Millaisia akkuja ootte käyttäneet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja WBBC, 7.11.2003.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vemppu kirjoitti 2003-11-08 20:27:
    Exciden akkua en omaani ottaisi enkä tutuille suosittelisi.

    Vemppu haluaa olla erilainen nuori. Vemppu ei ottaisi testivoittaja akkua jossa kahden vuoden takuu.
     
  2. osilpi

    osilpi Gearhead

    Mulla oli cutlasissa 2* bilteman 60ah akkua, oli tosin aika väsyneitä, ei lähtenyt käyntiin 2kk seisonnan jälkeen, vaikka oli ladattuja. -> laitoin vartan 70ah blue dynamicin, johan pelitti...

    Nykyisessä käyttöbemarissa vaihtui 5v vanha vastaava varta blue dynamic 62ah -> exiden 70ah akkuun (vastaava kuin se tm:n testivoittaja) viime talvena, kun ei jaksanut lähteä käyntiin 32 asteen pakkasessa päivän seisonnan jälkeen... Exideä en ole koviin pakkasiin vielä päässyt kokeilemaan, mutta tuntuu normaalissa stereoiden kuuntelussa aika äkisti tyhjentyvän (siis ihan perus cd-soittimella laskee jännite parissa tunnissa reippaasti, käynnistyy laiskasti).
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    MINÄPÄS KÄYTÄN METSÄAKKUJA!!![​IMG]
     
  4. ykä

    ykä 1st gear

    En ole lukenut uusinta testiä akuista, mutta
    muistuttaisin semmoisen seikan että esim.
    Exidellä on henkilö ja pakettiautoihin ainakin viittä eri mallia basic,classic,ultra,maxxima ja maxxima deep
    cycle.Elikä jos ostatte vaikka basicin joka on halvin malli ei se ole sama asia kuin testissä ollut akku joka on todennäköisesti ultra sts sarjaa.
     
  5. osilpi

    osilpi Gearhead


    Mulla on siis Exide Ultra 70ah tai vastaava. Lataustilan näytöllä ym, maksoi kait 80€. Ja ei tunnu kestävän musiikkia kovin pitkään, verrattuna Vartan Blue Dynamic 72ah (tosin oli eri autossa, mutta laitteet samat).
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ihanko oikein legendaarisen maineen saavuttaneita Kari Kettusen metsäakkumalleja
     
  7. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    " WBBC kirjoitti 2003-11-11 11:32:
    Vemppu haluaa olla erilainen nuori..."

    Nooh, nuoresta ja erilaisesta en tiedä mutta ihan sama minkä testin on voittanut. Silti en omia rahojani Excideen laita. Malleilla taitaa olla eroa mutta ei ole mielenkiintoa alkaa "urheilemaan" kun tietää että Vartan kanssa ei ole ollut urheilua. Eikä minulla tosin ole VW Golffiakaan vaikka nekin on voittanut monta testiä.


    Omat kokemukset:
    Bensalämppärin kanssa jatkuvaa riesaa virran loppumisesta. Noh, sehän ei olisi epänormaalia että virta loppuu mutta kun akku ei tahtonut ottaa latausta vastaan. Piti kovalla virralla elvyttää ja sitten toimi taas. Pari vaihtui takuuseen jonka jälkeen akkumyyjä alkoi olla sitä mieltä että "kyllä auton kun auton pitää yli 15 volttia ladata..." Vaihdoin nimellisesti samankokoiseen Vartaan ja ongelmat olivat poissa. Virta riittää eberille ja laturiremppaakaan ei tarvinnut tehdä :-| Nuo Excidet eivät tosin pitäneet virtoja vaikka sitä eberiä ei olisikaan käyttänyt ja vaikka otti kengät akusta irti. Lisäksi vaikka akku oli ehjäksi todettu oli Excideä käytettäessä ruiskun kanssa "mystisiä" ongelmia jotka hävisivät samalla kun hävisi Excide pellin alta. Ja startti pyörii iloisesti :grin:

    Samaa hommaa eurodieselin kanssa. Exciden kanssa jatkuvasti virta vähissä. Kun akkuäijä kovalla virralla latasi ja elvytti niin vähän aikaa homma oli ok. Myyjällä oli samat jutut kovemmista latausvirroista... 14.5 volttia ei ole kuulemma riittävästi. Rasitustestissä akku ok. Kovasti "koeponnistimen" lanka hehkui mutta käytännössä ei hehkunut edes hehkutulpat saati biili tulille :sad:

    Ja samat hommat veljen ja ukon autoissa, euro dieseleitä molemmat (siis autot). Hekin vaihtoivat Vartaan ja loppui virtahuolet.

    ja vanha -79 bensavolvo, ja -88 Corolla.

    Ja kun samankaltaista on tullut vastaan muillakin niin siksi tahdonkin olla "erilainen nuori" vaikka olis minkä testin voittanut.
     
  8. perkele

    perkele Gearhead

    mitenkä tämän selitätte?? piltsun akku vaihtaa napaisuutta kesken kaiken.....
    on akkumyyjät ollu ymmällään kun oon heille kertonu k.o. tapauksen
    ja piltsusta ei muuta selitystä kúin uus akku käteen
    JA TÄMÄ TARINA ON TOSI
     
  9. tomimk

    tomimk 1st gear

    Sehän on tietysti vaihtovirta-akku.
    Toi metsäakkukiinnostus on aika kovaa luokkaa... En ole varma mistä puhutaan mutta jossain nurkissa näin metsittyneitä romuakkuja jotka vois kennottaa jos haluais old timer lookia. Vai mistä on kysymys?
     
