Missä on nuoret harrastajat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Otto, 28.12.2003.

1. -nikke-

-nikke- Gearhead

Niin, tullu huomattua että tavalla tai toisella ne rahat kuitenki uppoaa siihen autoon oli sitä paalua sit minkä verran milloinkin. :D

2. nikke92

nikke92 1st gear

Joo itte ajattelin että kerään rahaa 2.5 vuotta niin paljon kun kerään ja sit tulee jenkki pihaan, merkki ja malli päätetään sitten kun rahatilanne on tiedossa . :)

3. Riesa2.0

Riesa2.0 1st gear

Itse olen 21w ja en omista jenkkiä vielä vaan harrastelen noita sierran romuja, ja ei en väsää niihin mitään lintulautoja ja uretaani puskureita, vaan kaikki kolme (yks käyttis ja 2 harrastepeliä) ovat suurinpiirtein tehtaalta tulleen näköisiä. Syy miksi noita harrastan on kunnonlisten jenkkien korkeat hinnat, joten ei ollut silloin amis aikoina sellaista varaa edes ajatella ja sitten vain jotenkin jäin noihin eurovoorteihin koukkuun.. Mutta nytkun saan parin vuoden sisällä tuon hiljattain ensimmäisen velaksi ostamani ja yhden haaveautoistani (alkuperäisen coswoortti sierran) maksuun niin seuraavaksi hommataan jenkki V8:lla. Mikä jenkki sitten pihaan tulee se on vielä kysymysmerkki..

Mulle on periaatteessa ihan sama mitä autoa ihmiset harrastaa, kunhan se vain itseä miellyttää ja pääasia on että harrastetaan. Itseäni ei vain nuo tuuninki/uudet autot/jumalattomat puskurit/spoilerit/bassonjumputus enää kiinnosta, vaan tykkään enemmän kun auto on alkuperäinen eikä pilattu kaiken maailman omatekoisilla siipi virityksillä. Mutta tämä Germanlook tyyliin tuunattu taunus kyllä kelpaisi mullekkin 8)

4. '82 Le Sabre

'82 Le Sabre 1st gear

Tääl on kans tämmönen wannabe-harrastaja.
    Ekan jenkin ostin 6 viikkoo kortin saannista (82 leppäjeeppi) jota sit vähä maalailtiin jne. ja sit vaihettiin projektikuntoiseen sedani capriceen joka sit kuitenkin myytiin inttiin lähtiessä ja ostettiin nissani :oops: . Sit armeijan jälkeen ostin taas sedani Capricen, jota on pikkuhiljaa täs laiteltu. Ja kun sain vakityöpaikan, niin hommasin vekselivetoisen thunderbirdin käyttöautoks. Ikää täl hetkel 21 vee ja neljäs (ja kolmas) jenkki menossa. Saas nähä koska sais ''oikeen ikäsen'' harrasteauton hommattua! :wink:

Joo tiedän, näitten tän hetkisten autojen hinnalla sais jo jonkun vanhemman aihion, mut kun pitäs ajaakki jollain :lol:

Ei oikeen kiinnosta ajaa muulla kun jenkillä, vaik sitte näillä uudemmillakin. Oon kuullu monta kertaa kuittailuja ''liian uusista'' vehkeistä, mutta minkäs teet! Sanottiinpa jo tota böödiäkin ooppeliks... :soosoo: :argue: :poff:

Vilpitön anteeksipyyntö kaikille, jokka kattoo kieroon kun joku rasvatukka ajelee 80/90 lukulaisella kiululla

5. 66monaco

66monaco Gearhead

aika asia aunus kyllä!!

6. JuSsUkK@

JuSsUkK@ 1st gear

ite oon 20w ja ootan edellee että saan ekan amerikkalaisen...
    ne tuppaa olemaa liian kalliita mulle ainaki :cry:

7. jeddah

jeddah 2nd gear

Missä meni pieleen, käyttikseksi tuli viime vuonna diiselöity wanha Mercury ja harrasteena paria vuotta uudempi Taunus, olkoonkin että sekin ympärivuotisessa käytössä... :wink:

Lasken itseni vielä nuoreksi harrastajaksi..

8. Batmobile

Batmobile Double Gearhead

Sulla nyt sentäs on ollu noita oikeita autoja. Mulla tälle vuodelle kertyy ikää jo 23, eikä oo vara etes haaveilla harrastepelistä. Sen sijaan maantietä kulutetaan pikkusella mersukipolla, johon on uponnu korjauksiin rahaa jo parin kutos-valiantin hinta :mad:
    Köyhän on vaan ootettava ja haaveiltava.

