miksi autot ei mene kaupaksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Olds 60, 1.2.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    MISSÄ se rättikatto cuda oli myytävänä ???

    ps.ensikesäks täytyy saada avo...
     
  2. chrysler51

    chrysler51 3rd gear

    Yksin kertasesti: Ruotsissa jätkät ei jää empimään ostoa, ainakaan jos suomesta tulevat hakemaan. Omani,jos joskus saan valmiiksi, myyn heti naapuriin. Turha suomeen oikeastaan tarjotakkaan...
    Ruotsissahan harrasteautoilu taidetaan lukea kulttuurin piiriin jos oikein olen asian ymmärtäny? Kaupungit ja kunnat on kerhojen kans paljon enemmän ja paremmin tekemisissä kuin täällä sarvikuonojen maassa.
     
  3. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Juuri näin: Ruotsissa harrasteautoilu on kulttuuria, Suomessa verokarhun lypsylehmä, jota kuppaamisesta huolimatta kohdellaan kuin yhteiskunnan pahinta vihollista. Kaikki Suomen harrasteautoilijat, liittykää yhteen! Harrasteautoilijaluokan vallankumous ja vapaus niin tuunajille kuin roddaajillekin (ja tietysti kaikille siltä väliltä).
     
  4. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Jep,
    Ruottissa harrastus on kulttuuria.
    Kuitenkin veikkaan, että ainakin osalla täällä kirjottelevilla on asuntoa ym.
    Kylläniihin rahaa on menny siinä kuin Ruottalaisilla harrastamiseen.
    Itse olen oikeestaan duunari, mutta rahaa autoihin laitan useita tuhansia euroja vuodessa.Jos myyn nykyisen autoni pois, niin olen kyllä valmis maksamaan uudesta vehkeestä yli 10t€....
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Realistinen hintapyynti menee auton kunnon ja maailman kysynnän mukaan ei suomalaisen duunarin lompakon paksuuden mukaan.
    Jos ei ole varaa ajella on turha valittaa..ymmärrän kyllä persaukisen aseman itsekkin sellaisena olevana kuitenkin.
     
  6. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    MadMike on aivan oikeassa. Esim. ´59 Caddyä ei tehdä lisää, päinvastoin huonompia paalataan yhä tänä päivänä ja se paraskin voi tuhoutua tulipalossa ja autovar... anteeksi luvattoman käyttöönottajan hallussa. Tolla periaatteella entisöidystä 20-luvun limousinesta ei kannata maksaa oikein mitään. Ei oikein sovellu talviajoon, kesälläkään ei pysty pitämään motarilla 120 matkanopeutta, osia on vaikea saada ja ei sovi rivitalon autokatokseen. Tietysti tolkku kaikessa, jos hemi-Cudasta pyydetään 50 kiloeuroa, niin pitää hommata halvempimuskeliMopar tai tehdä se itse 4d Dartista. Itse olen tuskaillut pidempään, kun mieli tekisi entisöityä Vespaa. Kahdella kiloeurolla sais, kahdella puolella sais jo tosi hyvän, mut kun ei oo fyrkkaa. Sitäpaitsi samalla rahalla sais Saksasta tuodun seiskapätkäkyykyn, joka lähtee nollasta sataan kuin nakki haulikosta ja kulkee kolmeasataa ja osiakin saa varmaan helpommin.
     
