Missä Buick Special -64/-65:t ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kj, 21.2.2010.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tänään on meidän buickin rekisteröinnin 50v vuosipäivä. 28.4 1967 sille oli tehty luovutushuolto Turun Autohalli Oy:ssä ja seuraavana päivänä sitten rekisteröity ensimmäiselle omistajalleen...
     
    MadMike tykkää tästä.
  2. 455STW

    455STW Gearhead

    Onnittelut em.Buickin edelliseltä omistajalta!
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jatketaanpa täällä tuota "surullinen katsastus-taas" tarinaa. Käytin tosiaan buickia jokatoissavuotisessa katsastuksessa (eka minulla olo aikana) ja sehän pomppas tehottomasta takajarrusta. Epäiltiin katsurin kanssa, että olisi jumissa kun tämä on sellainen joskus hyvinkin pitkään seisonut yksilö. Ei ollut sylkky jumissa vaan vuoti nesteitä pihalle ja kengätkin lopussa.... tilasin kenkäsarjan ympäriinsä ja yhden uuden takasylkyn (muut oli jo hyllyssä) ja eilen vaihdoin taakse kengät ja sylinterit. Oli se toimivakin takajarru ihan lopussa, niitinkannat jo tehneet orastavaa jälkeä rumpuun. Olihan tuolla joku jo sisällä joskus käynyt kun puuttui molemmilta puolin siitä automaattikehintävivusta takaviistoon ylös semmoselle linkulle menevä jousi. Löytyisiköhän keneltäkään juuri niitä jousia, samoja osia on varmaan kaikissa samanikäisissä GM tuotteissa... vai tilaanko rockautosta?? Sieltäkin saa monenlaista jousi/hardware sarjaa joissa on erilukuinen määrä jousia ja vipstaakeja... missään sarjassa ei ole varmaan kaikkia pikkuhiluja rummun sisään ja jos pari erilaista tilaa niin sitten on ylimääräisiä??? No jarrut kyllä toimii ilmankin, mutta autokehintä ei toimi.
    Nyt sitten on takana kunnon jarrut ja jos vaan "pohjolan liikenteen tallin" katto ei vuoda tänään niin vaihtuu eteenkin palikat. Sitten uusintaleimalle!:D
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    :D... edestä löytyi yksi ehjä jarrusylinteri!! Kengissä oli vielä pintaa mutta laitoin uudet että on sitten joka kulmassa uutta jarrupopoa...
    Nyt on loogisesti ja tasaisesti toimivat pysäyttimet; lauantaina koeajo Susirajan rompepäiville Ylämyllylle...;)
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ylämyllyltä löytyi romppeilta jarrujen jousisarja jossa oli sopivat jouset. Ens vkl Kouvolaan swap&meetiin
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Power Meetin swapista löytyi vent shades lipat Buickiin. Ne oli 67 cutlassin 4d sedanin mutta riskillä ostin kun selvisi että specialin ja cutlassin etuoven tiivisteet on ainakin samat.... oli onneksi takaoven yläreunakin sama.... etuset pysyy kyllä kiinni ihan tiivisteen välissä mutta taakse laitoin lipan ja tiivisteen väliin sikaflexin kun ei löytynyt alkuperäisiä kiinnikkeitä. Powerissa näkyi jokunen 67 skylark ja special, coupeja ja avoja mutta ei yhtään 4d sedania:) . Parissa autossa oli alla ne buickin omat 14" rally wheelsit ja alkoi ne kiinnostamaan; olisko kellään myytävänä sellaisia???
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tässä eräänä päivänä läksin liikenteeseen buickilla ja ihmettelin kun kaasupoljin ei liiku kuin n 1 cm ja kone ei siis ota kierroksia paljon yli tyhjäkäynnin. .. syyksi selvisi se, että kaasarissa oli kiihdytyspumpun mäntä (muovinen+ kuminen tiiviste) irronnut siitä varrestaan ja jäänyt pumpun pohjalle kiinni, ja ei se varsi sitten osunut siihen reikään vaan tökkäsi männän reunaan. Hyllystä löytyi uusi kokonainen ( erikseen etanolibensaa kestävänä tilattu) kiihdytyspumpun mäntä ja vaihtohan on helppo nakki, mutta.... kaasarin kasauksen jälkeen alkoi sitten käyntiongelmat; kone käy raskaasti, rikkaalla, tyhjäkäyntiä ja jos seisoo tyhjäkäynnillä pitempään niin käynti huononee aivan kuin kaasari yrittäisi tulvia. Kiihdytyksessä toimii ok ja maantievauhdissa kanssa. .. no, seuraavaksi kansi pois ja kohon korkeuden mittaus; en kai sitä telonut pumpun vaihdon yhteydessä... ei, kaikki näyttää ok, eikä kohokammiossa näy mitään roskiakaan. Kansi päälle ja koeajolle... samat oireet: seuraavaksi kaasari irti ja purkuun ja puhdistukseen ... ei löydy mitään; kasaaminen tarkasti ohjekirjaa seuraten... koeajo ja samat oireet. Mikä v#ttu siellä on voinut mennä pieleen pelkän kiihdytyspumpun vaihdossa.???:eek::mad:Pähkäilyä ja googlettelua... Mikes Carburettor Shopin sivuilla joku kyselee kun käy tyhmäkäyntiä rikkaalla vaikka kaikki säätöarvot on kohdallaan; yksi Miken vinkki: jos kiihdytyspumpun check valve kuula "vuotaa" (esim roska välissä) niin tyhjäkäynnillä kone imee bensaa sen läpi, koska koko check valve on bensapinnan alapuolella .... Uudestaan kaasari purkuun ja nyt myös se check valve kuulineen pois; puhdistus carb cleanerilla ja paineilmalla ja ohjeen mukaan vielä pienellä tuurnalla ja vasaralla lyödään sillä kuulalla sen seeti kaasarin rungossa muotoon pitäväksi. Kaasari kasaan ja ... pelaa kuin Buick!
    Eli tuo kannattaa tarkastaa mikäli muu ei auta ja on samoja oireita... kyseessä siis 2 kurkkuinen Rochester 2GC kaasari... :)
     
