Missä on nuoret harrastajat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Otto, 28.12.2003.

1. balez

balez 1st gear

Re: veikkaan....

osiahan on helppo saada.. suuri osa osista on "bolt on" osia..
    ja kyllä meitä nuoria harrastajia löytyy runsain mitoin
    :p
    eka autoni oli camino ja nykyään mennää 3gen f-bodylla 8) kohta 22-vuotta vanha :eek:

2. Suzuki sj410k

Suzuki sj410k 1st gear

Mulla on nyt 16 ikää ja kyllä löytyis kiinnostusta tuonne jenkki puolelle mutta se rahoitus puoli estää sen oston . Bensan ja aihioiden hinnat on melko hintavia mutta harraste autona on vuoden 84 suzuki sj410 pick-up. mutta kyllä se viel joskus on se kasikoneellinen herkku pihassa

3. Camino'79

Camino'79 Gearhead

aika monella,kuten myös itselläni tuntuu olevan tuo camino harraste-pelinä tai ainakin joskus ollut moinen :D

4. balez

balez 1st gear

halpa hankinta hinta ja räyhä/tyylikäs ulkonäkö 8)

5. GARAGE_INC

GARAGE_INC Gearhead

No en minäkään nyt ihan hirmu vanha ole.

6. Northice

Northice 1st gear

Ikää on kertynyt 22v ja suunnitelmissa olisi ensi kesänä ostaa 3gen camaro/firebird ensimmäiseksi jenkiksi, kumpi parempi. :lol:

7. pop-up

pop-up 1st gear

ei helv.. mietitte että miks harrastus ''pappautuu''
    koittakaas kuule miettiä, olisko esim siinä yks syy että ku itse olen 20v ja ajelen jenkillä, menin od:n kokoontumiseen ja juttelinkin muutaman ihmisen kanssa mutta oikeastaan kaikki kattos vaan pitkin nenänvartta et mikä vttu toiki on ja meni juttelee toisten pappojen kanssa. ja autona on 80-luvun farkku joista itse pidän ja muut ei. ja sitte tämä uusi ajoneuvoluokka ku tulee eli että saa auton rekisteröityä harraste-autoksi niin siitä yrittää jopa harrastajat saada semmoista että kesällä ajetaan ja talvella auto on tallissa. ensinnäkin nuorilla harrastelijoilla ei ole varaa hommata vanhaa jenkkiä heti alkuun ellei isi maksa ja toiseksi, ei oo kovin monella nuorella talliakaan ja kolmanneksi, aika moni, itseni mukaanlukien käyttää autoa harraste/käyttöautona. eli turha miettiä sitä ''pappaantumista'' ennen ku ''pappojen'' asenteet muuttuu!

8. Ahis

Ahis Gearhead

Mietippä kuinka helppoa on ajaa läpi harrasterekisteriä jossa kaikki autot on harrasteautoja...

9. Putte

Putte 1st gear

On muistettava, että ympärivuotisessa käytössä oleva auto ei ole harrasteauto vaan käyttöauto. Aika harvassa ovat autot joita voidaan kutsua niin käyttö- kuin harrasteautoiksi. Lähinnä mieleen tulevat autosuunnistus vehkeet, jotka usein ovat käyttöautoja, joilla käydään sitten silloin tällöin kilpailemassa.

10. Terosu

Terosu 1st gear

Ei kaikki vissiin tuu ihan luonnostaan helposti toimeen eri ikäluokkien kanssa ja voi tuntua oudolta jos joku kloppi tulee yhtäkkiä juttelee. Mulla ei oo tota ongelmaa kyl muitten harrastajien kans ollu, on tullu noita autoja käytyy kattomassa ostomielessä useempaakin ja kerran ainakin kävi niin että tuli monta tuntia ns. puhuttua paskaa vanhemman harrastajaukon kanssa, vaikka ite auto oli jo käyty hyvin läpi. Vaik täl länsirannikol ehkä sellanen maine on ettei kukaan tuu kenenkään kanssa toimeen. Onhan jotkut vähän ihmetelly mua mut silleen että "Onpa ainakin harrastukset kohillaan, eihän ne kaikki harrastakaan tuuningia."

Tuol Porin kruisingeissakin tuli käytyä (tulee varmana käytyä uudestaankin) eikä sielläkään ollu erityisiä vaikeuksia, muutaman kanssa tuli jotain pientä turistua vaik pääasias sit keskenään sielä oltiin kun porukalla tultiin.

18 ikää, '80 Aspen ensiautona ja nyt '86 Buick farkku. Mä muuten oon pitäny kumpaakin osittain harrasteautoina. Miks ei? Oon pyrkiny pitämään (vähäisiä) rahojani säästämättä molemmat sellasessa kunnossa että ne myös tulevaisuudessa jatkaa matkaa tien päällä. Jos olisin ihan puhtaasti Aspenia pitäny käyttöautona, en varmana olis koneremppaa alkanu tehdä. Mitään kovin suurta mun on hankala saada aikaseks tilojen, välineiden, rahan ja ajan puutteen takia, taisi kuitenkin lähteä hyvään talouteen Dodge. Jos joku olis ilmottanu että on ettimässä varaosa-autoa kun koitin sitä konevikasena myydä niin en olis myyny vaikka se sit olis tarkottanu että pitää ottaa takkiin konerempan muodossa. Paskapuhetta se ettei '80 jälkeen valmistetut jenkit muka vois olla harrasteautoja. Ei tarvii edes maalata mataksi. Ymmärrän kuitenkin jos ei näin uusia (Buick) autoja siihen mahdolliseen viralliseen harrasterekisteriin saa.

