Minkälainen syyläri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rautapää, 19.5.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta kun pitää sitä ilmaa siirtää sen syylärin läpi ni pelkkä korkea CFM luku ei itessään välttämättä kerro mitään, se ropelli voi virrata paljonkin olevinaan mutta silti ei jaksa välttämättä siirtää ilmaa kunnolla syylärin läpi.

    Kyllähän se ois hyvä huuhella niin että kylestä takimmaiset roput pois molemmin puolin, melekonen kasa paskaa löyty takaa alhaalta lohkosta itekkin vaikka huuhtelin monta kertaa kaiken ja vesi oli kirkasta.
    Mutta ei se selitä lämpöongelmia kummiskaan.

    Mutta jos se vesi on sisään ja ulos melkein samanlämpöstä ni pakkohan se vika on siinä keulalla olla sit?
     
    Muokattu: 24.5.2018
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Tää kaikki sota siitä että kysyy et onko jollain kokemusta tietynlaisesta jäähdyttimestä... No en kyllä täältä kysy enää yhtää mitää jos tämmönen puhina ja toisten morkkaus pitää tehä aiheesta mihi ois riittäny vastaukses esimerkiksi et "iha paska, ei tee mitään" tai "hyvä ja laadukas tuote".
     
    Diktaattori ja Mikkis tykkäävät tästä.
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kysyin tuon jäähdyttäjän kapasiteettia sen valmistajalta. Voihan se olla liian pieni. Se on kuitenkin kategoriassa 0-400 hp ja ahtaassa konehuoneessa. Vanha 70-luvun kone lämpiää 350Hp:isena ihan eri lailla kuin joku modernimpi moottori.

    Menee ajokauden jälkeiseksi tuo huuhtelu. sen verrna on hyvät "fasiliteeti" mun harrastuksessa. Nyt pitää kyllä kysyä: Eikös pääasiallinen lämmön lähde moottorissa ole Kannet? Nuo proputhan ovat aika alhaalla lohkon puolella? Eli onko tuolla huuhtelulla niin iso merkitys?

    Rautapää, kuten varmaan huomasit, niin jäähdytys on melkoista mythbustingia kun oikeasti pengotaan. Jos joku vastaisi: "Ihan Paska, ei tee mitään" niin se ei kyllä perustuisi mihinkään muuhun kuin mutuun ja olsi aikamoinen yksinkertaistus.. Ei munkaan jäähdyttäjä ole varsinaisesti paska, se on vaan mahdollisesti alamittainen tarpeeseen nähden.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Aika perus od-meininki nykyään, turha ihmetellä kun tää pätee joka topicissa o_O
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Yläkerrassahan se lämpö on, se että vesi kiertää alhaallakin ilmeisesti auttaa pitämään öljyn myös viileänä? Lohkon kun betonoin ni suositeltiin mulle vaan lisämään öljylle oma jäähy kun ei vesi kierrä enää alhaalla yhtään?
    Harmi vaan kun en nyt tajunnut ajoissa tilata tohon toiseen moottoriin tota betonia, on se niin mukava miten paljon nopeemmin se moottori lämpenee kun siellä on vähemmän sitä nestettä.
    Talvella etanolin kanssa ois ihan tervetullut lisä extra nopeus lämpenemiseen kyllä, kun ei tosta betonoinnista mitään haittaakaan näytä olevan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Miksei propelli jaksa siirtää ilmaa syylörin läpi vaikka olisi korkea cfm. Sehä mittaa ilman siirtokykyä jollon muiden asioiden pysyessä muuttumattomana isompi cfm tuuletin siirtää enempi ilmaa syylörin läpi mitä pienempi cfm.