9. '82 Le Sabre

'82 Le Sabre 1st gear

No, etköhän säkin saa mieleises jenkkipelin hankittua ennenpitkää :p volvolla mäkin alottelin mut sain sen aikoinaan myytyä (tosi kalliilla 8) )

10. muggo

muggo 1st gear

Nuori? No alta 30v harrastaja.
    Tähän asti ollut lähinnä pemareita, 518i:stä, seiskasarjalaisen ja avobemarin kautta aina 535tic:iin. Sen jälkeen jokunen VW (jollainen emännällä nytkin käyttiksenä diisselinä).

Nyt ekana jenkkinä Dodge Ram Van '85 225slantilla, tosin pätkä mallina ja pitkä haussa.

Jenkkikuume ollut armeija-ajoista lähtien eli melko monta vuotta, syynä inttikaverin vanit + muut jenkit millä kuljettiin aina lomille :rotfl:

11. impala67

impala67 Double Gearhead

jälkiviisaasti voi todeta, että oli hyvä tuuuri että omat mieltymykset osui yleiseen ja helppoon merkkiin, ja se että tuli jatkossakin hankittua halpoja merkkejä ja malleja leimakuntoisina. autoharrastuksen paras puoli on meikäläiselle ollut ajaminen ja osallistuminen tapahtumiin, ei autojen suuritöinen remontointi kuluvien osien vaihtoa lukuunottamatta.

siis, ekaksi autoksi ei mielestäni kannata hankkia liian vaativaa tai kallista projektia.
    2000:lla eurollakin on iso valikoima kelpo jenkkejä. monikäyttöisyydestä ja isoista tiloista ei ole koskaan haittaa... mutta valitse silti se josta ITSE tykkäät eniten.

se tosin vähän harmittaa ettei tiennyt investoida harvinaisempaan ja wanhempaan kalustoon kun sitä vielä sai kohtuuhintaan.

12. WTF

WTF Gearhead

13. PauliP

PauliP 1st gear

Ai että missä on nuoret harrastajat?
    Toissakesänä Himoksen V8 Summer meetingissä oli meidän pojan kavereita, ihan uteliain mielin tutustumassa jenkkiautoharrastukseen. Yksi pojan kaveri tuli paikalle ihan itse omin käsin, isolla työllä ja vähällä rahalla tuunaamallaan Hondalla. Kuulemma oli senlaatuista vittuilua naapurimökistä kuulunut, että ei enää viimevuonna vaivautunut paikalle.

Olikohan ne jenkkiautoharrastajat jotka kaljapäissään sieltä naapurimökistä vittuili, edes pientä osaa siitä työmäärästä harrasteautoonsa laittaneet mitä ko. kaveri oli omaansa panostanut.

Tuli vaan mieleen, kun kysyin pojalta että lähdetkö kavereittesi kanssa Himoksella ja varataanko teille mökki. Ei kuulemma kaverit lähde mukaan.

Niin juu, pitää vielä lisätä, että poika oli siellä 455cid koneella varustetulla autolla jä äiti toisella 455cid:llä ja isä vain 2,7liter jenkillä. Ei olisi ketään pitänyt haitata että joku pojan seuralainen tuli paikalle tunariautolla.

14. raggar

raggar Gearhead

Joo tuolla tavalla saadaan nuoret varmasti pois amerikanautopiireistä. Täälläpäin ne piirit on kyllä välillä liiankin pienet...

Itellä on ikää kohta 26 ja välillä saa kuulla että ei nuo piilovarmarit oo mitään harrasteautoja yms. Mitä sitte, ei meidän perheessä harrasteautoo oikeestaan ees oo, käyttöautoja ne on kaikki romut.

Se on vaan tehtävä niinku ite haluaa, ei muita miellyttääkseen.

