Mistä...? Cooper Cobra Radial GT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja O.J., 14.3.2007.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Kuusi 275/60/15 gummia tuli vanin mukana, mut vain kahdessa pintaa jäljellä... Mistä tuollaisia saisi kaksi lisää edullisimmin...? :eek: ei kenelläkään täällä olisi myydä? se olisi katsokaas kesä kohta tulossa........... 8)
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Euromasterit myy ainakin, ja jos ny ei tuo merkki tarvitse olla niin www.rengasonline.com :sta tilaat edullisesti
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Voipi olla tympee ajaa jos paat noin leveet etukummit, ainakin jos nilviäiset ei ole tikissä. 255 vois olla parempi.

    295 ja kuollut apusimpukka ainakin oli jotain maagista. :eek:
     
  4. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Kun en viitsisi laittaa eri merkin renkaita, näyttää hölmöltä... :oops: siksi noita Coopereita oikeastaan katselen...

    Oli valmiina nuo alla, ja muutoskatsastettukin -93 noille kummeille... Kärsiikös ohjattavuus pahastikin tuon levyisillä? :rotfl: en ole vielä kertaakaan ehtinyt koettaa...
     
  5. Kapeita uria tiessä ja vanin raideväli, niin noin leveet eturenkaat ei oo muuta kuin hyvän näköiset. Jos on ohjauskulmat sekä vanne/rengaskombinaatio kohillaan ja tiessä hyvä pinta, niin eipä se kumin leveys sitten haittaa mitään. Näitä optimaalisia olosuhteita vaan sattuu aika harvoin kohdallensa.
     
  6. eetuli

    eetuli 3rd gear

  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Njoo, harrasteautossa oli ostaessa 245/60/15 Kelly ahtaajat edessä ja sehän ei kulkenut suoraan missään. Vaihdoin alle 225/70/15 ja kulku parani ja seuraavaksi tulee eteen 215/70/15. Erottuu nimittäin paremmin ne 275/60/15 takafillaritkin :lol:
     
  8. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Mut jos tuollaiset Cooperit hommaisi, niin pysyisiköhän korkeus suunnilleen samana, kun ostaisi 255/70/15 tai 255/75/15, kun perä muutenkin jo ylhäällä, niin ei viitsisi lisää korottaa matalammilla etukummeilla... Takakumit 275/60/15. Tajusiko kukaan? :rotfl: pointti olis siis se, et ohjattavuutta saataisiin eturenkaisiin leveyttä pienentämällä, mutta renkaan korkeus säilyisi takapyöriin verraten samana...
     
  9. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

  10. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Itekkin laittaisin eteen max. 235 renkaat. Pääsee nivelet ja ohjaustehostin huomattavasti helpommalla, eikä ajettavuuskaan ainakaan huonone.
    Sitä paitsi tuon kokoiset renkaat on yllättävän edullisia verrattuna esimerkiksi 255-275 renkaisiin.
    Mutta älä osta kiinalaisia, kuluu nopeammin kuin sukat :lol:
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tyhmän kysymykseni heitän mä tähän väliin, kun on epäselvyyttä selvissä asioissa

    Olikos se nyt niin että 255/70 on profiilina korkeampi kuin esimerkiksi 255/50. Eli puhuttaessa matalaprofiilikumeista, on profiililukema näin ollen pienempi (esim 225/40).

    Minunkin pitäisi rengaskauppaan lähteä nykyistä leveämpää takarengasta ostamaan. 275 olisi kokoluokka ja tuumailin voisiko profiilia muuttamalla saada vielä vähän lisää visuaalista ilmettä (lisää läskiä) takalokareiden sisään? Leveytenä 275 lienee melkolailla maksimi 2gen camaron takalokareihin ja nykyisin takana pyöriikin tavalliset 245/60/15 renkaat.

    Tämä siksi, kun usein muskelijenkeissä näkee takalokareistaan suorastaan ulos pursuavia takaläskejä, olematta kuitenkaan mitään mammuttirenkaita. Onhan sellainen nyt tyylikästä sappermentti soikoon... 8)
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Taitaapi olla profiili prosentteina renkaan leveydestä. Esim. 235/70, niin 70% tosta leveydestä.

