Milloin kisoja.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja 5.7 olssi, 7.3.2009.

  1. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Tere onko tietoa milloin Kokkolan nurkilla esim.Kalajoki.Vaasa.Kauhajoki jonkunlaisia kisoja mahdollisesti tulolla.Pitäs päästä kaverin autoa testaileen.Eli semmoisia missä ei tarvi mitään lisenssejä tarkoitus olisi päästä kokeileen onko siitä mihinkään.Vissiin jos meinaa oikein kilpailla pitää jotku kurssit käydä vai hä.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Periaatteessain testitapahtumissa voi ajaa ilman lisenssiä. Cup tasoisissa kilpailuissa voi katuautolla ajaa paikan päältä ostetulla tutustumislisenssillä, jonka voi lunastaa kolme kertaa vuodessa. Jos useammin haluaa ajaa, niin silloin on suoritettava AKK:n lisenssi, jonka voi suorittaa sekä FHRA:n että West Coast Cupin kilpailuissa.

    Muun muassa lisenssittömiä ajotapahtumia ovat Alastarossa järjestettävät V8/GTi päivät. Ne ovat tänä vuonna 30.5 ja 15.8. Muualla järjestettävistä testipäivistä en tiedä.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kalajoella kuuluu olevan järjestäjistä hiukan pulaa,mut eiköhän ne saa kuitenkin kisansa järjestettyä onhan siellä "oman kylänsä poikiakin" kisaamassa ihan kärkipaikoista,vai onko?

    Vaasassahan ei järjestettyjä kisoja ajeta :(

    Kauhajoella on testipäiviä jo merkatussa kalenterissa jo useita joista alemmassa keskusteluosiossa on tarkat päivät!

    Kerrotkos Putte ihan tarkalleen tässä et kuinka tuo lisenssi suoritetaan???
    Täältä kun olis tarkoitus osallistua usean ajokin voimin noihin westin kisoihin!
     
  4. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    ok

    Kaverin kans mennään kauhajoelle juuri sovittiin.Kiitos tiedoista
     
  5. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Minkälainen kulkine on 350 cid Oldsissa?

    Meitillä on tulossa tälle kaudelle 468 cid ~600 hp Olds '79 Delta 88 4d kulkineeseen.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Kovat on tehotavoitteet jos kone pysyy vaparina...
     
  7. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    valitettavasti vajaa pyttynen

    Käydään kokeileen 2l tällä hetkellä vajaa 500 hp 600nm vääntö turbon vaihdolla 750hp on penkitetty ei pelkkää puhetta.Haaveena olis joskus joku isomoottori jenkki sitte joskus isona ,jos vaikka semmoista harrastais.Käyttis jenkkejä löytyy, jos joskus kilpavehkeitäki. Kertokaapa vähän neuvoja kannattaako aloittaa heti isoilla moottoreilla vai mitä.Eikös se ruokahalu tuppaa kasvaan syödessä eli vaikka teidän omia kokemuksia harrastuksen osalta.Vaikka vähän varoituksia ettei tarttis kaikkia kantapään kautta opetella.Tarkoitus olisi olla nopea kestävällä motilla.Onko mahdoton ajatus.Tiedossa on , että harrastus maksaa.Maksaa se akan pitoki. Cadillac man kuulostaa hyvältä jotenki vaan isot vapari koneet viehättää.
     
  8. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Moro Cadillac man minua rupesi kiinnostaan josko omaan ollssiini laittais isomoottorin. Eli onko autosi katsastettu virallisesti tuolla motilla ja mites koneenkiinnitykset.Onko tietoa mikä isolohkon sovittaminen menisi mobiiliin kivuttomimmin vai pitääkö se laittaa se 350 kyllähän niihinki tieten tehoa saa riittävästi meikäläisen käyttöön.Tarkoitus olisi ennen kilpurin laittoa ajella ihan katukäytössä olevalla hieman tehokkaammalla autolla ja nimenomaan ajella eikä seisottaa pihassa.Vinkkejä otetaan vastaan.Tällä hetkellä yhdessä olssissani ei konetta ajattelin ensin ottaa toisesta autostani mutta mutta jospa sittenkin vielä miettisin vaikka ostaa jonku koneen,Olisko hyviä ideoita jollain.On tää saatanan moinen tauti kun siihen kerran sairastuu ,varsinki kevät tuottaa oireita. Otetaan myös vinkkejä vastaan miten tästä pirun taudista pääsee eroon on jo kalvannut 27v saatana eikä loppua näy.Mobiili on v 80.
     
  9. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Ite ostin "valmiin paketin" eli '79 Delta 88 Olds 455 + 0.030 ja pikkusen piristetty edullisesti.

