Millä pyörä irti???

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Ana67, 13.7.2014.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Sitten kohta pyydetään kaveri apuun ja se vähän kolauttaa siihen ni se lähtee ja sit kiroillaan ja kuunnellaan sitä vittuilua seuraava vuos kun ei voimat riittäny :D
    Näinhän se aina menee kaikes eiks jeh? Iteltä loppuu into ni se on just lähtö valmis ja seuraava kaveri vähän kolauttaa vaan ja kappas.
     
  2. Ana67

    Ana67 3rd gear

    No, ei ole koristekapselia lelumuttereineen... :rotfl:

    EI, lähde napoineen kun on levyjarrullinen, oiski rumpujarrut ni vois napoineen ottaa... 8)

    Kyl se jämähtäny on; ollu n. 10 vuotta irottamatta, renkaan leimasta, päätellen. Ja ensimmäinen noin tiukassa oleva mullekkin 28-vuotisen autoilu-uran aikana :mad:

    Luultavasti kaveri ku tulee ni se helähtääki irti, on sekä nivelrikkoo, reumantapasta että kulumaa käsien nivelistöissä niin ei välttämättä woimat oo parhaat mahdolliset :rotfl: Mut nitten kanssa on tultava toimeen 8)

    Tänään ois tarkotus taas kokeilla ja kurkistaa takarumpuun mikä siellä kihnuttaa... Eihän toi kiesi viime vuonnakaan oo leimattu ku 31.8 sinä deadline :lol: :lol: (leima nääs umpeutuu aina talven aikana :cry: )

    Mut en mä sitä räjyttää viiti, on sen verran harvinaisii noi Miradat Härmäs...
    PS. Niit olusii tuliki otettuu sit oikeen Pohjanmaan kautta 8)
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Lähtee se tukivarsineen vai onko jäykkä akseli sekin irtoaa ja sopivaan prässiin saa kiinni
     
  4. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Miradan rakennetta en juurikaan tunne, mutta kesimutteri auki, satula irti, jolloin sen saa navan kanssa pöydälle.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ookkos kattonut, ettei ole irto kartioita, ne nimittäin on sen verran lujaa K-A mersuissa välillä vaikka parivuotta vanne ollut, et lekaa tarttee tarjota tosissaan jotta kartiot ensin pois loikkaa sit vanne jo tippuukin itekseen pois

    Ja 12.9 pultti on pehmeää tavaraa kun landcruiserin fullfloater-navan vetaria irroitellaan jos kartioita ei ensin lyö irti

    Se voi olla et ne sakarat jotka on joskus ehkä ollut kartioita muttereissa pitämässä on ajanhammas imeskellyt täysin kadoksiin
     
  6. Ana67

    Ana67 3rd gear

    Äkkikatsomalla ei satulaa saa irti pyörän paikalla ollessa... :( Jos sais ongelmahan ois tosiaan tiessään. Rakenne sama ku Perskynäs jonka serkku Mirkku on.
     
  7. Ana67

    Ana67 3rd gear

    Ihan on normaalimutterit, pitkät kupumalliset joissa kiinteä kartio.
     
  8. menu*

    menu* Gearhead

    Oma valinta olis tässä kohti ulosvetäjän rakennus, jos sen verran materiaalia ja työkaluja käytössä. Profiiliputkea tms + johon kiinni sopivan tuhti mutteri + pultti: systeemin kiinnitys vanteeseen tukevasti (se hankalin osuus miettiä) ja pulttia kiertämällä akselin päätä vasten pyörä irti. Parikytmillisellä pultilla saa hyvin oikeansuuntaista voimaa verrattuna satunnaiseen mätkimiseen ja riuhtomiseen.

    Ulosvetäjän rakentamiseen käytetty aika ja vaiva säästyy jos homma onnistuu mitään muuta rikomatta. Ainakin itsellä on tällä strategialla lähteneet ne mitkä mätkimällä ei ole irronneet.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Saakos sen sitten satulan kanssa irti?
    Tai nivelet irti ja kokonaisena irti.
     
  10. Ana67

    Ana67 3rd gear

    No perkeles, täähän se taitaa ratkaisu olla... Meinaan vanteen (Prime 261) malli on semmonen että ison kolmijalkasen saattaa saada kiinni...
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko sulla isoa kompuraa?

    Saako vanteen keskireikään jotain kiinni niin, et on tarpeeksi ilmatiivis jos kokeilisi ilman paineella sen irroittaa?

