Millä korjata liiallinen uraherkkyys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Stingray, 30.1.2005.

  1. Stingray

    Stingray Gearhead

    Miten mitataan oikeaoppisesti raideleveys? Renkaitten kulutuspinnan ulkoreunasta ulkoreunaan? Vai vanteiden ulkoreunasta ulkoreunaan? Vai renkaiden keskeltä keskelle? Vai vanteiden kiinnityspinnasta?

    Ongelma on, että kun vaihdoin uudet renkaat ja vanteet Dusteriini, rupesi auto hakemaan urissa aivan liikaa. Renkaat ja vanteet vaihdoin, koska vaihdoin pulttijaon 4" -> 4,5" ja samalla kaikki uudet jarrukamat. Edestä meni uusiksi ylätukivarret jne. joten kävin säädättämässä ohjauskulmat, vieläpä kahteen kertaan.

    Säätäjä sanoi, että nyt on takana raideväli monta senttiä suurempi kuin edessä, ja hakeminen johtuu siitä, eikä ohjauskulmien muuttamisesta olisi hyötyä. Mutta kun mittaan raideleveydet edestä ja takaa renkaan kulutuspinnan ulkoreunasta toiseen ulkoreunaan, ei mitta heitä kuin millin tai pari.

    Vanha rengastus oli edessä 225/60R14 ja takana 245/60R14 ja takarenkaiden ulkoreunat olivat pari senttiä syvemmällä lokarissa kuin eturenkaiden. Ja tällä rengastuksella ei ollut mitään ongelmia syvissäkään urissa ajaessa.

    Nyt on edessä 225/50R16 ja takana 255/50R16 ja renkaat ovat edessä ja takana samalla etäisyydellä lokarin kaaresta.

    Onko ehdotuksia, millä pääsisi tuosta uraherkkyydestä eroon?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös se renkaan matalaprofiilisuus aiheuta just tuota uraherkkyyttä. Kokeiles piruuttas jos mahdollista vaikka 195/70-15 kokoa ja ihmetttele kun auto menee tasaseen.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jepjep. Esmes 245/60/15 eturenkaalla ajaminen oli tuskaa, mutta 225/70/15 ei uria huomaakaan. Korkeus tosin on vähän liikaa, pitäis taas vaihtaa matalammat, mutta tuskin leveempää.
     
  4. Stingray

    Stingray Gearhead

    Onko muita ideoita kuin tuo profiilimuutos? En meinaan oikein usko, että 60 -> 50 muutos vaikuttaisi noin radikaalisti, kun kuitenkin renkaiden leveys pysyi edessä aivan samana ja takanakin kasvoi vain sentillä.

    Voiko esim. ohjauskulmat olla vieläkin pielessä? Kun tasaisella asfaltilla menee juuri sinne minne pitääkin, mutta vähänkin uraa, niin auto seilaa kaistan laidasta laitaa todella ikävästi ja saa jatkuvasti korjailla, että pysyy kaistalla.

    Ja miten on muilla tuo raideleveys, jos edessä on kapeammat renkaat kuin takana?
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Takana vähän leveämpi raideväli enkä mitään ihmeellistä hakemista ole huomannut, mutta renkaat eivät olekaan ihan noin leveitä. Edessä ollut 195/60/14, 205/60/15, 225/60/15 ja 215/50/15 ja takana 245/60/14 ja nuo samat 15-tuumaiset.

    Oliko nelipyöräsuuntaus? Eli onko taka-akseli suorassa? Mitkä caster ja auraus -arvot?
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mulla loppui urissa hakeminen kun vaihtui renkaan merkki.
    Koko oli 225/55-17, myöskään talvirenkailla 205/70-15 ei hae yhtään.
     
  7. Stingray

    Stingray Gearhead

    Jep, taka-akseli oli laitteiden mukaan suorassa. Aurausta laitettiin muistaakseni mahdollisimman vähän, olisko ollut jotain alle millin luokkaa.
    Casteria ja camberia en muista, enkä älynnyt ottaa mitään mittoja ylös kun oletin, että tulee kerrasta kuntoon. Pitäisi olla korjaamokäsikirjan arvoissa, oli oma kirja mukana josta ne katsottiin.

    Mahtaako joltain löytyä/olla muistissa omaan autoon säädetyt kulmat, jos erosivat tehtaan arvoista? Että olisi jotain mitä testata ensi kesänä, jos kävisin säädättämässä vielä uudelleen.
     