    Sitten kesän pikkuvikojen korjailuilla saatiin suht öljytiivis syksyn pikkutestiin perus cruisinasussa ja siitä sitten ei ollut paluuta.

    Ensin kolme ekaa kautta WCSC kisoja, kaksi ekaa kautta luokan kakkonen ja viime kautena oli vuorossa Cupin voitto. Viime vuoden Alastaron Finaalikisoissa sitten kokeiltiin isoja kisoja, oman luokan (Pro ET) kolmas eli tänä kautena ajettaneen sitten molemmat Cupit.

    Tähän asti ajettu katsastetulla autolla, mutta tänä kautena karsitaan sähköjä ja valoja, pyyhkimiä ym. turhaa painoa.

    Tälläinen kulkine mulla oli viime vuonna, tälle kaudelle hieman updeittia.

    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... 8_1593.jpg

    ...ja etenkin se tunne, kun isolla taksilla jätetään letukan pikkusportteja (Camarot, Corvettet ym.) katselemaan takavaloja... :lol:

    Oldsin pikkulohkon ja isolohkon ulkoiset mitat ovat nimellisiä, oliko jotain tuuman korkeampi ja leveämpi. Eli isolohko menee heittämällä pikkulohkon tilalle ja näyttää pieneltä (isolohkossa tajuton vääntö pitkän iskun ansiosta).
     
  10. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Tuohan on jotain

    No niin nyt näyttää hyvältä on se hyvä ,että löytyy vähän eri tyyli tajun omaavia kavereita tämä on just tän lajin suola ,että joku tulee taksi olssilla ja ajaa kovaa ja camaro/corvette jää taakse ei toki mitään urheilu autoja vastaan , ehkä lajin kiinnostavuus paranee entisestään jos taksi olssi kaverit ym. pysyy mukana.Mulla olisi tarkotus omasta farkku olssista tehä suht kovaa kulkeva ihan orkkis näköinen kulkine.Katotaan mitä tulee. Onnea sinne taksi teemille toivottavasti jossain kisoissa nään miten olssi kulkee.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tohon lisenssihommaan, siihen kuuluu lisenssikuulustelu ja kuus valvottua lisenssilähtöä ohjeiden mukaan. Lisenssikuulustelua varten pitää tuntea säännöt niin, että kuulustelun läpäisee. Lisenssin suoritusmaksun lisäksi pitää sitten maksaa AKK:lle toi lisenssivakuutusmaksu, sen voi maksaa jo etukäteen jolloin lisenssi on heti voimassa kun lisenssilähdöt on ajettu. Näin mä ainakin oon käsittänyt, vaikken paljon mitään yleensä käsitäkään.
     
  12. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Tosin täytyy olla jonkun AKK:n alaisen seuran jäsen, että saa lisenssin.

    Ja lisenssin saa kunhan on terveys ym. asiat kunnossa, kun maksaa lisenssimaksun.

    Tosin lisenssillä ei vielä mitään ajeta, muuta kuin "Esson avoimia".

    Sitten tarvitaan vielä tutkinto, että pääsee ajamaan.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Kuinka vaikea tuo lisenssikuulustelu on,kysytäänkö siinä ikään kuin pääasiat vai kuinka tarkkaan nuo säännöt pitää tuntea?
    Aj.vaan et läpäiseekö ne suunnilleen sillä jos on joskus es ajanut "kyläkisoissa" aikaa autolleen?

    Kuus valvottua lisenssilähtöä on aika saavutus,ainakin noissa Westin kisoissa jos ne pitää/saa ajaa kilpailun lomassa,meillä tais olla enimmillään 5kpl lähtöjä kisassa ja porin finaaleissa saatiin ajaa 2 lähtöä,oma moka oli se yks kierros kun jäi väliin sekä se ettei edetty pidemmälle :poff:

    Tuoksi lisenssiksi riittänee tuo 70e:n peruslisenssi?

    En "tähän hätään" löytänyt hintaa tuolle lisenssivakuutusmaksulle,kun se ei ilmeisesti kuulu tuohon peruslisenssin hintaan?

    Tuntuu menevän jo liian monimutkaiseksi ainakin mulle tuo enempi noissa jo virallisissa kisoissa ajaminen et pitäisköhän käydä vaan ajamassa Pudasjärvellä todella selvillä "lisensseillä" tai kisata vaan kadulla sen minkä kisaa :D
     
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tossa 70e lisenssimaksussa on jo mukana se vakuutus.
    Ja jos tuolla on kayny joskus ajelemassa kisoissa niin eikohan melkein silla selvia noista kuulusteluista.
    Lahettajan kasimerkit on hyva tietaa, niita kun tarttee muutenkin kuin vaan tossa kuulustelussa :odroll:
    Noita lahtoja ajatetaan vahan sen mukaan etta miten kaverilla on homma hanskassa, ja jos se on hanskassa niin noita lahtoja voidaan laskea jo lajittelusuorituksiksi.
     