Ei nuorilla välttämättä oo tosiaan varaa mihinkään vanhaan ja erikoiseen eikä mun mielestä tarvi ollakaan. Puusta tyveen. Töitä tekemällä ja sitä rataa kuitenkin jokaisella on mahdollisuus se jenkki ostaa ensiautokseenkin, eri juttu tietty jos asuu omillaan tms. Onhan noi STW Clubit sun muut olemassa, siel kai arvostetaan näitä yleisesti aliarvostettuja leppäjeeppejä. Jos joku ei hyväksy nuorta harrastajaa niin ei sellasen kanssa tarvi koittaa kaveerata, jättää omaan arvoonsa vaan nää puritanistit kellä on täydellinen käsitys siitä millainen on oikea jenkkiauto ja millainen on harrastaja. Pääasiassa hyvää sakkia...

11. Pertti K

Pertti K Double Gearhead

No ei tarvinut sentään noin alas vajota, kun poika osti sanonkomä... :rotfl:

12. Putte

Putte 1st gear

Kyllä 80-luvun autotkin voivat olla harrasteautoja ja ovat tulevaisuudessa enemmänkin kuin tänä päivänä.

13. Ahis

Ahis Gearhead

Menee offtopikiksi mutta tietty voi olla ja paljon niitä onkin. Ei se vuosimalli pelkästään harrasteautoa tee.

14. -nikke-

-nikke- Gearhead

Ainaha tästä asiasta saa pienen sodan aikaseks. Kyllä mie ite harrastan omaa autoa omaksi ilokseni. Ei oo harvinaista että kuulee että truu jenkkijätkä sanoo että 80-lukulainen on liian uus, ja ei oo oikee jenkki ku on nii muovine. Kesällä se kyllä toimi melkeenpä käyttöautona, mutta talven tullen tallille säilöön ja työn alle. Silti se on itelleni harrasteauto. So what, sama miulle mitä muut omasta kamppeesta ajattelee, kun itte pidän niin kovasti että myynti ei oo vaihtoehtokaan, vaikka rahat on tiukilla.

15. weba

weba 3rd gear

Itsellä on samankaltasia kokemuksia, ikää nyt 23 ja 90-luvun alun jenkeillä(jotka siis ei monen mielestä ole jenkkejä) viitisen vuotta huristellut & harrastanut.

Joskus tuntuu että on jotenkin väliinputoajan asemassa kun on liian jenkki tuning-tapahtumiin ja liian muovinen jenkkitapahtumiin, ulkomailta tosin löytyy paljon 'domestic fwd' clubeja joissa tuntee olonsa kotosaks. :wink:

16. Jordan

Jordan Gearhead

Itsellänikin... :lol:

T: Nuori harrastaja (22vuotta ja hyvää vauhtia lisää tulee...)

17. ZYN-5

ZYN-5 Gearhead

Öhömmm....
    Sanoisin jotta kyllä sitä saa ostettua sellasie kuin haluaa mutta pitää vain keksiä mistä sitä rahaa repii, ja ostaa sitten pelkän kopan kuten me ja rakentelee siittä pikku hiljaa peliä, Itselläkin oli '62:ssa tovin laina mylly jolla pääsi heti samana kesänä liikkeelle. Rahaa saa kun käy töissä ja säästää sen verran että hommat luonaa.
    Tallitkin saa kun löytää jostain laina tallia alkuun pääsemiseksi ja kyllä ne yhden talven pihallakin kestää.
    Nyt on omakotitalot hankittu ja isot tallit pihassa, tiukkaa on mutta saapahan harrastella ja olla kuten tahtoo.
    Ja käyttöautona menee kyllä mikä vaan...asenne ratkaisee.

18. dodgevipersrt10

dodgevipersrt10 1st gear

Olen 24v harrastaja kymenlaakson alueelta ja sain itse kipinän jenkkiautoihin jo 18 vuotiaana. Olen omistanut 70 dusterin, 91 camaron ja omistan tällä hetkellä 75 mercuryn ja 87 camaron. Tiedän täältä päin muutaman ikäiseni harrastajan jolla on useampikin jenkki

