Millä pakosarjan pultit pysymään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jpe, 12.5.2017.

  1. jpe

    jpe 3rd gear

    Mitä peltisarjan pultit saa pysymään alsakansissa ja kannattaako tiivisteeseen laittaa jotain massaa lisää tiivistämään?
    Ongelma nyt jatkuva ja todella ärsyttävä säksätys kun pultit ei pysy kireässä sitten millään ja tuntuu jostain vuotavan jatkuvasti.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Villi veikkaus: Sulla ei ole joustopätkiä pakoputkissa ollenkaan.
     
  3. jpe

    jpe 3rd gear

    Joo ei ole. Pitkät hederit ja 3 tuumaset putket, jotka päättyy taka-akselille. Ei x tai h putkea. Roikkuvat peräosastaan kumikannattimien varassa.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Laita heti pakosarjan jälkeen joustopätkät ni lakkaa löystymästä ne pakosarjat samalla :)
     
  5. jpe

    jpe 3rd gear

    No onneksi tuli hitsattua putket "supistajiin". Mitään riittävän kuumakestävää lukitetta ei taida olla?
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Tuohon en osaa sanoo mutta parit löystymisongelmat oon korjannu ja jokaisessa puuttu joustopätkät alusta.
     
  7. jpe

    jpe 3rd gear

    Tarviipa sitten viritellä joustoa jos ei muuta keksi. Edellisessä kärryssä oli jotkut halvat joustot jotka sitten ratkesivatkin rikki, mutta kai noita laadukkaampiakin löytyy.
     
  8. fenix

    fenix 3rd gear

    Laita google hakusanaksi vaikka header bolt lock niin tulee erilaisia lukkoprikka/pultti vaihtoehtoja.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Soveltuiskohan nordlock prikat. Löytyy vaikka m.netistä.

     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se kannen metalli tolkuttoman kuumana voi käydä. Kyllä siihen löytyy lukitteita kemiallisiakin. Vaikka vähän pehmeiskin lämmössä, niin kyllä ne yleensä pystyy aukeemisen hillitsemään.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitäs jos sen tekiskin hieman toisin? Olen suosinut jo hetken aikaa pakosarjan liitoksissa kuumankestävää silikonia, ilman tiivisteitä. Pulttien kierteisiin voi sipaista vaikka kuparitahnaa.

    Kiinni pysyvät, kun pultteja voi jopa hieman kiristää, eikä välissä ole aina vaan kasaan painuvaa tiivistettä. Pelaa turbolaitteissa ja pelaa vapareissa. Toki laipat täytyy olla edes jonkinlaiset ja jotain joustoa täytyy ränneissä olla jos moottori kovasti heiluu huoneessaan...

    Vaikka toi on hyvää tavaraa kyseiseen tiivitystarkoitukseen:
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/602353/Permatex-Supra-Copper-tiivistesilikoni-80ml
     
    helvetinkat, belair54 ja xarper tykkäävät tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    2-pyöräisessä kokkeillut useampaa sorttia tiivistemäskiä. (kansien ja putkien välissä) Yllä mainittua Permatexiä, Kenttiä ym. Mutta jos liitos ei lähentele täydellistä tiiviydeltään niin paine puhaltaa mäskit helevettiin ennen pitkää. Lämpöä varmaan kestää mutta paikallaan ei pysy jos on joku kohta väljempi. Sit kun moottorijarrutuksissa paukkui niin tiesin että ei pitänyt tämäkään. :)

    Vaihdoin paremmin istuvat putket.
     
  13. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Meillä on käytetty Nordlock prikkoja koneen rakennuksessa yli 10vuotta. Toimii hyvin ainakin silloin kun välissä ei ole joustavaa tiivistettä. NordLockeja käytettäessä täytyy pultti/mutteri kiristää tiukemmalle esim. M8 40Nm->48Nm.
     
  14. jpe

    jpe 3rd gear

    Tuota motonetin kuumakestosilikonia voisi koittaa laittaa tiivisteen molemmille puolille ja pultteihinkin, ilman tiivistettä puhaltanee kyllä mämmit pois välistä sen verran kuitenkin tuo tuntuu puhkuvan ja voi hederitkin olla vähän liian pienet 454:selle (1 7/8"), joka lisännee vaan painetta kierroksilla. Kuparitahnaa noihin pultteihin olenkin laittanut mutta ei apua.

    Ja pitääpä tosiaan kokeilla ihan lukkoprikkoja, eipä tullut mieleen.

    Hederien taso voisi olla parempikin, joten varmasti esim plaanaus parantaisi tilannetta. Sen verran suorat kuitenkin ovat että pulttien kiristyksen jälkeen eivät pieneen hetkeen vuoda.

    Edit: Onko tuollaiset Nodlockit ihan hyllytavaraa jossain rautakaupoissa tai motoneteissä ?

    Ja toinen edit: Onhan noita näköjään ihan motonetissa, vaikkakaan ei paikallisen hyllyssä, aika hintavia tosin mutta jos pysyvät niin kokeillaampa
     
    Muokattu: 13.5.2017
  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Lahti ruisinkiin voisin toimittaa tänää nord lokkeja, mut huonolla tuurilla asut jossai ihan toisella puolella maata...
     
  16. jpe

    jpe 3rd gear

    Kiitos tarjouksesta, mutta länsirannikolla majaillaan. Tänään tutkimaan josko jostain noita löytyisi.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Nord-Lokeista ei ole juurikaan apuja!
    Ne on leluja tosi paikassa. Rihlat painuu pikku hiljaa perusaineisiin, varsinkin lyhyillä pulteilla.
    Pidennä pulttia, ja laita holkki väliin. Ainut tapa, jos ruuviliitos on muuten oikeen mitoitettu, saada pysymään kiinni. Kun ruuvi pysyy kireällä (esikiristysmomentissaan), niin kitka pitää mutterin paikoillaan.
    Perustuu siihen, että ruuvin venymäpituus kasvaa, ja holkki lisää sitä. Ruuvi venyy kiristettäessä enempi, ja kireys säilyy paremmin, vaikka alustassa jotain painumistatapahtuisikin. Tai lämpöpiteneminen muuttaisi kireystilannetta.
    Jos ruuviin syntyy pysyvä venymä käytössä, niin silloin on käytössä liian pieni ruuvi. Jonkun verran tilanteeseen auttaa, kun laittaa kovemman ruuvin.
    Jos kone heiluu kovin, niin se jousto on välttämätön putkessa.
     
  18. B68

    B68 1st gear

    Pitääkö olla pultit? Jos laittas vaarnat ja ne ensin kansiin pohjaan asti sitte muterit missä on metallinen lukitus niinku "nylok".
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!