Missä Buick Special -64/-65:t ?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kj, 21.2.2010.

  1. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Tänään on meidän buickin rekisteröinnin 50v vuosipäivä. 28.4 1967 sille oli tehty luovutushuolto Turun Autohalli Oy:ssä ja seuraavana päivänä sitten rekisteröity ensimmäiselle omistajalleen...
     
    MadMike tykkää tästä.
  2. 455STW

    455STW Gearhead

    Onnittelut em.Buickin edelliseltä omistajalta!
     
  3. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Jatketaanpa täällä tuota "surullinen katsastus-taas" tarinaa. Käytin tosiaan buickia jokatoissavuotisessa katsastuksessa (eka minulla olo aikana) ja sehän pomppas tehottomasta takajarrusta. Epäiltiin katsurin kanssa, että olisi jumissa kun tämä on sellainen joskus hyvinkin pitkään seisonut yksilö. Ei ollut sylkky jumissa vaan vuoti nesteitä pihalle ja kengätkin lopussa.... tilasin kenkäsarjan ympäriinsä ja yhden uuden takasylkyn (muut oli jo hyllyssä) ja eilen vaihdoin taakse kengät ja sylinterit. Oli se toimivakin takajarru ihan lopussa, niitinkannat jo tehneet orastavaa jälkeä rumpuun. Olihan tuolla joku jo sisällä joskus käynyt kun puuttui molemmilta puolin siitä automaattikehintävivusta takaviistoon ylös semmoselle linkulle menevä jousi. Löytyisiköhän keneltäkään juuri niitä jousia, samoja osia on varmaan kaikissa samanikäisissä GM tuotteissa... vai tilaanko rockautosta?? Sieltäkin saa monenlaista jousi/hardware sarjaa joissa on erilukuinen määrä jousia ja vipstaakeja... missään sarjassa ei ole varmaan kaikkia pikkuhiluja rummun sisään ja jos pari erilaista tilaa niin sitten on ylimääräisiä??? No jarrut kyllä toimii ilmankin, mutta autokehintä ei toimi.
    Nyt sitten on takana kunnon jarrut ja jos vaan "pohjolan liikenteen tallin" katto ei vuoda tänään niin vaihtuu eteenkin palikat. Sitten uusintaleimalle!:D
     
  4. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    :D... edestä löytyi yksi ehjä jarrusylinteri!! Kengissä oli vielä pintaa mutta laitoin uudet että on sitten joka kulmassa uutta jarrupopoa...
    Nyt on loogisesti ja tasaisesti toimivat pysäyttimet; lauantaina koeajo Susirajan rompepäiville Ylämyllylle...;)
     
  5. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Ylämyllyltä löytyi romppeilta jarrujen jousisarja jossa oli sopivat jouset. Ens vkl Kouvolaan swap&meetiin
     
  6. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Power Meetin swapista löytyi vent shades lipat Buickiin. Ne oli 67 cutlassin 4d sedanin mutta riskillä ostin kun selvisi että specialin ja cutlassin etuoven tiivisteet on ainakin samat.... oli onneksi takaoven yläreunakin sama.... etuset pysyy kyllä kiinni ihan tiivisteen välissä mutta taakse laitoin lipan ja tiivisteen väliin sikaflexin kun ei löytynyt alkuperäisiä kiinnikkeitä. Powerissa näkyi jokunen 67 skylark ja special, coupeja ja avoja mutta ei yhtään 4d sedania:) . Parissa autossa oli alla ne buickin omat 14" rally wheelsit ja alkoi ne kiinnostamaan; olisko kellään myytävänä sellaisia???
     
