Millanen prätkä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja rb, 8.2.2010.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Nyt kun meitä on täällä 16 - 60 vuotiaita ja aika monen tallista prätkä löytyy, niin mitkä ovat olleet valintakriteerit sitä hommattaessa.

    Tietty, Amerikan aiheisella sivulla ollaan ja monelle varmaan ainoa oikea on HD mutta tämänkokoiseen ryhmään mahtuu varmaan muitakin mieltymyksiä Street fighteristä entisöityyn skootteriin.

    Edellämainituissa esimerkeissä on yleensä omaa rakenteluintoa taustalla, eli niitäkin on pitänyt päästä näpräämään mieleiseen suuntaan, mutta tuohon väliin jää paljon eri tyyppistä pyöräkalustoa joille varmaan löytyy omat kannattajansa.

    Mulla on pari 70-luvun alun Kawaa. Niiden kyyti riittää mulle ja näpräämistarve tulee täytettyä.

    Tonnista kyykkyä on joskus kiva kokeilla mutta ajo asento ei miellytä eikä mulla olisi korttia viikon päästä, kun eihän sellaisella malta hiljaa ajaa..
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on Jytä-Jammu XS-2 650cc. Lähinnä siks, kun mieli teki aikanaan britti-twiniä, mut persaukisena piti tyytyä vähän halvempaan kopioon. Kunnostin sen museointia ajatellen, mut eipä oo museohommat mua varten. Nyt se onkin juuri vaihtumassa kasaan samanlaisen pyörän osia, kun ei muuten mennyt kaupaksi. Seuraavasta tulee joku flat-track-tyylinen raaseri. Sportster-Harrikkakin on joskus käynyt mielessä, mut katotaan nyt ensin, mitä Jytärin osista syntyy. Harrikasta teen crossipyörän, jos sellainen joskus tarttuu haaviin.
     
  3. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    :p
    Öööö, ei tämä foorumi ole pyhitetty Jenkki-peleille. Ihan kaikki Harrastajat tervetulleita lyömää viisaat päät yhteen!? :rotfl:

    Monille, niin kuin autojenkin kohdalla, pyörän mahdollinen käyttötarve sanelee kulkupelin tyylisuuntauksen. Reissu-Ukot valkkaa uudemman matkapyörän, vauhti nälkäiset/mieliset kyykyn, kustomi tyylittelyyn ja tähän tyyliin... Onneks pyöriä mahtuu talliin useampi yhden auton paikalle, itselläkin tavoitteena kerätä vaihtoehtoisia menopelejä vuosien varrella... :rotfl:

    Ai niin, nyt näpertelyn/kunnostuksen alla Suzuki GS450S vm -85...
    Pomminvarma (?) tekniikka, osia jotenkin vielä saatavilla jopa uutena! Ja seuraavaa projektia jo haaveillaan... Ahne pakiainen :poff:
     
  4. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Jonkinlainen prätkä on ollut tallissa jo useampina vuosina kun taas viimeisestä harrasteautosta onkin sitten aikaa n.15 vuotta.
    Autopuoltakin seurataan silti kaiken aikaa ja nyt taas poltteet on kovat silläkin suunnalla, eikä asiaa helpota yhtään se että kaveripiirissä harrasteautoja löytyy läjäpäin.
    Omalla kohdallani pyörän valintakriteerit on selkiytyneet viime vuosien aikana muutamaan perusajatukseen; riittävän uudenaikaista tekniikkaa jotta ajo- ja käyttöominaisuudet mahdollistaisivat mukavan ja huolettoman ajamisen. Ulkonäkö retroa, ns.perusmoottoripyörää jota oman maun mukaan muokattu. Lisäksi pitää olla vielä mielellään jo tehtaalla jotain edes hiukan tavanomaisesta poikkeavaa.
    Näillä perustarpeilla on jo kaksi kertaa peräkkäin päädytty Triumphin kolmepyttyiseen Classic-sarjan malleihin Adventurer ja Thunderbird. Kaikissa näissä Classic-tripleissä on sama moottori ja tekniikka muutenkin pääosin samaa ja hyvin monet osat vaihtokelpoisia myös samojen vuosikertojen samalla perusmoottorilla varustetuista muista malleista (Sprint, Daytona, jne.)
    900cc vesijäähdytteinen moottori on vahva ja kestäväksi todettu kone joka vääntää komeasti heti alakierroksilta lähtien ja saa sen tuntumaan paljon ponnekkaammalta kuin mitä vaatimattomat 70hv teholukemat antavat olettaa ja kolmepyttyisen soundi on ihan jotain taivaallista ainakin mun mielestä, heh ;-)
    Niin, ja tykkään kyllä monenlaisista prätkistä ja vähintään yks erityylinen olis joka viikonpäivälle jos vaan taloudellisesti olis mahdollista.
    Tämän hetkinen Thunderbird Sport (vihreä) ja ex Cafeturer (hopea)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. assbad

