Milloin aika vaihtaa isompaa sisään?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Kimmeli, 2.5.2018.

  1. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Kiitos kun jaksat/jaksoit vääntää rautalangasta. Jatkan asian pureskelua.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    :eek::eek:

    Koin juuri jonkunasteisen ahaa elämyksen

    jos siis vääntö/massalla=kiihtyvyys, massa on annettu jollon kiihtyvyyden täytyy maksimoitua kun vääntö maksimoituu
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Katosko tosta välistä joku viesti?
     
  4. mpower

    mpower Gearhead

    Juu,mää poistin!
     
  5. Jouni_K

    Jouni_K 3rd gear

    Just näin, vääntö on voimaa, ja voima kiihdyttää massaa.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Entäs jos käytössä on vaihteet? Pitäskö vaihtokohdat määrittää tutkimalla tehokäyrän sijaan vääntökäyrää?
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K 3rd gear

    Tavallaan voi, suuremmalle vaihdetaan kun vääntö (vaihteiston jälkeen) on suurempi seuravalla vaihteella (tai kun rajoittaja tulee vastaan). Koska tilannetta pitää tarkastella vaihteiston jälkeen, niin vääntöero pitää muistaa kertoa välityssuhde-erolla. Tämä tekeekin vertailusta tehojen vertailua.

    Tämän ketjun ekalla sivulla on linkki sivuun, jossa vaihtokohta lasketaan väännöstä ja välityssuhteesta:
     
    Muokattu: 5.5.2018
  8. username

    username 3rd gear

    Ja jos tarkkoja ollaan, niin rautalangasta ei kannata vääntää esimerkkiä,
    vaan taivuttaa, siis jos haluaa havainnollistaa.
     
  9. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Lasket joka vaihteelle vetovoimakuvaajan ja lisäät ne samaan koordinaatistoon tähän tyyliin

    [​IMG]
    Aina kun pienemmän (vasemmmanpuoleisen ) vaihteen käppyrä tippuu seuraavan alapuolelle, kannattaa vaihtaa isommalle.
     
    sdfsd ja Pertti K tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Ja kuten tuostakin voi päätellä, maksimiväännöllä kiihdyttäjät häviää joka vaihteenvaihdon jälkeen hyvän matkaa aikaa.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Onks tää kysymys kohdistettu naisille?
     
    Catiska tykkää tästä.
  12. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Vai nelinkertaisen? Eli nopeuden neliö.
     
  13. Jouni_K

    Jouni_K 3rd gear

    Sama voima riittää, koska F=m*a, ja koska teho on voima kertaa nopeus, niin tuplavauhdissa saman kiihtyvyyden saavuttaminen vaatii tuplatehon. Tämä siis jos ei oteta huomioon ilmanvastusta. Suuremmissa nopeuksissa ilmanvastus alkaa merkitsemään, ja ilmanvastus(voima) kasvaa nopeuden neliöön, eli ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho kasvaa nopeuden kuutiossa.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Noniin, sanos siihen maailman hauskin mies.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Camino'79 tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Edit. Jahas mun edellisen vastauksen edellä oli eräs foorumilainen pohtinut nopeuden vaikutusta tehontarpeeseen ilmanvastuksen suhteen epäileväiseen sävyyn. Kun vastasin, niin kysyjä oli todennut asettamansa kysymyksen aiheettomaksi. Voihan sitä dialogia käydä näinkin. Heh.

    Just samasta syystä luen aamuisin paperiin painetun sanomalehden. Jos vedän duunissa aamukaffella lehdestä referaatin, niin tiedän, että mun viiteluettelo löytyy vielä kotoa jos tarvis on.
     
  17. mpower

    mpower Gearhead

    Sorry,poistin viestini ennen kuin kirjoitit.Ja myönnän olleeni väärässä ilmanvastuksen ja tehontarpeen suhteen!:)
     
  18. Kannattaa käyttää lainausta
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Elämän mittaista oppimista kaikkityynni. Ens viikolla alan mun vasta alkaneen kesäharjoittelijan kanssa mitoittamaan/parantelemaan yhtä liitosnippeliä paineilmalinjassa. Ja loppuviikosta olenkin sitten varsin hyvin perillä, mitä noi kesähessut koulussa nykyään oppivat.
     
  20. Varaudu opettamaan kaikki alkeista lähtien:D
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!