  15. jussi308

    jussi308 1st gear

    j

    Aika paljon toi sitten poikkeaa fyyran vastaavasta. Sillä kyllä fyyran kisoissa melkein poikkeuksetta joutuu/saa ajaa 6 lisenssilähtöä (poikkeus taitaa olla lisenssitason nostoissa) ja lisenssikuulustelu on ennen sitä läpäistävä. No toi lisenssilähtöjen määrä on 2 päiväsissä kisoissa helpompi ajaa...

    Korjatkaa jos olen väärässä.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Tota, eiks toi viime vuodelle jo muuttunu että jotta drag racessa katupuolellakaan vaan kotimaisia kisoja ajettaessakaan peruslisenssi ei enää riitä eli kaikilla pitää olla vähintään semmottinen kansallinen 90€ hintanen lisenssi? Semmosen se muistaakseni ostatti jo vuosi sittenkin :-?
    Ja noi pakolliset vakuutuksethan siinä sit tosiaan kuuluu jo siihen.
     
  17. gremlin

    gremlin Gearhead

    Re: j

    Korjataan.
    Noissa lisenssi jutuissa on kaikilla samat saannot, oli se jarjestaja kuka tahansa.
    WCC kisoissa on aina lisenssi suorituksia valvomassa FHRAn valtuuttama henkilo.
    Kisathan on kuitenkin saman instanssin alaisia, eli tassa tapauksessa AKK, mika taas on myontanyt FHRAlle noi valvonta oikeudet/velvollisuudet.


    Muistan vuosia sitten kun kaveri paasteli katu-valtterilla 9.4s aikoja ja sitten siirty ajamaan SGta, niin joutu ajamaan noita lisenssilahtoja puolikaasulla tayden maaran. Laitteena oli sillon vanha ProStocker missa oli ton valtterin tekniikka.
    Tartti kuulemma kattoa osaako se ajaa oikeessa kilpaluokassa :rotfl:

    Kyllahan naissa hommissa on jarjen kaytto sallittua, joskus jopa suotavaa.
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    ....ja sit toisaalta tossa lisenssikäytännön muuttumisen yhteydessä kun ajo streetbrakettia jossain kisassa, ni sai sitten ilman mitään tutkintoja suoraan comppiin ja OL:lään oikeuttavan paperin. Noi on tiukkuudessaan aiheuttanut välillä aika hupaisiakin tapahtumia, esimerkiks yks hemmo ajo sellasia kympin aikoja tossa braketissa ja meinas lähtee mantorppiin suhaamaan super streettia, mihin tarvitsi "oikean" lisenssin. No, eka neppi street braketin lajittelua, heti takas viivalle suorittaa läpiajoo, taas uus 10.5 neppi ljaitteluu, sitte tekee lisenssiburnista jne jne. Tosiaan sellanen pikku maalaisjärjen käyttö saattais olla toisinaan ehkä ihan piakallaankin.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä kai sitä ehtii montakin lähtöö ajamaan, mäkin ajoin viime kesänä motoparkissa suoraan ekan lähdön jälkeen lineuppiin ja taas toistin saman. Tahto vaan keittää tuo mosse kun oli niin pieni syyläri. :rotfl: Ei paljo ehtiny jäähdytteleen. Ei siinä menny kun puoli päivää.
    Mulle riitti tosin 4 lähtöä. Joskus tuntuu vaativan väkisin 6.
     
  20. Jukka Kivineva

    Jukka Kivineva 1st gear

    Toissa kesänä Alastaron ekas kisas ajoin lisenssin käytännössä kylmiltäni. Lisenssikuulusteluun pitää vähän lukea ja muistaakin, mutta järkevästi siinä keskityttiin olennaiseen kun kerroin millä autolla suunnittelen SPETtiä ajavani, ei tarvinnut kaikkea tietää rakstereista ja alkoholiautoista. 6 lisenssilähtöä, sai ajaa kytikselle lineuppiin heti ku pysty. Ajoin vielä 7. lisenssilähdön kun 6. kerralla virta loppu burniksen jälkeen. Ja kerkisin pudota ekalla pudotusringillä. Kaikki tämä la aamun ja su iltapäivän välissä!!!!
     

Kerro tästä muillekin!