    Esim joku kumikartio johon reikä keskelle jota painaisi vanteen keskireikään kunnon suoja varustuksessa eli maski ja korvatulpat/kuulosuojaimet niin ei tartte od-lääkäri ketjusta lukea, et onko normaalia jos silmästä lähti näkö vanteen irrotessa
     
  12. Ana67

    Ana67 3rd gear

    Ei ole isoa kompuraa. Kokeilen ulosvetäjää jahka huomenna saan hankittua sopivan. Ellei sitten tänään irtoo ilman...
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Jos oletetaan että pyörän napa on halkaisijaltaa 60 milliä, kahdeksan baarin paineella saadaan noin 2150 newtonin voima (joka on maallikkotermein 220 kiloa). Ja tuo olisi tiiviissä sylinterissä vaikuttava voima, käsipelillä painettaessa kumikartiota reikää vasten ei päästä lähellekään kun ilma jo suhahtaa pois.

    Ulosvetäjä lienee toimivin ratkaisu.
     
  14. WBBC

    WBBC Gearhead

    Mä kyllä sanoisin että terävä isku vanteen sisäpuolelle lekalla olisi toimivin.
    Ja nimenomaan vanteeseen, jolloin iskusta tulee terävä jolloin kiinnipitävä hapettuma murtuu.

    Ulosvetäjät ovat tarkoitettu laakerien, kartioliitosten ja ohjauspyörien irroittamiseen.

    Voin toki olla väärässäkin, kunhan itse järkeilen... :odroll:
     
  15. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Mitäs jos porais jollain 1 mm poralla vanteen ja navan väliin aina vastapuolelle? Luulisi, että pora syö siitä pehmeämmästä alumiinista sen minkä syö ja varsinaista korjattava vahinkoa ei tule?
     
  16. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Täytyy kyllä sanoo että jännityksellä lopputulosta odotan...Tää on koukuttanut mut täysin, lähteekö ja milloin?? Ja mikä lähtee, mihin suuntaan??
     
  17. Steve McQueen

    Steve McQueen 2nd gear

    Mitä jos veisit "muina miehinä" johonkin
    Vianoriin tms. renkaiden vaihtoon?

    Kuivaat ensin rasvat, ym. irroitusyritykset piiloon.

    Ne taitaa veloittaa kympin, tms. Voit sitten ihmetellä,
    että eikö ammattimiehet saa rengasta irti jos ne pyytää enemmän...
     
  18. DX

    DX Gearhead

    Pitäis ottaa riski, että Viaanoori eka hakkaa vanteen paskaksi ja sit vasta nostaa kädet pystyyn, todennäköisesti se ei edes maksais mitn.

    ite koittasin just niin kauan että irtoaa,
    kakkosnelonen kehän sisäsyrjää vasten tasaamaan iskua ja siihen oikke huolella lekaa, jos ei saa nosturille niin ehdotettu lekan levyn päällä liu´uttaminen korjaamassa sihtiä.
     
  19. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Meillä on töissä hyvä työkalu jumiutuneen vanteen irroitukseen; 2 metrinen putki jonka toisessa päässä on nivelöity vaste, ja vasteesta noin 15 sentin päässä on koukku parilla nivelellä. Vaste kahta pyörän pulttia vasten ja koukku vanteen reiästä, ja väännetään. Lähtee kuorma-autosta vanteet helposti irti jos vaa koukun saa kiinni vanteeseen.
    Niin, miksei tullut mieleen tuollaista ehdottaa, tuollaisen vipuvarsi irroittimen kyhää aika nopeasti. Puoltoista metriä tukevaa putkea tai vaikka rautakanki, tukee putken/kangen kärjen napaan pitkällä hylsyllä tai mitä sinne sopiikaan, tukevan kuormaliinan ujuttaa vanteen reiän läpi (jos siinä vaan on reikiä kehällä mistä liina mahtuu) ja pyöräyttää putken/kangen ympäri siten että vääntötyökalu on about suorassa kulmassa. Sit vaa vetoa :)
     
  20. f34

    f34 Gearhead

    Joo, jännäksi menee...
    Vanteen kiinnityspultit noin 5mm aukipäin, ja pari järeätä ulosvetajää yhtäaikaa niin, että ulosvetäjän keskipultti tukeutuu vanteen kiinnityspultin päähän. Vuorotellen kiristystä ja vannetta lämpimäksi, napaan kylmää, lekalla vaneria pitkin takaapäin. Kaikkia näitä samaan aikaan. Tietysti riippuu vanteen mallista, saako ulosvetäjät sopivasti.

    Täähän menee kohta siihen, että ympäri Suomea harrastajia tekee pyhiinvaellusmatkan jumiutuneiden vanteiden pyhälle maalle.
    Rautakanget, puhalluslamput ja kaljakeissit käsissään laahustavat päättäväinen ilme naamallaan maantien laitaa...
     

Kerro tästä muillekin!