Mistä 341 Hemiin nokka-akseli +muuta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mika.T, 10.6.2007.

  1. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Komia moottori :) Early Hemi on kyllä hieno moottori.
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Hienolta näyttää, tuttua sukunäköä konehuoneessa mun Chrysleriin verraten.
     
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No viimein saatiin sotokin tienpäälle. Ei siinä mennytkään kuin muutama vuosi. :D
    Odotellut kasattuna inspiraatiota.

    Satakunta mailia ajelin tänään. Virranjakaja meinas vähän teettää töitä, mutta kun jumitti alipainesäädön jumiin niin sai kärkivälin pysymään aloillaan.
    Kärkien aluslevyn nivelöinti kulunut väljäksi joka tekee sen että kärkiväli vaeltaa ja kone ei siten käy kunnolla.

    Moottori toimii kyllä hienosti. Ei naputa saati muutenkaan temppuile.
     
  4. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Miten muuten tarkistetaan ko. koneessa "venttiilivälykset"?

    Moottorissa on hydrauliset nostimet eikä mekaanista säätöä keinuvivuissa lainkaan...
     
  5. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Ei mitenkään, hydraulinen nostaja on tosiasiassa hydraulinen välyksenpoistaja, eli nippuun ja momentit kohdalleen ja se on siinä.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    Erittäin hieno auto, Mika.T ! Ja vielä Early Hemillä, hattu nousee!

    Mulla on aftermarket säädettävät työntötangot/tönärit. Jos tuo allaolevan linkin kuva näkyy, niin tuolleen säädin 440:sten venavälyksen hydraulinokalla. Ekaks kun vaan lätkin kamat kasaan ja säädin välykset tunteella pyörittelemällä tönäreitä ja kirimällä sitte niitten säädettävien tönäreitteni muttereita, ni jotku venttiilit jäi kuitenki löysäks tai kantamaan tms. (oli kai nokan nosto jossain vipoissa jo tietysti päällä tms.).

    [​IMG]

    Että vaikka sulla ei olis säädettäviä tönäreitä tai vippoja, ni ton kuvan logiikalla pystynee pyörittelemään konetta venakopat irti ja kokeilemaan keinuja painelemalla ja/tai tönäreitä pyörittelemällä, että onks niitten välys näppituntumalla sillä seinällä keskenään. Vai onko joku tiukempi tai löysempi tms.

    No, en tiedä. Hieno auto joka tapauksessa sulla! :p

    Hups just hokasin, että Öörli-Heimossa tuo nokka on kai erilainen niiden imu- ja pakonokkien järjestyksen suhteen kuin "rahvaan" esiim. 440:sessä. Eli tuon kuvan stepit/asteet ei osu sulla kohdalle, peruslogiikka kyllä.

    Noo, Herra Guukkeli ehdotti Lontoon murteella, jotta:


    http://www.hotrodsandhemis.com/Rebuild/ ... Part3.html

    ...ja sieltä.:

    *** NOTE ***

    It is always a good idea to use adjustable pushrods whenever you have installed a performance or reground camshaft. You will also need them if you have the heads shaved or block decked. Failure to use adjustable pushrods in these situtations can damage your engine. Standard hemi rocker shafts have no provisions for adjustment so any differences from stock dimentions must be compensated for with adjustable pushrods. Adjustable rocker shafts were used on factory high performance engines as well as industrial and some marine applications but they are expensive and hard to find. In most cases it is much easier to simply use the adjustable pushrods


    ...eli säädettävät työntötangot. Ne on kyllä asiaa. Ehkä "kalliit kun faan" jos vertaa halvimpiin vakiotönäreihin, mutta kokemuksen komealla rintaäänellä piipitän täältä, että oon ajanut noilla säädettävillä tönäreillä 8 kesää. Toimii moitteetta!
     
  7. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Ehkä ei kannata lietsoa paniikkia. Noi hydrauliset "nostajat" on kuitenkin olleet käytössä ja toimineet jo 30-luvulta lähtien. Siis olen melkolailla varma että esim. ko. tapauksessa ei tule konerikkoa vaikka hempassa ei olekaan säädettäviä aftermarket tönäreitä.
     

Kerro tästä muillekin!