millainen on hyvä kruising?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 5670, 15.6.2009.

  1. 5670

    5670 Gearhead

    vuosien mittaan on tullut oltua itse kaikenlaisissa häppenigeissä mukana sekä osallistujana että järjestävänä osapuolena osallisena.tuo kruising puoli vaan tuntuu olevan ikuinen murheenkryyni kun teki sen kuinka tahansa niin se on perseestä jonkun mielestä.jos jollain on jokin tajunnanräjäyttävä idea moiseen tapahtumaan niin nyt olisi loistava hetki kertoa se.eri variaatiota on vuosien mittaan kokeiltu ja ongelma on se että jotka ovat edes jotenkuten tyytyväisiä pitävät turpansa kiinni mutta jos jokin kusee reisille se tehdään kyllä heti selväksi ja kovaäänisesti :argue: eli lyhesti,milläinen on hyvä kruising?? :eek:
     
  2. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    hyvä ruisinki on just sellanen mitä suomessa harvemmin näkee.
    sitä ei kukaan ole "järjestäny", vaan se tapahtuu itsestään. ei sovittuja aikatauluja ja reittejä, vaan ihan silkkaa kruisailua!

    miittingit ja retkuiluajot on sitte ihan eri juttu...

    :D
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Cruisingeilla tarkoitetaan nykypäivänä melkeinpä jo kahdenlaista autokokoontumista. Pelkkä kokoontuminen johonkin tuttuun paikkaan tai sitten kokoontuminen letka-ajoa varten erikseen tiedotettuun paikkaan tiettynä aikana,

    Henkilökohtaisesti pidän Stadin cruising -tyyppisistä minkään tahon järjestämättömistä tilaisuuksista siksi, että tapahtuma soljuu täysin omalla painollaan sen mukaan miten kukin siellä aikaansa haluaa viettää. Varsinainen cruisaaminen tapahtuu kunkin omilla ehdoilla . jos ollenkaan. Tapahtuma perustuu lähinnä tuttujen ja uusien naamojen tapaamiseen ja tietenkin kaluston silmäilyyn.

    Sitten taas tämä perinteinen letka-ajelu. Mukavaahan sekin, kunhan puitteet ovat kunnossa. Järjestävän tahon kontolla on suuri työ suunnitella cruisinglenkki joka on suunniteltu letkan jatkuvuuden kannalta mahdollisimman optimaaliseksi plus järjestäjien on otettava jonkin verran vastuuta myös tapahtuman sujuvuuteen muun liikenteen ja katselijoiden kannalta (ruuhkautuminen, kuminpoltto, järjestyshäiriöt,jne.jne.).
    Osallistun mielelläni myös letka-ajoon, kunhan tapahtuma on edes jotenkin ajatuksen kautta suunniteltu. Esimerkiksi Linnacruising on vaikuttanut oikein hyvin järjestetyltä ja viihtyisältä tapahtumalta huomioiden mukavasti cruisaajien erilaiset 'tarpeet' (mm. asiallinen kuminpolttosuora,jne.).

    Henkilökohtaisella tasolla taasen, jos alue täyttyy kaljankittaajia pursuavista sikalintoista plus muista "minä poika poltan kumia missä vain ja vaikka väkisin" - riemuidiooteista, niin yleensä koti kutsuu jo alkuillasta.

    Jep. Kaikkia ei voi miellyttää.
     
