milloin sylinteri on väljä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mr. El Maco, 24.7.2015.

  1. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 1st gear

    Avaan oman aiheen tälle, kun asia on googlehaun perusteella askarruttanut muitakin.

    Caddyn 429 savutteli ja sotki paria tulppaa. Puristukset 13.8-8.0, ohivuodot 30%-95%. Nyt on toinen kansi auki ja alustavasti mittailtu. Tosin sylinterin mittaus kotikonstein ei oo helppoa ilman kolmijalkaista reikämikroa. Näyttää siltä, että väljin pytty on n. 0.1mm isompi kuin poraus alkujaan. Mutta, tuo kovimman puristuksen antanut pytty on vain 0.03mm pienempi. Eli onko lohko porautettava, vai onko öljynsyöntiin muu syy. Savuahan tuli vain toisesta putkesta. Kone vakio, jolla ajetaan täyskaasulla harvoin. Lähinnä pintakaasulla lotkottelua. Ja kun kilsoja tulee 3-4tkm vuoteen, ei viitsisi porauttaa jos ei ole pakko. Ohivuoto tuli luultavasti pakoventtiilistä.kannet kunnostetaan kokonaisuudessaan joka tapauksessa.
     
  2. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Jos ohivuoto on 95% niin se voi vuotaa venttiileistä mutta siellä voi myös olla männänrengas poikki. Ei mitenkään harvinaista vanhoissa koneissa, noin oli itselläkin, puristukset yhdessä pytyssä neljän luokkaa, parhaissa 12-13. Tietysti jos kulumaa on jo kympin verran niin väljänpuoleinenhan se alkaa olla mutta pitäis tuossa käytössä vielä mennä.
     
  3. Ranex

    Ranex 3rd gear

    onko sylinterin yläreunassa "porrasta" siitä ennen tiedettiin porauksen tarve. Jos ei ole yhtään viellä porrastanut, niin uusilla männänrenkailla selviää. no ei aina jos on sitten männänrengasurat männässä sitten väljänä.
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Ranex en nyt sanois et toi porras-asia pätee , viimeeks kun tein "miedonnuksen" sbc 327 mottiin , niin en katsonu olevaa porrasta pahaks , toki sitä oli varmaan 0,1-0,15 mm ainakin ,siinä kun manta käy kääntymässä myös kuluminen on suurinta , mut se tärkeempi tekijä , eli pytyn pyöreys/about sentti portaasta alaspäin alimpaan renkaan käymään paikkaa välillä , mulla oli pytyissä 0,002-0,004 mm heittoja vain (ilman stressilevyjä) , poistin porrasta , uudet hypereunukit sisään oikeilla rengasvälyksillä , pata on vieny -56 chevy koppaa tyhjäkäynti-lähdöllä Hyvinkääl 14.0 / 160 , ja ei öljynkulutusta motissa , ja siis voimaakin miedonnuksen jälkeen about 350hp , et kyl ilman turhaa "hifistelyykin" on "elämää" motissa , eikä tota mottii ole kurmoteltu kuin +7500r/min kokeiluja
     
  5. jrasi

    jrasi Gearhead

    Tuon oman 403sbo:n käytin hoonissa, oli yhdessä pytyssä porrasta, koneistajan mielipide oli, että ylimmästä renkaasta viilaa reunan viistetyksi, niin pienentää huomattavasti riskiä rengasvauriolle. Ei nähnyt porrasta ongelmaksi, kun kruisailukonetta tehdään, mitään suoraanajomoottoriahan tuosta ei ilman porausta olisi tehnyt.
     
  6. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    juuri näin minäkin asian näin silloin about 25v. autoalan/kolmannen V8 peruskunnostuksen kokemuksel , eikä ole tarvinnu pettyä t.52v ukko
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mietitytti toi 95% ohivuoto....onko toi edes mahdollista vaikkei olis männänrenkaita paikoillaan ensinkään..pakovenakin saa olla jo murtunu niin ettei oo kun tolppa jäljellä,tai sitten kantaa jo oikein urakalla. 95% on jo aika saavutus ohivuotona. 400 tonnia ajetussa pikkufordissa 25%...ja kylmänä.
     
