Missä on nuoret harrastajat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Otto, 28.12.2003.

1. Rahikainen

Rahikainen Double Gearhead

Niin, ajatella semmosia kauheuksia kuin uusia harrastajia :eek:

2. jviirret

jviirret 1st gear

On myös kyse siitä mitä sillä rahalla saa. Sillä rahalla millä saat vastaleimatun tuninki auto aihion et kovin kummoista jenkkiä saa. Tuninki mies pääsee heti toteuttaan itseään, iskeen subbaria konttiin ja spoikkaa kylkeen, mutta jenkkiharrastajalla on edessä aihion rahaa ja aikaa polttava täys kunnostus. Kun sitten aikoinaan pääsee autolla ajamaan ja kilometri kustannukset on tuplasti sen mitä sillä tuninki kaverilla, niin siinä opiskelijan tuloilla alkaa mietiskelemään että olikohan järkeä.
    Uskoisin että keskiverto "tuninki mies" pistää autoonsa murto-osan siitä aika ja rahamäärästä mitä keskiverto "jenkki harrastaja". Tähän lasken kaikki kulut, tallista ja työkaluista lähtien.

Jukka

3. Camino'79

Camino'79 Gearhead

älkäähän nyt tehkö asiasta noin vaikeaa :wink:

meikäläinen ei ainakaan edes juurikaan tuntenut jenkkiauton omistajia saatika kerhojäseniä kun caminon rakentelun aloitin, myös OD oli tuntematon käsite :eek:

että kyllä mulla ainakin on tuo jenkkiautoharrastus lähteny siitä omasta halusta ja se kipinä on lähteny tuolta jostain vuosien takaa kun isukilla on noita amerikkalais-valmisteita ollut useampikin kappale :p

ja sitten tuli tietysti isältä kysyttyä että onko sillä missään jemmassa mitään lehtiä missä olis jenkkiautoja niin se passitti vintille kattelemaan kaikki vanhat V8:sit :rotfl:

ja sitten semmonen pikkulisä että en myöskään ollut juurikaan roplannut autoja ennen kuin tuo camino tuli hankittua, että sekään ei ole este :wink:

että omasta halusta sen on lähdettävä sen touhun :D

T:17v harrastaja täältä jumalanselän takaa :rotfl:

4. GARAGE_INC

GARAGE_INC Gearhead

jokainen voi päätellä ikäni , ja olen kyllä ainakin itse pitänyt jenkkiautoista ihan pikkulapsesta saakka.
    terveisin nimim. "jenkkiautoilija kolmannessa polvessa".

5. chevyukko

chevyukko 1st gear

joo omasta halusta ja mielenkiinnosta se on kiinni.. ite ajelin jo mopopoikana jenkkien perässä ympäri kylää.. ja tiesin joka tontin missä niitä voi nähdä... kyl sitä ennen kuolattiin -70 hornettia ku vieressä ollutta v6 taunusta... ja v6 tane oli sillon nykysiin tuuninki vehkeisiin verrattava laite...

6. 69

69 Gearhead

Smuige perkele täällä yks "se on vaan dartti" harrastaja vetää herneet nenään :poff:

7. KaapoLöllö

KaapoLöllö 1st gear

Onhan noita tullu lapsenaki ihailtua, mut lopullinen kipsu oman hankintaan tuli ku armahin isoveli valjasti miut Oldsin puikkoihi ku täytin 18.

Ah ku se oli komiata! :rotfl: Pakkohan moinen oli saaha..nyt sitte vahingossa hourahtanu noihi pätkä moottoreihi ja himo takas kasin pariin on polttava, jopa pakottava. Nii ja ikää miulla taitaa olla 22 tällä hetkellä.

8. Dna Kerma

Dna Kerma Gearhead

On se kyllä kans rahasta kiinni, jos vaikka oletettais että olis 1500€ pistää autoon, nii kyllä se tuuninkihemmo pääsee paljon enemmän ropeltamaan kuin sitkeäsissi-amerikanharrastelija.

9. jviirret

jviirret 1st gear

Tämän vuoksi niiden arvot ovat nyt niin korkealla, ettei rahaa ostamiseen ole ennen kuin on vakituinen työ. Sitte onkin mielessä jo talon ostot ja perhettäkin alkaa olemaan. Kauankohan arvon nousu voi jatkua?

Heitetäämpä haaste: Minkälaisen jenkin saa nuoren kesätyö palkalla? Oletetaan että käteen jää kesässä 4000euroa. Jätetään laskuista pois kaikki pakut, vaatimus listalla 8-kone ja voimassa oleva leima.