  4. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Eikös suora suomennos ole risteily. Eli autoilla risteillään kaupungilla. Eli ajellaan. Täytyy hiukka vetää kotiinpäin. Porvoossa toi Cruising toimii mielestäni hyvin. Cruisingin keskuspaikka on keskustan tuntumassa S-Marketin parkkiksella jonne kokoonnutaan vanhasta muistista ilman järjestävää tahoa. Sieltä on hyvät kulkuväylät sisään kaupunkiin ja jokirannan kahviloihin. Parkkiksen takana on pari hyvää vähäliikenteistä suoran pätkää jos haluaa pistää savut. Paikka olis täydellinen jos siitä vielä saisi evästä (Hesburgeri on silloin kiinni). Tosin silloin sinne kerääntyisi myös muita kuin kruisailijoita joita jo nyt alkaa olemaan niin paljon et parkkis on melko fullt. Tosta keskuspaikalta porukka sitten tekee cruisailuja kaupunkiin ja syömään ja tulevat sitten takasin parkkiin jos mielivät. Nimi on tietty vähä harhaan johtava. Pitäis varmaan olla Porvoon Cruising & Meet.
     
  5. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Risteillä voi myös muualla, itse puollan näitä maisemakruisinkeja. :D

    Mukava, ei kovin kova vauhti jollain pikkutiellä maaseudun sydämessä - ei liikennevaloja, ei letkan katkeamisia (kunhan letkan vetäjä ja muutkin pitävät huolta, että takana näkyy koko ajan autoja sopivan lähellä) eikä myöskään ruuhkautumista (josta nyt ei ainakaan vanhaan amerikkalaiseen autoon tule koskaan lämpöongelmia). Ainut suurempi ongelma, mikä tämän toteutumisessa tulee mieleen, onkin varmaan löytää se tarpeeksi iso kokoontumis- ja lähtöpaikka aivan reitin läheltä, varsinkin jos autoja lähtee suuri määrä... Tai toisin päin, löytää hyvä reitti läheltä isoa kokoontumispaikkaa, miten vain.

    No, kaikki ei tietenkään ole maisemaihmisiä eikä tykkää siitä, että yleisönä on pääasiassa laitumella sontivat lehmänkoltiaiset...

    Mutta tällaisesta tykkään itse eniten.
     
  6. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Ohoo juu kappas jostain sinne lipsahti toi kaupungilla. Joo tosiaan voi sitä maaseudullakin kruisailla. Siihenkin toi Porvoo on hyvä. Muutama kilsa Stadiin tai Mäntsälään tai saaristoon päin ni ollaan ihan landella :rotfl:

    Kyllähän tollaset letkat ja maisemacruisingitkin paikkaansa puoltaa mutta siinä jää se harrastuksen sosiaalinen puoli vähän laihaksi. Toki ainahan ne jostain alkaa ja jonnekin loppuu ja silloin voi läpistä asiaa. Silti mä tykkään enempi tollasista vapaamuotoisista cruiseista ja miiteistä jolloin on yksi keskuspaikka ja porukka voi vapaasti liikkua joko yksin tai ryhmissä. Voihan siel parkkiksella tai täällä OD:llä sopia vaikka pienestä maisemalenkistä ja tulla sit takasi.
     
  7. Elevator

    Elevator 1st gear

    Täällä Turun suunnalla kaipaisi vaan enemmän autoja liikenteeseen. Mukava tuolla kaupungissa on cruisata ja notkua parkissakin jos on muitakin asiaan vihkiytyneitä liikkeellä. Itte en oo edes päässyt kovin taajaan omallani kruisaamaan, kun tuo auto on ollut nipussa aika vähän aikaa. Viimeistään loppukesästä asiaan tulee muutos omalta osalta, auto tulee olemaan liikenteessä sikäli mikäli...

    Lahdessa oli vapun aikaan kiva olla liikenteessä, vanhempaa rautaa tuli vastaan jatkuvasti ja poppoo tuntui pysyvään liikenteessä pitkään.

    Kruisailu maastona toimii parhaiten joku sopivan kokoinen kaupunki, kuten toi Lahti. Siel on sopivasti paikkoja mihin pysähdellä ja monenlaista ajettavaa jo kymmenen kilsan sisällä.

    Eikun vaan rautaa liikenteeseen aina kun suinkin liikkeelle pääsee ja kättä pystyyn kun vastaan tullaan!
     
