Mistä aineita vaahtomuoviin ja vaahtopolystyreeniin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tomimk, 24.3.2004.

  1. tomimk

    tomimk 1st gear

    Eli tarkoituksena on mm. penkin pehmusteiden valaminen mallin mukaan alkuperäiselle rungolle ja vaahtopolystyreeniä kovana aineena muihin sanoinkuvaamattomiin projekteihin (mm. stirling displacer)
     
  2. Mosse

    Mosse Gearhead

    Vähän kaipais saman suuntaisia vinkkejä itsekin. Musseen on penkin päälliset, mutta täytteet puuttuu... Pystyskö ihan superlonista vääntämään? Onko niitä jäykempiä laatuja kuin perus "patja".

    Mites tommonen Uretaani, eli saumaus aine...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mosse 2004-03-24 22:17 ]</font>
     
  3. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Uretaanivaahto on kovaa. Superloneja löytyy useita eri kovuuksia, löytyy jopa liimaa jolla voi liimata sitä.
     
  4. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mistä saa, mitä maksaa, kuinka toimitaan että onnistuu?
     
  5. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Eri kovuusluokan superloneja saa edullisimmin verhoomoliikkeistä. Ainakaan Etolasta ei sitten kannata ostaa! Verhoomosta saa varmasti vielä asennus vinkitkin kaupan päälle.
     
  6. tomimk

    tomimk 1st gear

    Tarkoitin aineita, joita voi valaa muottiin.
     
  7. tomimk

    tomimk 1st gear

    Eikö kukaan ole patjatehtaalla töissä? :wink:
     
  8. kerosene

    kerosene 1st gear

    uretaaniahan nuo taitavat olla. Uretaaniahan siis on muussakin muodossa kuin rakennustiivisteena. Sitä löytyy lähes silikonimaisesta kumilärpsystä, ihan koviin umpimuovimaisiin saakka.

    Lahden lähellä käytiin joskus katselemassa firmaa, joka tekee busseihin kahvoja ja pehmusteita ym ym. Sieltä tuli tosi erilaista kamaa pihalle. Voi olla että ei tuollaiset paikat helpolla rupea mitään pikkukeikkaa tekemään - lisäksi muottien pitää olla kunnolliset. Eli tarpeeksi tukeva rakenne että suhteellisen kova vaahdon painen ei riko välittömästi ja muutenkin fiksusti saranoitu ja jämäkkä.

    minulla ei ole tietoa mitä niissä käytettään irrotusainneena / muottipintana.

    Firman nimeä en muista, mutta saattaa olla että sen saisin selvitettyä.

    Heikki
     
  9. kerosene

    kerosene 1st gear

    purvac on yksi mutta sitten oli jossain lähikunnassa semmoinen hiukan nyrkkipajamaisempi, missä pikkuhomma saattaisi onnistua helpommin.

    Heikki
     
  10. tomimk

    tomimk 1st gear

    Kiitoksia!

    Lisää tietoa, Mitä aineita ja mistä jos itte tekee?
     
  11. osse78

    osse78 Gearhead

    Superlonia on useita eri kovuus laatuja. Valetut autonpenkkien pehmusteet ovat aika jämäkkää tavaraa yleensä, ja samaa kovuus luokkaa vois olla e-50 (50kg/m3)laatu, tai kovempi. Kaikkein kovinta on limimuoviksi kutsuttu liimapuristettu superloni jonka kuutiopaino on 130-200kg/m3 muistaakseni.
    Yksittäis kappaleita tehtäessä on ehkä järkevää ostaa superlonia kanttinen pala, joka muotoillaan sitten superlonin leikkaamiseen tarkoitetulla sahalla oikeaan muotoon. Sahassa on kaksi toisiaan vasten olevaa terää jotka menevät eri tahtiin ylös ja alas ja vaahtomuovi leikkaantuu todella siististi. Esim Kiillon Kestopren kontaktiliima liittää vaahtomuovin todella tehokkaasti niin että esim eri kovuusluokkia voi yhdistellä tai korjata vanhaa pehmustetta liittämällä siihen uutta.
    Itse verhoilukankaaseen laminoidaan usein ohut superloni joka antaa muhkeutta ja kestävyyttäkin kankaalle.
     
  12. HEPCAT

    HEPCAT 3rd gear

    Vaahtomuovi on polyuretaanivaahtoa.
    Laitetaan linkki missä on vähän kemiaa... http://www.superlon.fi/?action=submenus ... aanikemiaa

    Eli kyllä muottiinvalaminenkin onnistuu mutta vaahtomuovisahalla kantikkaasta aihiosta tekemällä saa melkein yhtä hyvän lopputuloksen.Ainakin ESPEssä tehdään muottinvalua, mutta hinta pienelle sarjalle saattaa nousta korkeaksi. http://www.espe.fi
     
  13. tomimk

    tomimk 1st gear

    Noniin! saa kun kauan lypsää!

    Vaikuttaa huolestuttavan monimutkaiselta? Täytynee pistäytyä patjafirmassa muotin kanssa.

    Mitenkä ton vaahtopolystyreenin laita? Se on kovaa muovia.
     
  14. HEPCAT

    HEPCAT 3rd gear

    Ehkäpä on todellakin viisainta pitäytyä valmiissa tuotteissa ettei tarvitse lukea iltapäivälehdestä: "Mies ja auto hautautuivat vaahtomuoviin"...."Tampere vaarassa" :grin:
     
  15. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Helpointa on tosiaan käydä firmassa joka valaa, oma muotti mukaan ja onnea...
    Luulen ettei valu koti olosuhteissa onnistu, vaatinee sekoituspistoolin.
    Aineiden saanti lienee yksityishenkilölle vaikeaa
     
  16. tomimk

    tomimk 1st gear

    Uretaanivaahtoon aineita on joskus kannettu uretaanielementtifirmasta esim 30L kannuilla, niillä eristettiin vesijohtoputkia. Miksei sama onnistuisi superloniseoksillakin? Käyttöä olisi yritykselläni "protosarjaan"
     

Kerro tästä muillekin!