Miksei Hemejä ole mukana Pro Stockissa?

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja arzi, 11.7.2003.

  1. arzi

    arzi Gearhead

    Kyselin tuommoista fhrankin keskustelupalstalta ja sama kysymys tännekin.

    Kiinnostaa kovasti miksei Pro Stock -autoissa käytetä hemimoottoreita? Luulisi niillä saavan senkin luokan autot kiitämään. Katselin aikani kuluksi Fian säännöistä:

    http://www.fia.com/Regle/DRAGSTER/Drags ... aire-a.htm

    --> texts --> Section 4, Pro Stock, sääntöjen kohta Engine 1.3 sanoo:

    "Only the Hemi block, part/casting number P4876887, is accepted for use in Dodge Pro Stock vehicles."

    Eli onnistuu sääntöjen mukaan (...Dodgessa, mitenköhän Plymouth ja Chrysleri :wink:. Yhtään Moparia en muista kuitenkaan Hemillä Pro Stokissa nähneeni.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin luulis, mutta kukaan ei vaan oo saanut. Heitän tohon vähän muistivaraista tietoa NHRAn Pro Stock luokasta, mopareista siinä ja hemeistä.

    Hemihän oli PS luokan tullessa luokkaa dominoiva aihio, jopa siinä määrin, että sille annettiin pikkasen kertoimia tilanteen tasoittamiseksi. Noi kertoimet muuttui aika taajaan, ja jossain vaiheessa kuskit sekä tehdas kyllästyi siihen ja pitkälti löi hanskat tiskiin. Samoihin aikoihin PS autot oli muuttuneet vakiokoriin perustuvista putkirunkoisiksi ja kilpailijat olivat siirtyneet käyttämään pienempiä ja kevyempiä autoja + pienempiä moottoreita joista on helpompi saada litratehoa. Moparitkin kokeili tollaista Dodge Coltilla ja destroukatuilla Hemeillä, mutta laitteet oli mahdottomia ajaa eikä parhaimmillaankaan kilpailukykyisiä. Toi Dodge Colt sittemmin kiellettiin Pro Stockissa kokonaan sen vaarallisuuden takia.
    Noina vuosina PS:sä pärjäsivät hyvin Fordit, Chevroletit ja jopa AMC:t.

    Moparin seuraava vakavampi PS yritys perustui pikkulohkoon ja markkinoille tulleisiin W2 kansiin; Fordilla ajanut Bob Glidden, joka muuten nykyäänkin puuhaa Mopar Pro Stockereiden parissa, siirtyi ajamaan Plymouth Arrowilla tehtaan tukemana ja teki sarjassa varsin selvää jälkeä. Tuohon aikaan sarjassa vielä käytettiin tilavuuskertoimia eri moottorityypeille, kovimmin rasitettu oli Fordin Cleveland, seuraavina tulivat Hemi ja BB chevy samalla kertoimella ja sen alapuolelle jäivät chevy ja mopar wedget. Ero "factoreissa" kovimmasta huonoimpaan oli jotain 7%. Gliddenin pesti kesti vain vuoden kun Chrysler co vaipui konkurssin partaalle ja peruutti kaikki kisaohjelmansa. Aika varman tiedon mukaan yks tällainen Gliddenin peruja oleva PS motti löytyis Suomestakin; siis motti löytyy, mutta alkuperästä ei mulla ole 100% varmuutta. Kuitenkin vanha eksoottinen pikkulohko joka vielä muutama vuosi sitten meni alle indeksin Comp luokassa. Ei hassummin parikymmentä vuotta vanhalta patilta. Glidden palasi Fordille ja jatkoi siitä mihin chryslerilla jäi.

    Aivan pikkumoottoristen Pro Stockereiden loppuaikoina oli muutamat yksityiset kehitelleet jälleen Hemi konetta. Tilavuutta ja sitä kautta auton painoa oli saatava pienemmäksi, mutta Hemin suuri lohko ei oikein suosinut pieniä tilavuuksia. Hemin ja RB:n lohkohan on liki tuuman korkeampi kun vaikkapa chevyn 454:ssä mikä tekee sen, että liikkuvista osista tulee järkyttävän painavia. Lääke löytyi siitä, että Hemi kannet onnistuttiin sovittamaan B-lohkoon joka on ainoastaan 0.2" chevy lohkoa korkeampi. Esteenä tolle sovittamiselle oli oikeiden hitsaustekniikoiden löytäminen, mutta kun siinä onnistuttiin oli Hemi jälleen kilpailukykyinen ja pikkukoneet kuopattaessa Hemillä oli hallussaan luokan loppunopeusennätys.

    '80 luvun alkupuolella säännöt PS:ssä muuttui, koneiden maksimitilavuudeksi tuli 500 cu in ja tilavuuskertoimista luovuttiin, joten kaikki autot kisasivat saman painoisina. Tällöin ainakin minä kuvittelin, että Hemillä olis ollut hyvä sauma pärjätä. Ja tavallaan se oli tottakin. Lukuisia 500 cu in Hemejä rakennettiinkin, mutta kaavioon saakka niilä ei taidettu selvitä kun kerran Reid Whisnantin toimesta. Pari ekaa isomoottori mestaruutta vei Chevrolet jonka jälkeen oli taas Hemin dominoinnin aikakausi. Seuraavista mestaruuksista nimittäin ainakin neljä voitettiin Hemeillä kuskina Bob Glidden, auton ja moottorin merkki kuitenkin oli Ford.