  7. Lutra

    Lutra 1st gear

    Syitä miksi hinnakkaammat harrasteautot eivät mene kaupaksi, huom! perusroskaa prosoivalla sävyllä:
    -Suomen verotus. Eletään kommarivaltiossa jossa kaikkien pitää tienata verotuksen jälkeen saman verran. Tuloerot pitäisi ehkä sallia, silloin voisi löytyä potenttiaalisia ostajiakin.
    -Kunnalla ja valtiolla liikaa populaatiota töissä, työttömien ja opiskelijoiden lisäksi työssäkäyvät joutumaat elättämään tuhansia siivelläeläjiä valtion/kunnan suojatyöpaikoissa, varsinkin hallinnossa on karsittavaa, ei niinkään opetuksessa, sairaanhoidossa jne.
    -yksityisyrittämistä ja itsensä työllistämistä ei tueta järkevästi yhtieskunnallisesti eikä kansalaisen tasolla, vaan sinusta tulee hylkiö jonka toiminta (pienillä paikkakunnilla) tapetaan viimeistään kateellisuudella jollei valtion/kunnallishallinon tädit ja sedät ehtineet ensin. Jos sinut on potkittu pihalle ulkopuolisen hommista niin saat lähes samansuuruisen liitonpäivärahan jolla voit röhnöttää ja räkiä kattoon mutta yrittäjä pilaa koko elämänsä, pankki ja valtio nuolevat pöydän puhtaaksi. Huumeita kaupaamalla, palkkamurhaamalla ja sutenööritoiminnasta tulee pahimmillaan muutama vuosi linnaa mutta yrittäjä saa loppuelämä-rankaisun.
    -Vaikka auton saisi irti niin käyttökulut ottavat suuren osan vuoden käteenjäävitä tuloista; käyttömaksut, huollot, korjaukset, vakuutukset jne. Hyvät osat maksavat.
    -Asunto vie perustallaajalta suurimman osan tuloista; asuntojen hinnat ainakin kaupungeissa ovat lähteneet käsistä; treellakin kohtuullinen rivari maksaa jo lähemmäs vanhan mummon miljoonan. Pankit lykkäävät ihmisille niin paljon asuntorahaa kuin ilkeävät pyytää, auton kohdalla vähän rykivät. Useilla lisäksi on käyttöauto tai pari, eukko, tenavat ja syövät jotain, käyttävät nettiä/puhelinta, mussuttavat suklaata jne
    -Suomi-työpaikkojen pelko, just tänään aamulehdessäkin oli jotta suurimmat suomalaisfirmat olivat perustaneet ulkomaille +14000 uutta työpaikkaa ja potkineet suomesta porukkaa ulos ja tuloksena -2000 työpaikkaa suomeen viimevuonna.
    -pieni populaatio; noin 5 miljoona sukulaista, osa lapsia, osa eläkeläisiä, työssäkäyvistä suurin osa persaukisia edellä mainitusita syistä, periaatteessa vain pienestä osasta 50-65v löytyy sopivaa ostaja potentiaalia...ei ostajia voi olla kovinkaan paljoa.
    Kysynnän ja tarjonnan lait:
    -myyjien ahneus. Harrasteautojen hinnat ovat olleet voimakkaassa nousussa -95 jälkeen tähän päivään saakka, myös meillä Suomessa (hyväkuntoiset), mikä on sinänsä ihan oikein. Suomihintojen nousun kulmakerroin ei ole ollut yhtä jyrkkä kuin muutamassa ulkovaltiossa. Projektiautojen ja hyvien välille pitääkin löytyä hintaeroa
    -oma ahneus; 'vähillä' rahoilla pitäs saada mahdollisimman paljon roinaa ympärille; kilpailutus joka asiassa päivittäistavaroista lähtien. Samaan nippuun kuuluu myös harrateauto.

    Muuta:
    -http://www.globalrichlist.com näet kuinka monenneksi rikkain ihminen olet, katso ja ylläty. Monet ulkomaailmassa yrittävät elää Eurolla päivässä, ilman sosiaaliturvaa. Muutamasatamiljoonaa kristinuskovaista kuudesta miljardista ihmisestä tienaavat ja kuluttavat 3-4/5 maailman tuloista ja luonnonvaroista.
     
