Millaisia akkuja ootte käyttäneet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja WBBC, 7.11.2003.

  1. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Omassa autossa 62ah exide classic, hyvin tuntuu toimivan.
     
  2. 660

    660 1st gear

    itellä on 74a exiden veneen akku ja hyvin on virtaa riittänyt pari kolme päivää ajelee hyvin vaikka ei lataa...siihen ongelmaan pitäis perehtyä kun vaan jaksais.
     
  3. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Ostin Cadillaciini jota ei enää ole niin 3 vuota sitten Atlas merkkisen akun joka oli sopivasti vielä mustalla kuorella ja hinta oli 189mk ja hyvin pelasi sen 1 vuoden mitä se siinä oli minulla paikalla.
     
  4. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Varta/Bosch toimiviksi todettu.

    Exciden akkua en omaani ottaisi enkä tutuille suosittelisi :sad:

    Sano testit mitä tahansa.
     
  5. scamp

    scamp Gearhead

    varta hyvä valinta ex omistaja ostanut bitema akun...
     
  6. tomimk

    tomimk 1st gear

    Kaikki akut jotka ovat kunnossa tarttaavat auton!

    Jos halutaan jotain parempaa niin optima toimii vaikka rynkyllä ampuu reijän läpi!!! Tästä oli demoja jossain optiman saitissa takavuosina.

    Ihan asiaapuhuen toi optiman rakenne on helvetin hieno. Spiraaliksi käärittynä pinta-alaa saadaan paljon ja valmistusteknisesti se on helppo. Hinnoittelu on vähän rankkaa mutta saahan korolliakin halvalla keltasesta pörssistä...
     
  7. JR

    JR Gearhead

    Minulla on nyt parissa eri vehkeessä ollut noita Exiden akkuja, kun niitä on ollut tuossa asioimassani kaupassa tarjolla. Eipä ne nyt huonoiltakaan tunnu verrattuna aikaisempiin Rocket, Biltema, Yuasa yms. merkkeihin. Enkä ole joutunut kyllä akkuja hankinnan jälkeen uusimaankaan.

    Halvasta en tiedä, mutta tuo 12V/74 Ah Exide minkä viimeksi ostin, taisi olla 64 €.
     
  8. ChevyVan

    ChevyVan 1st gear

    GMC bensavanissani oli 60A Exide ja kesti reilu vuoden ja kaputt, nyt Bosch 60A ja tuntunee toimivan ok!

    Muijan Toyotaan tuli kanssa laitettua vuotta ennen vania samanlainen Exide 60A (34e) ja hyvin on japsikottero käyntiin lähtenyt...

    Valitseeko auto akun :wink:
     
  9. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Mites muute tollases isossa kasissa 60a riittää?
     
  10. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    55ah boschin musta teho akku pyörittää 454 letukkaa kuin kahavimyllyä.
    saman virman 68ah akku oli kiinni koko talven seisonta-aikana ja jaksoi pyörittää n 5min ennekuin rupes hidastumaan.
    100ah mallilla oon polttanu startin sahaamalla.ikinä en höpis akkuja autooni laita!
     
  11. tomimk

    tomimk 1st gear

    Vähän pistää silmääm toi 65 ampeerin akku... Eli jos puhutaan aku kapasiteetista niin se ilmoitetaan yleisimmin ampeeritunteina Ah Maksimivirta taas voidaan ilmoittaa ampeereina A Se on yleesä pienilläkin aukuilla yli 300A. Monille tämä on itsestäänselvyys tai lapsus mutta en haluaisi puhuttavan väärillä yksiköillä.
     
  12. Pikku Musta

    Pikku Musta 1st gear

    Eiköhän se noissa harratepeleissä ole tärkeintä tosiaan toi lataus riittävän usein, meinaan talvikaudella, kun kiesi ei ole käytössä. Se lienee sama miten sen latauksen tekee, akkulaturilla tai autoa käyttämällä.
    Lyijyakulla kun on semmonen ikävä ominaisuus, kuin "itse purkaus", joka on n. 1%/päivä.
    Joku puhui akun purkamisesta, minä suosittelisin mielummuin akun käyttämistä.
    Lyijyakulle ei nimittäin pitäis tehdä samaa mitä on opetettu kännyköiden(Ni/Cd) akuille, eli ei pitäis purkaa ihan loppuun asti. Täysin tyhjä lyijyakku on syväpurkautunut eli ainakin merkittävä osa kapasiteetista--> kaput.
     
