millä testata polttoainemittarin toimivuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Elevator, 23.4.2009.

  1. Elevator

    Elevator 1st gear

    Elikkäs nyt on tossa käsissä mittaristo irrotettuna. Putsauksen ja pienen ehostuksen lomassa olisi kiva testata polttoainemittarin toimivuus. Millasta jännitettä tolle olis annettava jotta viisari värähtäisi kuten kuuluukin. Auto on siis 69 300 chrysler?
     
  2. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    ...ny me vannomaan, mutta noissakin tuo mittari toiminee jännite-erojen kanssa. Tai jotain sellaista. Sähköasentaja kun en ole.
    Jotta niin sinne mittarin taakse tulee virta, anturille menee maa ja se mittari olis sitten maadoitettu kuorestaan. Tahtoo sanoa, että sitä ei voi ihan vaan säädettävällä virtalähteellä kokeilla, vaan se tarvii oikeaohmisen säätövastuksen anturin piuhan ja maadoituksen väliin.
    Eli plussa plussaan, mittarin kuori miinukseen ja esim tarvike tankkianturi tai vaikka mittarivalojen himmennin tai vastaava anturin johdon päähän. Tietty se anturi, tai sen korvike sit kans miinukseen rungostaan.
    Näin ainaski vanhemmissa. En mä noin uusista tiedä :wink:. Enkä kyllä paljon muistakaan, mut kova oon arvaileen :lol:
     
  3. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Ainiinjoo... Jos se on semmoinen piirikorttijutenssi, ni sit suhtaudu tohon äskeiseen äärimmäisellä varauksella. Niistä en o perillä yhtään.
     
  4. Elevator

    Elevator 1st gear

    Sellanenhan se on. Taitaa mennä toi testi oikeen niinku käytännön testiksi. Ens talvena sitten korjataan jos ei toimi. Kiitos arvauksista:D
     
  5. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    sori.. vähän off topikki, mutta itse inssinä vastaan että varmaan tälläsellä jo onnistuisi?

    http://www.fluke.fi/comx/show_product.a ... &pid=17187

    hintaa on varmaan ihan sikana, mutta jos haluat että joku oikeasti testaisi mittariston niin joku innostunu prosessi-inssihän ton tekis pelkästä mielenkiinnosta.. niinkuin minä, jos vaan laitteet olis... :poff:

    tai sitten amikseen lopputyö mittaristosta?

    ammattikorkeessa vaan leikittiin noiden kalibraattoreiden kanssa ja tais niistä pari mennä paskaksikin...
    :lol: :poff:
     
  6. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    mittari

    moro kaikki tekee tyylillään, mutta mä oon tehny raakalla tyylillä kokeita. eli oon testannu moparin mittareita suaraan akusta , ihan räpsäyttämällä, enkä oo ainaka onnistunu yhtään polttamaan. mutta ken uskaltaa niin tekee näin. :pinup:
     
  7. rasse

    rasse 1st gear

  8. palotila

    palotila Gearhead

    Mulla on työnalla bensamittarin kalibrointi e-bodyssä. Mittarista oli vastuslanka palanut poikki, lähetin korjattavaksi Autoinstrument:siin, joka oli ihanan kallista. Viime kesänä mittari paikalleen ja tankki täyteen koemielessä. Mittari näytti hetken aikaa täyttä ja sitten putosi pohjaan. Kuulin että mittarin takana on kaksi säätöratasta jolla ylä- ja alamerkki säädetään kohdalleen. Mittari toimii nyt suurin piirtein oikein, mutta en ymmärrä miksi uusi jännitteen säädin tuntuu katkovan virtaa. Mittarin neula ei pysy paikallaan vaan heiluu edestakaisin noin 10 astetta. Kysymys on että kuuluuko sen tehdä noin vai onko uusi jännitteen säädin rikki? Olen kuullut jännitteen säädintä nimitettävän myös tikittimeksi, Teuvan harrastajapiireissä.
     
  9. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Jos se on jännitettä katkovaa mallia jotta pysytään keskimäärin vaikka 5 voltissa niin herkkä mittari ilman hidastavia vastuksia reagoi tuohon jännitteenvaihteluun..

    Vastuksella varustettu mittari on helppo tunnistaa, nouseeko viisari sekunnissa pystyyn virtojen kytkemisen jälkeen vai nouseeko hitaaaaaaaaaaaaasti.. Hitaasti nousevassa on vastus, sekunnissa nousevassa ei..
     

Kerro tästä muillekin!