  8. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Juuri näin!Muistelenpa haikeana mm. Joensuussa 80-luvun loppupuolta kun aktiivisesti käytiin cruisailemassa.Jenkkejä oli runsaasti liikenteessä ja ajeltiin kaupungilla ristiin rastiin pitkälle aamuyöhön.Se oli mukavata.Ja olihan tääl Iisalmessakin 90-luvun alkuvuosina ihan mukavat "tohinat" kylillä.Nykyään menee melkein minne vaan ni eipä juuri kalustoa näy liikenteessä ns. normaaleina viikonloppuina.Miksi?Hyvä esimerkki esim. Kuopio,cruising-iltana autoja liikenteessä lähelle sataa.Normaalina viikonloppuna vehkeitä liikenteessä muutama tai ei yhtäkään.Kalustoa on kummiskin olemassa.
     
  9. blandis

    blandis 1st gear

    ns. maaseutu cruising on jees ! pari kertaa testattu picnicin yhteydessä
    ruukki - gulf baari Ruotsinkylä matkaa tulee yhteensuuntaan n. 12km
    ja gulfilla saa välikaffet ym. ja porukka on kyllä tykänny ei ole negatiivista
    palautetta tullut !

    1.8. sitten kokeillaan pitempi reissu itä-uusimaa cruisingin puitteissa
    eli sipoo - porvoo - loviisa - ruotsinpyhtää(ruukki) kilsoja tulee mutta mukaan letkaan voi tulla vaikka väliltä miten vaan ite parhaaks näkee...

    T:Harri
    harri@brandis.fi
     
  10. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Helsingin cruising oli hyvä vielä vajaa kymmenen vuotta sitten, Radio Cityn Cruising shown ollessa vielä toiminnassa. Suuri osa autoista oli silloin vielä liikenteessä kaupungilla. Ehkä se oli juuri tämä Cityn ympäri kaupunkia liikkuva partio joka piti porukan liikenteessä.
     
  11. merc

    merc Gearhead

    Komppaan Jannea täysin. Nykyään tulee käytyä ehkä kerran kesässä kun ei toi parkkipaikkaseisoskelu oikein jaksa innostaa.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Totta joka sana !

    Radio City:n poisjääminen oli vakava isku.

    Nykyisin "Stadin Cruise" on vain älytön ruuhka siellä Kauppatorin kulmilla...ei houkuttele juuri enään.

    Helsingin kaupunki tekisi suuren palveluksen cruisen elvyttämiselle kun sulkisivat torin autoilta heti toriajan jälkeen !

    Tällä tavalla kalusto liikkuisi taas enemmän kaupungilla,syntyisi mahdollisesti useampia pienempiä kokoontumispaikkoja joiden välillä voisi ajella kuten haluaa tai olla sitten parkissa.
    (Tätä kaupunki tuskin haluaa,lähinnä mieluummin kieltää autoilun koko kylässä)

    No Cruise elää omaa ajatonta elämäänsä ja muuttuu aina johonkin suuntaan...toivottavasti pian parempaan tuosta nykyisestä.
     
  13. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Samaa mieltä! Harmi vaan kun Treelta matkaa Ruukin seudulle, ei tuu helposti lähdettyä..
    Viime vuonna oli myös Loimaalla erikoisen mukava cruising tapahtuma... Oli maisemaa, grillausta, iltabilettä ym. mukavaa. Harmi kun ei sopinut aikatauluun tänävuonna.
     
  14. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuosta maantie/maaseutucruisaamisesta on tullut nähtyä ja kuultua monenlaisia juttuja.
    Joidenkin mielestä täytyy pitää marssivauhti sopivan leppoisana, noin 60-70km/h ja autojen välit niin tiiviinä että jono pysyy yhtenäisenä ja koossa. Toisten mielestä sopiva marssivauhti on satasen paremmalla puolella. Mutta onko silloinkin pakko pitää sellainen olematon hajurako?

