Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. fisu

    fisu Gearhead

    No ensiapuna sisemmistä umpioista liittimet irti ja sit ku kerkiät ni releet lyhkääsille ja pitkille ;)
    Viiksi lienee tiensä päässä mut täältä löytynee ehyt tilalle...
     
  2. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Ei välttämättä ole kovin iso vika,ja korjaaminen saattaa säästää äkkiä hintansa polttoainekuluissa tai estää pahemman vikaantumisen.Oliskohan saabissakin saman tyylinen vikavalon ohjaus kuin gm:n tuotteissa,kun valon ohjaus itsessään vikaantuu,alkaa vikavalo mollottamaan ilman sen suurempaa syytä?
     
  3. killerspeed

    killerspeed 1st gear

    Eli miten toi releistäminen meinaa, miten homma toimii? Ja missä päin Suomea on "täältä"? :) Ja saisko siihen viikseen tehtyä jonkinnnäköstä patenttia ennen kun saa ehjän tilalle, jos se nyt on rikki?
     
  4. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Sitä viikseä on ihan turha vaihtaa tuohon vaivaan, se kun ohjaa tangon välityksellä valonvaihtajaa joka on kojetaulun alla rattiputken päällä. Ja kyseinen vaihtokytkin on mitä luultavimmin sulanut jo jonkun verran kun ei kerran naksu...
     
  5. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    toi sulanu valonvaihtaja ja vilkkuvat valot voi olla kaksi erillistä vikaa.
    valokatkaisijassa (se mistä vedät valot päälle) on bi-metallikytkin jonka tarkoituksena olis toimia automaattisulakkeena vikatilantees. iän myötä tämä kytkin alkaa temppuilla mistä johtuen ajovalot voi hävitä tai vilkkua ajon aikana.
    Vian voi korjata vaihtamalla ajovalokytkin, tai releistämällä ajovalot. alkuperäisenä kaikki ajovalojen käyttämä virta kulkee kytkimen kautta mikä just aiheuttaa aikaa myöden vilkkumista ja heikentää valotehoa yleensä (kytkin hukkaa virtaa matkalle).
    Releistäessä valot kytkimeltä tuleva virta laitetaan ohjaamaan relettä. Rele taas toimii varsinaisena kytkimenä joka ohjaa jännitteen suoraan akulta ajovaloille. Valoteho paranee, kytkimen kautta ei mene kuin releen tarvitsema ohjausvirta ja kaikkien elämä paranee.
    Releen kytkentäohjeita on netti täynnä ja releen perässä olevista merkinnöistä pystyy myös päättelemään kytkennän.
    Itse oon tavannu valot releistäessä käyttää auton omia valojohtoja. Esim farkuissa ne on siinä kuskinpuolen sisälokarin päällä menevässä johtosarjassa. siitä sähkökaaviota apuna käyttäen tonkii valojen piuhat esille, ja vetää raakasti poikki, rele väliin ja tekaisee itse vain tarvittavat + johto akulta ja - johto releelle.
     
  6. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Lähinnä tuota valonvaihtaja-vikaa tarjosinkin tuohon pitkien jatkuvasti päällä oloon ja viiksestä vedettäessä ´naks´-äänen puuttumiseen, ettei turhaan sitä viikseä vaihtaisi. Tossa on kyllä sellainenkin mahdollisuus, et se vaihtaja on löysällä ja pääsee liikkumaan sitä käyttävän tangon mukana, mut kokemuksesta, kertaakaan ei ole ollut löysällä ja kolme kertaa sulanut...
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Valonvaihtajan saa Suomestakin ja maksoi muuten jotain 15 euroa esinmerkiksi american inssillä, eli sitä ei kannattane USA:sta (Rockauto) ostaa.
     
  8. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    sopivassa suhteessa roskia maalissa, parempaan ei näissä olosuhteissa pysty.
     
  9. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Eipä ole aikoihin tullut kirjoiteltua. Jenkkifarmareilla menee "ei nyt niinkään hyvin" mutta ajettu on sen verran että paikat tykkäävät porsia melkein jatkuvasti.