  8. ChevCamino

    ChevCamino 1st gear

    Kyllä täällä kotosuomessa on niin hyvä asua, kun on sossut ja kaikki...mutta miten on niiden laita jotka käyvät töissä...ja just toi persepolitiikka miten enemmän tienaat sitä enemmän valtio vie...ja sitten ku oot tavallinen väliinputoaja duunari ni ei siinä paljoo "pakko"menojen jälkeen muuta kätee jää ku känsiä!!
    Ja kuten edellä ollaan puhuttu muutenkin tästä EU:sta ja Globalisaatiosta, mietityttää vaan että miten loppujen lopuksi käy kun virot sun muut halvan työvoiman maat ovat imeneet suomesta teollisuuden itselleen ja nostaneet palkan suomen tasolle palaako ne työpaikat sitten takaisin...EIVÄT!

    Mutta asiaan...Kuten edellä kävi ilmi olen siis normaali työläinen ja koitan ansaita leipäni rehellisellä työllä, mutta en tiedä onko ikinä rahaa ostaa kallista harrasteautoa, mutta haaveilemasta en lakkaa ja koitan samalla saada pienellä rahalla ostetusta -72 perus Caminosta tehdä itselleni kivan lelun...JA SILLON KU ON RAHAA HARRASTUKSIIN EDES VÄHÄN PITÄÄ OLLA TYYTYVÄINEN...KYLLÄ TÄTÄ PYSTYY PIENILLÄ UHRAUKSILLA HARRASTAMAAN MUTTA KÄRSIVÄLLISYYTTÄ PITÄÄ OLLA JA TIETENKIN TIETOTAITOA TAI OPPIMISHALUKKUUTTA...

    On selvää että ihmiset pyytävät hienoista autoistaan isoja summia ja kun ostajia ei suomesta löydy ni ne myydään ulkomaille...

    Se on sääli sillä niitä tarvitaan täälläkin...aivan kuten on tärkeää kokea se harrastajien kesken vallitseva rento ja yhtenäinen ilmapiiri...Tämä harrastus on kuitenkin elämäntapa ja tämä elämäntapa on kuitenkin vain harrastus pitää siihen suhtautua sillä asenteella...on tärkeämpiäkin asioita kuin se auto...koti, perhe, työ...kun ne ovat kunnossa ei se rahan riittämättömyys siihen harrastukseen tunnu niin pahalta...vaikka kyllä se v-tuttaa välillä aivan uskomattomasti...

    Tuli pitkä saarna...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    heh heh, mites ne autot sitten ruotsin sosialistiseen kuningaskuntaan oikeen uppoaa...?
     
  10. Lutra

    Lutra 1st gear

    ...no, vähän provosoivasti OFF-topic:ina juttua heitin ja off topic:ina sama linja jatkuu. Kyllä ruottinmaalla lähtöpalkka on enemmän, vaikka valtio niitä rokottaakin palkasta ihan kivasti. Lisäksi pari miljoonaa isommasta kansasta löytyy muutama mahdollinen ostajaehdokas enemmän ja autoharrastus ei ole valtion puolesta yhtä kiellettyä kuin meillä. Ainakin oman alan vertailussa lähtöliksa on 30-50% parempi kuin täällä ja elinkustannukset suomen luokkaa kun ihmisten kanssa on puhuttu.

    Pari päivää sitten tuli dokumetti teeveestä jossa Moldovalaiset myivät munuaisiaan 3000 taalaa ketales, meillä ulkomaille myyvät saavat sentään kohtuullisen korvauksen autoistaan ja kaikilla henki säilyy sekä ajokalustosta pidetään hyvää huolta. Ostellaan sitten taas takaisin kun saadaan rahat kasaan.

    Yksi ihan oikea asia:
    Sotaveteraaneille kyllä pitäs viedä ruusu ja kahden tonnin lisäeläke jokaiselle.

    Jos he eivät olisi omaa henkeään uhaten ja sodan jälkeenkin sodasta painajaisia nähneet niin me mahdollisesti olemassa olevat yksilöt ruuvvattaisiin siperian laidalla ladoja, puhuttaisiin venäjää ja saataisiin elanto kuka mitenkin.
     