    assbad 1st gear

    Tietty, Amerikan aiheisella sivulla ollaan ja monelle varmaan ainoa oikea on HD mutta tämänkokoiseen ryhmään mahtuu varmaan muitakin mieltymyksiä Street fighteristä entisöityyn skootteriin.


    Ei merkillä väliä, suunta on kuitenkin oikea kun mopoa halajaa... :)

    Itse olen vahvasti suuntautunut viiskytluvulle, tallista löytyy chopattu harrikka ja chopattu Triumph molemmat kyseiseltä kymmenluvulta.

    Triumphin ostin ekaks pyöräks täydellisenä basket-casena jo vuosia sitten ja useiden evoluutioiden seurauksena siitä ei osaa enää oikein luopuakkaan, joten se toimii tuikitarpeellisena luomisen vimman purkulaitteena.

    Harrikkaan on sitä vimmaa jo niin paljon purettu että rupee tulemaan tuo iki-ihana lainsäädäntö siinä suhteessa vastaan. 8)

    En tiedä mistä johtuu, mutta vaikka "isolla" sopperiharrikalla onkin melkoisen tymäkkä päästellä pitkin kyliä, niin jostain syystä sydän sykkii silti sirolle brittikalustolle.

    Luotettavuushan onkin noiden romujen kanssa aika suhteellinen käsite, joten harkinnassa onkin kartuttaa kalustoa yhdellä tuoreemmalla "ajopyörällä", tuo ahdasmielinen työnantaja kun toivoisi että maanantaisin ois joka ukko työmaalla, missäpäin Suomea sitten ollaankaan... :D

    Eli Triumph Thruxton ja Evo-tekniikalla varustettu härräkkä käy syvällä pääkopassa omaa vääntöään...

    Se on ihan sama minkä pyörän ostaa, kunhan se sopii kukkarolle ja tarkoitukseensa. Ja sit jos ei tunnu omalta niin myy sen pois ja koittaa seuraavaa.

    ...Ja muista: If it moves, It can be Chopped!
     
  6. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Mulla on pyöräprojektina 1100 GPZ kawa vuodelta 87. Valmistunee kesäksi tai ainakin tarkoitus olisi. Pyörään tehty mm. ruiskupäivitys, runko/kate/tankki muutoksia, auton 18x10" vanne takana, 2x T25 ahtimia ym. ym. Vielä pitäis löytää nykyaikasempi keula, kallistaa keulakulmaa, tehdä takaswingi loppuun sekä värkätä taakse ilmaiskari ja runkoon ilmasäiliö, etukate ym. Tyylisuunta puhdasta jenkkilää 8)

    Seuraava projekti tulee olemaan ural/nepri TAI XS650 chopperina tietty.

    HD on jotenkin omaan makuun liian yleinen peli, mutta kyllä varmaan joskus tulee sellainenkin hommattua.
     
