minkälainen työkalu sarja sämpylään buick/chevy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja rommikola, 7.2.2020.

  1. rommikola

    rommikola 1st gear

    mitkä tai minkälaiset työkalut olis hyvä olla mukana; milli-tuuma koossa?
    Yleensäkin pitäis päivittää työkaluja, 99% millikokoisia, pari hassua jakoavainta joissa joku tuuma koko mainittu varressa.....
    aaattelin vain pikku, pikku siidereissä josko ottais ja lähtis euroopan kiertueelle ja hyvä olis olla mukana jos jotain sattuu ja tapahtuu niinku yleensä käy kun minä olen kyseessä...
    Jos ja kun ootta, niin mistä kannattaa tilata tai käyä osteleen....
     
  2. Peruskorjaussarja?

    [​IMG]
     
  3. rommikola

    rommikola 1st gear

    perus settiä lähinnä, jolla pienemmät ja vähän isommat vois hoitaa pois...
    jos sitä investois kerralla kunnon sarjaa/settiä

    no tuota joo, kohta tarvii itelle korjaus sarjaa...pari päivää menny virpoessa(ma-pe välisen yön) kuulemma, muija tuossa jotain käräjöi:poff: siitä, noh tämä tänne kuulu...
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Euroopan kiertueelle:
    Jos autossa on milliset pultit, niin ota millinen hylsysarja ja kiintoavain sarja, ne ei paljon maksa.
    Jos autossa on tuumaset pultit, niin ota tuumanen hylsysarja ja kiintoavain sarja, ne ei paljon maksa.
    Hätätilanteessa kummatkin käy yhtä huonosti just siihen tosi tiukkaan ruostuneeseen ja nylppääntyneeseen mutteriin, mikä pitäisi ehdottomasti saada auki.
    Risti- ja talttapää ruuvarit. Siirtoleuka ja tavalliset pihdit. Keskikokoinen jakari ja vasara.
    Ensiapupakkaus ja rautalankaa.
    Vararenkaaseen hiukan ilmaa. Tunkki ja rengasavain (jotka käy pultteihin, mielellään kaikkiin).
    Vararenkaan vanteen pulttijako tulisi olla lähellä auton pulttijakoa ja hyvä olisi olla 5 pultinreikää jos autossakin navassa paikka 5 pultille (tai mutterille ku on jenkki.)
    Varakanisteri ja luottokortti.
    Hernerokkaa.
    Sulakkeita jotka voisi sopia autoon.
    Vara-avain jonnekin takahelman alle piiloon.
    Leatherman monitoimityökalu.
    Makuupussi ja hätäraketteja.
    Ja tulentekovehkeet.
    Jätesäkkejä.
    Ei tarvitse ottaa vaahtosammutinta turhaan tilaa viemään.
    Niin ja jos meinaa euroopan kiertueella tutustua paikalliseen yöelämään, niin varmuusvälineitä.
    Ja jos ei, niin 500ml purkki käsirasvaa.
     
    Muokattu: 7.2.2020
    Jori85, Filth, NonSenCe ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    viikinki75 tykkää tästä.
  6. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    3500km reissu tehtiin syksyllä 72 Cortinalla Englantiin.
    Varaosia ja työkaluja oli vähähintäänkin kattavasti mukana.
    Ei tarvinnut kuin bensaa tankkiin ja öljytikkua nostaa, ei edes lisäystä.

    varaosista ottaisin nyt tällä kokemuksella:
    vararengas+paikkapullo
    laturi
    akku
    startti
    hihnat
    käret ym.
    öljyä

    työkalut millä saa nuo vaihdettua.
    lisäksi nippusiteitä, rautalankaa, jesaria, akkukaapelit
    Europaassa, ainakin Saksassa taitaa olla pakollisia varusteita:
    ensiapupakkaus
    varoituskolmio
    huomioliivi
     
    sleepercooler, 12345678910 ja hantta tykkäävät tästä.
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Noi maakohtaiset vaatimukset kannattaa tarkistaa ehdottomasti!!!!! Jos nyt jotain varaosaa aikoo roudata ympäri eurooppaa niin STARTTIMOOTTORI ja jakajan moduuli tai sitte koko jakaja.ja starttikin vain silloin jos auto on automaatti. Kyllä noita osia saa joka paikasta nykyään.
    Eurooppaa on kierretty emännän vanilla (1980) ja jos ei lasketa rengas rikkoja niin eipä tota oo paljoakaan tarvinnu sepittää matkalla.
    Ehkä tärkein on joku hinausvakuutus joko vakuutusyhtiöltä tai autoliiton jäsenyys johon kuuluu hinausvakuutus.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joitain torxeja, 3/8 tuuman lenkki, kuusiokolo ja hylsy, siitä isommat käy hätätapauksessa milliset, ja sämpylän vakiovaruste, nivel ranteeseen seiskan tulppaa varten, automaatissa hyvä olla varastartti, muuten kyllä pääsee nilkuttamalla edes johonkin, ilman starttia ei :d
     
