Millä pyörä irti???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Ana67, 13.7.2014.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    EI kunnolla, itelläkin moinen epäilys... Kun mutteritkin on väärät.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuollainen renkaantasapainotuspossu oli aika yleinen vielä -70 luvulla, eli näyttää päältä istuttavalta ruohonleikkurilta, jossa lampun virkaa hoitaa vilkkuvalo, ja ukko istuu possun päällä, ja piirtelee valkoisia viivoja kumiin, eli aika hidasta puuhaa. Jossain versiossa pyöränpultteihin kiinnitettiin laakeroitu härpäke, josta pidettiin kiinni, eli kaikenkaikkiaan aika karkeaa puuhaa.

    Hantta
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hiukan epäilen hitsausta, tosin jotkut kyllä ovat yrittäneet alumiinin ja teräksen keskenään hitsaamista.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ilmeisestikin tommonen pyöränpultteihin kiinnitetty härpäke oli kyseessä omalla kohdalla.

    Noita Nikun mainitsemia rekkojen kuulaputkiaktiivitasapainotinlevyjä olis näköjään saatavilla f250 pikuppeihinkin, pitääpä harkita setin ostoa ihan mielenkiinnosta:

    http://centramatic.com/Page.aspx?page=Balancers

    Rengas pitää kyllä saada irti asennusta varten koska se tulee vanteen takapuolelle :lol:

    Normisti painoja tosiaan tulee sekä etu- että takapuolelle, nyt loppuu tietotaito miten nää vaihtoehtoiset menetelmät suhtautuu siihen seikkaan.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus mietin omaan autoon tollaista etenkin sellaiseen jos olisi millä kumi palaa oikean nilkan oikaistessa, niin on sulaa hulluutta maksaa 2mm pintaa sisältävien kumien painotuksesta kun ne huomenna kankaat näkyen lentää maaparannus kasaan, niin siihen sopiva 0-et;seen tuleva kiekko vanteen alle ja baanalle


    Niin ja alkuperäiseen aiheeseen liittyen eikös jollain ollut valiantissa? vanne hitsattu kiinni ja olikos mutterit liimalla :odroll:
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Nyt on luovutettava, ajokausi taisteltu asian kanssa ja lopputulos; pyörä EI irtoo :(

    Ei tuo 2 ton pullotunkillakaan irronnu vaika iskuja antoi avuksi. Kakkosneloseen vain painui tunkintalla...Ja ei tuota ny uskalla ihan mahottomalla voimallakaan pumpata.

    Eli kiristin vain laakerin ja lisäsin rasvaa, ei tuo nyt juurikaan normaalista poikkeavaa pyörintä ääntä anna (ainakaan toistaiseksi), joten yritetään hakea leima papruihin ja nautitaan syssyn ajokeleistä :rotfl: kunnes lakru lopullisesti antautuu 8)

    PS. otin oluen ennen projektin aloitusta ja otin myös projektin kuluessa :rotfl: :rotfl:
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kun ajot on ajettu niin tuo pyöränpultit löysällä ajo auttaa,on aina ennenkin auttanut. Ajot sit suljetulla alueella vahinkojen minimoimiseksi.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    väärät muteritkin, kai se vanne sit on oho-liimattu kiinni?
    tohoa?
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Sille kannalle tässä on pakko kallistua että liimattu on...

    Tahi sitten yksinkertaisesti vanteessa liian pieni keskireikä ja väkisin runtattu paikoilleen. Kun näyttää että se keskireikä on tosi nafti.

    Pitäänee Tepolta uudet mutterit isommalla kartiolla tilata. 8) Eikös ne Mopen mutterit oo 1/2" kierteillä?? Ainakin noissa vanhoissa on ko merkintä.
     
  10. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Re: Millä pyörä irti??

    Joo puolikkaalla kierteellä on. Pyörä VOI tarttua keskireijästään todella kovin kiinni napaan jos on nafti. Lämmittämällä + pajavasaraa/lekaa..
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos pultilla pakotetaan 100 osan liian pieni vanne navalle niin se on varmaan yhtä lujaa kiinni kun lämpösovitettu laakeri.

    talvella vois kokeilla kunnon pakkasella, et irtooko sillon jos napa ois kutistunut ja vanne toiseen suuntaan

    Vähän sama on jos pakkasella laittaa talvirenkaan ja lämpösessä niitä avaa niin mutterit on muuten sit lujassa
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    no sadasosa ei tuossa halkaisijassa tunnu missään lähtee irti lihasvoimalla mä yrittäisin sillä pultit löysällä ja reipasta ajoa ja jarruttelua konstilla
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, tätähän yritettiin seurauksella että takapyörä meinasi pudota :rotfl: Josta huomasin että mutterit väärät. Yritellään uudestaan jahka oikeat mutterit 8)
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    no jo on vietävä lujaan istunu
     
  15. SolIT

    SolIT 1st gear

    En jaksanut koko topicia lueskella onko tätä jo tarjottu, mutta ihan fysiikalla köykämiinin lämpölaajeneminen on suurempaa kuin teräksen. Sitä vaan pitäs uskaltaa lämmittää. Se reikä laajenee enemmän kuin napa.
     
  16. pumpuli

    pumpuli Gearhead

    Kuka uskoo et kahes kuukaues ei pyörä irtoo tekee mitä vaa ?
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, eihän sitä "täysi päiväisesti" ole tehty eikä edes vesisateessa... Ja töissäkin, 2-vuoro, pitää käydä ja lisäksi perheen kanssa touhuta :rotfl:

    Lämmitys on vielä kokeilematta, riittäkö sähkötoiminen kuumailmapuhallin???

    PS. Mikähän se nyt aikuisten oikeesti on se oikea pyöränlaakerin tiukkuus??? Toiset sanoo et ihan snadi välys, toiset siinä missä välys just poistuu, kolmannet mutterin aluslevyn on liikuttava ruuvarilla, etc...

    Nyt säädin niin et välys just poistu. EI ahdista pyöriessä, mut alus levy ei juurikaan liiku, jos niin löysällä et liikkuu tulee selvä klappi.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei se kuumailmailmapuhaltimella kovin paljoa kuumene, saisko sen vähän rapia kädenlämpöiseksi? Sit voi laskea että paljonko se tekee lisää välystä jossain 50mm reijässä, ei yhtään.

    Kyllä kaikki pyörät irti saa, pikkusen löysälle vaan ja nelipyöräliippiä apsaltilla. Jos ei auta niin tuo auto tänne niin annan takuun että irtoaa:)

    Laakerit on tullut säädettyä siten että välys juuri poistuu, ja aina ovat pelanneet.
     
  19. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Niin ja se reikä laajenee myös keskustaan kohti ja silloinhan se menee entistä piukempaan.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    laakerin sisäkoolin krymppi aksilalla löystyy kun sille antaa lämpöä, köykämiini enemmän.

    että jos peltiin poraa keskelle reiän ja lämmittää pellin, reikä kutistuukin?

    mikä on se fysiikanlaki joka noiden tapausten välissä vetää kuperkeikkaa?
     

Kerro tästä muillekin!