Millä osat USA:sta tänne fiksuiten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Heikki, 6.9.2004.

  1. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Hmm.. löysinpä läjän hyvää tavaraa omaan autooni, mutta ongelmana on vaan se, että osat on Kansasissa keskellä Amerikkaa ja mä olen täällä keskellä Savoa.

    Mikäs olisi fiksuin keino saada tuollainen 2-3 muuttolaatikollisen kokoinen pläjäys sekalaisia auton osia kuljetettua Suomeen turvallisesti ja edullisesti?
     
  2. homer

    homer Double Gearhead

    DHL, TNT tai UPS olisivat varmaan luotettavia (työn puolesta tuttuja eikä ole tavara matkalla hukkunut) mutta aika hinnakkaita.
    ASG Air and Sea (lentorahti) voisi olla yksi vaihtoehto?
     
  3. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Halvin vaihtoehto lienee luottaa U.S. Postiin.
    Olen nyt pari viime kertaa ottanut kamat ihan postin välityksellä.
    Se on halvempaa, kuin nuo yllämainitut, mutta varmaan myös epävarmuustekijät kasvaa......
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Paljolti riippuu siitä millaista kamaa tuo on, koko, paino jne. Ihan tavalliset huolintaliikkeet voivat tuoda huomattavasti edullisemmin isoja määriä kun noi dhl:t, ups:t ja muut. Posti ei taida kovin isoa kamaa roudata, ehkei noi "kirjekyyhkytkään"? Tossa kuitenkin viikon takaa sylinterikannen kuljetushintoja parilla eri vaihtoehdolla. Kun viimeks tuli kamaa tolla UPS expeditedillä, sen tulo kesti 9 päivää, joten toi usps air vaikuttais aika houkuttelevalta.
    1. U.P.S. Express $224.41 Next day
    2. U.P.S. Expedited $211.81 3-4 days
    3. U.S.P.S. Parcel Post $40.00 3 wweks
    4. U.S.P.S. Air $89.70 2 days
     
  5. Kysy Tapsalta www.benzboy.com .Voi pistää vaikka johonkin konttiin jos sulla ei ole kova kiirus.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Konttihomma järjestyy varmaan jos ei oo kiirettä.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Joo ei mun osilla mitään kiirettä ole, osatkin ovat yhä kiinni siinä varaosiksi purettavassa autossa :)

    Kamaa on kaikenkaikkiaan varmaan 3-4 muuttolaatikollista, ellei sitten ole tarvetta kokonaista sohvapenkin runkoa ryhtyä roudaamaan.
     
  8. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    DHL on tarkoitettu pääasiassa yrityksille, mutta myös yksityisasiakkaatkin voi sitä käyttää sillä ehdolla, että käyttää eli tilaa tämän kyseisen DHL:n kautta kuusi kertaa vuodessa jotain tavaraa jostain päin maailmaa.
     
  9. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    Tuo on BS:ttiä , DHL toimii mainiosti yksityisasiakkailla, ei mitään vaatimuksia tilaustiheyden suhteen.
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Huolintaliikenäkökulma kiivaaseen keskusteluunne:

    "pienet paketit":

    Käyttäkää ihmeessä DHL:n pikarahtia, TNT:tä, UPSia, kun on kiire ja hyvä budjetti. Ei tarvi odotella ja soitella, että missä se valtamerilaiva tällä viikolla on.

    Kaikki spedet, eli huolintaliikkeet hoitavat myös lentorahtia. Aikataulut on sitten TNT overnight servicestä vaikka pariin viikkoon maapallon puolelta toiselle. Tuollainen huolintaliikkeen regularservice ilman kiirettä on jo niin paljon edullisempi, että pikkupaketit kannatta lennättää.

    "isot paketit"

    noihin alle yhden kontin lähetyksille löytyy kanssa joka spedeltä LCL-service; 4-6 viikkoa ja tavarat on ainakin Suomessa.

    Etsikää mieluisa speditööri tuolta : http://www.huolintaliitto.fi/ -->> Jäsenyritykset

    Huolintaliikkeen eteenpäinpyrkivä myyntimies myy Teille mieluusti juuri Teille sopivan palvelun ja edullisesti, kun uhkaatte soittaa kilpailijalle.

    Koska tämä on harrastefoorumi, en mainosta omaa työnantajaani.
     
  11. jalavapony

    jalavapony 1st gear

    moikka

    eli jos on vaihtoehtoina kotimaisen osamyyjän kautta vähän kalliimmalla ja
    itsetuotuna säästöä.... tiedossa olisi isohkon tilauksen teko (peltejä ja muuta sälää) niin mitä suosittelette?? kotimainen huolintaliike vai usa posti vai joku muu??

    taala on toisi halpa ja kurssiero on noin 25% (tulli 4-5%, alvi 22%)
    eli "maksettavaksi jäisi vaan rahtikulut... :eek:

    kiitti tietäjille jo etukäteen :)
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pitäiskö nuo olla matka-aikoja USA-Suomi? Rohkenen epäillä, oman kokemuksen mukaan ne voi huoletta kertoa kahdella - vähintään. Mitä itse olen viime aikoina tilaillut, niin toteutuneet ajat lähetyksestä perille (tulliin/kotiin) tuloon on mennyt:

    U.P.S. (Expedited?) n. viikko
    "Pintaposti" (USPS Parcel?) vähintään 2 kk
    USPS Air mail n. 1,5 viikkoa

    Voisi pitää paikkansa välillä USA - Eurooppa, mutta päälle vielä kuljetukset USAssa ja Euroopassa.