    Chevyssä on ollut lähinnä kaikki ongelmat. Ensiksi alkoi pätkimään kone puolkaasulla, ja mikään ei tunnu auttavan ongelmaan.
    Toiseksi levahti alavesiletku(onneksi vasta pihassa lojahti kokonaan eikä tien päällä)"Korjattu"
    Kolmanneksi alkoi sähköt temppuilemaan ja rupes keskuslukitus napsuttelemaan itestään kiinni ja auki. "Korjattu"
    Neljänneksi ilmapumppu piti niin karmeeta ääntä että piti poistaa hihna, mutta nyt luistaa sitten nuo kaks muuta hihnaa vaikka mitä jippoja on kokeiltu(pitää laittaa ilmapumppu takasin käyttöön vaikka on sökö)
    Viidenneksi, nyt ajettavuus on niin täyttä sutta että pakko ne iskarit on viimein vaihtaa, ainiin, kallistuksenvakaajan päästäkin pultti lenti komeasti paukahaen, onneksi noissa lukee "made in usa" niin löytää vielä tien päältä helposti omat osansa.
    Kuudenneksi, nopeusmittarin vaijeri päätti katketa. "Korjattu"
    Seitsemänneksi, löyty rungosta kivasti ruostereikää..
    Varmasti jotain unohtu, eikun joo, yhdysputki rupes vuotamaan kans.

    On jotain hyvääkin toki, tuli tehtyä taas sivuputkea kun tylsää oli, ja laitoin sen sitten sevyyn, ja se jopa tais auttaa auton kulkuun, mikä on ehkä ainoa positiivinen puoli koko biilissä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikähän mulla syö lamppuja? Joku sanotaankohan 2000km kesti uudet boshilaiset kun huomasin että toisen puolen ajovalo oli sammunut. Pitkät toimi molemmissa muutaman päivän kunnes yhtenä yönä kun siirsin pihassa autoa toimi vain enää toisen valon pitkä.


    Tuon siirron jälkeen sekin sammui.


    Molemmat polttimot oli kärähtäneet langoistaan irti, näyttäis että ensin se lyhyen ja sitten lopuksi pitkän lanka + lasista pieni roso jäljellä eli räjähtänyt vielä kaiken kukkuraksi.


    60/55w valot oli, entiset oli 100w joittenka takia oli johdot sulaneet mitkä korjasin..
     
  11. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    noi kun on väljät ni lamppuja on mennyt joskus.
    [​IMG]
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toisen ostin uuden just kun vanha suli ja toinen oli korjattu myös niin että meni nastan pohjaan asti nuo liittimet jotenka ne on ok.
     
  13. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Hei, tulipa mieleen että tuo pontiacin starttihommat jne on korjattu ja nyt rokkaa täysillä. Ainoastaan nyt seisonnan jälkeen kummallisesti jarrut katoaa.
    Nestettä ei vuoda yhtään, mutta poljin painuu ihan pohjaan ja reagoi hitaasti, ei vedä lukkoon asti enää.
    Mikä siellä voisi maksaa?
     
  14. Pääsylkkä romuna.
     
  15. woland

    woland 3rd gear

    Vai pitäisköhän kuitenkin tehä homma niin että seuraa johtoa ja seuraavasta liitoksesta poikki. On meinaan tämmösten sähköinsinöörien virityksiä seuraavien sitten mukava ehjätä. Noissa johtosarjoissa ei oo kauheesti ylimääräsiä... :soosoo: Siis asennus toki juuri noin ja releistäminen on järkevää, mutta älkää pliis tuhotko alkuperäisiä johtosarjoja tai älkää ainakaan opettako muita tekemään vastaavia viritelmiä...
     
  16. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ^niin just. meinas palaa käämi kun jotain ihmeellistä ampulanka, rele, irtosulake, hyppylanka ja rosvoliitinkasaa rupes selvittään siitä lokarin päältä. bilteman relesarja h4 kannoilla, valmis koko kasa maksaa 19,90€!!!! ja sillä saa yhdellä sarjalla uloimmat umpiot releistettyä. silloin enään lisäpitkät vetää sähköä valokatkaisijan kautta ja tällaisessa tapauksessa uusi katkaisija kestää varmaan 30 vuotta. joo ei muuta kun vitusti liitoksia joista saa hinkata hapettumia 19 kertaa vuodessa kun valot ei pelaa
     