    DX tykkää tästä.
  8. 4337

    4337 1st gear

    Juuri näin,4GC kaasuttimessa sama juttu.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onhan se tehdaskin yrittänyt varautua skenaarioon "roska kuulan välissä" laittamalla kohokammion pohjalle verkkosihdin tuon kiihdytyspumpun imukanavan ympärille, en ole muistaakseni sellaista ennen nähnyt ainakaan vanhemmissa 2GC kaasareissa...:confused:
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Minkähän lainen operaatio on vaihtaa tuohon -67 speciaaliin tehostettu ohjaus? Olisi mahdollisuus hankkia juuri samanlaisen 225 cid V6 keulasta kaikki tarvittava; pumppu, raudat, hihnapyörä. Rockautossa ei olisi kunnostetut simpukat kovin kalliita, mutta asennus ei kuitenkaan ole ihan bolt-on: pitääkö rattiakselia lyhentää, miten paljon, miten sen rättinivelen asennus lyhennettyyn akseliin vai pitääkö etsiä koko akseli uusi? Käykö tehostamattoman sektorivarsi tehostettuun simpukkaan???
    Onko kukaan tehnyt ko operaatiota vastaavan ikäisen GM a-bodyyn, onko vinkkejä.
     
  11. karia

    karia 1st gear

    Itse hommasin muutama päivä sitten special-65 4d:n.
     
  12. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Mulla purettuna -65 Electran alustan osaa, jos jollain tarve. Tukivarsia uusilla puslilla, olka-akselit, jotain mittariston osaa, kahvoja, ikkunoita, kick panelit mustat ja paljon muuta kun edes muistais. Näähän pitkälti yhteneviä kaikkien -65 mallien kans ja vielä käyvät saman vuoden Olds ja Pontiaceihin. Jotain uuttakin saattaa löytyä. Hinnat maltilliset. Kamat Askolassa. Yv kehiin.
     