    Rengasvalmistajien antamat leveydet tuntuu lähinnä suuntaa antavilta luvuilta, johtunee siitä ettei annettu leveys ole kulutuspinnan leveys. Itse hommasin Goodyearin 225/60 15, 245/60 14 tilalle ja renkaan leveys pysyi samana kun vertasin toisiinsa, halkaisija luonnollisesti kasvoi suuremman tuumakoon takia.

    Toinen esimerkki, saman valmistajan 205 ja 235 talvi/kesärenkaissa ei ole kuviossa kuin ehkä 2 cm leveyseroa.
     
  13. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Mutta, mutta... :oops: Pysyyköhön Cragarin S/S:illä tuollaiset 235 tai 245:t, kun vanteilla on nyt 275... Leveyttä nyt en muista... :eek:
     
  14. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    pitäs pysyä, ei varmaan 8tuumaa leveemmät oo? :eek:
    cobra ei oo ihan jämäkimmästä päästä ja kumi seoskin on aika pehmee joten vanin alle ei ehkä paras ratkasu...
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eikös se mennyt niin, että renkaan leveys on koko mokkulan suurin leveys jollain vanteella? Eli esim. 275 mm mitataan vanteella olevan renkaan "poskista" mutta kuvion leveys, eli tread width voi olla jotain ihan muuta, yleensä aikalailla suurinta leveyttä kapeempi. Mutta eikös se ole tärkeintä, että se leveysmerkintä on tarpeeksi komia 8)
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Avot. Tässä päästiinkin oikeaan termistöön!

    Millaiset 275 takarenkaat ostaisin, jos haluan "paksut posket", eli tyylikkäästi ulkonevasti pullistelevat takarenkaat? 8)
     
  17. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ei nuo Cooperit pahan hintaisia ole, ja on ISOT valkoiset tekstit ja kunnon paksut posket... :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Siis jos ulkonäköä hakee, ni noi on mun lempparit...

    Eli siis esim. taakse nuo jo olemassaolevat 275/60/15 Cooperit ja eteen uudet 245/70/15, niin olisivatko lähimpänä toisiaan profiilin korkeudelta...? Joten ainoa muuttuja olisi leveys...? :eek: vai menikö ihan metsään...
     
  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Niin, ja mitenkäs se pykälä menikään... Taitaa olla muutoskatsastus edessä...? :oops: "Renkaat 225/75/15, vaihtoehtoiset renkaat 275/60/15" Eli talveksi nuo 225 Winterslalomit ja kesäksi 275... Mut jos etugummeiksi ostan nyt ne 245:t, ylittyykö vapaaraja renkaan leveyden muuttamisessa ilman muutosleimaa...?

    Mulla siis on kuusi rengasta, 2kpl hyviä 275, 2kpl loppuunajettuja samoja ja 2kpl 255/60/15, jotka ilmeisesti edessä palvelleet, jotki siis myös kankaille ajettu... Taakse siis nuo hyvät 275:t ja eteen uutta haettaisiin... menikä tarpeeksi monimutkaiseksi...
     
  19. RB-440

    RB-440 1st gear

    Duoda duoda, jos renkaan profiili on suunnilleen kummin reunan korkeuden suhde leveyteen prosentteina, niin 0,7 x 245 = 171,5 mm ja 0,6 x 275 = 165 mm, jolloin renkaiden säteessä olisi heittoa noin 6,5 milliä ja takarenkaat olis sen mukaan jonkin verran eturenkaita matalammat. Jos nyt laskin oikein.

    Siitä mä en sitten ole varma, mutta luulen, että eikös voiskos tohon rekkarikirjaan merkattujen renkaiden väliin sovitella kokoja, kunhan ne suunnilleen pysyy sillä välillä ja kantaa tarpeeksi?
     
  20. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Niin se järkevimmiltä kuulostaisi, kyse ei kuitenkaan kun ole rengaskoon suurentamisesta otteeseen merkittyä suuremmaksi, vain kikkailulla kahden katsastetun määräluvun välillä... Mutta milloin laki muka näin yksinkertaista olisi... :oops:
     

Kerro tästä muillekin!