  11. Duster

    Duster 1st gear

    Muuta:
    -http://www.globalrichlist.com näet kuinka monenneksi rikkain ihminen olet, katso ja ylläty. Monet ulkomaailmassa yrittävät elää Eurolla päivässä, ilman sosiaaliturvaa. Muutamasatamiljoonaa kristinuskovaista kuudesta miljardista ihmisestä tienaavat ja kuluttavat 3-4/5 maailman tuloista ja luonnonvaroista.

    [/quote]


    Yllättävä tulos tuli. Olen 390,294,118 rikkain maailmassa eikä silti riitä rahat oikein mihinkään. :sad:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä en päässyt edes koko listalle?! Tuloni kuukaudessa huimat 38.50e, opiskelji nääs.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yksi asia mikä autojen myyjissä kummastuttaa on tämä itku kuvien pyytäjille. Kun eivät enään jaksa lähettää kuvia kysyjille. Milläs helsvatilla sitä jostain kauempana olevasta vekottimesta realistisen kuvan saa muuta kuin kuvasta tai sitten paikan päälle ajelemalla.

    Mutta kuinka moni viitsii ajaa useammankin sata km katsomaan jotain romua? On ihan selvää jotta kun tulee joku kiinnostava vekotin myyntiin-> siitä haluaa vähän lisäinfoa MYÖS kuvan muodossa jotta saisi käsityksen myytävästä härpättimestä. KUN/JOS tämä sitten vielä kiinnostaa-> voipi soitella ja sopia katsomisesta.

    Mikäli kaupan kohde sitten EI kiinnosta on tietenkin luonnollista eli kaupan käyntiä ei jatketa.

    Eli kun myytte ja joku niitä kuvia kysyy-> jos on digikuvia mahdollisuus ottaa niin LÄHETTÄKÄÄ niivä kuvia. Silloin saattaa olla edes teoreettinen mahdollisuus jotta joku kiinnostuu oikeasti ja tulee ostamaan auton tai mitä nyt ikinä myyttekin. Jos vain itketään että en jaksa, ei huvita lähettää jne, niin ainakin mun kaupankäyntihalut loppuu siihen, ellei myytävä laite sijaitse max 50-70km etäisyydellä omasta asuinpaikastani.
     
  14. Mikey

    Mikey 1st gear

    Nimetön puhuu mun mielestä asiaa. Kuvien lähettäminen kun on nykyään todella helppoa eikä maksa juuri mitään jos kerran on laitteet ja kaikki.
    Ja alla oleva auto kun kuitenkin kuluttaa sen verran iloisesti tuota nykyään jo hyvin kallista gasoo ettei todellakaan ole varaa heittää sadan kilsan matkaa ruosteläjän takia.
    Kannattaakin pyytää mahdollisimman tarkkoja kuvia eri kulmista.
    Joskus kun on mahdollisuus tutkia hyviä kuvia tarkkaan voi myös löytää jotain sellaista mikä jäisi paikan päällä huomaamatta.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    On sitä joskus heitetty reissua 400km. suuntaansa katsomassa autoa, jota myyjä on väittänyt ruosteettomaksi ja hyväksi muutoinkin kunnoltaan. Täysiä p....läjiäkin on matkalle osunut, mutta on käynyt toisinkin ja helmellä on kotia tultu. Onhan se kivaa lähettää kuvia, mutta olisi myös kohteliasta antaa palautetta kuvista lähettäjillekkin. Jotkut tuntuvat vain keräävän kuvia aikomattakaan ostaa mitään.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sori vaan, mutta kuullostaa pikkuisen uusavuttomalta että autosta tarttisi saada kuvia joka kulmasta että viitsisi lähteä katsomaan. Hyvä bonus se tietysti on jos näkee millainen härveli on kyseessä kotona ruudun ääressä. Suomi on kuitenkin niin pieni maa ja harrastejenkkien tarjonta nykyisellään sen verran vähäistä että ei tosiostajalta saa jäädä matkasta kiinni jos mielenkiintoinen auto on kaupan. Takavuosina ajeltiin satoja kilometrejä katsomaan millainen miina on kaupan ja joskus pitkästä matkasta oli etuakin. Esim. kaveri osti Rovaniemeltä Cadillacin jota harva olisi lähtenyt etelästä keskellä talvea edes katsomaan ja ajoi liki yhtäsoittoa auton kotiin ! Samoin oma auto olisi mennyt muiden käsiin jos olisin alkanut jahkailemaan kuvien kanssa.
     