15. Toke

Toke Gearhead

se on vähän joka puolella sama juttu nuoria harrastajia kohtaan, ittellä ollu kolme vania ja yks new yorker ja muutamia vanhempia volvoja ja ladoja yms. harrasteautoo, ja mihin vaan tapahtumaan tai kokoontumiseen menee niin aina kattellaan pitkin nokan vartta. vaikuttaako se ikä sit niin paljon, en tiedä, ku ikää on vasta 24 ja lärvi ku 15 kesäisellä. Sen oon kyllä huomannu et aina ne rahat johonki hukkuu, kulut vanhassa amazonissa ja vähän tuoreemmassa vanissa on suurinpiirtein samat. Välillä tulee näitä kausia ettei oo rahaa pistää harraste peleihin ku tuli hommattua vähän uudempi mexico peli eli pt cruiser, silti pihalla on vaan jostain syystä pari vanhempaakin volvoa, ja taas ankara säästökuuri menossa et sais ostoon jonkun vanhemman jenkin...

16. human62

human62 1st gear

Silloin kun olin 18 v (1980 luvun alku) ei jenkkejä edes oikein saanut mistään, ei ollut uustuontia, ei jenkkiautoliikkeitä.
    Bre-Vir autosta sitten ostin (ilmeisesti Suomen eka virallinen jenkkejä myyvä liike Vantaalla) kun myivät vieläpä LUOTOLLA kun käsirahan maksoi ensin.
    Opintoraha meni suoraan lyhennyksiin (valtio maksoi , :rotfl: :rotfl: ) ja ne osamaksulaput sai mukaan, muutaman metrin pituiset osamaksulomakkeet...muutamaksi vuodeksi eteenpäin.

Auton arvo muuten nousi enemmän kuin korot olivat...sama pätee tänä päivänä. Inflaatio pitää siitä huolen. Aikanani ei pankeista yleensä edes saanut mitään lainoja...toisin kuin nykyään.
    Ihmettelen sitä etteikö nykynuorilla olisi rahaa/lainarahaa ostaa jenkkiautoa, eihän ne ole edes kalliita. Pankit suorastaan tyrkyttävät rahaa ja autoliikkeet myyvät osamaksulla.
    Auton arvo ei alene , näitä kun ei enää valmisteta uusia. Omastani saisin kolme kertaa sen hinnan mitä siitä silloin maksoin ja se vieläpä euroina :D
    Pankista vaan lainaa ja eikun autoa ostamaan tai sitten osamaksulla..
    mikään ei korvaa niitä hetkiä jotka tuonikäisenä jo tuolloin/silloin pääsin nauttimaan oikean Impalan ratissa.
    Impala löytyy edelleen minulta ja en hankintaani ole koskaan joutunut katumaan. Impala on seurannut uskollisesti minua puoli elämää, se ei ole jättänyt minua koskaan tien päälle, minä olen sen kyllä joskus joutunut jättään tielle vähäksi aikaa... :D :D

17. alteredmag

alteredmag 1st gear

kun mä olin nuori (1980-luvun loppupuolisko) ei amerikan autot ollu meilläpäin kovinkaan trendikästä. eipä niitä itseasiassa edes näkynyt. ei niitä ollut kellään.
    ja niinhän se on nytkin! eikä sitä HALPAA jenkkiä löydy edes halukkaalle. eli mistäs sen harrastamisen sitten aloittas?
    ja kun toi nykyinen polttolitkun hinta vielä pistetään amis-teinin vertailtavaksi, ei ole ihme jos 7l/satasella vie voiton 12/satasella...
    sen hotnan,rojotan tai yyppelin saa paljon halvemmalla ku leppäjeepin. ja bensakulut on puolet.

tarviiko tota edes ihmetellä?

ja lisäks noissa tyyninki piireissä näyttäs pyörivän makeemmat mirkut. (mielipide kysymys, tietenkin.)

