurisee kiusallisesti. Joskus ongelma on vähäisempi, joskus samoissa olosuhteissa pirullisempi. Öljyt ja suodattimen olen vaihtanut kahden vuoden välein.
    Milloin turbiinin pitäisi olla lukossa ja milloin ei ja minkä vuoksi. Onko nopeutta seuraava paineensäätäjä laatikossa.
     
  11. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Voisiko kickdown vaijeri väärin säädettynä/rikkinäisenä oireilla seuraavasti:

    Loota ei vaihda pienempää vaikka kuinka polkisi, 1-2 vaihto tapahtuu kovallakin kaasulla jo tosi aikaisin(n.10-15km/h)
    1-2 vaihto luistaa, 2-3 nykäisee ja vähän ehkä yrittää luistaa..

    Se on kummallisinta, että välillä 1-2 vaihto on hyvä, eikä luista täyskaasulla.

    Mitä tarkoitetaan vaijerin "tiukalle" säätämisellä, eli toisinsanoen niin kireälle kuin saa, vai?

    Vihdoin tähän nyt vastausta.
     
  12. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Mulle on kokemus opettanut tuon lootan kanssa seuraavaa:

    1. Säädä telkkarikaapeli niin, että vaihdot ovat selkeästi erillään, eli sen verran tiukaksi, että kolmonen menee päälle vasta 40 mailissa.

    2. Tarkista Throttle Position Sensorin kunto ja säätö.

    3. Vaihda öljyt ja se solenoidi. Täytä rauhallisesti, ettei öljyn sekaan jää ilmaa. Aja vielä mieluiten perä tunkilla kaikki vaihteet läpi.
     
  13. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Lootaan on öljyt ja uusi suodatin vaihdettu parisen kuukautta sitten.

    Kireämmälle kuin säädin tuota, ei pahemmin tehnyt mieli enää 40-50 km/h vauhtia ajella, kun aina kaasua nostaessa rupesi moottorijarrutus ärsyttämään, eli nykiminen. Vai pitäiskö tollasen rullata vapaasti?

    Tps säätö on senverta poskillaan, kun epäonnistu sen vaihto ja säädettyä ei saa vaikka kuinka ruuvia pyörittää..

    Mikä solenoidi?
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    siirrä kikkarin kuorta kaasuvipuun päin vaikka kolme milliä,pitäisi alkaa muuttua.tai tee alkusäätö .kuorenlukitus auki,kaasuläpät auki.itsellä tässä asennossa vaihtaa nelosen vasta satasen jälkeen,sitten takaisin päin pari milliä kerrallaan ja koe ajo jne.
     
  15. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kolmosella ja ylivaihteella pitäisi käsittääkseni? rullata vapaasti ilman moottorijarrutusta.

    Torque Converter Clutch Solenoid, eli turbiinilukon solenoidi. Juuri se, mikä on siellä vaihdelaatikon keulapäässä öljypohjan yllä näkyvillä, kahdella pultilla ja johdolla kiinni, kun pannun avaa.

    Backyard Engineerin kautta tuon solenoidin (54425B) Ovh on 55.10 euroa.
     
  16. killerspeed

    killerspeed 1st gear

    Olis yks "ongelma" lisää.

    Lasketeltiin matolaatikolla tasasta n. 90km/h vauhtia maantiellä aika pitkä pätkä, kunnes jouduin hidastaan vähän yllättäen tulleeseen T-risteykseen suht nopeesti. Siinä ku himmailin vauhtia, niin tuntu kun laatikko muljautteli pienemmälle, ja kun yritin lähtee kiihdyttään risteyksestä, niin lootalla meni ihan pasmat sekasin. Kun painoin kaasua niin ensin ei tapahtunu mitään, alko vaan nytkymään ja haki pykälää hetken, sit tuntu vähän isompi nytkähdys ja löysi taas vaihteen, ja matka jatku normaalisti.

    Ja sitte tänään ku hidastin risteykseen about 40km/h vauhdista kävelyvauhtiin _todella_ loivassa ylämäessä, ja ryömin pintakaasulla vähän ylemmäs niin auto sammu siihen.

    Onko tää ihan normaalia käytöstä? Ensimmäinen jenkki kyseessä niin ei oikein oo vielä kokemusta näistä vehkeistä.
     
  17. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Ei tuo normaalia ole. ettei jättäs turbiinilukkoa päälle?
     
  18. killerspeed

    killerspeed 1st gear

    Jaah. Mitäs se sit niinkun meinaa? Onko sen luokan probleema että vois vielä tän kesän päästellä meneen tollasenaan ja fiksailla talven aikana?
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kokeileppa ekana irrottaa se sähköjohto laatikon kyljestä. Voisi olla solenoidin tukosongelma kyseessä.
     
  20. killerspeed

    killerspeed 1st gear

    Täytyypä koittaa huomenna tota sähköjohdon irrotusta.

    Opiskelin muuten hakutoiminnon avulla vähän lisää tosta turbiinilukosta, nyt on siitäkin jo vähän hajua.. :)
     

Kerro tästä muillekin!