    Joka tapauksessa mielestäni paras hinta/laatusuhde on USPS Air mailissa. Jos on kevyttä ja arvokasta tavaraa, silloin UPS voi olla varmempi juttu. Tai saahan tuohon USPSiinkin vakuutuksen, ei tosin ole kokemusta (onneksi) sen toimivuudesta.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    UPS

    Ne kerrat, kun on UPS:llä tavaraa tullut, on aina tökkinyt. Ensiksikin, saapumisilmoitus lähetyksestä tuli postitse. Kun tiedustelin, mikseivät olleet soittaneet, niin sanoivat ettei nimeä löydy luettelosta. Ei varmaan löydykään - Helsingin luettelosta. Seuraavaksi, koska oli tullattavaa tavaraa, piti faksata etukäteen maksetuista tullauskuluista kopio pankkisiirrosta UPS:lle. Siis nimenomaan pankkisiirrosta, ei mikään verkkomaksun tosite. Lasku täytyi siis käydä maksamassa pankin tiskillä. Siitähän tietysti tuli kuluja. Sitten kun todisteet maksusta olivat heillä, kerrottiin, että lähetys ehtii vielä tämän päivän kuljetukseen, onhan siellä kai joku ottamassa vastaan? Turhaan sitten odottelin pakettia iltaan asti. Seuraavana aamuna soittaessani lupasivat taas tuoda tänään. No ei tietenkään tullut. Kolmantena päivänä se sitten tuli. Viimeinen niitti oli se, kun autokuski soitti tullessaan ja ehdotti 17 km päässä olevaa paikkaa jättöpaikaksi. "Eikös sen voisi hakea sieltä, niin minun ei tarvitse ajaa sinne asti?" :mad:
    Noista tapahtumista on jo jokunen vuosi aikaa. Ehkä parannuksia on tullut, mene ja tiedä. En välitä kokeilla.
    FedExin kanssa hommat ovat sujuneet paljon, paljon ongelmattomammin.
     
  14. hairdude

    hairdude 1st gear

    viime viikola UPS toimitti paketin perille olivat tullanneet ja alv lasku tuli postissa. ukko soitti päivää ennen ja kysy onko osoite oikea
    sanoin että jos tulee päivällä voisko tuoda töihin ja näin tapahtui.
    ei valittamista.

    seksi on kivempaa kuin joulu, mutta joulu on useammin :pinup:
     
  15. jalavapony

    jalavapony 1st gear

    mitenkäs isompien pakettien tuonti esim lokasuojat jne???
    käsittääkseni esim usa postilla on joitain koko ja painorajoituksia???

    Pitäis nimittäin tuoda kohtuullinen läjä tavaraa projektiautooni...että saatais tien päälle :D
     
  16. ceevu

    ceevu Gearhead

    usps

    miten toi usps toimii suomessa? siirtyykö ne kotoisen keltasen kuljetuksen hukattavaks vai miten? en muista nähneeni kun (h)ups:in kalustoa ja se on turhan kallis.
     
  17. spinout

    spinout Gearhead

    >miten toi usps toimii suomessa?

    Suurin osa tulee Keltaisen Kuljetuksen kautta, mutta jotkut tietyt lentopostilähetykset (esim. Global Express?) siirtyy General Parcel Finlandille, jonka annat sitten hoitaa tulliselvityksen ja kevennät lompsasi palkkioihin tai sitten käskeä niiden toimittamaan paketin lähempään tulliin ja hoidat itse sen. Jos paketti on sellainen, ettei joudu tulliin, niin se menee GPS:n kautta Transpointin terminaaliin.
     
  18. VRC

    VRC 1st gear

    Kyllä näitten isojen pakettien kohdalla kannattaa kysellä huolintaliikkeistä; itse olen kerran (v. -91) vuokrannut semmoisen lyhyen kontin välille Bremerhaven-New York, pakattiin sinne muutama motskari ja mentiin ajelemaan jenkkeihin, en muista tarkkaa hintaa, mutta olisko ollut n. 3000 mummoo, siis koko kontti, ei kumminkaan tuntunut silloin pahalta. Merimatka kontille kesti noin 10 päivää ja pari päivää molemmissa päissä selvittelyihin.

    Aikahan näissä jutuissa ei kulu matkaan vaan aina silloin kun on näitä solmupisteitä, satamia, vaihtoa kulkuneuvosta toiseen yms.
    Pikarahtiliikkeillä on omat kiitoratansa lentokentillä ja huippuunsa viritetty logistiikka, se niissä maksaa.
     
  19. ceevu

    ceevu Gearhead

    kiitoksia
     
  20. ricars

    ricars 1st gear

    Jos isompia palikoita tai kokoanisia autoja kattokkaa www.amercars.com
    oon käyttänyt aika monesti ja homma toimii.. konttikuljetuksia
     

Kerro tästä muillekin!