  17. late

    late Gearhead

    Voihan se olla että näitä uusia harrastajia ei ole/tule joten ei autot mee kaupaksi. Eikä nää suomen hinnat vielä niin mahottomia ole että sen takia jäis auto myymättä.

    -Late-
     
  18. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Oisko tämä nyt sitä kehitystä sitten kun ei välttämättä tarvitse soittaa/kirjoittaa kirjettä/lähettää sähkettä tai savumerkkejä?

    Ymmärrän kyllä että rupeaa kyrsimään kun kuvia lähettelee ympäri suomen ja vastauksia ei kuulu mutta on kanssa yksi mahdollisuus eli laittaa ne kuvat nettiin niin ei tarvitse jokaiselle erikseen niitä lähettää vai onko siinäkin joku juju ettei niitä kuvia ihan jokaiselle näytetä?
    Noita kuviahan saa esim jippiin photoon,nettiautoon yms yms..

    Minusta on typerää valittaa ettei tätä kautta saa mitään myydyksi,voihan sen ilmoituksen laittaa samaan aikaan palstaan,pörssiin,veekasiin ja sinne talouskaupan ilmoitustaululle.Mahdollisten ostajien/ilmoitusten lukijoiden määrä vain kasvaa mitä useammassa paikassa se ilmoitus on.Jos kaikenmaailman tyhmien kysymysten vastailu kyrpii niin voihan siihen ilmoituksen tekoon käyttää hiukan enemmän aikaa ja kirjoittaa mahdollisimman tarkat tiedot/kuvaukset myytävästä.
    Eikai se myyminen silloin ennen niinä vanhoinahyvinä aikoinakaan sen helpompaa ollut?ainahan sen juntin ostajan tyhmiä juttuja on joutunut kuuntelemaan
     
  19. perkele

    perkele Gearhead

    johtuukokohan siitä että isännillä ompi kupongit vähis ja kun näinäpäivinä on toi työpaikkakin niin epävarma?? elikkä by the way kun talous nousee niin kupongit liikkuu
     
  20. sami

    sami Gearhead

    Kyllä mä oon saanu kaikki huussini myytyä tän ja nettiauton kautta.
    On ilmeisesti ollu hinta kohdallaan.
    Muutenkin auto on yleensä menny myyntiin siksi et on joku uus vekotin kiikarissa mikä on ollu pakko saada, joten oma auto sopuhintaan myyntiin ni on päässy tekee kaupat uudesta.
    Sitä en käsitä ku monesti ostaja häipyy kun ei saanukkaan tingittyä satasta lisää.
    Ei mulla ainakaan jää satasista kiinni jos oikeesti jonkun kiesin haluun.

    Kuvaavana esimerkkinä on kun kuulin et olis -70 gt torino myytävänä ja myyjästä sai sen käsityksen et menee aika nopeesti.
    Itellä oli silloin -65 t-bird tallissa eikä rahaa ollu tarpeeks torinoon.
    Äkkii birdi lehtee ja hinnaks 2000 euroo.
    Seuraavana päivänä tuli sälli hakee auton pois ja ite sain torinon.
    Eikä edes harmittanu vaik meni halvalla kun ite sain sellasen ku halusin.

    Jos oikeesti on pakko myydä auto ni kyllä sen kaupaks saa kun hinta on oikea.
    Tosin jossain aspenissa tai piilofarmi capricessa sitä tuskin on olemassakaan.
     

Kerro tästä muillekin!