  8. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 1st gear

    Niin, nuo ohivuodot on mun omia mittauksiani ja ne voi olla väärin mitattu, en ole vielä mahdottomia perehtyny mittarin toimintaan. Enkä itsekkään ymmärrä, miksi ohivuoto ilmoitetaan prosentteina ja mikä on se 100%.. Äkkiseltään luulisi, että silloin ei oo mäntää ollenkaan. Vaan 100% saa mittarille lukemaksi, kun ei kierrä sitä letkua tulpan reikään. Eli silloin letkun päässä oleva reilun 2mm:n reikä virtaa sen minkä ehtii. Mittarin ohjeessa myös mainittiin, että suuren sylinterin ohivuoto on mittarin mukaan suurempi kuin pienen, näin siis, vaikka iso suhteessa vuotaisi pientä vähemmän. Eli sikäli hieman huono tuo mittari, mutta antaa se toki vertailukohtaa kuitenkin.

    Tänään tai huomenna yritän napata toisen kannen irti ja etsiä jostain sen eron, mikä aiheuttaa sen, että vain vasen puoli savuttaa. Vasemmalla siis kaksi huonoa, 3:n ja 7, 3:ssa samat puristukset kuin 8:ssa, mutta öljyisin palotila, 7 vuotaa solkenaan, mutta tulppa ja palotila näyttää paremmilta. 8:n puolelta ei savua tule ollenkaan..

    En tiedä, onko 429:ssä ohjurin kumeja alkujaan vai ei, mutta jokin väärin päin oleva kuppi näkyy olevan jousilautasen alla, kiinni varressa. Paitsi 3:n toisesta venttiilistä se puuttuu kokonaan, muruja oli jousen alapäässä. Lisähuomiona, tönäreiden tunnelit on paksussa mustassa karstassa, joka lohkeilee isoina lämpäreinä. tämä molemmin puolin, ja venakopassa huootin vain vasemmalla.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sulla on kuitenkin kompurassa painetta riittämiin ja oot kiertäny sen mittarin nollaan sillon kun siinä on paine? Jos sulla on ohjekirja vaikka siitä mittarista tallessa ettei mitään semmosta oo päässy käymään että oisit väärin mitannu.. Kyllä tosiaan kuulostaa ettei oo renkaita ollenkaan,ja vielä sillonkin pitää olla helvetin väljä...
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Anteeks siis ei nollaan tietenkään vaan täysille se painepuolen mittari,perusmittareissa se 7 bar.
     
  11. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 1st gear

    Kompuran (10bar) paineet asettelin ohjeen mukaan ja mittarin %näyttö nollaan mittarin omalla säätimellä letku irti, sen jälkeen letku kiinni ja ja lukema muistiin, kevyttä kampuran nykyttelyä ja taas lukema muistiin (toisinaan lukema paranee tuossa kohdin, lienee renkaat asettuu paremmin). Kampura yläkuolokohdassa suht tarkasti, en tiedä, miten tarkka sen kanssa pitää olla ja olisiko pitäny pysäyttää hieman ennen yläkuolokohtaa, ettei renkaat vahingossakaan "irtoa" männästä, jos se ehtii jo liikahtaa himpun alas. Aika tarkkaan se kuitenkin pitää ylhäällä olla, koska lähtee muuten pyörähtämään kun lyö letkun kiinni.

    Ohjeet on tallessa kun mittari on vasta paketista otettu, mutta siksipä oon saattanu hätäpäissäni jotain tyriäkkin, ensimmäinen mittaus siis. Seiskan pako kuitenkin vuotaa melko varmasti, koska mittarin ollessa kiinni sen kuuli myös pakoputkesta. Osaltaan siksi en perehtynyt mittariin tähän hätään sen enempää, koska avaamalla asiat kuitenkin selviää kun aikansa purkaa.

    Mittarin saloihin perehdyn ajan kanssa vaikka kelkan koneen kanssa, sitä on mukavampi pyöritellä.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sehän on tuo ohivuotomittaus vähän kakspiippunen homma,monet hehkuttaa että se on way to go mutta mun mielestä enempi venttiilivuotojen paikannukseen kuitenkin.Siis kyllähän männän ittensä tuottama paine kuitenkin kertoo totuuden(siis puristusmittaus)varsinkin dieseleissä missä on sen verran isot rutut että aivan turha niitä mukeja on mennä näillä normi-ohivuotomittareilla kutittelemaan.
     