  8. drako

    drako 1st gear

    Raideleveys mitataan renkaan keskeltä. Yleensä se on takana kapeampi kuin edessä ja tuon muuttaminen aiheuttaa jsut tota vaeltamista helposti. Ongelmaa vois koittaa korjata vaihtamalla vanteet offsetiltaan oikeiks.
     
  9. Stingray

    Stingray Gearhead

    Paljonko sen raideleveyden sitten pitäisi olla takana kapeampi, kun nyt se on jo renkaiden keskeltä mitattuna 3 cm kapeampi takana? Vai onko se niin, että pitäisi olla renkaiden ulkoreunoistakin mitattuna kapeampi raideleveys takana?
     
  10. drako

    drako 1st gear

    Eiköhän se ole täysin automallikohtaista kuinka suuri se ero on tai tulisi olla. Tuo ajatus, että vetely johtuisi tuosta, tuli vaan mieleen kun olin ymmärtävinäni tuolta aiemmin että tuo raideleveyksien ero olisi muuttunut (takana renkaat leveni 10 mm ja etäisyys lokasuojaan pieneni pari senttiä; eli noista pääteltynä raideleveys takana kasvoi noin 3 senttiä).
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Vaihtamalla 4" jakoiset levyjarrut 4,5 tuumaisiin alkuperäisillä osilla (ml. olka-akseli) etupään raideleveys suurenee 57,4" -> 59,1"
     
  12. Stingray

    Stingray Gearhead

    Arto65FB - Mikä ero sulla on tarkalleen raideväleissä, mikä auto ja satutko muistamaan etupään kulmien säätöarvoja? Jos koittaisin Dusteriin samoja säätöjä...

    drako - Jees, samaa arveli kulmien säätäjä, kun asiaa valitin.

    Tosiaan, takana raideleveys kasvoi varmaan sen 3cm ja edessä ei juuri lainkaan, koska tilasin mittojen mukaan teetetyt peltivanteet (eteen enemmän backspacea kuin vanhoilla vanteilla). Mutta en tiedä oliko vanhoillakaan vanteilla raideleveydet oikein, koska autoon on vaihdettu jo aiemmin 8 3/4" perä ja takarenkaat olivat todella syvällä lokareissa.

    Kun Dusterissa on vieläkin takana raideleveys renkaiden keskeltä mitattuna 3cm pienempi takana kuin edessä, voiko tosiaan Dusterin alkuperäinen raideleveys takana olla 6cm pienempi kuin edessä? Kun tuossa tallilla mittailin kavereiden vakiokuntoisista autoista raideleveyksiä, niin kaikissa oli raideleveydet samat edessä ja takana (parin millin sisään).

    Tietääkö joku Dusterin alkuperäisiä raideleveyksiä? Ja miten nuo leveämmät takarenkaat tulisi asettua alkuperäisiin verrattuna, eli eikö renkaiden ulkoreunoilla ja sisäreunoilla ole mitään väliä, vaan ainoastaan tuo keskikohta pitää saada sihdattua kohdalleen?
     
  13. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    Kaverin camaro haki kanssa jokunen vuosi uria niin pirusti. Kaveri vaihtoi alle uudet renkaat ja ongelma hävisi. Uusien renkaiden profiili ja koko oli numeroiden mukaan täsmälleen sama kuin vanhoissakin renkaissa. Erona vanhoihin oli se että uusien renkaiden "reunat" olivat selkeästi pyöreämmät kuin vanhoissa renkaissa. tän saman jutun oon huomannu monessa muussakin pirssissä. Nyt joku viisas tietysti sanoo, että äijällä on ollu renkaitten tilalla neliöt..

    Tää seuraava on sitten vaan MUN mielipide:
    Jos auto hakee helvetisti uriin normaalinopeuksilla ajettaessa, niin kelaa vauhti johonkin 150km/h (suljetulla alueella tietty). Jos urahakuisuus häviää niin silloin vika on renkaissa. Jos auto vieläkin hakee uriin niin vika voi olla melkein missä vaan. Tän oon muutamassa vekottimessa huomannut ihan toimivaksi kikaksi, mutten tietty pysty varmaks sanoon päteekö se joka härveliin.
     
