Miksi nokat kuluvat pyöreiksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tapio, 10.2.2005.

  1. tapio

    tapio Gearhead

  2. Ili

    Ili 1st gear

    Mielenkiintoinen sääntö, melkein tiukan kossun prosentit!!

    Jos puhutaan SBC-motista, niin mites siinä on toi nostajakäytävien voitelu järjestetty. Meneekö öljy pytyille 2,4,6 ja 8 moottorin etu- vai takapäästä?? Monellako on pyöristynyt kasipytyn pakonokka? Olisiko kyseessä kuiteskin joku öljynkierron häiriö. Harrastepelit kun tuppaavat välillä seisomaan pitkiäkin aikoja käyttämättömänä, joten paikat ovat öljyä vailla startatessa.
     
  3. blown540

    blown540 1st gear

    mä olen elänyt siinä uskossa että sbc:n nostajan pohjan pieni pinta-ala aiheuttaa kulumista muiden seikkojen ohella.15 vuoden aikan mulla on yhdessä 396:ssa ollut cranen 268 fireball nokka josta meni kasin nokat sileeksi kesässä ja yksi 355 lt-1 jossa koko nokka pikkuhiljaa "liukeni"öljyn joukkoon.sen jälkeen olen käyttänyt vain mekaanista nokkaa(1kpl),lunatin 0.600 nostonen joka toimi hyvin ja sen jälkeen vain rullanokkia.vaasassa toimi aikoinaan lunatin edustaja ja yksi poppoo sorvasi 2 uutta nokkaa sileeksi sisäänajossa joten uskoisin että se on se kriittinen vaihe.öljy lähtee pumpulta takapäästa ja virranjakajan varsi ohjaa sen kanaviin.paremmissa jakajissa on jopa o-rengas urat jotta saataisin hyvä paine käytävään (msd).tätä tukee sekin että esim.moparissa jossa on suurempi pohjapinta-ala nostajassa ovat kulumiset harvinaisempia ja pystytään käyttämään jyrkempiä ramppeja hydraulinokalla.lisäksi olen kysellyt kaveripiiristä minkälaisia jousipaineita he käyttävät ja joillakin ei ole ollut mitään hajua paineista ja asennuskorkeuden vaikutuksesta seetipaineeseen.myös öljyn laatu vaikuttaa paljon.myös maanantaikappaleita löytyy paljon.eläähän se nokka roiskeiden varassa.tästä syystä esim rullanokka mottia ei kannata säätää käymään kovin alhaista tyhjäkäyntiä kun roiskeet heikkenevät.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiköhan se nokka elä pelkän roiskevoitelun varassa! Jos nostimen kohdilta vuotais niin ei se öljy sitten enää keinuvipuihinkaan riittäisi. Iso- ja pikkulohkoChevyissä on samat nostajat ja vielä mekaanisetkin nostajat on samaa halkaisijaa.
     
  5. tapio

    tapio Gearhead

    On saatavissa myös ns. direct lube -nostajia, jotka päästävät hieman öljyä suoraan nokan pinnalle joko nostajan pohjassa olevan pienen reiän tai nostajan kylkeen uurretun uran kautta. Toinen vaihtari on työstää nostajan reikään lohkossa pienet urat, jotka palvelevat samaa tarkoitusta.

    Mutta miksi postasin alunperin tämän aiheen, oli juuri linkissä mainittu prosenttisääntö. Ehkä tässä säännössä on joku totuus, mutta mielipiteitä ja kokemuksia on varmasti paljon.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    jep just meni yks nokka sileeks alle 2000km ajetusta xe268h:sta.
    taidan siirtyä rullanokkiin kun ei jaksa noita vaihdella kuin öljyjä.
    sisäänajo suoritettiin huolellisesti ja sen jälkeen heti vaihdoin hyvät öljyt sisään.. :eek:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näinhän se on että jos yhdenkin laahaavan nokan sorvaat, olis tullu halvemmaksi laittaa heti rullanokka.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvät öljyt ei välttämättä ole hyviä, paras öljy on kyl mineraalipohjainen ja sitä kun terästää STP:llä niin rupee nokat kestämään.
     
  9. KimT

    KimT 1st gear

    Paras öljy jota olen käyttänyt on Quaker State 15W-40. Tulee Pennsylvanian öljylähteistä joka sisältää itsessään jo raakaöljynä luonnon parafiineja. Siinä missä esim. Mobil Rally Formula 1 valahtaa kuumana pohjaan sammutettaessa moottorin, jää Quaker State joka pinnalle kuin jokin vaha tai hunaja. Ongelma on, että maahantuonti Suomessa on niin ja näin, tulee jollain tapaa Ruotsista monen välikäden kautta, ja on kallis, eikä saa kuin pikkupurnukoissa (quarter). VTT testasi tämän kylmälaboratoriossa. Ollakseen mineraaliöljy Quaker State pesi yllättäen Mobil 1:n kylmäkäynnistyskokeissa ja muissa voiteluominaisuuksissa!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juuri näin se menee, moni on pilannut vanhan jenkin moottorin näillä täyssyntteettisillä "hyvillä" öljyillä.
    Hyvää ja halpaa öljyä saat esim. teboil 10w-40 + STP purkki se on siinä.
     
