Tuollainen renkaantasapainotuspossu oli aika yleinen vielä -70 luvulla, eli näyttää päältä istuttavalta ruohonleikkurilta, jossa lampun virkaa hoitaa vilkkuvalo, ja ukko istuu possun päällä, ja piirtelee valkoisia viivoja kumiin, eli aika hidasta puuhaa. Jossain versiossa pyöränpultteihin kiinnitettiin laakeroitu härpäke, josta pidettiin kiinni, eli kaikenkaikkiaan aika karkeaa puuhaa. Hantta
Hiukan epäilen hitsausta, tosin jotkut kyllä ovat yrittäneet alumiinin ja teräksen keskenään hitsaamista.
Ilmeisestikin tommonen pyöränpultteihin kiinnitetty härpäke oli kyseessä omalla kohdalla. Noita Nikun mainitsemia rekkojen kuulaputkiaktiivitasapainotinlevyjä olis näköjään saatavilla f250 pikuppeihinkin, pitääpä harkita setin ostoa ihan mielenkiinnosta: http://centramatic.com/Page.aspx?page=Balancers Rengas pitää kyllä saada irti asennusta varten koska se tulee vanteen takapuolelle Normisti painoja tosiaan tulee sekä etu- että takapuolelle, nyt loppuu tietotaito miten nää vaihtoehtoiset menetelmät suhtautuu siihen seikkaan.
Joskus mietin omaan autoon tollaista etenkin sellaiseen jos olisi millä kumi palaa oikean nilkan oikaistessa, niin on sulaa hulluutta maksaa 2mm pintaa sisältävien kumien painotuksesta kun ne huomenna kankaat näkyen lentää maaparannus kasaan, niin siihen sopiva 0-et;seen tuleva kiekko vanteen alle ja baanalle Niin ja alkuperäiseen aiheeseen liittyen eikös jollain ollut valiantissa? vanne hitsattu kiinni ja olikos mutterit liimalla
Nyt on luovutettava, ajokausi taisteltu asian kanssa ja lopputulos; pyörä EI irtoo Ei tuo 2 ton pullotunkillakaan irronnu vaika iskuja antoi avuksi. Kakkosneloseen vain painui tunkintalla...Ja ei tuota ny uskalla ihan mahottomalla voimallakaan pumpata. Eli kiristin vain laakerin ja lisäsin rasvaa, ei tuo nyt juurikaan normaalista poikkeavaa pyörintä ääntä anna (ainakaan toistaiseksi), joten yritetään hakea leima papruihin ja nautitaan syssyn ajokeleistä kunnes lakru lopullisesti antautuu 8) PS. otin oluen ennen projektin aloitusta ja otin myös projektin kuluessa
Kun ajot on ajettu niin tuo pyöränpultit löysällä ajo auttaa,on aina ennenkin auttanut. Ajot sit suljetulla alueella vahinkojen minimoimiseksi.
Sille kannalle tässä on pakko kallistua että liimattu on... Tahi sitten yksinkertaisesti vanteessa liian pieni keskireikä ja väkisin runtattu paikoilleen. Kun näyttää että se keskireikä on tosi nafti. Pitäänee Tepolta uudet mutterit isommalla kartiolla tilata. 8) Eikös ne Mopen mutterit oo 1/2" kierteillä?? Ainakin noissa vanhoissa on ko merkintä.
Re: Millä pyörä irti?? Joo puolikkaalla kierteellä on. Pyörä VOI tarttua keskireijästään todella kovin kiinni napaan jos on nafti. Lämmittämällä + pajavasaraa/lekaa..
Jos pultilla pakotetaan 100 osan liian pieni vanne navalle niin se on varmaan yhtä lujaa kiinni kun lämpösovitettu laakeri. talvella vois kokeilla kunnon pakkasella, et irtooko sillon jos napa ois kutistunut ja vanne toiseen suuntaan Vähän sama on jos pakkasella laittaa talvirenkaan ja lämpösessä niitä avaa niin mutterit on muuten sit lujassa
no sadasosa ei tuossa halkaisijassa tunnu missään lähtee irti lihasvoimalla mä yrittäisin sillä pultit löysällä ja reipasta ajoa ja jarruttelua konstilla
No, tätähän yritettiin seurauksella että takapyörä meinasi pudota Josta huomasin että mutterit väärät. Yritellään uudestaan jahka oikeat mutterit 8)
En jaksanut koko topicia lueskella onko tätä jo tarjottu, mutta ihan fysiikalla köykämiinin lämpölaajeneminen on suurempaa kuin teräksen. Sitä vaan pitäs uskaltaa lämmittää. Se reikä laajenee enemmän kuin napa.
No, eihän sitä "täysi päiväisesti" ole tehty eikä edes vesisateessa... Ja töissäkin, 2-vuoro, pitää käydä ja lisäksi perheen kanssa touhuta Lämmitys on vielä kokeilematta, riittäkö sähkötoiminen kuumailmapuhallin??? PS. Mikähän se nyt aikuisten oikeesti on se oikea pyöränlaakerin tiukkuus??? Toiset sanoo et ihan snadi välys, toiset siinä missä välys just poistuu, kolmannet mutterin aluslevyn on liikuttava ruuvarilla, etc... Nyt säädin niin et välys just poistu. EI ahdista pyöriessä, mut alus levy ei juurikaan liiku, jos niin löysällä et liikkuu tulee selvä klappi.
Ei se kuumailmailmapuhaltimella kovin paljoa kuumene, saisko sen vähän rapia kädenlämpöiseksi? Sit voi laskea että paljonko se tekee lisää välystä jossain 50mm reijässä, ei yhtään. Kyllä kaikki pyörät irti saa, pikkusen löysälle vaan ja nelipyöräliippiä apsaltilla. Jos ei auta niin tuo auto tänne niin annan takuun että irtoaa Laakerit on tullut säädettyä siten että välys juuri poistuu, ja aina ovat pelanneet.
laakerin sisäkoolin krymppi aksilalla löystyy kun sille antaa lämpöä, köykämiini enemmän. että jos peltiin poraa keskelle reiän ja lämmittää pellin, reikä kutistuukin? mikä on se fysiikanlaki joka noiden tapausten välissä vetää kuperkeikkaa?