Jukka

10. köyhä

köyhä 3rd gear

11. mke77

mke77 Gearhead

......sillon kun mää olin 15vee ja ajelin suitsalla kesätöihin autokorjaamoon......olis jääny käteen jos olisin säästäny 9200mk koko kesästä...

ja silloisen työkaverin kaveri tyrkytti ford courieria 10tmk:lla v8 ja kaikkee

.......enkä ostanu......missäköhän sekin "pillumagneetiksi" kutsuttu courieri nyt on saatika se jamppa kun sitä tyrkytti?? HD:lla se pihaan tuli.....oskos nimi ollu Jysky????? teki kuitenkin lähtemättömän vaikutuksen!!

vaaditiin 2-5american-caar-souta lisää ja työkaveriks Esa ni johan lopullinen niitti ameriikan auto arkkuun oli lyöty!

mut nyt tosiaan ei mitään harraste peliks kutsuttavaa saa tommosella rahalla.... eikä ole kyl tulijoitakan tällä aluella
    20-35 vuotiaita harrastajia on ......öööö.....8-10kpl:tta täll talousaluella

12. Dna Kerma

Dna Kerma Gearhead

No ei kyllä yhen kesän tienestit tommoseen summaan riitä, ainakaa täällä päin. saa olla säästöpossuun paukutettu lanttia jo 15 kesäsestä asti. Jos poissuljettuna on aspenit/valiantit/perusSTW:t, ja kriteeri on katsastettu-8, nii ei oo hirveesti tällä hetkellä nettiautossa tarjontaa. ja jos on realistisempi 2000€ budjetti, nii valinta onkin marginaalinen :)

edit: Tarkemmin laskettuna... viitsisitkö kertoa mistä saa noin paljon fyffee kesätyöläinen, jolla ei ole tutkintoa..? Minä haen sinne firmaan oli se missäpäin suomea hyvänsä :rotfl:

13. Trexem

Trexem 3rd gear

Itse ostin -75 dartin 17 vuotiaana toissakesänä reilulla 2000€:lla ja oli mahtava kaara vaikka olikin laiska :oops: Mutta jo sillon tajus että fiiliksellä mennään ei vauhdilla 8) Tulis sitten se myytyä, mutta ihastuin jopa niin paljon siihen darttiin että olen joskus päättänyt hommata samanlaisen, vaikka onkin "vain" dartti :poff:

14. smuige

smuige Gearhead

Taitaa olla lähempänä 2000e noi potentiaaliset kesätulot nykyään. Mä en edes pääse siihen 4000e tänä kesänä, ei oo pelkoo asentajan palkalla. Mä olen useimmat jenkkini velaksi ostanut, ei ole suurista summista kyse tosin ollut, parin tonnin luokkaa max. Mun kohdalla toimivin rahansäästömetodi on ollut iskeä kaikki likenevä autoihin ja sitten myydä pois kun tarvii rahaa, joskus saa voittoakin. Ite opiskelen ammattikorkeessa ja osaaikaduunissa joten ei tarvii pahemmin säästellä.

15. human62

human62 1st gear

Ne jotka lukivat ekan kirjoitukseni kerroin siinä osamaksusta vuonna 1981, sillä rahalla olisi silloin muinaisina aikoina saanut melko uuden auton.

Tosi on, ei riittänyt kesän tulot eikä kahdenkaan , maksoin autoa viisi (5 ) vuotta...

Mitä inflaatioon tulee, niin on talojenkin hinnat noussut,+kaikki mahdollinen muukin ei jenkkiautot määrittele Suomessa mitään hintoja, hinta koostuu niiden saatavuudesta, ja jenkkilästä niitä saa.
    Itselläni ainakin enemmän velkaa kuin koskaan aiemmin, sehän on kuin pääomaa ja ne saa vaikka hautaan mukaan ?...

BENSALITRA maksoi -80 luvun palkkatasoon nähden ihan saa*****ti, liki 4 markkaa litra, tuntipalkan ollessa 16 mk. Eli tunnin työllä sai 4 litraa.

Nykyään vastaavassa työssä saa varmasti 16€ tunti ja sillä saa toistaiseksi eli juuri nyt pyöristettynäkin 10 litraa

BENSAA SAA PUOLET ENEMMÄN, autoja voi tuottaa jenkeistä...aihioita ja autoja on Suomessa enemmän kuin koskaan aiemmin.
    Kaikki lähtee siitä haluaako harrastaa ja mitä haluaa.
    RAHA on vain pelkkiä numeroita, ei sen kummempia, ja pankista niitä numeroita saa lisää.