    Eikö sitä maantiecruisailuakin voisi toteuttaa niin että kaikilla on tiedossa tarkka reitti ja päämäärä, mutta nopeus ja autojen välit muuhun liikenteeseen sovitettuna. Ettei käy niin että jopa karavaanareillakin palaa käämit ja lähtevät keltaisen viivan yli ohittamaan pitkää tiivistä jenkkiautoletkaa..?! :-?
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    täälla salossa ja turussakin , maisemakruisinkia mainostettiin sanomalehdissaä ja radiossakin! Kyllä vaan ihmisiä oli satamäärin ihmettelemssä cruisinki retkiämme !!!
     
  16. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    :D[/quote]Juuri näin!Muistelenpa haikeana mm. Joensuussa 80-luvun loppupuolta kun aktiivisesti käytiin cruisailemassa.Jenkkejä oli runsaasti liikenteessä ja ajeltiin kaupungilla ristiin rastiin pitkälle aamuyöhön.Se oli mukavata.Ja olihan tääl Iisalmessakin 90-luvun alkuvuosina ihan mukavat "tohinat" kylillä.Nykyään menee melkein minne vaan ni eipä juuri kalustoa näy liikenteessä ns. normaaleina viikonloppuina.Miksi?Hyvä esimerkki esim. Kuopio,cruising-iltana autoja liikenteessä lähelle sataa.Normaalina viikonloppuna vehkeitä liikenteessä muutama tai ei yhtäkään.Kalustoa on kummiskin olemassa.[/quote]

    Paljon jenkkiautojen omistajista oli tuolloin alle 30 kymppisiä. Nykyään he ovat pian 50 kymppisiä. Nykyään "suurinosa" jenkkiautoja omistavista on noita samoja Hemmoja, mutta nyt on perheet, talot ym. Noihin aikoihin itsekkin cruisannena tuntuis aika pedofiililtä cruisata jotain ns. p...rallia nykypäivänä.
     
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Juuri näin!Muistelenpa haikeana mm. Joensuussa 80-luvun loppupuolta kun aktiivisesti käytiin cruisailemassa.Jenkkejä oli runsaasti liikenteessä ja ajeltiin kaupungilla ristiin rastiin pitkälle aamuyöhön.Se oli mukavata.Ja olihan tääl Iisalmessakin 90-luvun alkuvuosina ihan mukavat "tohinat" kylillä.Nykyään menee melkein minne vaan ni eipä juuri kalustoa näy liikenteessä ns. normaaleina viikonloppuina.Miksi?Hyvä esimerkki esim. Kuopio,cruising-iltana autoja liikenteessä lähelle sataa.Normaalina viikonloppuna vehkeitä liikenteessä muutama tai ei yhtäkään.Kalustoa on kummiskin olemassa.[/quote]

    Paljon jenkkiautojen omistajista oli tuolloin alle 30 kymppisiä. Nykyään he ovat pian 50 kymppisiä. Nykyään "suurinosa" jenkkiautoja omistavista on noita samoja Hemmoja, mutta nyt on perheet, talot ym. Noihin aikoihin itsekkin cruisannena tuntuis aika pedofiililtä cruisata jotain ns. p...rallia nykypäivänä.[/quote]Kai sitä on alle 30-kymppisiä jenkkiauton omistajia tänä päivänäkin olemassa!?Ja noi perhe,talo,lapsi ym. syyt on niin keksittyjä että :rotfl: .Ja eihän sen cruisaamisen tartte mitään p....rallia olla.Ite sitä ei välttämättä tajua kun meikä ns. cruisaa joka päivä ympäri vuoden :poff:
     