  7. Make.S

    Make.S Gearhead

    Pistähhän kawasta kuvia, kuullostaa kyllä tosi mielenkiintoiselta... :p
     
  8. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Täytyy pistää heti kun se on saatu näyttämisen arvoiseksi, nyt se on lähinnä putkikasa johon mallailtu teipillä katteet ja ahtoputket. :lol:
     
  9. gaz169

    gaz169 1st gear

    mulla on 1300gs dnepr
     
  10. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Tällä hetkellä ei minkäänlaista :oops:

    Vuonna -80 CB125T, sen jälkeen CB nelikko Hondia (500, 750, 1100), sitten GSX-R 1100 Suzuki. Kuluivat vuodet ja ajatukset muuttuivat; -90 H-D osastolle -88 Sporia parikin kappaletta. Viimeisimmän niittasi ex-vaimo pihalla Capricen kylkeen muutama vuosi sitten ...
    Ans kattoo mitä tulevaisuudessa.
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tämä on ollut tallissa yhdeksän vuotta:
    Moto Guzzi California Jackal
    Tosin on ollut nyt muutaman kesän ajamatta - mutta myyntiä en ole harkinnut sekuntiakaan. Ostin sen Englannista kun siinä oli mittarissa 3300miles eli uudenkarheana.

    Edellinen oli tämännäköinen:
    Honda CX500
    Se on tällä hetkellä veljelläni tallessa Kuopion tienoilla, oli niin mainio peli että ei oikein raaskinut myydä.


    Eli noista saakin käsityksen miten päin sen V2:n pitää olla rungossa kiinni...
     
  12. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Onko nuo niitä ns. kolmisiipisiä 2-tahtisia ?
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    [quote="Marklin"

    Mulla on pari 70-luvun alun Kawaa. Niiden kyyti riittää mulle ja näpräämistarve tulee täytettyä.
    [/quote]

    Onko nuo niitä ns. kolmisiipisiä 2-tahtisia ?[/quote]

    On mulla H2:nen eli 750cc leskentekiä ja projektiasteella oleva S1 250cc.

    Sen pienemmän hommasin pikkasen kundia ajatellen kun täyttää 18 niin menisi siihen 25kw sääntöön mutta eihän se kelpaa.

    Hieman uudempikin 2T löytyy Yamaha RD 500 vm 84. Hain sen reilu vuosi takaperin Ruotsista. Mosa alkaa olla nipussa mutta runko vielä maalarin jäljiltä ammottaa tyhjyyttään.

    Joskus pitäisi oppia ettei montaa asiaa voi tehdä yhtäaikaa..
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    K 750 X2
    Honda CB 125
    Yamaha RD 400 '77
    Honda CB500Four
    Vespa 150GL vai mikäseoli
    Harley Davidson Duo glide '62
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Ei sua ainakaan merkkifanaattisuudesta pääse syyttämään...
     
  16. terence hill

    terence hill Gearhead

    Kävin Viron pojilta hakemassa -91 Honda CBR 1000 äffän.Kilsoja on mittarissa 39t?.
    Veropäätöksen jätin 11.2 ja päätös putkahti tänään(15.2):442euroo!!Odotin enempi,hyvä noin.
    Muutenkin jäi hyvä mieli Turun tullista,ystävällinen palvelu ja sain neuvontaa lomakkeiden täytössä.
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Ei.

    Ja mul on ollu
    K125 -52
    Yamaha R5 -73
    Honda Nsr -9?
    Honda MBX-8?
    Vespa Commerciale -75
     
  18. FURY BB

    FURY BB 3rd gear

    Sama vika,ilman pyörää:(Mielessä viimeisimmät eli Suzuki gt 750 2t,Yamaha fj 1100,HD spora 1200-88,HD shovel jossa 1500cc STD evo motti ja STD 4 s aski;)
    Toinen vuosi ilman pyörää ja taas on melkoinen polte,varsinkin HD merkkiseen..........
     
  19. niklas_

    niklas_ 1st gear

  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    93 cbr-f löytyy tosta lumihangesta, teki mieli matkamopoa niin ostin sellasen... ilmeisesti jotain häikkää oikeessa kädessä ku ei pysty ajaa tuntiakaan ettei rupee vihlomaan kättä ihan v....sti
     

Kerro tästä muillekin!