Nämä nyt ovat näkemyksiäni ja on mukava että keskustelua tästä syntyy.
    On kuitenkin turha väittää että olisi nykyään sen kalliimpaa kuin ennen, ja jos joku tulee juttelemaan jossain meetingissä leppäjeeppinsä kanssa ei se miestä tai naista pahenna ellei sitten toisinpäin. :)

16. jviirret

jviirret 1st gear

No on mennyt lamavuosien oppi perille. Jos velkaraha on ainoa mahdollisuus harrastukseen mukaan pääsemiseen, niin en ihmettele ettei nuoria kiinnosta. Ei minulla ainakaan ole pokkaa suositella "harrastusvelkaa" kenellekkään. Velkarahallako säilytys ja rakentelutilatkin maksoit? Ne on pakko olla jos nykypäivänä meinaa "niitä oikeita" jenkkiautoja harrastaa. Ne kun on nyt 25vuotta vanhempia kuin silloin 80-luvun alussa. Ei välttämättä riitä kunnossa pitämiseen jarrupalojen ja ilmanputsareiden vaihto, kuten tuninki puolella.

Jukka

17. Terosu

Terosu 1st gear

3-vuorotyö ja viikonloppuhommat pariin kertaan auttoivat mua viime kesänä tienaamaan lähemmäs 4 tonnia kahdessa kuukaudessa. Verot vähennettyinä jotain 3500. Ihan kohtuullista? Peruspalkka 1340e/kk. Ens viikolla takas samaan duuniin viideksi kuukaudeksi vähän paremmalla palkalla. Tuskin tässä silti miten ihmeellisiä autoja ostetaan, kun tulee tuo inttikin vastaan, mutta tuo leppäjeeppi on ihan tarpeeks jenkki mulle. Firma Oras OY ja duuninimeke valuri 8)

18. jviirret

jviirret 1st gear

No laskin vaan metallin minimipalkka 1300e/kk-verot=tonni käteen/kk. Ylitöillä sitte vielä yks tonni lisää. Siis työaika 3kk. Tuo summa suunnilleen maksimi mitä kesätöissä mahdollista ilman koulutusta tienata.
    Pienempi summa olisi tehnyt jenkin löytämisestä mahdottoman. Vähän on tuohonkaan hintaan varaa valita.

Jukka

19. Luksu

Luksu 2nd gear

Ja kummaa on sekin et jos sattuu ostamaan kaapin ja saa sitä hyödynnettyä ihan jokapäiväisessä ajossa,niin "aito harrastaja porukka" tekee kyllä selväks sen et tollanen halkoliiteri ei kuulu harrastamiseen tai ainakin tulee ehdotuksia millainen on se "harrasteauto".No itse en ymmärrä niitä taas jotka lokeroivat harrastajat kohteen mukaan harrastajaksi ja puuhastelijaksi.Ja sitten ihmetellään et kun ei porukka käy tapahtumissa tai muissa systeemeissä,no kun ei kiinnosta mennä kuuntelemaan vittuilua siitä et sun autos on tarkoitettu perheelliselle tai rakennustyömaalle... Kummasti ne puheet muuttuvat tai siis unohtuu kun pitää hakea jostain jotain suurempaa,mikä ei mahdu siihen 2D kilvettömään "oikeaan" harrastusautoon... Ja kehutaan vielä että on kiva mennä jenkillä hakeen jenkkiosia... :rotfl:

20. Stance

Stance Gearhead

Mua ei kiinnosta esim. näyttelyautot juurikaan, ei tule käytyä. Muutenhan kaverit ja tutut saa valita ihan itse. :wink: Samoin alan lehdissä oikeastaan kiinnostaa vain joko puhtaasti alkuperäiset yksilöt tai sitten "käyttöautot". Oman harrastamisen olen muokannut elämäntilanteeseen sopivaksi, ei mulla ole aikaa, halua tai rahaa omistautua jonkun raadon purkamiseen ja kasaamiseen tällä hetkellä. Ei ole rakentelupaikkaa, pelkkä lämmin säilytyspaikka talvikeleiksi toiselle autolle, kun asutaan kerrostalossa. Eli autot on sitä myöden varsin käytännöllisiä ja "uusia". Jos se jota kuta häiritsee niin ei ole multa pois, antaa vaan häiritä. Tämäkin talvi on harrastettu 18-v pitkäkattoa, joka toimii joka ikinen päivä kun vaan jaksaa huoltaa ja korjata.

En yhtään ihmettele jos nuoria harrastajia (itse '77) ei paljon ole. Ei mulla olisi vielä 10 vuotta sitten ollut mitään mahiksia pitää harrasteautoa tai autoa yleensäkään. Piti opiskella ja käydä osa-aikaduunissa jotta sai asumisen ja opiskelun maksettua. Autot on kalliita, vaikka miten niitä nyt saisi jenkeistä edullisesti. Rahaa tässä viime vuosina on saanut pankista ongelmitta jos on autoa haikaillut. Kokeilin vuosi sitten omasta pankista ja 15 000€ irtosi ilman vakuuksia harrasteauton hankkimiseen. Jätin nostamatta, oli päätös kyllä kädessä.

Kerro tästä muillekin!