Missä mannerheimin Mersu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Lutra, 18.6.2004.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    http://www.mannerheim.fi/13_erity/e_auto2.htm

    Auto ollee jossain jenkkilän automuseossa, mentäs vaarin kanssa kesällä kurkkaamaan autoa jos vaan tietäs minne mennä. WWW-haulla en löytänyt paikkaa.

    Onko jollain takataskussa tietoa?
     
  2. perkele

    perkele Gearhead

    moblas oli juttua siitä hiljattain.....numeroa en muista mutta eiköhän se selviä http://www.mobilisti.fi
    ja sieltä yhteys tiedot siis puh numero....kaippa ne siellä ketoo missä se kärry menee nykyän
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Marskin Mersu

    -Menin läpi 2000-uusimmat mobilistit. Joku numero oli pakko jäädä välistä kun en löytänyt.
    -Mobilistin toimitus ei ole sähköpostiin vielä ehtinyt vastaamaan

    Jos sinulle vahingossa tulee vastaan Mobilisti jossa infoa tai muuta tietoa missä Marskin Mersu oleilee niin tiedosta olisin kiitollinen.

    Jari
     
  4. Lutra

    Lutra 1st gear

    Vieras olin minä.

    YV:näkin saa tietoa laittaa :)
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    juttu oli jo 90-luvulla, meni jenkkilään (yllätys) ja silloin sitä mainostettiin Aatun ex-Mersuna jossain museossa.
    Mitä google kertoo "Hitler Mercedes" ?
     
  6. Lutra

    Lutra 1st gear

  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Taitaa Mersun säilytyspaikka olla tuolla Las vegasin suunnalla.

    Muuten tiesittekös, että Mannerheimin aikoinaan käyttämä Huppmobile umpiauto on nykyisin Ahvenanmaalaisella pihamaalla kukkapenkkinä!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Legendaarisessa Pakulan (Svartvikin) museossahan oli näytteillä hyvin samannäköinen 770K F-Cabriolet, se oli tuotu huonokuntoisena Saksasta 70-luvulla ja entisöity Suomessa. Muistan sitä pikkunassina ihmetelleeni vaan en kyllä tajunnut kuinka harvinainen auto se olikaan (tuon mallisarjan 770K-malleja tehty kirjallisuuden mukaan 88 kpl, siis kaikkia korimalleja yhteensä!). Sekin myytiin parikymmentä vuotta sitten jenkkeihin ja oli tarjolla Blackhawk Collectionissa vähän aikaa sitten. Hintaa ei ollut mainittu mutta oli taatusti astronominen. Pakulahan oli yrittänyt kuulemma ostatella Mannerheiminkin autoa takaisin Suomeen vaan ei ollut onnistunut...
     
  10. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kas, kirjautuminen ei ollut onnistunutkaan...
    Siis äskeisen viestin lähetin minä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    rahkosen eskolla lahdessa on vissiin samanlainen mb.tai oli ainakin 5v sitten
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voihan toki olla mutta kyllä silti kovasti yllättyisin jos Suomessa olisi vielä yksi 770-sarjalainen, niitä kun todellakin valmistettiin vain 88 kpl 1938-43. Toivottavasti olen väärässä mutta väittäisin silti ihan autoa näkemättä että kyseessä on halvempien mallisarjojen edustaja.
     
  13. Lutra

    Lutra 1st gear

    Cabrioletteja ei olle moni noista 88 kappaleesta?

    Muistaakseni Hitler lahjoitti yhden Mussoliinille, ajeli itse sellaisella, yksi Marskille....jos näin on niin tämä on aikakautemme legendaarisimpia autoja.


    Tuo imperial palace hotel näytti aika hulppealta. Sattumaa on jotta juuri viime perjantaina sain sieltä heidän pelipöydässä käytetyt pelikortit tuliaisina mutta tutut jotka siellä olivat juuri tuossa hotellissa käyneet eivät tienneet autoista mitään eivätkä moisesta autokeskittymästä maininneet, kuulin pelkkiä kehumisia hotellissa olleesta ostoskeskuksesta/paikasta :)
     
  14. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Ylämyllyn automuseossa(myllyn wanhat autot) on muuten yksi 38 avo mersu. Viime viikolla tuli räpsäistyä yksi kuvakin siitä, kun vaan vielä oppis liittämään näitä kuvia tänne.
     
