Mistä '65 darttiin pakosarjat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 8.3.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kesä tulee ja kehonsiirtoväline (lähes) muuten valmis, mutta mistä löytyis yläkautta koneelle tulevat peltisarjat, kun ei muut tahdo sopia. Koneena 318.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Yläkautta meneviä sarjoja saa Hedmanilta tai itse tehden. Alakautta meneviä saa Doug'silta ja ehkä Layson'silta ja osittain alakautta meneviä tekee Hooker. Ne on kaikki reippaasti arvokkaampia kun yleiset halpis sarjat.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistähän näitä osais kysellä. (maahantuoja tai joku)
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    racers place varmaan toimittaa ainakin Hookeria ja Hedmania, Hookerin 1 5/8" primääri 2.5" kollektorilla on nro 5208 ja Hedmanin 1 7/8 primääriset 75110. Ne on kuitenkin turhan isot 318 koneelle. Doug'sin alakautta menevät on n:ro D450, ne ei käy 727 lootan tai rattishifetrin kanssa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    oiskos us-partsilla kyseistä tavaraa? tai south west trade hämmenlinna/tampere?
     
  6. Flea

    Flea 1st gear

    Mukavaahan se olis jos jollain pyöris tommoset nurkissa tarpeettomina. Kyllä niistä vois maksaa vaikka vähän rahaakin. Tuntuu kaupan hyllyltä lähtevän aika suolaseen hintaan. :mad:
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ne on aika suolasen hintasia missä tahansa, Summitilla näyttäis olevan noi Hookerit pinnotettuina 750 taalaa, hedmanit pinnottamattomina 570 taalaa. Racers placessa pinnoittamattomat Hookerit hiukka yli 600 euroa. Noi Dougsit on lähtöhinnaltaan muistaakseni 1100 taalan luokkaa.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa alkaa rankka putkien vääntely. :odroll:
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, kyllä siinä jo pari tuntia tekee hommia tohon rahaan, jos vaan on hitsivehkeet jne. Pari pikku vinkkiä jos rupeet ite niitä väkästään: Mä ottaisin ensinnäkin tollasen "weld kitin" josta niitä alkaisin tehdä. Saa hyvälaatusia käyriä sekä kollektorin joita pääsee hyödyntämään. Hedmanilla on #75595, joka olis pikkulohkomopsiin, mutta saatavuudesta ei oo hajuakaan. Vaihtoehtosesti vois tehdä laipat ite 8mm paksusta latasta ja ostaa letukan setti #65595, siitä sais ehkä noi laipat myytyä irrallaan. Noi sarjan mukana tulevat laipat on aika ohutta, eli ite tekemällä tulis paremmat. Noi kitit on jossain 175$ hujakoilla. Tietysti voi ostaa "moposport" käyrääkin ja suoraa, ja tehdä kokonaan ite, mutkat on kuitenkin aika laajasäteisiä ja pyöreys ei oo ihan yhtä hyvä kun noissa hedmaneissa. Mutkia tarvitsee joka tapauksessa todennäköisesti muutaman lisää vaikka ostais tollasen tee ite sarjankin. Sitte pitäis laskea millaset sarjat haluaa, eri primäärien pituudet mihin pyrkis. Sitten olis hyvä olla vaikka sellasta taipusaa paperiletkua josta leikkaa sopivan mittaset pätkät, kiinnittää ne laippoihin ja lähtee hakemaan reittiä kollektoreille. Sitte kiinnittää kollektorit siihen missä niiden on hyvä olla ja alkaa tehdä putkesta "vaikeimmasta" aloittaen kopiota kollektorille sahailemalla ja pistehitsaamalla ne laippaan ja liitokset yhteen. Sit kun on kaikki saatu siihen asti valmiiks, niin irrottaa putket laipasta ja hitsaa jokaisen putken valmiiks ja hioo saumat jos haluaa. Seuraavaks pistehitsaa primäärit laippoihin ja kollektorit kiinni (eka primäärien väli umpeen), irrottaa kannesta, muokkaa lähdöt kannesta oikeen muotosiks ja hitsaa valmiiks. Ja voila; sarjat on valmiit. Koko ajan täytyy pitää mielessä, että ne sarjat pitää saada myös irti ja kiinni kokonaisena pakettina. Ja lisäks jousituksen täytyis olla normaali ajoasennossa ja pitää seurata myös, että tilaa jää vaikkei ohjaus oliskaan keskellä; pyörä kun liikkuu silloin myös etu-taka suunnassa. Kollektoritkin pystyy tekemään suorasta pellistä, ite oon tehnyt ne "apilanlehtiosat" erillisistä kappaleista ja hitsannut yhteen Supistuksen olis hyvä olla vähintään 15 sentin matkalla. Lisäks tarvii vielä sitten liitoksen varsinaisiin pakoputkiin, se voi olla hyvä vetää auton alle asti kuitenkin pitäen edelleen mielessä, että paketti täytyy pystyä myös nostamaan pois. Ei toi mikään mahoton rasti ole jos on vaan aikaa ja kärsivällisyyttä.
     
