Missä on nuoret harrastajat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Otto, 28.12.2003.

  1. lesabre

    lesabre 1st gear

    Ja voiskohan sillä olla asian kanssa tekemistä,että bensa maksaa karvan alle 1,5 euroa. Kuinka monella wanhan linjan harrastajalla ois jäänyt dartilla/valiantilla amerikan harrastaminen aloittamatta (tai alkanut ainakin piikkisemmissä merkeissä) jos lotiskon ylläpito ois maksanut tämän päivän verran vakuutuksista huolto-osiin ja bensa 9 markkaa litra..
     
  2. nikke92

    nikke92 1st gear

    muuten, ittellä olisi kiinnostusta ruveta tekemään prjoketia jossain vaiheessa hämeenlinnassa, vaikka vuoden parin päästä, oliskohan täälä jossain tallissa tilaa ja mahdollisesti kaverikin vähän opastamaan siinä sivussa, vaikka oman projektin ohella(ei mikään edellytys, oppiihan sitä tekemällä:) ) :odroll:
     
  3. human62

    human62 1st gear

    Oli muuten suhteessa ainakin -80 luvulla palkkatasoon nähden vielä kalliimpaa harrastaminen kuin nykyään huolimatta veroista jne.. on helpompi tehdä mitä vaan, osia saa joka paikasta ja autoja on paljon enemmän niin amerikanautoja kuin muitakin... :eek: :eek:
     
  4. human62

    human62 1st gear

    Mitähän nuo nuoret tuuninkiharrastajat (Hesan suunnalla) tykkäis kun me mentäisiin niitten bileisiin??
    Suuri osa Jenkkiharrastajista on jo 40-50 v...
    Saisivat halvauksen kun isovaari ja isomamma tulis bailaamaan. :)

    Toisaalta loppujen lopuksi ahdettu neloskone ei ole yhtään tehottomampi tai halvempi pitää kuin v8...molemmat nielee yleensä omistajansa kaikki rahat. Yhdistävä tekijä :eek:

    Ikä toimii jonkin verran rajoitteena, on kuitenkin musa ym.. vaatetus jne erilaista joista kaikki eivät tykkää. Nuoret tekevät kaikkea ei luvallista ja temppuja jne..
    "Nuorena oltiin kuolemattomia" tosin sekin tiedetään vasta nyt... :lol:
    Ei sen puoleen ite oon valmis kyllä lähtemään kunnon tuuninkibileisiin jos kutsutaan... :D :D :D
     
  5. Resuperse

    Resuperse Gearhead

    Ei sen puoleen ite oon valmis kyllä lähtemään kunnon tuuninkibileisiin jos kutsutaan... :D :D :D[/quote]

    --------------------------------------------------------------------

    No mikä ettei!! Joskus vois lähteä myös jenkkiautoharrastajien bileisiin, vaikka ei kutsuttaisikaan... Ja vaikka Oma harraste ajoneuvoni sattuukin olemaaan ameriikkalainen, täytyy todeta ettei niitä vimpanpäälle tehtyjä tuuninkejakaan ihan poropeukalot pysty rakentamaan, puhumattakaan että ne olisi ilmaisia ( ja lintoista on tullut linttoja ihan samalla tavalla, oli se sitten Cadillac tai Corolla). Itseasiassa kaikkien ajoneuvojen harrastajat taitaa olla sen verran kuppikuntaista porukkaa että päästäkseen ns. "piireihin" täytyy tuntea joku joka tuntee jonkun jne... Itsellänikin tämä "piireihin" pääsy on vielä hieman kesken, johtunee varmaan siitä että harrastuksen ulkopuolinen elämä vie niin harmittavan paljon aikaa että ei ole kymmenessä vuodessa oikein ehtiny. Paikalliseen kerhoonkin voisi liittyä, kun vaan saisi aikaiseksi....
     