  13. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    katsokaapa: Uudessa tekniikan maailmassa on noista akuista testi. Siitä saa niitten näkekyksen akuista, käytäntö tietenki on toinen. Ei nuo mittaus tulokset aina kaikkea kerro, sit sen tietää kun on jotaki 5 vuotta käyttäny.
     
  14. KTM

    KTM Gearhead

    Olen käyttänyt Bosch akkua vuodesta 1993 lähtien harrastehimmelissä. Ensimmäinen kesti seitsemän vuotta vähäistä kesäajoa. Seuraavan kestosta en tiedä, kun auto on uudella omistajalla. Nykyisessä harrasteautossa on vastaava Bosch paikoillaan. Ainakin vanhemman Vetten ahtaaseen akkutilaan mahtuu loistavasti diesel Passatin akku. Sillä jaksaa startata kuumaakin konetta loistavasti.

    Verrattiin aika vasta, kun kaveri osti aina sen halvimman hutoi akun ja kesto n. yksi ajokausi. Kalliimpi Bosch tuli ainakin tässä tilanteessa seitsemän vuoden kestollaan huomattavasti halvemmaksi.
     
  15. sami

    sami Gearhead

    Sain tosta paikallisesta sähköauto firmasta tutulta kaverilta 2kpl 6v akkuja.
    Lykkäsin ne Hopan takakonttiin sarjaan ja nyt on 12v ja 180Ah.
    On se hyvä puoli et ovat geeliakkuja, joten ei tee pakkanenkaan niin hallaa. Auton kun on tarkoitus liikkua koko talvi.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    no samihan on ollut aina tuollainen pelle peloton.mitähän se vielä keksii?
     
  17. tomimk

    tomimk 1st gear

    Jos sulla on 2 kpl 6v 90Ah akkuja sarjassa niin saat 12V 90 Ah.
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla oli Rangessa 2 kpl isoja akkuja. riitti virtaa sähköisen kylmälaukunkin pyörittämiseen mökkireissuilla pari päivää
     
  19. drako

    drako 1st gear

    Ei kannata turhaan tuijotella sitä akun kapasitettia, jos ei tosiaan ole tarkoitus käyttää niitä kylmälaukkuja kahta päivää. Käynnistysvirta on paljon oleellisempi ominaisuus ja ympärivuotisessa käytössä kylmäkäynnistysvirta. 60 Ah akulla auto lähtee yhtä hyvin tai huonosti käyntiin, kuin 30 Ah akulla, jos molemmilla on yhtä suuri käynnistysvirta. 60 Ah akulla kestää vain sahata pidempään (=autossa vikaa, jos ei käynnisty). Ja auton käydessä sähkö tulee laturista, ei akusta.

    Valinta kannattaisi suorittaa jännite/virta-kuvaajien avulla eri lämpötilojen käyriä vertailemalla, tosin pitkäikäisyydestä ne eivät kerro. Tietenkin jokainen uusi akku tuntuu hyvältä ostohetkellä vaikka olisi kuinka huono, kun sitä aina verrataan vanhaan työsopimuksen irtisanoneeseen.

    Niin ja oli joksus vanhempien italian ihmeessä alkuperämaan valmistetta oleva Marellin 45 Ah akku joka 10 vuotta käynnisti auton kesät talvet joka ikinen kerta ilman ongelmia, vaikka ajo oli päivittäin muutaman kilometrin työmatka-ajoa!!?! Suurempi kapasiteettisen akun varaus olisi saattanut jäädä hieman vajaaksi johtuen lyhyestä ajomatkasta, kun ei laturi olisi ehtinyt ladata täyteen. Tällöin kylmäkäynnistysvirta olisi laskenut selvästi. Eli tässä tapauksessa todennäköisesti pienempi oli parempi.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: drako 2003-11-11 10:43 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: drako 2003-11-11 12:07 ]</font>
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No niin.
    Uusimmassa TM:ssä (5/11) on suuri akkuvertailu, tietoa yms. asian tiimoilta.
     

Kerro tästä muillekin!