    Samoihin aikoihin Koffel's Place niminen paja suunnitteli alumiiniset Wedge kannet ja päätti rakentaa niihin perustuvan PS koneen. Koneen eka versio tuotti dynossa 60 heppaa enemmän kun firman paras siihen mennessä tekemä PS Hemi moottori. Tämä johti lopulta siihen, että Wayne County rakensi oman PS Dodgen joka alkuesiintymisen jälkeen alkoi saada myös tehtaan tukea. Sillä voitettiinkin kolme mestaruutta, ja se dominoi luokkaa aika vahvastikin vaikka kuljettaja ja tekniikkamuutokset hieman sotkivatkin tilannetta.

    Dominoinnin loppuvaiheessa alkoi yleisesti levitä huhuja, että jotkut tiimit käyttivät ilokaasua "avustajana" moottoreissaan. Yllättäen Wayne County tiimin tiloihin murtauduttiin ja tiimin kaikki moottorit rikottiin. Yhden Pro Stock moottorin valmistaminen vaatii n. tuhat työtuntia, joten kausi jäi siihen. Lisäsuolana oli, että PS käyttöön valetut 4.84" porausvälillä olleet kisalohkot oli loppu ja edessä oli pakkosiirtyminen 4.9" porausvälin lohkoihin. Wayne County ei onnistunut kehittämään niitä enää toimivaksi ja lafkasta loppui veto.

    Toiminta siityi Dale Eicken harteille joka oli kunnostautunut GM Pro Stock koneiden tekemisessä. Uudet 4.9" lohkothan olivat GM aftermarket lohkoja joihin sovitettiin moparin kannet. Myöhemmässä vaiheessa sääntöjen muututtua myös kannet alkoivat olla kovasti saman tyyppiset kuin GM:n ja Fordin PS koneissa. Menestys ei päätä huimannut.

    Muutaman vuoden kuluttua moparin PS toimintaa alkoikin vetää toinen GM:llä menestynyt kuljettaja David Nickens. Tavoitteena oli ilmeisesti markkinointi ja imago syistä palauttaa Hemi Pro Stockiin, olihan Hemi tulossa myös truckien voimanlähteeksi eikä "GM" moottori mopareissa oikein tuntunut sopivalta.

    Mopar siis kielsi PS laitteissaan kaikki muut moottorikonstruktiot paitsi uuteen "hemiin" perustuvat pari vuotta sitten. Uusi moottori on puhtaalta paperilta suunniteltu, eikä perustu mihinkään tuotantomoottoriin. Lohko muistuttaa perinteistä Hemi- ja isolohkoa siinä, että se on Y mallinen, eli lohkon alareuna ulottuu kampiakselin alapuolelle. Kannet taas on muuten melko samankaltaiset kuin muissakin PS koneissa paitsi, että palotilat on käännetty 90 astetta josta johtuen tulpat menevät Hemi tyyliin venttiilikoppien läpi. Venttiilikulmat uudessa "Hemissä" on pienemmät kuin tuotantowedgeissä, joten se siitä Hemistä. Pakoventtiili on pystyssä ja imuevnttiilin kulma n. 10 astetta. Palotilan koko on < 40cc:tä kun 426 Hemissä se on 170cc:tä. Uusi moottori on varsin lyhyessä ajassa saatu kilpailukykyiseksi ja tehoiltaan se on kuulemma luokan kärjessä. Ongelmia tuottaa kuitenkin tällä hetkellä ainakin moottorin korkeampi kierrosalue kilpailijoihin verrattuna joka aiheuttaa vaikeuksia kyktimien, välitysten ja alustasäätöjen suhteen.

    Oikean Hemin etunahan on hyvin virtaavat kannet. Tämän hetken parhaat Hemi kannet virtaavatkin paremmin kuin NHRA PS:ssä käytössä olevat kannet. Moottorissa vaan on niin paljon muitakin asioita kun se mitä virtauspenkki näyttää, ja niissä Hemi design ei ilmeisesti juuri loista. Suurimpana putteena lienee korkeiden puristussuhteiden vaatimat männät, jotka muodostuvat väkisinkin melkoisiksi möykyiksi. Palotilan tehokkuus on myös paljon huonompi suuren pinta-alan vuoksi ja lisänä on muitakin ongelmia joita ei ole pystytty ratkaisemaan. Samasta syystä Glidden Fordillaan vaihtoi GM:n lanseeraaman tyyppiseen PS kanteen, jolla silläkään ei ole mitään tekemistä isolohko chevroletin kannen kanssa.

    Ennen muiden kuin uuden PS Hemin kieltämistä mopareissa paras perinteisillä Hemi kansilla ajettu aika oli Jeff Wickin nimissä ja oli muistaakseni 7.22; se oli n. kolme kymmenystä ryhmän kärkeä jäljessä.

    Ainoa vapaa vapaasti hengittävä bensaryhmä jossa Hemi rulaa edelleen on IHRA Pro Stock jossa käytetään yli 800 cu in moottoreita, niissä Ford pitää valtikkaa tällä hetkellä ja GM:kin on tuomassa sinne omaa Hemiään.
     

Kerro tästä muillekin!