  6. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tuo se on ollu näissä kuvioissa mullekin se vaikein asia (rahan puutteen lisäksi, eli päästä piireihin. Tietenkin kun ei tunne juuri ketään nii vaikea on päästäkään. Mutta suur kiitos overdrivelle joka on mahdollistanut tutustumiseni muihin harrastajiin. Ei kait minuakaan muuten ahdistais nuo tuuninkipileet, vaan kun ei korvat kestä kauhiata bassonjytkettä eikä varsinkaan sitä mökää jota ne kuttuu musiikiks (räppi, hiphoppi, däääääns. vai mikä se oli)
     
  7. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    autotouhua

    ei mullakaan tuning heppuja mitään vastaan oo. kaikki saa harrastaa mitä tykkää. mut kai mä oon sevveran vanhankansan ihmisiä et tota lasikuitu ja muavisysteemiä en oikeen diggaa. vaikka kevyttä onkin jostain on jo mukulana jääny semmonen älli päälle. että auton täytyy olla rautaa. ja rautaa taas ei voi yhdistää muaviin. tai voi mutta se kura ja rapa menee sinne muavin ja pellin väliin ja mätänee. peltejäkin on hyvä korjata messinkillä tai tinalla jos on vanhasta jenkistä kyse. mutta kaikki tyylillään mulla saa pakkelit pysyä purkissa. ei ollut tarkoitus haukkua ketään :pinup:
     
  8. Linc

    Linc 3rd gear

    Kyllä kai näissä amerikan-puikeissa kittiä on ollu jo ihan tehtaalta lähtiessä.. Pitäis olla melkonen velho, että ilman pakkelia pellit tasottelee.
    Mut onneks ei tarvi puskureita sentään uretaanista ja muovikitistä rakentaa :wink:
     
  9. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    No kyllä ne pellit aika suoria on kun prässistä tulevat, ei siinä liiemmin kittejä tarvita. Lähinnä saumoissa yms. käytettty lyijyä. Kyllähän europorukkakin on ruvennu yleistää tota tinan käyttöö, ja kuttaperkkapuskuritkin ruvennu vähentyy, kiitos Germanlook rakennustyylin, jossa kyseistä rakentelumetodia ei suosita, hiilikuitua ehkä näkyy pienemmissä osissa. Tää germanlook on ainakin omasta mielestä tosi asiallista, enkä liiemmin vieroksu muitakaan jos tyylitaju mukana, tuleehan noita itekin väsättyä.
     
  10. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    koritinausta

    jep jep tsemppiä vaan. koritinaus on hauskaa on tullu sitä harrastettua. ku sitä joskus harjottelin montavuotta aikaa. eipä meinannut tinat eka pysyä missään mut kyl se siittä lopulta rupes luanaan. on muuten taito mitä ei opi ku tekemällä. vanhat autopeltisepät rupee oleen valitettavasti jo suurin osa mullan alla. ne oli meinaan experttejä koritinauksessa. olen semmoselta vähän kerinny saamaan oppia. :pinup:
     
  11. mercomet67

    mercomet67 1st gear

    Se että nykyään ei nuoria paljon jenkkipiireissä näy, voi johtua siitä ettei heitä enää vaan kiinnosta kulttuuri joka on syntynyt heidän silmissään liian kauan sitten, se joka on joillekin vielä nuoruuden nostalgiaa on nykynuorille vain osa historiaa. Kehitys kehittyy ja tulee uusia juttuja jotka vaatii oman harrastajakuntansa, jenkkiautoharrastus on valitettavasti häviävässä osassa tulevaisuudessa. Voi olla mielenkiintoista että kuinka moni jaksaa sitä ruosteista valianttia rassata kymmenen vuoden päästä kun bensa maksaa 4e litra ja tulotaso on suht sama kuin nykyään.

    Ehkä hieman negatiivinen kirjoitus mutta pitkälti tuollaisen käsityksen sitä saa kun seuraa miten maailma kehittyy.
     
