Millä pyörä irti???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Ana67, 13.7.2014.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Antakaas vinkkejä millä aluvanteella oleva pyörä irti???

    Alkaa konstit loppua on kokeiltu: Potkia, kakkosnelosta ja moskaa, pyöritellä rattia paikallaan laidasta laitaa mutterit irti, kitkutella pyörät linkussa edes takas mutterit irti, äkkijarrutusta mutterit löysällä yms. eri näköisiä "aineita" ruiskuteltu navan ja vanteen väliin.

    Vaan pyörä on ja pysyy kiinni, ilmeisesti ollu +10v irottamatta :rotfl:
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Kokeiles lämpöä ja jotain irrotusöljyä(WD-40).
     
  3. 2dht

    2dht 3rd gear

    Mulla lähti vastaavassa tilanteessa takarengas rautakangella vääntämällä jostain iskarin alakorvan ja vanteen välistä. Siis sieltä auton alta väänsin.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu, on siis ruiskuteltu CRC:tä Rost Offia yms ja annettu vaikuttaa päiviä. Lämpöö ei oo arvannu käyttää; kauhu skenaario palaa koko läjä tai ainakin "hieno kultapinnote" karisee vanteesta... 8)

    Mites jos napaan koittas kylmäsprayta???

    Rautakanki ja aluvanne???
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mä koittaisin vieläkin CRC:llä, lämmöllä ja moskalla. Kaasutoholla vanteen juureen takakautta niin paljon, kun uskaltaa ja CRC:tä välillä sekaan. Sitten naputtelisin moskalla ympäri vannetta, tietenkin yrittää sinne keskiöön mätkiä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muutama tosin peltivanne istuutunut niin että lopuksi on vaan pitänyt rälläköidä vanne pienemmäksi ja sitten ruuvarilla kammeta palasia irti.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Potku ja leka,ei siinä sen kummempaa.Usko ei vaan saa loppua touhusta. :D
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Lämpöö vois koittaa antaa kuumailmapuhaltimella, ei oo niin raju kuin liekki
     
  9. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minä antaisin lämpöä liekillä siihen vanteen/pyörän navan liitoskohtaan,ja sen jälkeen esim kylmäsprayta siihen...Ja heti sen jälkeen sitten lyijylekalla hullunraivolla vaan iskuja...Ja lähtee irti :-?
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos mahdollista niin auto pukeille niin ettei varmasti tipu ja sit kuormaliina niin tiukalle kun vaan saa ja kuumailma puhaltimella koko vannetta lämpimäksi riippuen hieman mallista jos ohuita puolia niin voi olla, et keskustan lämmittäminen voi riittää sen verran laajentamaan, et lähtee liikkumaan

    Ellei sitten autoa saa kunnon pakkaseen pariksi päiväksi niin voi lähteä nykäisemällä

    Pahimmassa huonossa tapauksessa napa irti tukivarsineen ja prässillä irti, varovasti ja suoraan kun saa painettua niin ei vannekkaan kärsi

    Prässiä voi kokeilla jos on sopivaa metallia, et saa tehtyä tunkille häkin joka ottaa vanteen takaa kiinni ja tunkin nosto "tappi" keskireiästä vanteen sisään


    Millään ulos vetäjllä ei saa kuin vanteesta paloja irti, pelti vannekin menee käyttökelvottomaksi vaikka kuinka suoraan sai vedettyä
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Viimeistään tässä vaiheessa tulee ajatus että miksi tehdä muuta kun voi grillata?
     
  12. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ei tullut ihan selväksi, että oletko kokeillu ajaa autolla rallia pyörän pultit löysällä? Mustangista oli napannu viiden vuoden seisotuksen jälkeen tiukilla holkeilla supistetut alumiinivanteet kiinni. Jätin pultit löysälle ja vedin kunnon vauhdista formuloiden tyyliin renkaanlämmitys pujottelua ja kyllä se sieltä sitten jossain vaiheessa kopsahti irti. Nuo irtos jo hiekkatiellä, mutta olin suuntaamassa kohti pikitietä jos ei olis lähteny.
     
  13. Blower 69

    Blower 69 2nd gear


    Juurikin näin,eli pultit löysään,ja kurvailemaan,aivan takuuvarmasti irtoo ennemmin,tai myöhemmin.
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No juu ei varsinaista rallia pultit löysällä oo ajettu. Pihassa/piha"tiellä"; kas kun vehjes ei oo leimas ja leiman edellytys on taas että pyörä irtoo ja laakeri(t) etunapaan vaihtuu... 8)

    Ja tällä hetkellä ei oo edes käyntikunnos, laturi antautui ja Volvonlaturi ei mennytkään heittämällä paikoilleen :mad:

    Mutta yritellään jostain laturi ja mennään ajelemaan lähistölle "rallia" :D. Jos ei muuten irtoo. Mut kokeillaan ensin lämpöpuhallinta ja vaikka kylmäsprayta perään ja lisää CRC:tä...
     
  15. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    haitaritunkki rungon ja renkaan väliin, kiristystä ja lekaa, näin irtos meikäläisen kiinni narahtaneet aluvanteet.
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Lämmön antamisen idea on juuri siinä, että saadaan kappale nopeesti lämpeemän ettei se kerkee lämmittämään sitä osaa mistä sitä ollaan irrottamassa. Siksi tollanen kuumailmapuhallin on ihan turhaa pelleilyä, samalla tapaa se maali sulaa jos on sulaakseen.
     
  17. Blower 69

    Blower 69 2nd gear


    Ei se laturittomuus autosta tee ajokelvotonta,kyllä se akkunsa varassa sen aikaa käy,että yks pyörä irtoo.
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Käy käy; vaan kun se "hajos" sillai ettei pysy kiinni (tiukalla)... Eli hihna uupuu jolloin ei luonnolisesti vesipumppukaan pyöri... No, saattaahan se hetken pysyä. Pitää koettaa...

    Ja näin arkena tuo "ansio"työ haittaa harrastusta :mad:
     
  19. JTE3

    JTE3 Gearhead

  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

Kerro tästä muillekin!