  17. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Emminä ny mielestäni jumalanpilkkaan syyllistyny vaikka noin teinkin.
    Ohjeistus oli vähän brutaalin kuuloinen mutta voi sen siitä huolimatta tehdä ohjeeni mukaan "oikein".
    Itsestään selvää on että asennus pyritään tekemään siististi ja asianmukaisilla välineillä ja tarvikkeilla, juuri mm hapettumien ehkäisemiseksi, toiminnan takaamiseksi ja ulkonäöllisistä syistä.
    Itte tykkään varmuuden vuoksi vielä tinata liittimet johtoihin (huonot apikopihdit) ja vetäistä kutistesukan liittimen yli, lähinnä kosteus- ja oikosulkuvaurioiden välttämiseksi. Ja releet tietenkin kiinnitetään siihen lokarin päälle jollain, ettei ne heilu ku hullun mulkku mielettömän persiis.
    Voihan ne releet toki laittaa johonkin piiloon, mutta ainakin tuossa sisälokarin päällä on suht kuiva ja roiskevapaa ympäristö jossa sähköosat tykkää toimia.

    Ylimääräisiä hyppylanka-rele-irtosulake-kasaa hän ei myöskään suvaitse ja rosvoliittimiä oon tainnu urani aikana käyttää ehkä jopa viis kertaa.

    Jos tuon asennuksen haluaa jostain syystä joskus purkaa, niin ne johdot voi katkaista siitä liittimen vierestä, juottaa päät yhteen ja taas laittaa kutistesukkaa päälle. No eihän se aivan orkkista vastaa, mutta ei se sieltä johdonsuojaputken sisältä näy.
     
  18. ilu

    ilu 1st gear

    Kyllä tässä on jumalanpilkkaan syyllistytty monet kerrat, jenkkifarmari tuntuu olevan niin pyhä esine ettei siitä saisi mitään muuttaa ettei tule pilattua niitä viimeisiä alkuperäisenä säilyneitä palvonta kohteita :rotfl:
    EGR varsinkin tuntuu olevan se kaikista pyhin paikka, ilman sitä auto ei voi yksinkertaisesti toimia :lol:

    No täälläkin on katkaistu valojen alkuperäiset johdot kylmästi ja rele väliin, sähkö on otettu viereisestä diaknoosi liittimestä, kun ei jaksanu akulta asti vetää, mut nämähän onkin niitä kikka kolmosia mitä harrastan enimmässä määrin :rotfl:
    Jos joku ihmettelee tuota vihreää johtoa niin se menee kierroslukumittarille, liittimen sisään oli kätevää myös kätkeä vastus jolla sai kikkailtua kierroslukumittarin sekoilut pois :D
    Kannattaa huomioida myös sulake jonka olen tajunnut laittaa vaikka en ole minkään alan ammattilainen :poff:

    http://aijaa.com/0041810752015
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Vastaavan virityksen purkasin joskus pois, kun hukkasi enemmän jännitettä kuin alkuperäinen releetön kytkentä. Järjen kanssa kun releytys tehdään, niin mikään yksittäinen vika ei pimennä koko keulaa. Tuossa oli hyvä esimerkkikuva siitä, miten releytystä ei missään nimessä kannata tehdä.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Hittovie MISTÄ noita saa HYVINÄ? Mulla on '66 Mercuryssä tollanen tosiaan menossa sököksi; lamput on katsastuksessa pimeänä ja muuten yleensä toimii, usein ei Tuon ympärillä mustaa sulanutta jo. Ei muuten mitään, mutta kun autolla on ajettu tuskin 20 tkm ja ikää liittimellä on 6 vuotta. Minä makssaisin vaikka tuplahinnan (olisko sitten jotain 8 EUR investointi) jos jostain tietäisin saavani hyvän tommosen liittimen.

    Ilun vastaus kyllä naurattaa; Caminossa oli tosiaan 4 vuotta EGR pimeänä ilman mitään haittaa (350 TBI EFI), edellisomistajalta särkyi enkä katsonut tarpeelliseksi sitä korjata ja olen kai peruuttamattomasti "tärvellyt" ainakin neljä autoa releistämällä valot. Ei tulisi mieleenkään olla tekemättä releistystä noihin enää. Valojen kahdennus katkaisijasta. Releitä olen käyttänyt kolme tai neljä. Sedan-Capricen omistaja oli ajatellut samoin, joten tärvely oli jo tehty auton saatuani. Tiedä sitten mitä eroa '79:n keulassa - eikö umpiot lie samat ja samalla korkeudella - mutta '79:ssä nyt sattuu olemaan parhaimmat valot vissiin kaikista autoistani ja nimenomaan siis lyhyet, joita täällä Etelä-Suomessa aina tarvitaan.
     

Kerro tästä muillekin!