Missä autoissa on 5*4,5" jako?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja HEKULIINI, 19.10.2004.

  1. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Etsiskelen 8*15" vanteita tuolla jaolla ja haluaisin tietää onko missään autossa tuollaisia vakiona? Mitä jakoja esim. eri vaneissa on???
     
  2. makke

    makke 1st gear

  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    5 kertaa 4,5 tuumaa on yleisimmin tunnettu Moparin "isojakona," ja samaa kuviota löytyy ainakin US-Fordista, Volvosta, Toyotasta ja Mossesta, taitaapa olla Ramblerissa ja Mersussakin, eli juu-neim-it.

    Moparin Van ja PU on 5x4,5 jaolla, GM Van, PU ja STW yleensä 5x5. Fodista ei sattumoisin ole tietoo.

    15x8 on melko harvinainen vanne alkuperäisenä, mutta 15x6 ja miksei 15x7 on yleisempi. Jos tuollaiset kasituumaiset originaalit jossain on, ne on usein myös aika kalliit.

    Aftermarket osia saa kuitenkin vaikka miten paljon, saapa Chevyn malliset rallye-vanteetkin ostettua Moparin pulttijaolla. Siistiä. Ostaessa muistat vaan mainita, että jako oli sitten se-ja-se.
     
  4. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    No siis ei tarvii olla 8" vakiona... Se tieto mitä tarvitsin oli just tuo jako, kun kyttäilen myynti-ilmoituksia, niin tietää mihin tarttua...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moparin vanin jako on kylläkin 5x5,5...siis ainakin 90 mallissa.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaapi olla niin, että ei mitään tietoa voi ihan suoraan mennä yleistämään, sillä jos 90 dotsissa onkin 5,5 jako, niin uudessa Hiacessapa vanteet onkin kiinni peräti 6-pulttilla :D

    Enemmin kannattaa kysyä pulttijakoa myyjältä, kun ne muuten mieluisat vanteet tulee vastaan ja tarkistusmielessähän jako tulee kuitenkin mitata itsekin ennen kauppoja.

    Useimmiten isoimmat ongelmat tulee kuitenkin käytetyn vanteen muiden mittojen kanssa, eli se voi levittää liikaa ulospäin jne. Tätä silmälläpitäen kannattaa aluksi mitata, paljonko tilaa pyöräkotelossa on.

    Uusissa vanteissa pulttijaon ja usein muutkin strategiset mitat saa suunnilleen haluamakseen, kunhan tietää mitä auton alle saa mahtumaan.

    Toinen probleemi voi olla tarvikevanteen silmä, joka aniharvoin on alkuperäisen kokoinen. Tällöin pyörä on vain pulttien varassa, eikä vanne nojaa akselin napaan kuten monessa autossa on alunperin tarkoitus. Harvoin tästä isoa ongelmaa tulee ainakaan kartiomuttereiden kanssa, mutta huomionarvoinen seikka kuitenkin.

    Ja niitä vannemallejahan löytää vaikka Summitin nettikataloogista, voi sitten nimellä ja kuvalla alkaa metsästämään mieluisia malleja.
     
  7. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Tuossa nyt oli jo aika hyviä pointteja, mutta tässä kuitenkin tuolta meitin kerhosivuilta listausta pulttijaon osalta... hope this helps ;)

    www.amccf.com -> tech info -> List of other car manufacturers wheels that will fit AMCs lug pattern. 5 on 4-1/2 (114.3 mm)

    AMC

    AMC & Rambler- American, Classic, Marlin, Gremlin, Hornet, Pacer, Javelin, Matator, Spirit, Concord, Eagle, SX/4, Rebel, Ambassador, AMX, (All Models & Years)
    Hudson - All models ('48-'56)

    MoPar

    Chrysler & DeSoto - full size RWD cars (exc. Imperial) ('37-'89)
    Dodge - 1/2t Pickup, Van, full size cars & P.U.'s ('37-'89), Dart, Demon, Swinger ('73-'80)
    Mopar - 'A' body ('73-up)
    Plymouth - full size cars ('37-'89), Barracuda ('70-'74), Duster, Valiant, Volare ('73-'80)

    FoMoCo

    Ford - 1/2 ton van, Granada(US), Monarch (all years), full size cars ('49-'72; '79-'85), Fairlane ('62-'79), Thunderbird ('55-'71; '77-'79), Mustang (5-bolt) ('65-'73) (SVO '85-'86), Maverick 5-bolt (all), Ranchero ('68-'84), Aerostar, Probe, Bronco II, Ranger (to '89)
    Lincoln - all ('70-'72; '80-'89)
    Mercury - all full size cars ('52-'54; '61-'72; '79-'85), Cougar '67-'79

    GM

    Pontiac - Tempest, LeMans ('61-'63)

    Others

    Studebaker - all models ('51-'66)
    Volvo - Amazon, 122, 1800, PV (All years)
    Mazda - RX7 Turbo, 626, 929, MX6 '86-'89
    Datsun & Nissan - 1600-2000 ('65-'73), 300ZX, 200SX V6 ('70s-'89)
    Toyota Crown, Hilux PU, Hiace 2WD ('69-'89), Supra Turbo ('86-'89), Celica ('70-'74)
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

    Mitenkäs amc-kerholta unohtui Jeep , eikun sehän on mopar :)
    -Jeep Comanche , Wrangler , Cherokee , Grand Cherokee ainakin n.-98 saakka
    -Dodge Dakota -87-90
    Keskireikä edellisissä n.72mm ( olikohan tarkka 71,4 ? )
    -Dodge van 1/2 ton vain n.-85 saakka .
    Jos en väärin muista -70-luvun Celicassa olisi vain 4-pulttia .

    jk. Hyvin on kerhon sivuilla amc-dataa
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulta löytyy 2kpl AmericanRacing Torg Trush 2 vanteite 15*8" ja 4,5" jako
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Volvoista tuo 5x 4,5" jako löytyy vain amatsonista. Muissa (140, 200, 700 jne.-sarjalaisissa) on 5x108mm eli jotain 5x4,25"
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Uudemmista mopareista tuo jako löytyy myös mm. voyagereista, visionista, new yorkkerista ja 300M:stä
     
  12. surmanajaja

    surmanajaja 1st gear

    ei jaksa luetella miten monessa autossa on tuo jako, mutta vakiona tuon kokoisia vanteita taitaa olla vain moparin Ramchargereissa ja Trailduster -maastureissa. 15x7 löytyykin sitten kymmeniä vaihtoehtoja eri offseteilla
     
  13. hansa

    hansa 1st gear

    Fordissa pienempi keskireikä. Ei käy moppeen heittämällä
     

Kerro tästä muillekin!