Millaisia maalausvälineitä..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja RikuK, 1.2.2018.

Tags:
  1. RikuK

    RikuK 1st gear

    Ajattelin herätellä keskustelua siitä, minkälaisia maalausvälineitä itse kullakin autonrassaajalla on kammioissaan.
    Itse olen pelkkä harrastelija ja olen hyvinkin kiinnostunut kokeneempien maalareiden/
    harrastelijoiden maalaus-arsenaalista yms. yms..
    Tähän siis saisi listata esim:
    -Mikä kompura?
    -Kuinka suuri säiliö?
    -Ruiskumerkki
    - Suutinkoko
    -pohjalle,
    -värille/ lakalle.

    Eli jos viitsit, niin jaa muillekin vaikka vertailun vuoksi, tai ihan vain leuhkiaksesi
    mitä sinulta löytyy..

    Mulla itselläni on 100L Strong Line. - Yläkannu Devilbiss Pro Lite 1,3 ja 1,4mm
    T110 cappi
    Motonetin halpis yläkannu "R500" 1,5mm ruisku pohjamaalille.
    Veden erotin on pieni AFC2000 "air brush"- härveli, josta en ole kyllä aivan varma, kaipa se tuon ruiskuttelun vaatiman pari baaria kestää..?
     
    Muokattu: 3.2.2018
  2. Anza

    Anza Gearhead

    Kompura on suurin mitä maatalouspirkasta sai. Vedenerottimet ja ruiskuna devilbiss. Suuttimet porattuna jollain terällä että kitti tuloo läpi. Samoilla vedetään pintaväri ja lakka. Sen kyllä huomaa. Tosin valaistuksessa ei tingitä. Samoin tallissa pitäis olla ainakin +20 et onnistuu. Ei kannata syödä lihapiirakoita ja öljynvaihtoa kun teke pohjia. Hyvin onnistuu! Ylipäätään ku liikaa hankaa ja yrittää räpelöidä, kaikki muuttu staattiseksi. Silloin pölyt imeytyy naapuripitäjästä asti. Rennosti vaan. Maalailee tartuntoja ja käy kattelee salkkareita välissä ja vetää viimesen pinnan niin hyvä tulee. Tosin en mitään näyttelypintoja osaakkaan maalata.
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. Anza

    Anza Gearhead

    Jäi mainitsematta et nuo suutinkoot ja muut rimmelit on apuvälineitä. Vaikka en maalari oo silti väittäisin että oikeanlaisissa olosuhteissa melko paskoilla välineillä saa taitava maalari hyvän pinnan. Toisaalta likaiset välineet, öljyt ja lämpötilat yms. pilaa lopputuloksen vaikka olis millanen kokki.
    Mun mielestä pitää olla riittävästi tuuletusta ja valoa että näkee mitä tapahtuu. Siitä se lähtee.
     
    Jussi289, RikuK ja Rotten tykkäävät tästä.
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vaikka oon maalari ei paskoilla välineillä vaan viitsi tehdä,jo pelkästään ajan ja oman tyytyväisyyden takia,on tuolla kymmenkunta ruiskuu ja myös ns halpiksia johonkin huuhaa hommaan mutta ei niitä tule käytettyä siihenkään,joskus kun ostaa uuden vaikka satajetin niin on ilo vetää vaikka lakkaa pintaan.aloittelijan into voi lopahtaa jos vielä osaamattomuuden ja huonon ruiskun takia homma on yhtä tuskaa.toisista ei tule maalaria vaikka olisi parhaimmat välineetkään.niinkuin monet harrastajat aina sanoo,tuolla saa helppoa rahaa ,liipaisnta vaan painaa .niinpä niin
     
    Jussi289, DX ja Rotten tykkäävät tästä.
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Paskalla ruiskulla, tai no halpis 30-40€ yläsäiliö, en oo maalari, enkä varmaan koskaan tuu oleekkaan, tois pari laakerointi porsasta vetänyt myynti kuntoon, takuu, miun perävalot! Kotona paneeleita!
    Vihaan pensseliä ja telaa, ruiskulla se menettelee, " kun vain nappia painaa! " :D
    Mut nyt ei puhuttu samasta asiasta, eikä hyödyttänyt ketään, enkä jaksa deletoida tätä viestiä!
    Kiitos kun luit!:poff:
     
    Nikuzai ja wiwwe tykkäävät tästä.
  6. 401

    401 2nd gear

    Hyvällä ruiskulla ei tarvii paljo nähäkkää eikä osata.
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    50 litrane V2 Kompura motonetista, olisko ollu 300 euroa. Ruisku myös motonetista, neljänkympin ylämummoruisku. Noiden välissä on motonetin paineilmaletkua 10 metriä ja vedenerotin, sekin motonetista. :confused: Lisäksi aktiivihiilinaamari, ei varmaan tarvii sanoa mistä. Yhteensä siis vajaa 500 euroa. Ja toinen toistaan upeampia maalauksia tulee..:eek:
     
    cellu, Morbidelli, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Joo,

    Vaikka on itselläkin hyvät ruiskut, kompurat jne. Suurin ongelma hyvässä laadussa on tila, lämmön saa tilaan hyväksi se ei ole ongelma, mutta ilmanvaihtoa ei saa riittäväksi niin maalisumun keskellä ei yksinkertaisesti näe enää mitä ruiskuttaa, kun työtä on tehty pidempään.

