Minkälainen hitsauskone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja yks toine mikko, 15.2.2013.

  1. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    juu kyl noi valovirtakempit ainakin on tosi hyviä,,niillä pärjää ajoneuvo hommissa hyvin,siis olenhan minä hitsannu vuosia ja 1kk sitä linjuria,,tuosta ekasta viestistä olis voinut käsittää että mun työhistoria 1 kk,,
     
  2. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    vielä jokuvuosi sitten olin sitämieltä että valovirtamikillä ei tee mitään
    niin sitä joutu syömään sanansa ja nyt mulla on Kempin Minarcmic 200evo ja on kyllä hyvä

    ei vaan taida saada mistään alle tonnilla vielä
     
  3. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ^^ ymmärsin. sul meni bussiin kuukausi, itse luulen että oma projektini ottaa vuosia koska en mikään hitsaaja ole. onneks ite runko ei oo pahana, korikehikko pelkästään.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Melkein sanoisin että joku Kempin voimavirtakone, ja hiilari menee siinä ihan hyvin suojakaasuna. Tuollasella luokkaa ->200amp menee 6mm kamakin niin että sihinä käy eli riittää siihen runkohommankin. Ja harrastaja voi loveta enempi ja kiertää vaikka neljä kertaa jos epäilee ettei muuten pysy ja hitsata vaikka 15mm peltiä jo tuollasella koneella. Tuottavaahan se ei liene jos telakalla laivaa rakennetaan mutta harrastaja voi tehdä hommia hieman vähemmän tuottavastikin, tuottavuus ja projektin eteneminen tulee kyllä ihan muista asioista tuollasessa hommassa kun siitä että montako sekuntia on valokaari päällä. Tyyliin teet palkkia tms kappaletta 2h ja sitä sit hitsaat kiinni 30sek.

    Onhan noi tigit tosi jees kun täytyy saada ehdottoma nsiistä jälkeä esim johonkin rosteripalikkaan mutta noihin korjaushommiin voimavirtamig hiilarilla on ihan omiaan.

    Pari vuotta sitten hitsailin yhden 15metrisen teräsveneen päällirakenteet ja pikkusen pohjaakin paikattin/vaihdettiin vähempi kuhmuiseen tavaraan. Materiaalit oli 4->12mm ja kaikki hitsauskoneet oli käytössä. Arvaa millä ne hitsattiin? Liki kaikki mun 230amp Kempin lankakoneella, poikkeksena kaiteita ja muita joita täyty tehdä rosterista, ne meni pääosin puikolla.

    Noissa muissakin hitsaustyyleissä on etunsa ja niilläkin on kiva hitsata mutta tässä rojektissa lankakone on mitä selkein valinta. Työkseen tulee hitsattua pääasiassa puikolla ja tigillä, joten jotain vertailupohjaakin on.....
     
  5. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    joo lankakone,,ja hiili tai muu mikä miellyttää,,
    toi korikehikko,,,oliko se jotai 30x30 tai 40x40 neliöprofiilia,
    pihalla teet?hyi,,, mutta mihin tuollaisen linjabiilin nyt saa,,vaatii tallia kunnolla,,
     
  6. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    sitä luokkaa se runkokehikko joo. vois olla saumat saada toi halliin hitsaushommien ajaks, mut en uskalla toivoa sellaista ääneen. pihakin käy. se tossa helpottaa vähän, ku puretaan koko sisusta lattiaa myöten pois tieltä ni pääsee sit yläkautta puuhaamaan.
     
  7. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    kuulostaa järkevältä!
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    itsellä on kempin 2500 ja 4200 mig,mutta kun ostin tuon esabin caddy c200i invertteri koneen niin eipä ole paljo nuita kemppejä tarvinnu.
    olisin ostanut ehkä sen kempin evo 200sen mutta kun ei paikallinen kemppimyyjä oikein osaa hinnoitella konetta.5kpl tirkistyslaseja maksoi tällä kempin myyjällä enemmän kuin esabin kautta 50kpl 0.6 suuttimia ja 10kpl paketti 2.4 binzelin elektrodeja.ostin sitten sen esabin migin ja ac/dc tigin esabin myyjältä.
     