  9. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Semmoinen vakuutus johon kuluu hinaus lähimpään korjaamoon ja luottokortti.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  10. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    Ehkä tärkein on joku hinausvakuutus joko vakuutusyhtiöltä tai autoliiton jäsenyys johon kuuluu hinausvakuutus.[/QUOTE]
    Autoliiton hinausvakuutus ei voimassa yli 15 v vanhoilla pohjoismaiden ulkopuolella!
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Autoliiton hinausvakuutus ei voimassa yli 15 v vanhoilla pohjoismaiden ulkopuolella![/QUOTE]
    Ja vakuutus korvaa auton hinauksen lähimpään korjaamoon, ei mitään satoja kilometrejä, eikä se auto hinaamalla kuntoon tule ;)
     
    tinareki tykkää tästä.
  12. kippis

    kippis Gearhead

    jotain köyden tapaista kannattaa laittaa autonperään jos sattuu pakoputkenkiinnikkeet hajoomaan. kerran kävi tosin kotikulmilla, mutta ei juuri tehny mieli jatkaa ajoa kun putki raappi maata. https://m.motonet.fi/fi/tuote/139999/Pakoputken-yleisripustin-38-51mm
    niin köydellä sidoin takajalkatilojen kohdalta olevista vesireijistä ( joissa siis kumitulpat) kuskinpuolen pakarin ylemmäs. kelpas ajella taas 100km että pääs korjaamaan paremmin.
    tuo kannakkeen remmi oli haljennut pystysuuntaan !
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tämä.
    Mä olen tuolla Bilteman setillä tehnyt "pura Camaro täysin atomeiksi + kasaa kilpien väliin" -projektin, ja näihin kokemuksiin vedoten uskallan väittää että tuolla setillä pärjää myös tien päällä ihan tyydyttävästi.
    Takuukin pelasi, vaikka abouttiarallaa 10v käytön jälkeen pikkuräikkä sanoi notta poks.
    Antoivat uuden tilalle mukisematta. Arvostan.
     
    sleepercooler, Seevu ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mitäs noista yllä olevista listoista puuttuukaan..

    hyvä otsalamppu ja toinen taskulamppu. (ehkä jopa kolmas joka toimisi varoitusvalona kolmion lisäksi) ainakin yksi tai kaikki näistä olisi hyvä olla perus paristoilla toimiva (aa tai aaa).

    joku vahvempi A4 kokoinen tms vaneri levyn pala, kakkosnelosen tms palasia muutama. että saa tunkattua ylös pehmeämmälläkin soralla levyn päältä. 2x4 saa pyörien taakse stopparit (tai lisä korkeutta tunkille) nykysin harkitsisin jopa yhtä autopukkia mukaan. (en enää uskalla auton alle mennä pelkän tunkin varassa).

    hinausköysi. ja joku muu liina/köysi.
    startti boosteri (tai apukaapelit.)
    pieni pressu. (isot jätesäkitkin toimii suojana mutta pressulla saa sateensuojankin)

    "yhden käden" rautasaha kahva ja pari eri hampailla olevaa rautasahan terää.. saa pakoputken jne sahattua poikki jos tarvii.

    muutama metri sähköjohtoa (vahva kaiutin kaapeli 2.5mm tms on kätevä kun saa yhdestä kaksikin piuhaa) irtosulakepesä sulakkeella. ei lopu sähkötkään siis kun on sekä vahvaa johtoa (apukaapelit) että pätkä jolla ohittaa tai tehdä uusi kytkös vähemmän sähköä vieville. (tosin sähköjohtoakin saa osteltua matkalta.. itte haluaisin sen olevan mukana jo valmiiksi)

    itsevulkanoituvaa teippiä.

    pieni pala hienoa hiekkapaperia.. kontaktien puhdistamiseen. joku pieni pullo kontaktikleaner, wd40 suihkutettavaa öljyävää tai puhdistavaa ainetta. tunkeuma nesteeksi saa atf öljyä otettua automaattilaatikosta tarvittaessa vähän. ottaisin puhtaan 5-10l kanisterin (saa käytettyä vaikka veden tai bensan hakemiseen). jarrunestettä ja vaihteistoöljyä pullollisen. (niillä pitäisi päästä eteenpäin sen verran että saa täydennyksiä vaikka katkeekin letku tai putki).

    klemmareita, eri kokoisia, 2kpl kutakin kokoa. esim mittaa ennen lähtöä vesiletkujen jne koot jotta klemmarit sopii.

    ja jos löytyy vesiletkun sisähalkaisijalla oleva metalliputki, senkin ottaisin mukaan. (vesiletku esim hapero ja tulee reikä. katkaisee letkun, ujuttaa putken päiden sisälle, kiristää klemmareilla sen tiukaksi.) sama ratkaisu toimii myös bensaletkujen, jarruletkujen yms kanssa, sopiva halkaisija kupariputkea tms ja klemmarit. ja kääntäen kovempien putkien kanssa, jarru tai bensa putki suoraan poikki ja sopiva kumiletku niiden päälle ja klemmareilla vuotamattomaksi.
     
    Muokattu: 9.2.2020
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Jos noin paljon pitää automatkalle ottaa tavaraa mukaan ni ehdottomasti peräkärry että sopivat johonkin.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    10 vuotta roudasin Monacossa varastarttia ja laturia, ja ehkä juuri siksi en niitä koskaan tarvinnut :d
     
  17. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Falck tieturva auttaa ulkomailla kaiken ikäisiä autoja. Ihan toimiva systeemi. Liettuassa pari vuotta sitten tarvittiin... kaikki toimi jos ei lasketa kielimuuria hinausauto-kuskin kanssa. 69€ maksaa vuodessa.
     
  18. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Itsellä on aina autossa pönikällinen vettä. Voi kaataa siitä jos keittää, tai jos bensa loppuu niin sillä voi hakea lisää, tai sammuttaa pienemmän palon vähemmin vahingoin kuin jauhesammuttimella joka sekin on mukana. Talvella on hyvä kanniskella taskussa tulentekovehkeitä ja spraypullollista jotain hyvin palavaa ainetta, vaikka dödöä, niistä saa improvisoitua liekinheittimen jolla voi sulattaa auki tai kiinni jäätyneen lukon.
     

Kerro tästä muillekin!