  10. Flea

    Flea 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä. Eiköhän se jo kesällä liiku. (eikä aikasemmin tarvikkaa) :)
     
  11. kinde

    kinde Gearhead

    Voihan tässä helpommallakin päästä, ostaa minulta orkkis valusarjat (273) ja tilaa vaikka Marteliukselta yhdistäjäputken.
    100e ehjät valusarjat.Kyllä, sopii vaikka tehostin ja ihan mikä lodju tahansa!!!!!!!!
     
  12. Flea

    Flea 1st gear

    Käyn tänää kattomas yksii peltisatsei, mut jos ei ne käy lähellekkään niin voisimpas vaikka ostaa noi sun valut. Hintaa voitais kyllä vähän tarkistaa. :argue:
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Olisko kellään kuvaa hookerin 5208:sta. Kokeilin googlata huonolla onnella. Kotisivujen mukaan yksi primääri pitäisi mennä sisälokarin läpi??
     
  14. timppa

    timppa Gearhead

    Olikohan www.bigblockdart.com missä oli kuva noista hookereista ja siinä meni 2 putkea lokarin läpi. (lokarin takareunasta 20cm soiro runkoaisan päältä lokarin päälle asti pois)

    US-Partsista opastivat suoraan PartCorneriin tai RacersPlaceen. RacersPlacessa neuvoivat, että halvimmaksi tulisi hommata esim 67-> valtsun sarjat ja modifioida niitä. (Ainakin saa laipat, lähtökäyrät ja kollektorit ja kasan käyriä)

    Jossain oli kuvasarja siitä miten B-korisen satsit sovitetaan A-koriseen (ei muistaakseni ihan mahdottomat muutokset) tosin taisi olla -67...
     
  15. kinde

    kinde Gearhead

    Jos kyseessä on siis lähes vakio vehje , niin kannattaako alkaa vääntää noitten peltisten usein vuotavien ja johonkin kumminkin ottaa, kun on valutkin tarjolla!!! :eek:
     
  16. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kun ne mopsin a-kopan valusarjat ovat historian huonoimmin virtaavat, eikä mitään muuta koneelle kannata tehdä, jos ei ensin vaihda noita.

    Ja jos haluaa oikein tykin, mulla olisi vielä saatavilla orggis 2 to 1 pakosarjoilta pakoputkelle-väliputki, joka vaihteiston ohi mutkitellessaan muistuttaa läpimitaltaan HK:n sinistä :rotfl:

    Valusarjani möin jo aikaa sitten pois :lol:
     
  17. timppa

    timppa Gearhead

    Autonrakennuksesta ja kannattavuudesta ei kannata puhua samana päivänä :wink:

    Kyllä vakiokin jotain hyötyy noista peltisarjoista. Tuskin kauhean paljoa mutta kumminkin.

    Itseäni ainakin nyppii kiristää putket valusarjoihin "nivejatko-jatko-niveljatko-jatko"-avaimella. Tai lenkkiavaimilla 1/16-kierros kerrallaan. (tiedä sitten millaiset peltisatsit on kiristää lohkoon...) :-?
     
  18. kinde

    kinde Gearhead

    Viritys on onnistunut jos ei tule suurta tehohävikkiä :lol:
    273cid........235hv........tehtaanlukuja????VALUSARJAT.
     
  19. Flea

    Flea 1st gear

    Ne pellit on kuitenkii tos ihan läheel. Todennäkösest saan ne suht huokeel hinnal mut jos ei niistä tuu kauppoi niin palailen asiaan. (Kyse on siis niistä kinden valuista.)
     
  20. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Samasta myllystä peltisarjoilla 275HP.
     

Kerro tästä muillekin!