  18. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Rinnewoodilla ei vissii oo hirveesti kokemusta letkan vedosta...? Kun ottaa huomioon esimerkiksi armeijatouhut/marssijonon haitariliikkeen, niin tollanen satkun vauhti esim. 50 auton letkan johtoautossa tietää varmaan liki parin sadan vauhtia häntäpäässä, että joukkio pysyis yhtään kasassa... :rotfl:
    Kyllähän näistä kurvailuista saa lukea aika usein, joissa viimeiset työntävät kovempaa kuin uskaltavat ajaa, koska ensimmäisen auton kuski pörräilee itselleen sopivaa matkavauhtia ilman ajatusta, mitä peräpäässä tapahtuu. Ei tarvita kuin yksi risteys missä joku joutuu odottelemaan parin "taviksen" vuoksi, ja alkaa kirimään rakoa kiinni edelliseen harrasteautoon. Saman toistuessa loppujoukkueella alkaakin olla todella kiire kirittävän matkan kertautuessa jne...
    Aika monessa letkassa on tullut ruisailtua niin etujoukoissa kuin häntäpäässäkin, ja aina tuo sama ilmiö on tullut esiin. Etummaisissa autoissa vauhti tuntuu tökkivän koko ajan, mutta hännällä ajo-omituisuudet alkavat todellakin tuntua!
    Toissa viikonloppuna kun vedin yhden about 25 km:n cruisinletkan, niin ajelin välillä melkein kävelyvauhtia. Alkumatkaan kun sattui muutama risteys parin valtaväylän varrella, niin heti syrjäisemmällä reitillä jarruttelin letkan kasaan, ja varmistelin hänniltä ajelleelta kaverilta senhetkistä sijaintia. Loppumatkan parin liikennevaloristeyksen jälkeen joutui taas ihan oikeesti köröttelemään muun liikenteen tukkeena, mutta päätösetappina olleen tallin pihaan kurvatessa oli hieno huomata, että kaikki yli 30 autoa löysivät perille eksymättä! :wink:
    Jonkun mukamas superkiireellisen tila-auto-perheenisän mielestä mun toiminta oli varmaan äärimmäisen tuomittavaa, mut omasta ja lasteni mielestä meidän oikeesti tilavalla perheautolla oli mukava cruisailla verkkaisesti muiden samanmielisten kanssa, ilman paniikinomaista kiihdyttelyä...
    Jonkinlainen yhdistetty maisemakurvailu/turinatuokio/iltabilemeininki olis varmaan kaikkein mukavin vaihtoehto, mutta nykyään kun monet muut velvollisuudet tuntuvat valitettavasti rajoittavan omaa osallistumista... :-?
     
  19. VSOP

    VSOP Gearhead

    Tuossa Kasi-Pasin toissa viikonloppuna vetämässä letkassa mukana kurvanneena voin sanoa, että mallikkaasti meni vaikka letkaa riitti ja välillä risteyksiä ja valojakin. Alkupäässä ajellessa tuntui, että vauhti on just sellaista sunnuntaiajelua, mutta pakko sen oli ollakin, jotta jengi pysyi koossa.. Oli kiva maisemacruisinki.. ainoa missä oli toivomisen varaa, oli sää.. (kylmää ja sadetta :rotfl: )
     
  20. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    :odroll: Luehan nyt ihan uudestaan ajatuksella mitä kirjoitin!
    Pointti oli siinä ajatuksessa että onko tosiaan sen letkan pakko olla niin tiivis ja yhtenäinen ettei "tavisautoilijat" mahdu väliin?! Ajettais vaan ihan omaa sopivaa vauhtia ihan niinkuin ajettaisiin tavallisestikin tuolla maantiellä. Just sellainen nenä edelläajavan persiissä kiinni roikkuminen tekee sitä haitariliikettä! Toisin sanoen jos tarkka reitti ja päämäärä on kaikille selvillä niin eiköhän jokainen löydä perille ilman sen kummempia rituaaleja? Se pitäis vaan sitten olla kaikille cruisingiin osallistujille selvillä että "ei ole vaarallista vaikka näköyhteys katoaakin edellä ajavaan tai perässä tulevaan!"
    Mielestäni mobilistien retkeilyajoissa on onnistuttu tuossa autojen hajasijoittelulla muun liikenteen sekaan kun reitille on laitettu kaikenlaisia rasteja ym.
     

Kerro tästä muillekin!