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    On se kumma kun ei 52 vuotta kestä kytkinpolkimen vipu kun jo yrittää poikki mennä. Ihmettelin kun poljin lähes ylhäällä jokin otti kiinni. Purkaessa selvisi että polkimen varressa kahdella "pistehitsillä" kiinni oleva vipu, johon tulee kiinni se tulipellin läpi menevä tanko, oli murtumassa poikki. Se piti muokata alkuperäiseen muotoonsa ja vahvistaa hitsaamalla. Jospa se seuraavat 50 vuotta kestäisi.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kopistelin tänään vaihdelaatikon ja kytkimen pois buickin alta. Oli kytkimen tuntuma ollut jo jonkin aikaa semmoinen pehmeä ja lähtiessä se on aina täristellyt. Ihan mukava jumppa se on yksinään tehdä vain pukkien varassa olevan auton alla. Huomioita kytkimestä: ensinnäkin siellä on joku käynyt jo aikaisemmin, poikkipalkin toisen pään pultit oli millisiä, suojapellistä puuttui lähes kaikki ruuvit ja jäljellä oleva oli millinen, painelaakeri mukavasti vikisee pyöriessään ja oli uran kuluttanut jousen käpäliin, kytkinlevyn keskiö helisee eli ne värinänvaimentajajouset löysät ja liikkuu paikoillaan, levyn keskiössä tarra jossa ilm. kiinalaisia merkkejä (?), paineasetelman kytkinpinta on kupilla, eli saanut lämpöjä ja muuttanut muotoaan ja ottanut lopulta vain ulkokehältä. Vanhassa paineasetelmassa pari pistehitsillä laitettua tasapainotuspunttia (?) jotka uudesta puuttuu, haitanneeko mitään? Kytkinakselin stefa ihan korppuna, se pitää vaihtaa ja samalla tehdä bearing carrierille uusi tiiviste. Huomenna etsimään Roppolasta sopivaa stefaa.. . Eiköhän se tästä ennen kevättä.
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kohtapa joku kirjoittaa että tyyppivika
     
    Bluestone tykkää tästä.
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Taas jotain pientä; ei tullut tehostettua simpukkaa vaan ihan manual gear. Se vanha, alkuperäinen, oli silloin ostaessa käytännössä kuiva ja ei siellä jäykkä vaihteistoöljy pysyny sisällä, eikä oikein vaseliinikaan. Sieltä sektoriakselin varrelta se tuli pihalle, eikä tuntumakaan tuossa ollut kohdallaan. Rockautosta tilattu (Lares) simpukka oli aika helppo vaihtaa; no se sektorivarsi vaati vähän lämpöjä ennenkuin irtosi. Pariin kertaan piti sitä rättinivelen suuntausta (samalla siis ratin) vaihtaa ennenkuin ratti oli suorassa. Tässä uudessa kun ei rattiakselissa ollut kohdistusmerkkiä. Mutta nyt on hyvä ajella :D
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Taitaa olla 50 vuotta tuollaisen mekaanisen bensapumpun käyttöikä? Liekö tuohon koskaan vaihdettu; nyt oirehti bigwheelsistä tullessa motarilla ohitustilanteessa 130 km/h (?) vauhdissa pätkimällä pahasti. Kokeilin vielä uudestaan pitkässä ylämäessä kaasu pohjassa ja taas soppa loppuu. Tilasin jo uuden, pitää asentaa kun saapuu. Katsotaan poistuuko vika.
     
  18. Naketti

    Naketti 3rd gear

    On se kun ei mikään kestä tuon pitempään. :p
    Jos se punppu on purettavissa, niin kannattaapi vaihtaa kalvo siihen. Onpahan sitten vaikka hyllyssä odottelemassa varapumppu, jos sattuukin, että uustuotantohimmeli kestääki vaan 40-vuotta. :D Ainakin '56:ssa on kaikki hilut vaihdettavissa sisään. Se on semmonen, jossa on alipainepumppu samassa.
     
    Bluestone tykkää tästä.
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Joo, mikään ei kestä. Kävin äsken tankilla; tankkauksen jälkeen uskonvahvistuspullo (= lyijyn korvike) takakonttiin, kansi kiinni ja liikenteeseen. Vajaa 100 m ajoa ja AIVAN MIELETÖN KAJAUS, meni korvat lukkoon. Mikä prkl se oli?? Kurvasin lähistöllä kaverin tallin pihaan ja varovasti konttia auki: onpas raskas nostaa.... toinen kannen kevennysjousista poikki!! Murtopinnasta jäljestä näkee, että siinä on ollut särö jo pitempään ja nyt petti. Niin että olisiko kenelläkään myydä 64-67 GM A-bodyn takakontin jousta, ehjää?
     
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Seppä Ilmarinen hitsasi työpaikalla tuon jousen kasaan, ihan mielenkiinnosta kokeilen kestääkö. Tulossa on kyllä oikeakin jousi. Muovinen maski tuli maalattua uusiksi ja samalla siistittyä lampunkehykset, piristyy keulan ilme. Takalamppujen ympäristö pitäisi kanssa maalata, siis se musta kapea alue joka näkyy lampun ympärillä.
     

Kerro tästä muillekin!