  10. sami

    sami Gearhead

    Hei Urpo! oonko mä sanonu et ne on 90Ah/kpl?
    Elcatin sähköauton 6V akku on 180Ah kpl!
    Kyllä mä ny sen verran kuitenkin tiesin et ei amppeerit tuplaannu vaikka sarjaan kytkee.



    _________________
    *Ford Galaxie 500 XL Fastback-64*

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: sami 2003-11-15 23:08 ]</font>
     
  11. sami

    sami Gearhead

     
  12. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mahtokohan olla juuri viime uusvuosi mökillä kun joutu jopa vähän sahaamaan 1500 pickupia käyntiin ennenkuin lähti... Pakkasta oli mittarin mukaan 32 ja öljyt olivat 15w40...

    Lähti kuitenkin kiltisti parin hörähdyksen jälkeen. Noissa tietokoneella varustetuissa vehkeissä täytyy ymmärtää että tietokone menee sekasin jos pitää kaasua pohjassa starttauksen aikana. Se toisaalta auttaa kyllästämään koneen pensalla ja se saattaa käynnistyä ton hölmöilyn jälkeen vaikka muuten ei olisi edellytyksiä...
     
  13. tomimk

    tomimk 1st gear

     
  14. drako

    drako 1st gear

    Onhan siinä vikaa, nimittäin suunnitteluvikaa :grin: :grin: :grin:

    No ei vaines ihan totta puhut, mutta kun oma jää yli 30 asteen pakkasessa ilman lohkoa about kolmannella männän lyönnillä käyntiin tosi huonolla akullakin... :-o

    Eihän tuollanen perinteinen lyijyakku tosiaan oo mikään insinööritaidon mestarinäyte, mutta asiallisesti suunnitellun tuotteen (=vartaa oon käyttäny) kanssa mulla ei oo ollu mitään ongelmia.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: drako 2003-11-16 00:41 ]</font>
     
  15. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Niitten Vartan akkujen - joita olen käyttänyt about 7 vuotta - kannattaa olla tarkkana!

    Meinaan niissä löytyy samalle nimellisvirralle eri käynnistysvirta-tehoja: Erehdyin siirtämään myymästäni MB:stä 60Ah akun - joka toimi täysin moitteetta 3 vuotta - ostamaani blazeriin ja sain todeta että 240A:n käynnistysvirta ei välttämättä riitä jos unohtaa pariksi tunniksi valot päälle. Meinaan kun kävin "hovihankkijallani" Oulunkylässä huomasin että täysin samaa akkua saa myös 480A käynnistysvirrallakin kun vain latoo 15€:tä lisää tiskiin.

    Että näin.

    Tuolla ensin mainitulla akulla jäähdytteli kummasti viikon laukkua, jossa mökkioluet.
     
  16. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Mulla on sellainen automaattilaturi jolla hintaa noin 50€, sen kun laittaa syksyllä akkuun kiinni ja pistoke pistorasiaan ja keväällä akku autoon ja baanalle.
     
  17. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Ei taideta nykyään osata tehdä enää kunnollisia akkuja.Äijälläni esimerkiksi on tuolla maalla yhdessä traktorissa ollut SALAMAN akku jo yli 16 vuotta käytössä ja vieläkään ei ole ollut merkkiäkään akun sippaamisesta..Hoitona on ollut kennojen vesimäärän tarkistus,pintapuolinen puhdistus ja jos talvella ei ole ollut käyttöä niin se on tuotu sisälle ja varattu se täyteen ja laitettu hyllylle käyttöö odottaan... :eek:

    Bilteman akkuja en kehu..joskus ostin yhden ja takuu oli 2vuotta..Kyllä se kestikin 2vuotta ja 7 päivää...

    Yks tuttu taas on trukkihuoltaja ja se sanoi, että ainoa akku mikä niiden trukeissa kesti kunnolla oli Biltema eli onko joka toinen akku sit se maanantai versio..

    Tuttava piireissä on paljon kehuttu myös boschin akkuja..itellä ei oo kokemuksia.
     
  18. drako

    drako 1st gear

    Bosch on käytännössä sama ku Varta. Ja akkujen kesto on lyhentyny. Luin äskettäin jostain lehdestä jonkun akkuvalmistaja/maahantuojahepun haastattelun ja se totesi että akkujen suunniteltu käyytöikä on 2...3 vuotta. :-o Melko lyhyt aika. Tosin myös autotehtaat pyrkivät lyhentämään uusien autojen käyttöaikaa (että se siitä uusien laadusta).
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    samaten kellon pattereiden käyttöikä on kuulemma nykyään kaksi vuotta vaikka potkua riittäisi pidemmällekkin. Siis niiden kuori kuulemma luvataan kestävän kaksi vuotta. Oli nimittäin tuossa juuri kolmevuotta vanha kello huollossa kun oli patteri vuotanut kellon sisään. Totesivat liikkeessä, että pitää vaihtaa patteri jokatapauksessa vähintään parin vuoden välein. Onkohan enään olemassa laitetta jonka käyttöikää ei olisi laskettu vaan tehty kestämään?
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    VEMPPU "Ja kun samankaltaista on tullut vastaan muillakin niin siksi tahdonkin olla "erilainen nuori" vaikka olis minkä testin voittanut."

    Uskotaan uskotaan, Ja eihän ne akkutestit tosiaan kerro kun uuden akun ominaisuuksista. Kunhan viituilin.
     

Kerro tästä muillekin!