Milloin 6V sähköt loppui ja siirryttiin 12V sähköihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Mutku, 23.12.2014.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ehkä helppo kysymys, mutta kun en tiedä, niin valistakaa tietämätöntä, tänks.

    Eli minä vuonna jenkkiautoissa siirryttiin 6V-sähköjärjestelmistä 12V-sähköihin? Ihan merkeittäinkin kiinnostaisi tarkat vuodet, mutta edes korporaatiotasolla "ekat" olis asiaa.

    Mopar: ?
    GM: ?
    Ford: ?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    50-luvulla, ainakin Buickit on -51 6v ja -57 12v, tarkemmin en osaa sanoa...
     
  3. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Eräissä fomoco tuotteissa oli 1955 6V ja 1956 tuli 12v
     
  4. 69

    69 Gearhead

    1956 taitaa noin yleisti olla siirtymävuosi
     
  5. Buick55

    Buick55 Gearhead

    -55:ssa on 12v,olisko muuttunut V8:n myötä-53?
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mikäs oli viimenen eurooppalainen joka siirty, vw kuplako
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    A-Rekordia tehtiin 1965 puolella 6V sähköillä, B-Kadett oli kait heti 12 V samana vuonna siis.
     
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mulla on tuossa Rekordissa(-64) 6V sähöt,myös Taunuksessa oli samaan aikaan 6V
     
  9. J-peg

    J-peg Gearhead

    Buickeissa mun käsittääkseni osassa malleista 1954 ja osassa 1955 (oma 54 super on 12V).
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    "Standard-Käfer mit den Stoßstangen alter Form hatte noch ein 6-Volt-Bordnetz. 1972 wurden dann alle Käfermodelle auf das leistungsfähigere 12-V-Netz umgestellt."

    vanhanmallisessa kiinteellä laturinjalalla näytti olevan 6v vuoteen 1972
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Aika paljon tullut jo tänään mielenkiintoista tietoa...
     
  12. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Mitä Buickiin tulee nii 53 tuli nailhead ja 12v sähköt. Tosin Special oli vielä suoralla kasilla ja siinä ilmeisesti 6v...
     
  13. J-peg

    J-peg Gearhead

    Joo, näin se oli 53 roadmasteriin ja superiin v8 ja 12V sähköt.
     
  14. hara64

    hara64 1st gear

    54 chevyssä 6v ja 55 chevyssä 12v
     
  15. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Zysler tuli muiden perässä 12v. sähköihin vasta v. 1956. Koskee varmaankin kaikkia konsernin merkkejä?
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Millos siirryttiin kahdesta 6V akusta tehdas asenteiseen yhteen 12V akkuun?
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    Saksassa bmw ja glas siirtyivät 12volttiin noin 1967 vuonna.
    Tuplia kuuden voltin 12v systeemeitä oli kai hyvin vähän.
    Mun vanhimmassa 72 mallin volvossa on alunperin kahden 6v akun 12v systeemi.
    Juu, traktori kyseessä.
    Buickeissahan se 6v akku on samanmallinen kapea ja pitkä kuin uudemmissakin.
     
  18. vanilla

    vanilla Gearhead

    Minulla on Cadillac Fleetwood series 60 S vm. 1951 jossa on 6V sähköt.
    1953 kyseiseen autoon tuli 12 V sähköt eli Cadillacissa taisi olla tuo -53 jännitteen muutos vuosi.
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ko tehtaat yhdistyivät. On mahtanu olla mielenkiintoista startata jotain v8 bemaria pakkasesta 6v systeemillä. Uskaltaa vaan kerran startata.

    klb manas 6v systeemillä viiskytlukusia sähkölasillisia,
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tutulla oli Kondor museokatstettu moottoripyörä siinä oli ainakin 6V järjestelmä.

    En muista mikävuosi malli ja mikä moottoripyörämalli. Jokatapauksessa -70 luvun menopeli mallia sveitsin armeija.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Condor_A350
     

Kerro tästä muillekin!