  15. duutte

    duutte 1st gear

    Mobilistin numerot 1 ja 2 1995 on pitkät tarinat Marskin Mersusta!

    Mannerheim on jutun mukaan 1946 yrittäny ensin myydä suomessa, eipä oo ostajia löytyny siihen aikaan.. :wink: "Hitler henkisellä avo-mersulla ajelulle olisi vaikea löytää historiasta huonompaa ajankohtaa.."

    Erään Niklas Labartin Mannerheimtutkimusten mukaan auto on jutuntekohetkellä ollut Kalifornialaisella keräilijällä (USAN ilmavoimien eläkkeellä oleva kenraali!) entisöitävänä!
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

     
  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ihan totta. Loistava esimerkki on Mannerheimin entinen Packard V12 joka vietiin pienelle saarelle ja pilkottiin päreiksi. Toinen hyvä esimerkki on Ebbin entinen legendaarinen Mercedes-Benz SSK joka livahti Ruotsiin jo toisen maailmansodan jälkeen. Se oli aikansa F1 eli teknisesti hienointa mitä kuvitella saattaa vrt. Bugatit/Bentleyt/Alfa Romeot/Millerit jne. Täällä(kin) se oli tuhoutua mutta onneksi eräs romantikko sen pelasti romuläjästä. Suomessa tuota tuskin olisi tapahtunut...

    Suomessa tuhottiin esimerkiksi (silloinen) maan ainoa Bugatti arvottomana romuna mutta tokihan samaa tapahtui kaikkialla maailmassa. Muualla vaan oli paitsi kalustoa niin myös hurjia jotka ottivat sitä talteen oli enemmän. Harva pystyi silloin aavistamaan hurjia arvostuksen (ja arvon-) nousuja.

    Jututin Englannissa vanhempaa äijää joka kertoi haaveilleensa nuorena poikana 50-luvun lopussa ahdetusta Bentleystä. Silloin ne maksoivat hyväkuntoisena muutaman sata puntaa ja heppu ei ollut ostanut. Tokihan rahan arvo on muuttunut mutta silti, nykyään 100000 punnalla ei samanlaista osteta. Paikallisissa historic-kisoissa oli hauska käydä kun siellä oli mukana yhä ihan tavallisia vanhoja jääriäkin jotka olivat nuorena ostaneet klassikkonsa halvalla ja ajavat sillä vieläkin kilpaa - ja tosissaan!
     
  18. Jep! Ja etuveto Cord lyhenneltiin rungoltaan tumpiksi ja jonkinlaiseksi traktoriksi :lol:

    Monikohan 20-luvun v8 Caddy muuttui iloisesti pikkariksi ja onnettomimmat päätyivät maamoottoreiksi katkaisemalla runko vaihdelaatikon takaa ja iskemällä pölli kiinni jokeen, jossa siitä saatiin sorvattua soma hihmnapyörä voimansiirtohihnalle :eek:

    Minneköhän ne kaksi nelivetoista Steyriä, jotka mannerheim sai samalla lahjaksi mesen ohella katosivat ? Mulla olis muutama valokuva niistä marskeineen. Isoisä oli kuvat ottanut kamerallaan, kun Marski kävi tarkastamassa hänenkin yksikköään Voznezenjan tienoilla joskus 43??
     
  19. Kaitsu353W

    Kaitsu353W 1st gear

    Ainakin toisesta Steyr:ista on tehty paloauto ja on tiettävästi tallessa.
     
  20. Crown57

    Crown57 Gearhead

    hoi. Oliskohan sulla intoa vaikka skannata niitä kuvia ja pistää tänne palstalle. Olis mielenkiintoista nähdä!!

    Olen lukenut ne Mobilistien Marski-mersu jutut, ja mielestäni niissä ei sen tarkemmin paljasteta auton nykyistä olinpaikkaa, mutta mielestäni viimeinen tieto on juuri se, että se olisi entisöitävänä jollain Jenkeissä. En tiedä mistä sitten on päätelty, että se olisi juuri se Mannerheimin auto tms. Kuvia taannoisessa Mobilistissa oli siitä entisöintivaiheesta.
     

Kerro tästä muillekin!