18. smuige

smuige Gearhead

Aika tehokkaasti on alan vanhemmat harrastajat varmistaneet ettei nuoria kiinnosta jenkkien harrastaminen. Toisaalta myös nykyinen hinnankehitys ja bensanhinta myös rajoittaa aika hyvin.
    Se on melko ymmärrettävää vielä että toyota ja honda harrastajille vittuillaan, ei sekään reilua ole huomioon ottaen että harrastajia nekin on. Se mitä mä en ymmärrä on vittuilu aspen/stw/van ym. ajaville vanhempien harrastajien toimesta. Maailma on hieman muuttunut siitä kun nykyään 40-50v äijien harrastus alkoi. Toki osien ja autojen saatavuus on ihan eri maailmasta nykyään mutta niin on hinnatkin. Se että 80-luvun alussa sai dartin tai valiantin muutamalla satasella tai tuhannella markalla ja se että ne autot oli silloin 15-20 vuotiaita eli huomattavasti nuorempia kun ne jotka nyt muka on liian uusia on kaukana nykypäivän tilanteesta. Uusimmat aspenitkin ovat jo n. 30v vanhoja ja dartit n. 40v eli ne jotka olivat paskoja jo 20v sitten ei takuulla ole kovin paljon parempia nyt. Vaati aika paljon jo että pitää 30-40 v vanhan vessan liikenteessä eikä asiaa paranna ollenkaan että siitä vielä vittuillaan. Maailma näyttää kovin erillaiselta kun ikää on 40-50 ja asuntovelat ym alkaa olla maksettu ja rahaa harrastamiseen on pikkasen enemmän kuin juuri kortin saaneella. Sama seikka vaikuttaa harrastamisen hintaan koska rahaa löytyy harrastajilta nykyään enemmän kuin koskaan ja hintakehitys seuraa. Samaten autokanta on pikkasen harventunut ajan saatossa kun autoja on surutta poljettu paskaksi kun nillä ei ollut mitään arvoa kenenkään silmissä. Jenkkiharrastus elää vahvaa renesanssia kun vanhat harrastajat aloittavat uudelleen kun aikaa ja rahaa on toteuttaa nuoruuden haaveita kun taas tuning-piireissä ollaan samassa tilanteessa kuin jenkkiharrastus 20v sitten, porukka on nuorta ja samanhenkistä, autot samaa ikäluokkaa kuin jenkit 20v sitten ja hintaluokka nuorille sopivampi. Ei tuunauskaan välttämättä ole halpaa mutta pienemmällä rahalla saa aikaan paljon enemmän muiden silmissä hienoa. Jenkkipuolella vaikka upotat 5000e 4d tolppa darttiin niin porukka kattoo nenänvartta pitkin kun se on vaan dartti.
    Sitten taas jos nuori jannu ilmestyy ns. hienolla ja laitetulla jenkillä astuu kuvaan taas vanha perinteinen kateus tekijä.
    American car showssa huomasin että GTi lehteä tyrkytti nuoret puolialastomat pimut kun taas V8:a keski-ikäiset tädit, sanoo aika paljon kohderyhmästä. Ei muuten kovin moni alle 25v edes puhu american car showsta, moni on kysynyt olenko minäkin menossa tuning car showhun, hetken joutuu aina miettimään että mitä ne tarkoittaa
    Jenkkipuolella kuppikuntia on moneen lähtöön ja jos "piireihin" ei pääse niin on aina ulkopuolinen. Eri sukupolvien jututkin on aika erillaisia, vanhemmilla saattaa olla jo lapsiakin mukana ja meno on hieman rauhallisempaa.
    En sano että jenkkien harrastaminen olisi mahdotonta, se vaatii vain avointa mieltä ja päättäväisyyttä sekä uskoa omaan juttuunsa. Jos muiden mielipiteiden mukaan mennään niin menee paljon vaikeammaksi.
    Ja kyllä, minulla on aspen 8)

19. jviirret

jviirret 1st gear

Taitaa vuosi vuodelta olla pienempi joukko ikäluokasta joka yleensä alkaa autoharrastajaksi. Auto mielletään entistä useammin pelkäksi kulkuneuvoksi. Eikä riitä että saa sen harrasteauton ostettua, vaan pitää olla tilaa säilyttää ja/tai kunnostaa. Vaikka sen auton arvo saattaa nousukaudella noustakkin, niin kyllä siihen arvon säilyttämiseen menee rahaakin.

Jukka

20. PauliP

PauliP 1st gear

Kyllä tunarikaveritkin rahaa lyö vekottimiinsa kiinni aika reilusti. Meidän pojalla ei ikinä ole ollut silleen rahaa laittaa jenkkiautoon kuin muutamilla hänen kavereilla tunarivehkeisiin. Luulen, että suurin ongelma juuri on tuo jenkkiautoharrastajapiirin sisäänpäinlämpeävyys (minä mukaanlukien) ja joihinkin vanhoihin asioihin kiinnitarrautuminen.

Kyllä on aika pirun vaikeaa tulla mukaan jenkkiautotapahtumiin, ellei nuori satu olemaan rockabillystä kiinnostunut tai olemaan jonkun harrastajan lapsi.

Muistan kun kerran ehdotin että mitäs jos perustetaisiin tänne tallille "nuortenkerho = korjauspaja", kyllä alkoi valtava älämölö siitä että mitä kaikkea pahaa siitä seuraa...

Kerro tästä muillekin!