  12. onre

    onre 3rd gear

    Tiedä sitten, miten tää menee. Mut lätistään nyt silti.

    Pikkubroidi täyttää ens viikolla kahdeksantoista. Se on ollut vuosikaudet innostunut ameriikanihmeistä ja on ekaksi autokseen sellasta hankkimassa. Ei se tarvii siihen "kulttuuria", sen mielestä ne näyttää ja kuulostaa hienolta.

    Eikä se oo ainut tietämäni tuon ikäinen, joka on noista innostunut. Nää tyypit tulee muodostamaan sen oman kulttuurinsa noitten romujen ympärille ja muistelemaan sitä juttua sit joskus 2038 overdriven palstoilla :rotfl: Mallia siihen omaan juttuun katotaan historiasta ja kehitellään eteenpäin. Samallai ku esim. musiikin kanssa. Tai minkä tahansa kulttuurinalan.

    Näinhän nää ilmiöt pysyy hengissä. Joku roddauskin sinnitellyt '40-luvulta näihin päiviin, ja kyllä noi esiroddarit on aika pitkälti kaikki jo horsmaa kasvamassa. Kaikista vähiten näitä ilmiöitä tappaa se, että niitten harrastaminen on kallista. Ainakaan siitä päätellen, minkälaisia summia ihmiset nyt ylipäätään harrastamiseen käyttävät.
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Toisaalta en pidä tuota pelkästään huononakaan juttuna. Eipähän tule niin paljon näitä hengarijäseniä vaan enempi autohin keskittyneitä.
     
  14. HMW

    HMW Gearhead

    Kyllä tuo autojen korkea hinta vaikuttaa jenkkienharrastelun alkamiseen.. itse haaveillut jenkistä vaikka kuinka kauan, mutta kun en tunne ketään "alanihmisiä" ei ole tullut hankittua.

    Sopivan hintaisia ja maun mukaisia jenkkejä on harvoin myynnissä ja yleensä ne sijaitsevat jossain hyvin kaukana. Ja kun rahaa ei ole lyödä heti käteen ne tuppaavat luisumaan sormien ulottuvilta ennenkuin ehtii edes käydä katsomassa.

    Huomenna on mun PAREMMAN loppuelämä ensimmäinen päivä. Haen ensimmäisen amerikkalaisen autoni.. kyllä aspenilla kelpaa körötellä. :rotfl:
     
  15. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Jos samasta tyylistä puhutaan mistä luulen, niin nuo germanlookiin rakennetut näyttääkin ihan autoilta veilä käsittelyn jälkeen. Leveetä vannetta, madallusta, hillityt levityset, ei mitää lumiauroja eikä alusiipiä.
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    mun mielestä se on oikein että ihan jokateini ei välittömästi ala amerikanharrastajaksi, ollaanhan mekin ikäluokissamme oltu niitä omituisia mohikaaneja, jotka ei tajunneet mennä teinikorolla-valtavirran mukana.
    vaikka 80-luvun lopussa olikin tosi iso jenkkiautobuumi verotuksista, ajan muutoksesta jne.jne johtuen, ei se silloinkaan mikä valtavirta elämäntapa ollut.
    Ja mitä tällä jorinalla meinaan on se, että kylllä se tietty prosentti niistä tunaroinneista oikeiden autojen puolelle oppii. omasta mielestäni tuninkia on ollut aina, sitä ei vain oltu tunnustettu ennen tätä päivää, lähinnä naureskeltiin rakennelluille eurokinnereille. Pääasia on, että autoja rakennellaan ja harrastetaan muutenkin kuin vain uusien autojen kaupassa visaa vinguttamalla.
     
  17. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuo on kyllä esimerkillisen hieno lähtökohta miten joku lähestyy tätä harrastusta! Hyvä! :D Harvinaisen aitoa ja rehellistä!