  7. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Tässä eräänä päivänä läksin liikenteeseen buickilla ja ihmettelin kun kaasupoljin ei liiku kuin n 1 cm ja kone ei siis ota kierroksia paljon yli tyhjäkäynnin. .. syyksi selvisi se, että kaasarissa oli kiihdytyspumpun mäntä (muovinen+ kuminen tiiviste) irronnut siitä varrestaan ja jäänyt pumpun pohjalle kiinni, ja ei se varsi sitten osunut siihen reikään vaan tökkäsi männän reunaan. Hyllystä löytyi uusi kokonainen ( erikseen etanolibensaa kestävänä tilattu) kiihdytyspumpun mäntä ja vaihtohan on helppo nakki, mutta.... kaasarin kasauksen jälkeen alkoi sitten käyntiongelmat; kone käy raskaasti, rikkaalla, tyhjäkäyntiä ja jos seisoo tyhjäkäynnillä pitempään niin käynti huononee aivan kuin kaasari yrittäisi tulvia. Kiihdytyksessä toimii ok ja maantievauhdissa kanssa. .. no, seuraavaksi kansi pois ja kohon korkeuden mittaus; en kai sitä telonut pumpun vaihdon yhteydessä... ei, kaikki näyttää ok, eikä kohokammiossa näy mitään roskiakaan. Kansi päälle ja koeajolle... samat oireet: seuraavaksi kaasari irti ja purkuun ja puhdistukseen ... ei löydy mitään; kasaaminen tarkasti ohjekirjaa seuraten... koeajo ja samat oireet. Mikä v#ttu siellä on voinut mennä pieleen pelkän kiihdytyspumpun vaihdossa.???:eek::mad:Pähkäilyä ja googlettelua... Mikes Carburettor Shopin sivuilla joku kyselee kun käy tyhmäkäyntiä rikkaalla vaikka kaikki säätöarvot on kohdallaan; yksi Miken vinkki: jos kiihdytyspumpun check valve kuula "vuotaa" (esim roska välissä) niin tyhjäkäynnillä kone imee bensaa sen läpi, koska koko check valve on bensapinnan alapuolella .... Uudestaan kaasari purkuun ja nyt myös se check valve kuulineen pois; puhdistus carb cleanerilla ja paineilmalla ja ohjeen mukaan vielä pienellä tuurnalla ja vasaralla lyödään sillä kuulalla sen seeti kaasarin rungossa muotoon pitäväksi. Kaasari kasaan ja ... pelaa kuin Buick!
    Eli tuo kannattaa tarkastaa mikäli muu ei auta ja on samoja oireita... kyseessä siis 2 kurkkuinen Rochester 2GC kaasari... :)
     
    DX tykkää tästä.
  8. 4337

    4337 1st gear

    Juuri näin,4GC kaasuttimessa sama juttu.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Onhan se tehdaskin yrittänyt varautua skenaarioon "roska kuulan välissä" laittamalla kohokammion pohjalle verkkosihdin tuon kiihdytyspumpun imukanavan ympärille, en ole muistaakseni sellaista ennen nähnyt ainakaan vanhemmissa 2GC kaasareissa...:confused:
     
  10. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Minkähän lainen operaatio on vaihtaa tuohon -67 speciaaliin tehostettu ohjaus? Olisi mahdollisuus hankkia juuri samanlaisen 225 cid V6 keulasta kaikki tarvittava; pumppu, raudat, hihnapyörä. Rockautossa ei olisi kunnostetut simpukat kovin kalliita, mutta asennus ei kuitenkaan ole ihan bolt-on: pitääkö rattiakselia lyhentää, miten paljon, miten sen rättinivelen asennus lyhennettyyn akseliin vai pitääkö etsiä koko akseli uusi? Käykö tehostamattoman sektorivarsi tehostettuun simpukkaan???
    Onko kukaan tehnyt ko operaatiota vastaavan ikäisen GM a-bodyyn, onko vinkkejä.
     
  11. karia

    karia 1st gear

    Itse hommasin muutama päivä sitten special-65 4d:n.
     
  12. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Mulla purettuna -65 Electran alustan osaa, jos jollain tarve. Tukivarsia uusilla puslilla, olka-akselit, jotain mittariston osaa, kahvoja, ikkunoita, kick panelit mustat ja paljon muuta kun edes muistais. Näähän pitkälti yhteneviä kaikkien -65 mallien kans ja vielä käyvät saman vuoden Olds ja Pontiaceihin. Jotain uuttakin saattaa löytyä. Hinnat maltilliset. Kamat Askolassa. Yv kehiin.
     
  13. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    On se kumma kun ei 52 vuotta kestä kytkinpolkimen vipu kun jo yrittää poikki mennä. Ihmettelin kun poljin lähes ylhäällä jokin otti kiinni. Purkaessa selvisi että polkimen varressa kahdella "pistehitsillä" kiinni oleva vipu, johon tulee kiinni se tulipellin läpi menevä tanko, oli murtumassa poikki. Se piti muokata alkuperäiseen muotoonsa ja vahvistaa hitsaamalla. Jospa se seuraavat 50 vuotta kestäisi.
     

Kerro tästä muillekin!