  13. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Toi sun menetelmä kuulostaa aika monimutkaselta...siis kompura mittarissa kiinni,säädetään painemittari tappiin. Kampiakselin lukittet mitattavan pytyn yläkuoloon,vaikkapa vapautat kaikki keinut niin helpointa sillee ja samalla voi säätää sitten nekin. Jos ei virallista akselityökalua ole niin sun pitää jättää se hiukan ennen yläkuoloa jotta voit ennakoida kumpaan suuntaan se pyrkii pyörähtämään,sen mukaan sitten vaikkapa 6-millinen pultti dampperiin ja 13 millinen kiintolenkki joka nojaa.....no perkele nyt alko tämäkin kuulostaa kyllä monimutkaselta,mut näin oon ite tehny. Ja monet puhuu sitä että kuumana pitää tehdä,bullshittiä.Jos ne lukemat on kohtuuhyvät kylmänä niin ei ne siitä ainakaan huonone kuumana.Ja se joka tulee tekemään ohimittauksen vaikka tohon ponuun lyhyine peltisatseineen niin että joka pytty säilyy kuumana niin haluaisin nähdä sen tempun.Eikä onnistu moneen muuhunkaan,eikä tarvikkaan.
     
  14. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    jos siellä on rengas poikki niin yleensä se on ylin rengas, ylimmän renkaan yläpuolinen osa männässä on taasen sen verran nimellishalkaisiaa pienempi että se katkenut rengas pitäisi näkyä kun sinne rakoon tsiikaa. kampeaa vaikka mäntää "sivuun" niin näkee paremmin.

    vuotopaikan olisi kasassa ollessaan saanut määritettyä kun olisi paineistettuna "kuunnellut" vuotaako paineilma pakoputkeen, kaasariin vai huohottimeen...

    jos siellä on selvä venttiilivuoto niin korjaa sen ja kasaa kannet ohjurikumein ja eikun kasaan...

    nimimerkillä päivällä vaihoin yhteen romuun ohjurinkumit >> loppu sininen savu. 2 tulppaa oli umpi karstassa, puristukset mun mittarilla yhessä 7 muut 8
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jaa mitäköhän tekemistä ohjurikumeilla on ohivuotojen kanssa..?
     
  16. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    luki härökö? eikö viestin aloittaja valitellut oljyn kulutusta/savusta? ei varmaan vaikuta ohivuotoon yhtään mitenkään, enkä mä mielestäni niin väittänytkään??? mutta lienee varma vaikutus siihen siniseen savuun
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ketjun alotuksessa puhuttiin 30-95 ohivuodoista niin ihan helvetin varmasti se sillon jo savuttaa jos niin paljon valuu seinien ohi,ei siinä kumien vaihto paljo auta vaikka pukis ittelleenkin kumin päälle...johan sieltä valuu öljy suoranaan läpi...
     
  18. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    no vedä sitten sulttaani päähän jos se sua helpottaa. etkös sä itekki epäilly tota 95% ? ja mietippä jos sinne painetaan ilmaa 2mm reiästä ja siellä on ventiilissa 2 mm reikä niin paljonko on ohivuoto?
    lue uudestaan noi tekstit! siellä lukee epäily venttili vuodosta! eikö se kannattas ekana tsekata? ----deleted----. tiivistelee vaikka sen venan ekana ja mittaa uudestaan ohivuodot.
    mulle on tietenki yks vitun hailee vaikka histaatte sen pytyn umpeen...
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuolla bittiavaruudessa on kuulemma semmonenkin foorumi kun suomi24,pitäsköhän sun siirtyä sinne?
     
  20. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    no voithan sä suositella viisaampana ketjunaloittajalle mitä myllylle tulis tehä sen sijaan että lässytätpaskaa ohivuotomittauksesta, se vika kun ei poistu sillä mittaamalla vaikka sata kertaa sen mittaat ja toisekseen olen melkoisen varma että vaikka siellä ois 350% ohivuotoa niin moottorin omistaja on tyytyväinen kun öljyn kulutus/savutus lakkaa. LUE ketjun aloittajan tekstit, ymmärrä lukemasi, siellä ne on mahdolliset vikapaikat jo lueteltu, jos et ymmärrä niin poimitaan ne sulle tuolta tekstin seasta!
     

Kerro tästä muillekin!