    Itse aikoinaan kun hommasin ekan jenkin niin en tuntenut kunnolla ainoatakaan harrastajaa. En välttämättä osaa edes yksilöidä mikä oli se viimeinen niitti joka teki minusta jenkin omistajan. Luultavasti silloisilla ympäristötekijöillä oli kuitenkin paljon tekemistä asian kanssa. Amiksessa kun kavereiden kanssa kuolattiin aina jenkkien perään, ehkä juuri sen vuoksi myös kun kuullostivat ja näyttivät niin hyviltä.
    Omassa ensijenkissä oli kuitenkin nuhaisesti tuhiseva rivikutonen, neljä ovea ym joilla ei mitään henkseleitä lähdetty siihen aikaan paukuttelemaan.

    Jotenkin sille tielle vain on jäänyt, joistakin hiljaisemmista välivuosista huolimatta, nykyään ei paljon muuta ole edes mielessä.. :odroll:

    Tämä harrastus on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkää jenkkiautoa. Sosiaalinen puoli on hyvin tärkeä. Harrastus yhdistää ihmisiä ympäri valtakunnan. Kun tapahtumia kiertää niin pakostakin tutustuu samoin ajatteleviin ihmisiin, ja heihin törmäilee joka vuosi yhä uudelleen! :wink:

    Tuosta vanhojen perinteiden kulttuurista ja historiasta, joskus tuntuu että se on ihan liian ylimainostettua. Toivon vaan että kaikki vanhatkin veteraaniharrastajat käyttäytyvät suopeasti nuorten noviisien liittyessä rohkeasti joukkoon. Ja enimmäkseen taitaakin olla näin. Valitettavasti yksikin ainoa vanhapieru jolla kelluu keltainen liemi pupillien takana pilaa koko fiiliksen. Jokainen on joskus ollut joka asiassa vasta-alkaja, se on syytä muistaa!
     
  18. Terosu

    Terosu 1st gear

    Aika harvalla varmaan on kontakteja mihinkään alkuvaiheilla. Mä tunsin yhden kaverin ja naapurin ukolla on '65 Pontiac, josta mä kipinän itekin sain ollessani ehkä 14v.

    Alussa oli toisaalta älyttömän hienoa kun kaupungilla tuli vastaan joku toinen jenkki, mulkoiltiin toistemme autoja ja ohi ajettaessa morjestettiin. Vaikkei harrastajatuttuja juuri ollutkaan, niin tollaset ohimenevät kohtaamiset muistutti että niitä harrastajia kyl on ympärillä, vaikkei niitä yleensä näekään. Emmätiiä, jotenkin vaan oli kivaa että vaikka alan tuttavapiiri on hyvin suppea, on tällainen yhteenkuuluvuus kuitenkin olemassa. Joskus sit taas kismitti, ku joku tuli 'paremmalla' autolla vastaan eikä vilkassukkaa Aspenia päin. Oliko ne sit vaan kiinnostuneita klassikoista yleensä eikä jenkeistä yleensä, vai oliko liian hieno auto että vois morjestaa Aspenin kuskille, en tiiä.

    Nyt on jo kontakteja hiukan kertynyt, eikä enää saa samoja kiksejä kohdatessa toisen harrastajan tai peräti OD-nörtin. On se vieläkin hienoa mut yhdessä vaiheessa se oli todellakin mahtavaa.
     
  19. BulletV8

    BulletV8 1st gear

    Joo, täältäkin nousemassa jossain vaiheessa uusi harrastaja, ikääkin vasta 17, mutta olen itse sitä mieltä että pitää ensin saada taloudellinen puoli kuntoon ennenkuin hankkii jenkin, ja sitten vielä tuo autovero uudistus, saa nähdä mitä se tuo tullessaan. Vai?
     
  20. Joe Massey

    Joe Massey 1st gear

    Turhaan taloudellista puolta on kuntoon saattaa ensin...se on kuitenkin kuralla taas kun hommaat auton. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!