  11. chevelle 75

    chevelle 75 1st gear

    Tulipa tuossa ittekki ajattua yks chevyn nokka täyssynteettisillä paskaksi.
    No joo nokka oli vanha mutta nostajat uudet.
    Kesti peräti 4000km.

    Nyt kun laitoin uudet nostajat ja nokan myyjä vielä painotti että "älä vaan mee laitaan synteettisiä öljyjä"
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest


    kaikkea tuubaa sitä täälläkin jauhetaan..
     
  13. RoseTeddy

    RoseTeddy 1st gear

    tästä aiheesta tais löytyy apu mun voortin kulkemattomuuteen ja sitä kautta bensan kulutukseen. taitaa olla nokka pyöree :)
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei ole tuubaa vaan monesti todettu homma, kun kymmeniä vuosia on touhunnut näiden kasikoneiden parissa niin kaikkea on nähnyt ja oppinut.

    Jokainen saa tietysti laittaa koneeseensa ihan mitä haluaa.
     
  15. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Oliskohan tohon kasin pakonokan kulumiseen ihan luonnollinen selitys se että toi kasi on se "kuumin" viimeinen nurkkaus pannussa ja siihen lisänä esim.heikkolaatuinen tai väsynyt(vanha) öljy.Huolimatta siitä että toi kasin ja seiskan nostimet/nokat saa ekana öljynpaineen linjaan joka lähtee koneen takapäästä etenemään.Jos olis kyseessä öljynkierto-ongelma luulis että ne nokat häviäis ekana sieltä öljykanavan loppupäästä,ykkös/kakkos pytyn kohdilta.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vai olisikohan 8-sylinterin nokan kulumiseen syynä kavitaatio, johtuen liian suuresta öljynpaineesta?
    Vastaavaa nokan kulumista ilmenee päinvastaisesti moottoreissa, joissa öljynkierto alkaa moottorin etupäästä. Niissä ilmenee etummaisten sylinterien nokkien kulumista johtuen juuri tarpeettoman suuren öljynpaineen aiheuttamasta kavitaatiosta.
    Jäähdytysnesteen kierto on kumminkin näissäkin moottoreissa samanlainen, kuin SBC:ssä, eli tuskin johtuu siitä, että sylinterit jäähdytyksen kannalta olisivat kuumimmasa kohdassa.
    Nokan sisäänajossa kannattaa käyttää SAE 30-yksiasteöljyä ja esimerkiksi GM:n Engine Oil Supplementia.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Nokkahan ei saa painevoitelua, vaan se saa voitelunsa alakerran roiskeista ja kansista takas valuvasta öljystä. Ainoo mikä vaatii nostajilla painetta on hydraulinostajan toiminta ja joissain tapauksissa kansiin menevä öljy. Mä haluaisin kuulla jonkinlaista tieteellistä perustetta tolle synteettisten öljyjen sopimattomuudelle, itse en meinaan ole sellaista havainnut. Yleensä nokkavaurioiden syy löytyy joko liian kovasta pitnapaineesta, tai sitten siitä, ettei nostaja pyöri. Syy siihen voi loytyä itse nokasta tai nostajasta, tai sitten jostain kököstä nostajan reiässä.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    synteettinen on synteettisesti tehtyä ja aito on aitoa :lol:
    No en mäkään osaa antaa tieteellistä perustetta, mut ainakin öljyllä pitäis tässä tapauksessa olla taipumus takertua nokan pinnalle ja pidellä siitä hullunlailla kiinni kun pyöritään ja lujaa :rotfl:
    ehkä se ominaisuus sitten puuttuu synteettisestä, arvaus.
    Mut STP purkin kuka on avannut niin tietää mitä on hullunlailla tarttuminen kaikkeen mahdolliseen :rotfl:
     
  19. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mielenkiintoista. Mullakin on SBC:ssä mennyt se kasin pakonokka. Konella oli ajettu muutama tontsu täysrempan jälkeen. Hyvin siäänajettu ja silleen..

    Voisikohan se kasin pakonokan reika olla vaikka vähän vinossa. Silloin sen nostaja varmaan alkaisi muista nostajia helpommin takeltelemaan ja lopettaa pyörimsien. Sitten, kun se kasin nenä on kulunut ja mukana öljynkierrossa, niin varmaan nuo muutkin tulevat aika nopsaan perässä...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    edellisestä nokasta oli kulunut juurikin se kasin pakoventtiilin nostaja, mutta tästä uudesta meni kakkospytyn pako. tuskin nyt se syy on jossai täyssynteettisessä öljyssä, sisään ajon suoritin mineraaleilla ja kaikki nostajat pyöri tosi nätisti reijissään.
    tuolla isossa internetissä ollu aika usealla xe268 nokassa kulumis ongelmaa sen rampin muodon vuoksi..
    rulla olis kova sana, mitäs tarvii tohon '73 sbc koneeseen jos vaihtaa rullanokan?
    eli tietenkin nokan+nostajat ja työntötangot, kansiksi on tulossa edelbrockin RPM:t. minkäslaiset keinuvivut? ja jotain guidepleittejä? tarviiko nostajat jotain ohjausta lohkosta vai tukeutukos ne toisiinsa?
     

Kerro tästä muillekin!