  14. Stingray

    Stingray Gearhead

    JariV - Korkeus on säädetty niin, että tankki täynnäkin pitäisi perän pysyä hiukan korkeammalla, eli suurimman osan aikaa kulkee varmaan perä noin sentin ylempänä (jäykät jouset, niin ei normaalilasteilla varmaan paljon tosta muutu). Ohjaus palauttaa suht hyvin. Miten vanteen koko vaikuttaa aurauksen säätöön? Voitko pistää jotain suuntaa-antavaa, mihin arvoihin noita kulmia pitäisi säätää?
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Suutarin lapsena en tiedä säädöistä :oops: , kovasti olen toisia Mustangin laittajia neuvonnut seuraavasti caster 2-3 astetta, auraus 1/16"-1/8" ja camber 0 - -0,5 astetta.
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tehtaan ilmoittama raideleveys (track wide tarkoittanee kylläkin vanteen kiinnitystasosta toiseen mitattuna)
    edessä 57,4" (joissain mainitaan 57,5")
    takana 55,5" (joissain mainitaan 55,6")

    '73 muuttui edessä 59,1":aan

    Olisiko sulla laitettu esim. '62-'70 B -korisen taka-akseli? Se on mallista riippuen 2,3/8"-3,1/2" leveämpi
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    ja ainakin b-body ennen ja jälkeen '70 ('71-'74 on leveämpi).

    Noita linkkejä leveyksistä löytyy useita esim.
    http://www.bigblockdart.com/
    mutta - niin kuin em. osoitteessa - tiedot voivat olla ristiriitaisia. Osin siksi, että sivustujen pitäjät ("tiedon kopioijat") ovat menneet sekaisin esim. "laipasta laippaan" -mitoissa: onko se akseliputken päätylaipasta vai vetoakselin laipasta. Alla suorat linkit

    http://www.bigblockdart.com/axleinfo/diffchart.shtml
    mitat on akseliputken päätylaipasta ja taulukko vissiin Mopar Performance Chassis kirjasta kopioitu

    http://www.bigblockdart.com/axleinfo/drumchart.shtml
    drum to drum eli sama kuin vetoakselin laipasta toiseen mitattu

    http://www.bigblockdart.com/axleinfo/drumchart.shtml
    track eli ymmärtääkseni vetoakselin laipasta toiseen (tai sitten jos track on todellakin mitta renkaan/vanteen keskeltä keskelle niin sitten näissä saattaisi olla järkeäkin verrattuna drum to drum linkkiin. Sikäli epätarkkaa laittaa sitten raideleveysmittoja perää käsittelevään juttuun: nehän muuttuu vanteiden offsetien mukaan.)

    Perinteisesti 60-luvun B-bodyjen akseleita on laitettu A-bodyjen alle (niinkuin esim. mulla). Jousen korvakkeet ovat vain tuuman leveämmällä (valitettavasti olen nähnyt kuinka "laiskat miehet halvalla" ovat viilanneet / poranneet korvakkeen jousen kohdistustapin reikää 13 mm sisään päin). Kokonaisleveyden kasvua voi kompensoida vanteilla.
     
  18. Stingray

    Stingray Gearhead

    Eli Dusterissa on alunperin 5cm kapeampi raideleveys takana! Ei ihme, ettei uudella rengastuksella enää vakio kulmat toimi. Onko tuo kovinkin yleistä, kun ainakin '63 Buickissa ja '50-jotain Imperialissa näytti olevan vakiovanteilla sama raideleveys edessä ja takana?

    No, aina sitä oppii uutta. Täytyy keväällä mennä säädättämään kulmia uusiksi, josko sillä tokenisi. Kiitokset kaikille avusta.
     
  19. B 49

    B 49 Gearhead

    -49 Buickissa on takana melkein 3 tuumaa enemmän raideleveyttä.Jos se nyt tähän asiaan mitenkään liittyy.
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    renkaat

    Vaihda normaali profiiliset renkaat jos aijot ajaa autollasi. Nämä linttarenkaat 60-alle ei ole tarkoitettu/suunniteltu ajettavaksi suomen teillä.Ne on suunniteltu jonkin näyttelyhallin sisälle.Kokemusta 255-15 about 60 sarjalaiset suorakuvioiset kulmikkaat renkaat. Ohitukset tuntuivat todella jänniltä kun ei tiennyt mihinpäin auto lähtee.
     

Kerro tästä muillekin!