Minkäslaisia traktoreita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HEKULIINI, 12.12.2005.

  1. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    [​IMG]
    Ei o rattori , mut käytös ympäri vuoden[​IMG]
    [​IMG]
     
    pantera ja Rotten tykkäävät tästä.
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Onko kukaan kiinnittäny huomiota, että Suomessa kun ostellaan kotitraktoria tai lumikonetta, niin se on yleensä halpa wanha 50-80 lukuinen traktori. Mutta ulkomaan videoissa köyhemmilläkin plantaaseilla tuntuu olevan kummallisen näköisiä uudenkarheita pientraktoreita, isompia kuin joku Avantti mutta kuitenkin pienemmät pyörät ja matalampia kuin kunnon traktorit. Eli yleensä täyskokoisen hytin kanssa ihan helvetin rumia. Ja etukuormaajakin niissä yleensä on, perkele.

    Itellä Suomi-tyyliin vm -82 Fiat 980DT

    Pitäis linkoon ostella nivelakselia. Jossain väitettiin että ulosotossa olisi jarruja joitten takia pitää olla akselissa vapaakytkin. Mää näistä tiedä, ei kai tartte sentään, eikö pulttikytkin riitä.
     
  3. DslCat

    DslCat Gearhead

    Niin, lingossahan hyvin huimamassaa. Kun otat voa:n pois päältä linko pyörisi tyhjää vielä ½min. Monessa rakvaattorissa on (panta)jarru pysäyttämään "tyhjän akselin", vaan pyörittävä huimamassa saattaa ajanoloon hävittää jarruntekeleet voa:lta. Mekaanisen voa-kytkimen toiminta voi hankalaa, jos pyöritys tuleekin akselilta (linko), eikä kytkimen puolelta.

    Vapaakytkimellä niveakselissa välttyy noilta. Tosin sitten ei voi akselia pyörittää molempiin suuntiin, esim. ajovoiman ulosotto - ite käytän tuota pakilla, kun on, lingon tukkeutumiseen. ..
    Pulttisulakkeen sijaan luotan levykitkalukkoon (toimiin molempiin suuntiin) - tosin se pitää muistaa vuosittain aukoa ja säätää. Muuten ruoste liimaa levyn kiinni..
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Pienemmällä Viiatilla olen joskus ajanut, ja siinä muistaakseni oli ulosotolle ihan tavallinen käsivivulla käytettävä levykytkin ja toinen keppi mistä valittiin ulosoton pyörintänopeus tai vapaa-asento. Jos tällainen järjestely on, niin vapaakytkin ei ole tarpeellinen. Mekaanisesti vivulla hallittavissa hydraulisissa monilevykytkimissä yleensä löytyy vivusta väliasento missä kytkin on auki mutta jarru ei ole päällä. Hankalaa ja hidasta odotella lingon pysähtymistä käsi vivulla. Ainakin kannattaa laskea kierrokset tyhjäkäynnille ennen ulosoton pysäyttämistä eikä täysiltä kierroksilta lyödä jarrua päälle.
     
  5. cdi

    cdi Double Gearhead

    Gutbrod Motostandard
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Saakohan valmet 872 mettäkonetta traktorikilpiin että vois siirtää ilman lavettia?
     
  7. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    saman moiset eväät löytyy ja. vm69 ihan käypänen vuosi malli :odbiggrin:
     
  8. late991

    late991 3rd gear

    Nuffield 4DM -59
     
  9. DslCat

    DslCat Gearhead

    Nyhtän mä muisti, että onhan mullakin "HyväVeli"vm -60, 125cc, 2t. Puskulevy ja maamuokkain. Auton peräkärrykin kulkee kovaa tolla :cool:
    [​IMG]
    paripyörät, lukkoperä, stonga kääntyy ympäri. Narukäynnistimen (punottava) tilalle ryöväsin jostain tärylätkänraadaosta "nykyaikaa" :p
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ojanoita ja vakkeri ts. lusikka&haarukka ja kukkalapio

    [​IMG]
     
    Gummisti tykkää tästä.
  11. fennia

    fennia Gearhead

    David Brown 885. 3 pyttynen voiman pesä.
     
  12. cdi

    cdi Double Gearhead

    Jyrsin näyttää samalta pajalta tulleen.
    -50 -60 luvun taitteessa hesasta haettiin. Mac moottori alta 10 hv.
    päällepäin näyttää suunnilleen tältä:
     
  13. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Valmet 359 60-lukuisella kotimaisella "after-market" hytillä ja vahvistetulla etuakselilla. Ulkosäilytys syönyt maalipinnat rupisiksi, mutta tekniikaltaan priima ja huollettu peli.
    [​IMG]
     
    eilhik tykkää tästä.
  14. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    tuli mieleen se Kummelin työkoneiden arvonta
     
  15. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ite en ole maalaisia, mutta appiukolta löytyy kalustoa Major, Zetor 25a ja joku Natikka.
    Zetor on kyllä mukava ajoelämys
     
  16. jamba

    jamba Gearhead

    [​IMG]
    David Brown Chevyn 6,5 V8.
     
  17. Noci

    Noci 3rd gear

    Pitäs mennä kattoon 77 David Brownia, kun veronpalautukset tulee. Nyt tarvis joku pikakurssi, kun noista ei mitään tietoa ole..

    Tuosta kyseisestä tiedän, että on viimeiset 25 vuotta säilytetty sisällä hyvin vähällä käytöllä, kuitenkin huollettu vuosittain ammattilaisen toimesta.
     
  18. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ei oo enää mut aiemmin oli 850 2,5i 20 valve.
    onneks pääsi siitä öljysyöpöstä eroon:)
     
  19. jamba

    jamba Gearhead

    kattoppa www.taavetti-talli.net
     
  20. fennia

    fennia Gearhead

    Onko manuaali, vai automaatti?
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!