    200-poistoilmapuhallin ei riitä mihinkään, kun maalaa pidempiä jaksoja.
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tarttis kanssa joku ilmanvaihto järjestää, mulla ei oo mitään.. :eek:
     
  10. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    Vanha pensseli
     
    passerby tykkää tästä.
  11. Jsp

    Jsp Gearhead

    öljytön pikkukompura.
    husqvarna vai bosch mikä lie joku paineilma setti jossa oli myös ruisku.
    Kilikalia pikkuhommiin.
    Pensseleitä pohjahommiin.

    Ruiskulla tulee sellasta ihan kohtalaista ok jälkeä. Ei mitään ammattilaatua tartte ollakkaan. Kun ei ole maalaus koppiakaan. Ei tule appelsiiniä kuitenkaan.

    Hiomalla se peilaava pinta saadaan kuitenkin.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla wilbbiksen flg 5 2kpl 1.4 ja 1.8. ja iwata alakannu 2.0mm reiällä. Joskus tulee hyväkin pinta mut ei aina. Tosi harvoin niin hyvä et ilkeis kehua mut semmoisen sain kerran lesonalin väreillä. Lie vahinko.
     
  13. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Tarviiko joku teistä maalia? olis Spies hecker ja glasurit maaleja,
    Lopetin automaalaamon 04 / 17.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Ai perhana, just loppu kesän ja syksyn aikana tuli maalattua buick. Hitto ku olis tiennyt aikasemmin..
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vuoden 63 Sabroen kylmäkoneesta tehty kompura 3kW:n moottorilla ja 60 litran säiliöllä. Öljytön pikkukompura apuna ja välisäiliönä. Pinnat Devilbiss FLG-5:lla, pohjat Bilteman sinisellä, johon suuttimia 1.4-2.0 väliltä. Rytöhommia varten on joku nimetön yläsäiliöruisku (tuli Einhellin kompuran mukana. Kompura leikkasi kiinni melkein heti uutena, samoin tilalle saatu ja sitten sai rahat takaisin, mutta ruisku unohtui hyllyyn) ja sitten vielä tuli halpis alasäiliöruisku hankittua, kun pohjan maalaamisesta tullut mitään yläsäilöllä.

    Suurin ongelma pintojen maalauksessa on roskat. Tulee helkkaristi vaikka mitä tekisi. Tuskinpa tuota tallia vuonna -50 rakentanut rintamamies osasi arvata, että joskus joku tolvana maalaisi siellä autoa. No, kesällä hiotaan ja myllytetään sitten pihalla.
     
  16. RikuK

    RikuK 1st gear

    Anza!
    Kerroit, että noi suutin koot voisi olla "jotain sinne päin", mutta itseäni arveluttaa että kuinka riittää kompuran ilmavaivat jos nestesuutin on 2mm. paremmalla puolella
    ja ilmasuutin on esim. TE30?

    Mahtaa tuo minun 100L kompura huutaa armoa vähän liiankin nopsaan?
    Sinullahan on kai itsellä sellainen isojen poikien voimavirtavehje, vai mitä luulet?
    Minun on kai paras pysytellä T110 kanssa pienissä puuhasteluissa..
     
  17. Anza

    Anza Gearhead

    Kompura on voimavirralla. 200l säiliöllä ja tuotto ilmeisesti 522l/min? On passelin kokoinen mulle kaikkiin hommiin. Ei huuda koko aikaa. Devilpissin ruiskussa on 1.4 suutin. Sitä porailtiin joskus ja saattaa olla vähän isompi. Sillä oon kaikki tarvittavat maalaillu. Tosin ei mitään epoksia paksumpaa.

    Välillä on jääny reilummat paineet linjaan. Ilmeisesti pitäis olla joku 4-5bar? Ja jos ei epoksi tuu läpi niin ohentaa vähän.
    Kun tekee pohjia niin mahdollisimman suoraks kittaillen ja vaihtaa hyvissä ajoin hienompaan paperiin. Sillon ei tarvi kenties rapata pohjia ruiskulla niin paljoo.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljon hintana on ja millä ohennetaan?

    Niijjoo tartteeko kovetteen vai kuivuuko ilman?
     
  19. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    mul on joku kuuskytluvun ruikkija!
    hyvin sieltä roskat ja tipat tulee,joskus vähän jottai sumuakin:)
     
    Rotten ja f34 tykkäävät tästä.
  20. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Pari vähän käytettyä telaa löytyy, niin ja sit massaruisku. Sillä saa värin osuun hankalempiinkin nurkkauksiin ;)
     

Kerro tästä muillekin!