19. jusi99

jusi99 Gearhead

Jep, tuosta "väittämästä" sen verran jotta ::: en ollut 18 kun ostin "ensi"jenkin vaan 17 ja kyllä kaikki rahat mitä olin siihen säästynyt ei siihen maailman aikaan ollut yhden kesän säästöjä vaan liki vuoden koulun ohella tienattuja. Ja vuosi oli 1983 sekin vaunu oli "pikkukoppainen" ja seuraavakin oli "pikkukoppainen"matkan varrelle tähän 24 vuoden harrastukseen mahtuu toki muutama "isojen" poikien fullsize mistä on nyttemmin luovuttu ja palattu takaisin Dartin, valiantin tai rämpylän pariin.
    Onko todellakin niin että suomessa pitää olla fullsize lossi että saa kavereilta "hyväksynnän", voi pojat. Jollain lailla ymärrän teitä mutta en sitten kuitenkaan, yritetäänkö täällä keskutelulla saada aikaan jotain isompaa joukkoa nuoria tähän muuten niin jaloon harrastukseen vai pönkittämään joidenkin egoa kun heidän mielestään vain fullsize / -60 luvun lopun muskeliautot autot ovat ainoita oikeita päämääriä mihin tähdätä. Samaan hengen vetoon "lyön" lisää vettä kiukaalle ja esitän oman mielipiteeni tästä meidän ilmeisesti kaikkien näitä juttuja lukevien harrastuksesta. A: jo kauan kauan sitten punahilkan unionilla LÄHES kaikki oli itse maksetuilla ja tehdyillä autoilla liikkeellä, toki silloinkin oli näitä sulkaperseitä jotka veteli mamman ja paapan maksamilla viisysi kaukoilla
    jotka ovat nykyään hävinnyt kuin pierut saharaan, mitä tekemistä niillä hepuilla oli harrastuksen kanssa?????????. B: Viime vuosina on ollut säälittävässä määrin havaittavissa surkeaa lokeroitumista tän harrastuksen suhteen, "mobilistit", "rodipaavot", "normiharrastajat", "linttapertit", ym. ym. EI enään mahdu samalle tontille ja tällä en tarkoita sitä että ESIM. kaikki leppäjeepit olisivat harrasteautoja mitkä kuuluvat vaikka Forssan pick-nicissä sinne kenttä alueelle, ei toki. Tähän harraste asiaan vielä liittyen sananen tästä nykyään niin paljon puhutusta tuunauksesta nämä 1,3 honda civicit pakoputkivirityksellä ja kylän suurimmilla lintulaudoilla eivät ansaitse minun mielestäni saapua MIHINKÄÄN amerikkalaisvalmisteisille autoille suunnattuun tapahtumaan, mutta älkäämme heitä nyt ainakaan kovin suurilla kivillä heitelkö, vaan pienellä ivallisella hymyllä suhtautuen. Ehkä sielläkin on joku napero tekemässä itsensä mielestä hienoa "autoa". Tällä nykyisellä asenteella emme tule saamaan uusia harrastajia mukaan, tähän tulokseen tulee kun lukee näitä OD.n tarinoita, pitää olla ISOlohko muskeli tai et ole mitään, ja kaikkein koomisinta on se kun seuraa täällä näitä "topicceja" nii nää ISOlohko maunot viljelee noita säälittäviä hymiöitä kun pikkulapset, vaikka se olisi niin tätä päivää niin, voi hyvää päivää "isot"miehet on kun teinipoikia.

Täh.

20. ZYN-5

ZYN-5 Gearhead

Noh, nyt täytyy myöntää että tuo alku oli sun jutusta asiaa mutta tämä lainaamani loppu meni kyl yli.
    Missään tapahtumissa en ole kokenut kenenkään alistavan/nälvivän kutosilla tai pikku lohkoilla ajajia. Onko näin käynyt monellekkin?
    Itse kun autoja katsahtelen ja hämmästelen niin en kyllä haukua autoa sen moottorin koon takia.
    Tuntuu että teikäläisellä taitaa olla jotain hampaan kolossa mutta kait se nyt on turhaa näin sitä asiaa julki tuoda. :soosoo:

Ja nämä hymiö jutut, lapsellisinta on ottaa edes puheeksi koko asiaa... :eek:
    (olenko nyt isolohko harrastaja?)

Puhutaan asiaa eikä takerruta jonnin joutaviin.

Nuorison mielenkiinnon vie nykyisin Tuning autot koska niitä näkee huomattavasti enemmän liikenteessä ja teeveestäkin asiaa suoltaa jatkuvasti, onneksi nyt on myös alkanut tulla enemmän näitä Hot Rod ohjelmia joissa ehkäpä onneksemme asennetaan vahoihin uusia nykytekniikka osia jotka ehkä alkavat kiehtoa nuorisoa enemmän.
    Niihin saa osia ja ajelut halpoja ja kavereillakin on.

Monesti näkyy tien vieressä morjestelevia pikku poikia kun jenkillä ruisaa ja tavallaan toivoo että he saisivat siittäkin ohi ajosta mahtavat fiilikset ja muistavat sen ajokortti ikään tullessa. Monesti sen fiiliksen pilaa letkan seassa tuleva rälläys joukko joka huitoo ja huutaa autoista mitä päähän juolahtaa, Kyllä sekin jää pojille mieleen, mutta tuskin positiivisena. Onneksi tätä kuitenkin tapahtuu hieman harvemmin.

Kerro tästä muillekin!