  9. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    no mikäs tossa laadukkaassa kotimaisessa niin huonoa on? se että se ei ole kemppi? minä olen ainakin tyytyväinen ja kempistäkin kokemuksia on. molemmat laatupelejä
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Vailla aikaisempaa hitsauskokemusta, hankin puoltoista vuotta sitten käytetyn Kempin 163S voimavirtamigin jota olen vasta nyt talven aikana alkanut toden teolla opiskelemaan käytännössä Camaroa hitsaillessa.
    Vähän kavereilta kyselemällä ja hitsauskonetta räpläämällä alkuhankaluudetkin ovat alkaneet pikkuhiljaa vähentyä näissä ohutlevyhommissa. Suojakaasuna käytän hiilidioksidia ja lanka on 0.8mm.
    Tuonne blogiini olen vähän kirjoitellut aiheesta.
     
  11. zejk

    zejk 1st gear

    Vuosia autopeltejä touhunneena ammatikseni voin kehua 163 Kemppiä, todella sopiva kone autohommiin !!!!! Nyt itselläni 253 mutta se hieman liian "tehokas" ohuempiin pelteihin.
    Töissä valovirta puikkokoneista Esabin keltainen tekele paras! Kemppi jää niissä kauas taakse...vrt sytytys jne...
     
  12. zejk

    zejk 1st gear

    Ps...ja hiilidioksidia potussa....seoskaasuhifistelijät hitsailkoot käteensä ;)
     
  13. jknR

    jknR Gearhead

    Jollain tuon näköisellä Kempillä mä olen 25 vuotta opetellut hitsaamaan mätiä italiaanoja ym. huusseja.

    [​IMG]

    Hirveesti ei ole moittimista ollut. Muutama vuosi sitten se "röpöttämään", elikkä teki vaan vaan palloja eikä hitsaamisesta tullut mitään. Kolme diodia oli kärvähtänyt ja kävin hakemassa uudet huoltofirmasta. Väittivät siellä, että toi olis edelleenkin Kempin paras miggi alle kolmen millin pelleille. En väitä vastaan. Kiva tuolla on ollut hitsailla.
     
  14. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    minä nyt sit taisin ostaa tuolla alussa ehdotetun.
     
  15. cdi

    cdi Double Gearhead

    Kuva vaaditaan ,eihän sitä nyt aivan pyytettömästi neuvota.
     
  16. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    kuva mistä?
     
  17. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Joo , satakuuskolomonen sininen kemppi tuli ostettua kesätienesteillä, 30v sitten ja edelleen sillä svetsataan melekeen jokapäivä. Paljon on lankaa kulunu ja langansyöttöpyöriä tarviis mutta eip niitä taida mistään saada.
    Hyvä peli, yhen kortin polttanu mut muuten pelannu ku junan vessa.
    Isompaa vesikonetta on alakanu tekeen mieli kun joskus joutuu hitsata kauhoja , huulilevyjä ja muuta vankempaa plootua niin loppuu kempistä amppeerit.
    400 mikatronikkia oon silimäilläilly, tohtiskohan sellasen ostaa :odroll:
     
  19. vette73

    vette73 Gearhead

    Tein tuossa pari vuotta sitten vertailun markkinoilla olevista valovirta puikkokoneista, enkä ainakaan itse Esabin konetta voi kehua.
    Työkseni joudun hitsaamaan enimmäkseen kuvattavia putkisaumoja, vaatimuksena 4-luokka, joten kuvittelen jotain hitsaamisesta tietäväni, kun yli 20 vuotta sitä olen tehnyt.
    Tosi on, että muutama vuosi sitten kemppi oli niin huono, että itse olisin tehnyt siitä verkonpainon, jos harrastaisin kalastusta.
    Mutta kyllä näissä uusissa (alle 3 vuotta vanhoissa)esab on selvä altavastaaja, Kemppi ja Fronius on valokaaren vakaudessa ja pehmeydessä aivan selvästi Esabia edellä. Se mainitsemasi sytystysvirta on muuten säädettävissä etupaneelista sekä Froniuksessa että Kempissä.
     
  20. umpio

    umpio 3rd gear

    Eikö noi tommoset jo voisi suosiolla vetää puikolla :eek:
     

Kerro tästä muillekin!