    Tosin en tiiä millä menetelmällä noi on speksattu.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte tykkään että jos kysyn jotain saan paljon vastauksia ja mietintää asian tiimoilta.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllähän isompi CFM luku siirtää aina enemmän kun pienempi CFM luku, kun ei ole mitään estettä ilmavirran tiellä vaan.
    Hankalahan noita flektejä on verrata näissä kun CFM on ainut lukema mitä ilmotetaan mutta pienemmässä muodossa vesijäähyjen kanssa pelanneena (tietokoneet) aika paljon, CFM lisäksi tuulettimille monesti ilmotetaan myös Static Pressure.
    Tuulettimella voi olla korkeakin CFM mutta toinen tuuletin samalla CFM arvolla silti puskee ilmaa paljon paremmin jäähyn läpi kun edellä oleva. Joskus taistelin lämpöongelmien kanssa tuossa juurikin tästä syystä kun en tiennyt katsoa muuta kun "täs on korkee CFM" ja ostin sellaset sit olettaen että ne on hyvät mutta eipä ne tommosen paksun vesijäähyn kanssa toimineet ei sitten yhtään vaikka niitä laitoit molemmille puolille jäähyä vielä 3 ja 3.
    Sit ostin oikeet tohon tarkotukseen tarkotetut tuulettimet, 3 kpl tällä kertaa vain ja lämmöt tippu jostain 85C -> 65C.
    Sama periaatehan varmaan näissäkin pätee ja veikkaan että nää halppis flektit yms on just vaan tehty mahollisimman korkeet CFM lukemat mielessä välittämättä siitä jaksaako se sitten enää puhaltaa sitä syylärin läpi.

    Tuo Volvon flekti on ilmeisesti jotain 3000 CFM?
     
    sdfsd tykkää tästä.
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Niin minäkin. Kiitos muuten kaikille vastauksista.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollasen samanlaisen auton keulaan sovitettiin muutama vuosi sitten 27.5" X 19" kokoinen Griffinin jäähdytin ja pari halpis flektiä.
    Ei ollu ongelmaa moottorin lämpöjen kans vaikka kone olikin vähän reippaampi. Mutta kyllä siellä ahtaassa konehuoneessa muuten aika lämmintä oli!

    Tuo sun syylärihän taitaa olla 26 X 16 kokoinen.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Joo tuo 26 x 16 mahtuu ns. hyvin. Ahtainta on tuon paksuuden kanssa kun vesipumpun pää on nyt 5 cm syyläristä. lisäksi tuo on 1" putkilla ja single pass. Taitaa mennä tilaukseen 26x19 1 1/4 putkilla ja double / triple pass. Ratingia tolla vanhalla on griffinin mukaan 400hp. Liekö sitten jonkun uuden vähemmän lämpivän 400 hp:ta tuo lukema väljässä konehuonessa..

    Toisaalta vähän kuumottaisi kostoksi vetää laikalla kylkeen tuota vanhaa jäähyä ja tehdä siitä brutaali triplepass. Tuohonhan ei tarttis kuin välibaffelit sopiviin kohtiin ja jonkun hyvän alsahitsarin.
     
    Muokattu: 25.5.2018
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mul ol kesävessas ja tulee taas olemaan C-4 vetten alukyyläri. Yks 13" sähköflekti ilman tuulitunneleita eikä mitään lämpömurheita ruisinkeissakaa ja on kuitenkin kohtalaisen ripee hylsy.
     
  13. rautapää

    rautapää 3rd gear

    No juu, tuo on kyl totta et on hyvä saada keskustelua aiheesta!! Ja kiitti kaikille ketkä jako tietojaan. Ei miulla lämmöt ole pahasti normi ajossa nousseet mut esim ku pyörittää kakkarinkii tai muuten isollaa kikkailee isommilla kierroksilla ni sillo tää tapahtuu. Ja paheni huomattavasti ku vaihdoin ton dartin shp lohkon toho nokille.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ostin varuilta äFsarjalaiseen varasyylärin kun jonnekin satunnaisesti katoaa nesteitä. Rokkenrollautosta F-150 syyläri 64 dollaria ja merirahtina ei paljon maksanut kotiutus. On paketissaan niin vimmatun iso, että oli vaikeaa tuoda henkilöautolla kotia. Oisko jotakin 27" se kenno. Auttaisko sellaisen kaltaiset kevyiden hlöautojen keittohommiin? Pickupin mitoituksessa on vissiin mietitty jotakin voimankanssapaikaallaanjurnuttamista?
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Totta muute toi static pressure
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jaha. tulipahan taas oppia aiheesta:

    Griffinin edustajan mukaan tuo 25221-X rating on vain noin 325 hp ja konetehoa, vaikka sitä myydään hämäävästi heidän sivuillaan valikosta, jonka otsikko on 0-400 hp ja teholukuja ei mainita jäähdyttäjän speksissä. Ahdas konehuone voi huonontaa jäähtymistä jopa 20%. No se sitten siitä. Jäähy on siis liian pieni, kuten oireiden kautta jo pääteltiin.

    Suositus oli ahtaaseen konehuoneeseen 55221-X, jossa on pidemmät sisäputket 1 1/4 vs 1" ja enemmän eviä, rating on 500 hp. Tämän laitoin tilaukseen.

    Jännästi myös griffinin 58221-X, joka on siis double pass versio 55221-X:sästä jäähdyttää edustajan mukaan n 500hp. Olen kuitenkin antanut uskotella itselleni että tuo double pass olisi n 15% tehokkaampi jos muut ominaisuudet, lähinnä High flow water pump, natsaavat. Varmaan ihan oikein edustaja sanoo että jäähdytyskyky riippuu lämmönsiirtokyvystä, ilmavirrasta ja nestevirrasta.

    Mutta sitten tulee mielestäni osittain puppua:

    "keep in mind that will move the water twice through that radiator and faster which doesn’t allow great heat transfer so we do not see a benefit from switching to a dual pass rad"

    vaapasti suomennettuna: "Muista, että tuo ( siis double pass versio ) ohjaa veden kahdesti läpi jäähdytyttäjän ja nopeammin, jolloin lämmön siirto on huonompi, joten emme näe hyötyä siirtymisestä dual pass -jäähdyttimeen."

    Eiks me just kuorossa torpattu se, että neste ei voi mennä jäähdyttäjän läpi liian nopeasti? Tuohan lisäksi ristiriidassa edustajan oman sanomisen kanssa?

    Static pressuresta on sellainen kokemus, että ainakin Mitsumoton puhaltimet puhaltavat sen mitä lupaavat, vaikka olisi vastustakin. Niissä ei ole kaikkein korkeimmat CFM-luvut, mutta ne mitä luvataan, tulee. Samaa ei voi sanoa ainakaan halvoista Motonetin ja Bilteman Flekteistä.
     
    xarper tykkää tästä.
  17. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ööö, tyhmänä kyselen kun tuossa aiemmin puhuttiin syylärin koosta ja hevosvoimista... :oops:
    Eikö syylärin koolla ja moottorin koolla ole suurempi merkitys esim. 2Litran <vs> 7Litran mosa....? o_O
    T: Epätietoinenespoosta. :odoops:
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Lämpö on moottoritehon "sivutuote". Eli se moottorin tilavuus ei merkitse niinkään. Lähinnä hyötysuhde ja moottorin rakenne: joku lättäpää on huonolla hyötysuhteella ja sen pakokanavat menee pitkästi vesitilan läpi, varsin tehottomanakin lämpöongelmainen:oops:
     
  19. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tällainen 55221-X siellä on nyt keulalla ilman huuvaa kahdella imevällä flektillä ja kas kummaa: ei nouse lämmöt motarilla, vaan laskee. alle 30 km/h kun jurnuttaa tai pysähtyy useampiin liikennevaloihin, niin saa sähköflektit päälle. Edelleen konehuone on kuumempi kuin sauna. Tätä helpottamaan tulee pari ritilää konepeltiin, kunhan saapuvat.

    Talvella varmaan kone pois keulalta ja zekkaus pakkasproppujen alle vaikka ihan vaan oppimismielessä ja kokonaiskuvan hankkimiseksi. Nyt kuitenkin voi jo ajella kesällä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!